[zo 10-4]Open dag Hofplein Rotterdam
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

In de voetsporen van Noortje Herlaar of Guido Spek? Iedereen welkom bij de open dag van Hofplein in Rotterdam


De theaterlessen van Hofplein Rotterdam zijn al 30 jaar een begrip in Rotterdam, maar ondertussen ook ver daarbuiten. Op maar liefst 16 verschillende leslocaties in de regio volgen duizenden kinderen en jongeren iedere week de lessen in zang, spel en dans. De leslocatie van Hofplein in Rotterdam werd als eerste opgericht en bestaat inmiddels 30 jaar. Wekelijks gaan maar liefst 725 kinderen en jongeren naar de bekende toneellessen van Hofplein in Rotterdam. Iedereen kan op zondag 10 april tussen 11.00 en 15.00 uur zelf eens een kijkje komen nemen op de open dag en kinderen vanaf 2 jaar kunnen dan tevens proeflessen volgen. Jeugdtheaterschool Hofplein Rotterdam is gevestigd in De Theaterschool aan de Pieter de Hoochweg 222.

Voor veel jongeren is Hofplein een tweede huis, een plek waar zij zichzelf kunnen ontplooien en hun talenten kunnen ontdekken. Voor sommigen betekende het zelfs de start van een glansrijke carrière, zoals voor Jeroen Spitzenberger, Anne-Marie Jung, Guido Spek, Noortje Herlaar, Gaite Jansen, Joey van der Velden of Guillermo Hilversum. Voor anderen biedt Hofplein ‘een rol voor het leven’, want de toneellessen kunnen je helpen meer zelfverzekerd te worden of om hierin te groeien. Maar, voor iedereen geldt, je beleeft er de tijd van je leven. Want behalve spelplezier worden er vriendschappen voor het leven gesloten.

De 11-jarige Harm Haesen uit Rotterdam volgt samen met zijn tweelingbroer Thijs lessen bij de Jeugdtheaterschool in Lansingerland. ‘Samen met mijn tweelingbroer maakte ik altijd toneelstukjes, bijvoorbeeld De kleine zeemeermin. Ik was Ariël en mijn broer Urzula en de prins.’ Daarom besloten zij zich aan te melden bij Hofplein Lansingerland.

Toen Harm bleef zitten in groep 3 kwam hij in een nieuwe klas terecht en vond het erg moeilijk om vrienden te maken. ‘Ik werd daardoor erg stil. Maar op de Jeugdtheaterschool kon ik mezelf zijn, zonder dat iemand daar kritiek op had. Dat is nog steeds zo. Daardoor durf ik ook op school meer te doen.’ Inmiddels zit Harm al 5 jaar in dezelfde groep bij Hofplein. ‘Er zijn natuurlijk ook kinderen bijgekomen en weggegaan, maar omdat we al zolang bij elkaar in de groep zitten, zijn we echt goede vrienden geworden.’

Ook de 7-jarige Luka Kryan Nettekoven uit Rotterdam heeft het erg naar zijn zin bij Hofplein. ‘Over een paar weken mag ik in de avond een toneelstuk spelen, voor wel 500 mensen! Mijn hele familie komt ook. Best een beetje spannend.’ Maar Luka is er helemaal klaar voor, want hij houdt echt van toneelspelen. ‘Ik ben bijna een echte acteur, want ik kan al nep huilen met echte tranen. Daar zijn verschillende tactieken voor. Sommige houden hun ogen lang open. Ik kijk verdrietig en dan komen er tranen uit mijn ogen.’ Hij raadt dan ook iedereen aan om tijdens de open dag een kijkje te nemen: ‘Het is gewoon leuk en je kan met je fantasie spelen.’

Harm is het daar mee eens: ‘Je kan jezelf zijn en je leert veel zonder huiswerk. Je maakt heel veel plezier en mag toneelstukjes maken.’ Hij hoopt binnenkort in een productie te mogen spelen. ‘Het lijkt me leuk om een tuttig iemand te spelen. Of Ariël natuurlijk.’

Het cursusaanbod van Hofplein Rotterdam bestaat uit theaterlessen voor iedereen van 2 tot 16 jaar. Van theaterlessen voor peuters en kleuters tot de bekende jeugd- en jongerentheaterlessen. Deze lessen staan ook centraal tijdens de open dag. Kinderen, jongeren en hun ouders kunnen een kijkje nemen in de lessen, maar ook actief deelnemen. Kijk voor meer informatie over Hofplein Rotterdam en de verschillende cursussen op de website: http://www.hofpleinrotterdam.nl