Na een paar jaar overgeslagen te hebben was ik toch weer benieuwd naar het niveau van Musicals Gone Mad nu. Sinds dat Forbidden Musicals is vervangen door dit nieuwe concept ben ik nooit echt enthousiast geweest. Het miste de scherpte, en blijft te lang op bepaalde details hangen
Maar het was een verrassend leuke avond, en men was ook een stuk harder dan ik me van voorgaande edities (die ik wel zag) kon herinneren. Niet de opening overigens, die deed me absoluut niets. De ‘musical-underground’ vond ik niet echt een pakkende vondst; wel leuk dat er een kort fragment van MW,TV werd gebruikt in het ritsje BN-ers die negatief over musical praten terwijl ze er wel van vreten.
Maar het vervolg, met alle grote producties van dit seizoen is een stuk scherper en leuker. Bij Het meisje met het rode haar en De Tweeling wordt op een goede manier de vinger op de zere plek gelegd, Natuurlijk krijgt Albert er flink van langs, en wordt er weinig heel gelaten van Sky. Ook Grease (Tim Douwsma vooral) moet het bezuren, Bij Beauty zijn de croissantijes terug, al is de context anders dan destijds bij Forbidden Musicals. Amandla Mandela krijgt een sneer en natuurlijk komen de bio-musicals en The Bodyguard ook aan bod.
Leuk is de scene aan de planningtafel van Stage, en aardig is ook het Sweeney Todd -sterren nummer, waar we als Musicalworld zowaar worden genoemd.
Een euvel blijft wel bestaan; sommige pijnpunten worden wat te veel uitgesmeerd, over meerdere nummers, waardoor er af en toe toch weer het ‘nou weten we het wel-gevoel ontstaat. Toch bleek dit een verrassend leuke avond, waardoor ik de volgende versie toch zeker weer gaan bekijken.
|Een topcast, met natuurlijk de geweldige vocalisten Maike Boerdam en Richard Spijkers, maar met z’n allen maken ze er een feestje van. Met Jeroen Phaff als de (perfecte) stem van Pierre (we moeten opvallend lang wachten op Ruis in deze voorstelling), En naruurlijk de veelzijdige Jacqueline Aronson, Cinthia de Neef, Bas Timmer en Jasper Kerkhof. Mylène d’Anjou neemt de rol van Lynch uit Grease weer op, en weet bij mij dan weer niet de handen op elkaar te krijgen: ik zie helaas toch een slappe Kaandorp-imitatie, maar dat gevoel bekroop me bij Grease ook al wel een beetje.