1 of 3 |  1 2 3 > 
Hamilton!
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  358
Geregistreerd  2013-02-26

Joop van den Ende werkt aan Nederlandse versie hitmusical Hamilton
 

Joop van den Ende is bezig met een Nederlandse bewerking van de Amerikaanse Broadway-musical Hamilton.
Dat vertelt de theaterproducent vrijdag in De Wereld Draait Door.

In het programma zei hij dat Stage Entertainment inmiddels bezig is met de voorbereidingen.

Momenteel zijn vertalers bezig om het stuk, dat afgelopen seizoen alle records brak op Broadway, te vertalen. Die letterlijke vertaling moet daarna weer ‘vertaald’ en passend worden gemaakt in een Nederlandse versie, dat vervolgens weer goedgekeurd moet worden door de originele Amerikaanse producenten. Daar gaat tijd overheen, zei Van den Ende.

Naast het vertaalproces zal ook het castproces niet makkelijk zijn. “Het is hiphop en het moet verstaanbaar zijn”, aldus Van den Ende. “Je zult zeker twee jaar lang mensen uit de hiphopscene moeten casten. Daarbij moet je ze leren dansen en zingen.”

Hamilton van Lin-Manuel Miranda vertelt over de Amerikaanse founding fathers en hun strijd om de staten te verenigen achter de grondwet. De geschiedenis achter de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog wordt verteld aan de hand van rapmuziek. De (blanke) personages worden gespeeld door gekleurde acteurs.

Goed verhaal
Van den Ende laat weten Hamilton nog niet te hebben gezien. “Maar het is een fantastisch script en een goed verhaal.” Hij hoopt de musical binnen drie jaar in Nederland te brengen.

Hamilton werd bedacht en geschreven door Miranda. Hij is ook te zien in de hoofdrol. De Broadway-musical won elf Tony-awards.

Bron: nu.nl

   Handtekening   

- Live your life

  [ # 1 ] 02 December 2016 07:59 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Ik bedank hier vriendelijk voor. Wens ze alle succes en mocht het echt gaaf worden, wil ik het heus een kans geven. Maar voor nu: nee, doe het alsjeblieft niet.

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 2 ] 02 December 2016 08:20 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Als ik nou meteen tien mensen op kon noemen die kunnen rappen, zingen, acteren en dansen en het genre musical ook serieus nemen, had ik dit nog wel gematigd enthousiast toegezien, maar ik moet er niet aan denken dat we straks Ali B als Hamilton, Willie Wartaal als Burr en Yes-R als Lafayette/Jefferson krijgen ofzo.

  [ # 3 ] 02 December 2016 08:20 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik vind het een beetje vreemd om rappers te leren zingen. Zou andersom niet logischer zijn?

  [ # 4 ] 02 December 2016 08:28 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1329
Geregistreerd  2008-11-20

Ik word hier weer zo verdrietig van. Niet doen. Echt niet doen. Ik gruwel echt bij het idee…

  [ # 5 ] 02 December 2016 08:46 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Het zal zo’n vaart niet lopen lijkt me omdat Van den Ende volgens mij aangaf dat de musical als eerste in Duitsland te zien zal zijn.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 02 December 2016 09:43 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  299
Geregistreerd  2011-05-02

Haal liever een toekomstige tour naar Nederland. Ik zie dit echt niet gebeuren met een Nederlandse cast.

  [ # 7 ] 02 December 2016 10:17 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

martijn-j - 02 December 2016 08:20 PM

Ik vind het een beetje vreemd om rappers te leren zingen. Zou andersom niet logischer zijn?

Ik vraag me dit ook af. Heb weleens wat NL’se rappers een poging tot zingen zien/horen doen, en dat was over het algemeen niet zo’n feest om naar te luisteren. Lin-Manuel Miranda is natuurlijk ook geen briljante zanger, maar kan het in ieder geval wel op bovengemiddeld niveau. Misschien zijn die talenten er ook wel in Nederland, maar als je dat nog from scratch aan moet gaan leren kan dat wel pijnlijke resultaten opleveren…

Maar goed, ik heb nog nooit een poging tot rappen gedaan, dus wellicht is dat ook extreem moeilijk aan te leren en kun je beter vanuit het raptalent vertrekken.

