20 of 42 | ‹ First  < 18 19 20 21 22 >  Last ›
On Your Feet
  [ # 286 ] 20 July 2017 07:25 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Vandaag in AD-kranten een interviewtje met Jim en Tommie over hun perstrip naar Miami. Het ontbreken van Latino’s en Latina’s wordt ook nog even aangehaald.

Waar de acteurs op Broadway vrijwel allemaal tweetalig zijn en Latijns-Amerikaanse wortels hebben zoals de Estefans, zijn de hoofdrolspelers in het Beatrixtheater straks Hollandse polderjongens en -meisjes. Het leverde wat opgetrokken wenkbrauwen op: was hier sprake van whitewashing? Het is een heikel punt in Hollywood: daar is veel kritiek op het casten van blanke acteurs in de rollen van niet-blanke helden. ,,Het verbaasde me wel, dat Gloria en Emilio akkoord zijn gegaan met ons als hoofdrolspelers, omdat we geen latino’s zijn’‘, zegt Jim. ,,Maar je hoeft geen latino te zijn om een latino te spelen.’’ Tommie: ,,Nederland heeft natuurlijk ook niet zo’n grote latinogemeenschap. Des te belangrijker is het dat wij ons verdiepen in de geschiedenis en cultuur van Cubaanse vluchtelingen in Amerika.’‘

En de taal: de Broadway-Emilio spreekt, zoals in werkelijkheid, Engels met een sterk Spaans accent dat soms tot geestige misverstanden leidt. ,,Ik ben benieuwd hoe we dit naar het Nederlands gaan halen. Want je kunt hem eigenlijk niet neerzetten zonder dat accent’‘, concludeert Jim. Zodra Emilio Estefan onder druk staat, ratelt hij bovendien onbewust in het Spaans. Collega-Emilio Mauricio Martà­nez helpt in de catacomben van het Marquis Theatre alvast wat op weg. ,,In Mexico zeggen we: mucha mierda!’’ Letterlijk betekent het ‘veel stront’, maar het is de Spaanse variant van het Engelse break a leg - Martà­nez wenst zijn Nederlandse collega’s toch echt gewoon veel succes.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 287 ] 20 July 2017 07:52 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

De vraag blijft natuurlijk waarom er, bij het niet vinden van geschikte latino’s, gekozen is voor witte mensen en niet voor andere mensen van kleur. En waar ligt die grens? Volgens Jim hoef je geen latino te zijn om latino te spelen. Tot hoever gaat dat op? Kan een wit iemand ook een zwart iemand spelen volgens hem?

  [ # 288 ] 20 July 2017 09:11 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Prima dat ze zich gaan verdiepen in de geschiedenis, maar zouden ze dan ook beseffen dat het behoorlijk scheef is als witte mensen doen alsof ze gevluchte Cubanen in de Verenigde Staten zijn? Ik kan me ook gaan verdiepen in de Nederlandse slavenhandel en in een film of theaterstuk spelen dat ik een slaaf in Suriname ben, maar dat zal niemand oké vinden. Blijkbaar maakt het allemaal niet uit als de huidskleur van de etniciteit die je speelt maar licht genoeg is, want dan kun je gewoon een “latijns zonnebank tintje” (staat letterlijk op FB) nemen.

  [ # 289 ] 20 July 2017 09:42 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  86
Geregistreerd  2016-05-27

Wat mij opvalt is dat de eventuele alternate Gloria niet mee is met de pers reis

  [ # 290 ] 20 July 2017 10:10 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Wat gàªnant wat Jim allemaal uitkraamt in dat interview…

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 291 ] 20 July 2017 10:49 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  361
Geregistreerd  2011-11-01

musical-stitch - 20 July 2017 09:42 AM

Wat mij opvalt is dat de eventuele alternate Gloria niet mee is met de pers reis

Volgens mij is dat normaal. Celine was bij Wicked volgens mij ook niet mee en April was ook niet bij de perspresentatie.

  [ # 292 ] 20 July 2017 11:33 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  215
Geregistreerd  2009-05-01

Denk dat Tommie ook alleen maar mee mocht omdat hij nu door De Beste Zangers lekker in de picture is en Stage Entertainment hier op deze manier lekker op kan voort borduren.

  [ # 293 ] 20 July 2017 11:48 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik denk dat Stage hier toch een verschil maakt tussen een principal-en-alternate-constructie (zoals April ook alternate was ten tijde van de perspresentatie van The Bodyguard) en meerdere principals (zoals Mark en Dave bij The Bodyguard). Als ik het me goed herinner heeft Jim meteen bij de bekendmaking aangegeven dat hij de rol ging delen met iemand anders (als in: meerdere principals), terwijl Vajèn meteen als enige principal werd gepresenteerd. Nu is het alleen nog de vraag of Vajèn ook het daarbij te verwachten speelschema gaat/mag aanhouden, of dat een eventuele alternate meteen of op den duur gaat fungeren als tweede principal (en de understudy’s als on-stage alternates). Op de een of andere manier heb ik er bij Vajèn wel vertrouwen in; ze heeft bij Grease bijvoorbeeld ook bijna alles gespeeld.

[ Gewijzigd: 25 July 2017 07:46 AM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 294 ] 20 July 2017 04:36 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Interessant en leuk geschreven artikel van Vice met m.i. een zeer redelijke conclusie: https://www.vice.com/nl/article/43d8ad/moeten-we-ons-druk-maken-om-jim-bakkum-die-een-cubaan-speelt

  [ # 295 ] 20 July 2017 04:59 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Uhh, Circustheater?! Ze hadden zich wel eens beter mogen informeren.. Verder, goed stuk!