[ Gewijzigd: 02 December 2016 10:23 PM by Laush ]
  [ # 8 ] 02 December 2016 10:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Als ik Carolina Dijkhuizen was zou ik toch maar vast een rapcursusje volgen voor de zekerheid.

  [ # 9 ] 02 December 2016 11:02 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Scheelt dat Lin enorm de touwtjes in handen heeft.
Kan me niet voorstellen dat er binnen nu en 5 jaar ‘eigen bewerkte’ versies van Hamilton opgevoerd mogen worden.

Als de productie naar Nederland komt, krijgen we gewoon een directe kopie.
Want niet alleen de muziek is onderdeel van het succes, maar ook de regie en choreografie.

Denk alleen niet dat Martine Bijl aangenomen wordt voor deze klus :p

  [ # 10 ] 03 December 2016 08:00 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Wanneer Albert de zoveelste revival aankondigt spreekt men op dit forum van schande omdat er nog zoveel mooie producties zijn die nog niet in Nederland te zien zijn geweest. Maar wanneer er dan een nieuwe productie wordt aangekondigd is het ook niet goed. Ja, Stage is de afgelopen jaren de weg kwijt, maar ik denk (in het geval van Hamilton) dat de original creatives en dan vooral Lin-Manuel er erg streng op toe kijken dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Btw, wat is eigenlijk de reden dat Joop daar zat en niet Albert?

  [ # 11 ] 03 December 2016 08:28 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2016-06-10

jonahke - 03 December 2016 08:00 AM

Wanneer Albert de zoveelste revival aankondigt spreekt men op dit forum van schande omdat er nog zoveel mooie producties zijn die nog niet in Nederland te zien zijn geweest. Maar wanneer er dan een nieuwe productie wordt aangekondigd is het ook niet goed. Ja, Stage is de afgelopen jaren de weg kwijt, maar ik denk (in het geval van Hamilton) dat de original creatives en dan vooral Lin-Manuel er erg streng op toe kijken dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Btw, wat is eigenlijk de reden dat Joop daar zat en niet Albert?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Jeetje zeg… Brengen ze eindelijk wat nieuws is het weer niet goed. Zolang Lin Manuel Miranda de touwtjes idd in handen heeft maak ik mij eerlijk gezegd niet zo’n zorgen over de kwaliteit. Wat mij eerder zorgen baart is of deze musical niet veel te Amerikaans is voor NL…. En: Hamilton is naar wat ik begrepen heb een behoorlijk zwaar verhaal, en met het Nederlands publiek van nu weet ik niet of dat zo’n succes gaat zijn. Een Nederlandse Hamilton mag van mij zolang Martine Bijl maar niks vertaald aub. Ik ben echter bang dat het net zo hard gaat floppen als Billy Elliot. Mocht het in Scheveningen komen te staan…

  [ # 12 ] 03 December 2016 12:46 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  789
Geregistreerd  2010-06-30

Robin1994 - 03 December 2016 08:28 AM
jonahke - 03 December 2016 08:00 AM

Wanneer Albert de zoveelste revival aankondigt spreekt men op dit forum van schande omdat er nog zoveel mooie producties zijn die nog niet in Nederland te zien zijn geweest. Maar wanneer er dan een nieuwe productie wordt aangekondigd is het ook niet goed. Ja, Stage is de afgelopen jaren de weg kwijt, maar ik denk (in het geval van Hamilton) dat de original creatives en dan vooral Lin-Manuel er erg streng op toe kijken dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Btw, wat is eigenlijk de reden dat Joop daar zat en niet Albert?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Jeetje zeg… Brengen ze eindelijk wat nieuws is het weer niet goed. Zolang Lin Manuel Miranda de touwtjes idd in handen heeft maak ik mij eerlijk gezegd niet zo’n zorgen over de kwaliteit. Wat mij eerder zorgen baart is of deze musical niet veel te Amerikaans is voor NL…. En: Hamilton is naar wat ik begrepen heb een behoorlijk zwaar verhaal, en met het Nederlands publiek van nu weet ik niet of dat zo’n succes gaat zijn. Een Nederlandse Hamilton mag van mij zolang Martine Bijl maar niks vertaald aub. Ik ben echter bang dat het net zo hard gaat floppen als Billy Elliot. Mocht het in Scheveningen komen te staan…

Hamilton is nou niet echt een familiemusical dus ik zou deze niet in Scheveningen zetten. Is een tour niet mogelijk? (weet niet echt hoe groot het decor precies is en anders eventueel in Utrecht)

  [ # 13 ] 03 December 2016 01:12 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Hamilton, tja… Ik heb het een kans gegeven, maar ik kan er niks mee. Heb er geen problemen mee als het naar Nederland komt, wel vind ik het verre van realistisch (naief misschien zelfs wel) om te denken dat de show in het Engels hier wel zou werken en in het Nederlands niet. De show is op cd met het script in je handen al amper te volgen voor een Nederlander. Zeker omdat wij amper de kennis van de Amerikaanse geschiedenis hebben die in Amerika zo ongeveer hoort bij het basisonderwijs.

Ik vraag me overigens sterk af of de show hier überhaupt zou werken zonder aanpassingen (waren er voor London al niet aanpassingen aangekondigd om het begrijpelijker te maken?).

  [ # 14 ] 03 December 2016 01:13 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1074
Geregistreerd  2011-07-31

Van den Ende: “Je zult zeker twee jaar lang mensen uit de hiphopscene moeten casten. Daarbij moet je ze leren dansen en zingen.”

Volgens mij had Ome Joop in DWDD het over leren dansen en acteren, dus de andere 2 musical disciplines die je naast zang moet beheersen.

  [ # 15 ] 03 December 2016 01:17 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2016-06-10

jonahke - 03 December 2016 12:46 PM
Robin1994 - 03 December 2016 08:28 AM
jonahke - 03 December 2016 08:00 AM

Wanneer Albert de zoveelste revival aankondigt spreekt men op dit forum van schande omdat er nog zoveel mooie producties zijn die nog niet in Nederland te zien zijn geweest. Maar wanneer er dan een nieuwe productie wordt aangekondigd is het ook niet goed. Ja, Stage is de afgelopen jaren de weg kwijt, maar ik denk (in het geval van Hamilton) dat de original creatives en dan vooral Lin-Manuel er erg streng op toe kijken dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.

Btw, wat is eigenlijk de reden dat Joop daar zat en niet Albert?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Jeetje zeg… Brengen ze eindelijk wat nieuws is het weer niet goed. Zolang Lin Manuel Miranda de touwtjes idd in handen heeft maak ik mij eerlijk gezegd niet zo’n zorgen over de kwaliteit. Wat mij eerder zorgen baart is of deze musical niet veel te Amerikaans is voor NL…. En: Hamilton is naar wat ik begrepen heb een behoorlijk zwaar verhaal, en met het Nederlands publiek van nu weet ik niet of dat zo’n succes gaat zijn. Een Nederlandse Hamilton mag van mij zolang Martine Bijl maar niks vertaald aub. Ik ben echter bang dat het net zo hard gaat floppen als Billy Elliot. Mocht het in Scheveningen komen te staan…

Hamilton is nou niet echt een familiemusical dus ik zou deze niet in Scheveningen zetten. Is een tour niet mogelijk? (weet niet echt hoe groot het decor precies is en anders eventueel in Utrecht)

Nou ik heb de voorstelling nog niet gezien, maar als ik het goed heb is het één setting waar het stuk zich in afspeelt. Kan me niet voorstellen- mocht het de originele versie zijn- dat het handig is om met die setting te touren. Ik geloof dat het redelijk massief decor is. Utrecht lijkt me een optie na On Your Feet. Maarja we hebben ook nog die Tina Turner musical en ik kan me niet voorstellen dat deze met huidige beleid niet naar NL komt.  Of: Tina Turner moet op tour gaan. Maarja het is een jukebox musical en normaal gesproken gaan die meteen naar Utrecht. Delamar theater is niet meer van Stage Entertainment en ik denk dat dan weer te klein is.  Ik weet daarnaast niet hoe groot het theater is waar het in Broadway speelt….

 1 2 3 > 
1 of 3