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 296 ] 20 July 2017 06:53 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  744
Geregistreerd  2012-01-08

Moet zeggen dat ik het wel een beetje soft geschreven vind. De waarde van het probleem word voor mijn gevoel nog wat onderschat. Zouden er écht geen latino’s zijn in Nederland die het talent hebben voor deze rollen? Of is er toch gewoon gekozen voor de meest commerciële uitweg? En als het daadwerkelijk zo is dat de latino’s er niet zijn, waarom is er dan gekozen voor zulke blanke hoofdrolspelers? Voor mijn gevoel blijft dit whitewashing.
Blijft ingewikkeld hoor, want kan het andersom dan wel? Mij lijkt een donkere Belle bijvoorbeeld heel tof, terwijl ze eigenlijk blank is in de originele films, maar voor mijn gevoel hoeft Belle niet blank te zijn.
Maar een donkere actrice die Anne Frank speelt zou ik dan wel weer gek vinden.
In Fiddler on the Roof speelt Sarah Janneh, een donkere actrice, de dochter van Thomas Acda en Judith Linssen. Dat is voor mij geen probleem, ik kan daar prima in mee gaan omdat het toch ook gewoon theater is en de rol niet perse voor een bepaalde huidskleur is geschreven. Twee jaar geleden speelde Romana Vrede de moeder van Richard de derde, die gespeeld werd door een blanke acteur en heb mij daar geen seconden aan gestoord. Toch is het in dit geval anders, want het feit dat Nurlaila de moeder van Vajén speelt en Ellen Evers weer de moeder van Nurlaila vind ik geen probleem. ‘T gaat puur en alleen om die twee rollen. Waarom? Omdat het whitewashing is en op mij overkomt als een commerciële keuze.
Als we maar kaartjes verkopen bij Stage, dan is ‘t allemaal wel prima.
Dat is hoe het op mij overkomt.

  [ # 297 ] 21 July 2017 04:33 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

En nog even de volledige tekst van officieel persbericht:

20 juli 2017
Emilio en Gloria Estefan aanwezig bij Nederlandse première On Your Feet!
Première op zondag 29 oktober in het Beatrix Theater in Utrecht

Emilio en Gloria Estefan zijn op 29 oktober aanwezig bij de Nederlandse première van hun musical On Your Feet! in het Beatrix Theater in Utrecht. Dat hebben Gloria en Emilio laten weten tijdens een ontmoeting met de Nederlandse hoofdrolspelers in Miami. Vajèn van den Bosch (Gloria), Jim Bakkum en Tommie Christiaan (afwisselend te zien als Emilio Estefan) zijn op dit moment in Miami ter voorbereiding op de musical, die gebaseerd is op het leven en de muziek van Emilio en Gloria Estefan. On Your Feet! is de opvolger van The Bodyguard in het Beatrix Theater in Utrecht en is daar vanaf 17 oktober te zien.

Albert Verlinde
Vanuit Nederland laat Albert Verlinde, producent en algemeen directeur Stage Entertainment Nederland, weten trots te zijn op de komst van Emilio en Gloria naar de Nederlandse première: “We hoopten er natuurlijk enorm op, maar ik ben ontzettend blij om nu te horen dat Emilio en Gloria zelf aanwezig zullen zijn bij de Nederlandse première. De Nederlandse voorstelling is de allereerste buitenlandse productie van de succesvolle Broadway-musical en Emilio en Gloria zijn zeer betrokken bij de voorbereidingen. Ze hebben Vajèn, Jim en Tommie met open armen ontvangen in Miami en wij zullen hen in oktober net zo’n warm welkom geven in Utrecht. Ik kijk er naar uit om hen op 29 oktober te mogen verwelkomen op de première!”.

On Your Feet!
On Your Feet! vertelt het inspirerende en waargebeurde verhaal over de liefde, afkomst en ambitie van twee mensen die geloofden in hun talent, hun dromen - en in elkaar. Samen werden zij een internationale sensatie: Emilio en Gloria Estefan. De musical bevat uiteraard alle iconische Latin popsongs van Gloria Estefan en de Miami Sound Machine, zoals ‘Conga’, ‘Get On Your Feet’ en ‘Rhythm is Gonna Get You’. Meer informatie: http://www.onyourfeet.nl

  [ # 298 ] 21 July 2017 05:43 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  986
Geregistreerd  2013-09-09

Is het iemand ook opgevallen dat tijdens de speech van Albert (bij de laatste show van The Bodyguard) hij vertelde dat de première van On Your Feet eind september was? Terwijl deze eigenlijk eind oktober is? Vond het een beetje raar, een producent die de datum van de première verkeerd door verteld.

  [ # 299 ] 23 July 2017 05:34 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  24
Geregistreerd  2015-10-12

galinda met een ga - 21 July 2017 05:43 PM

Is het iemand ook opgevallen dat tijdens de speech van Albert (bij de laatste show van The Bodyguard) hij vertelde dat de première van On Your Feet eind september was? Terwijl deze eigenlijk eind oktober is? Vond het een beetje raar, een producent die de datum van de première verkeerd door verteld.

Ja dit viel mij ook op! Was er even van in de war en ging twijfelen maar blijkt toch echt gewoon oktober te zijn

  [ # 300 ] 24 July 2017 09:29 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Denk inderdaad dat ze commercieel gezien gekozen hebben voor Jim en Tommie, want er zijn heus wel latino’s en latina’s die qua talent en uiterlijk geschikt zouden zijn voor deze productie. Pure whitewashing.

‹ First  < 18 19 20 21 22 >  Last ›
20 of 42