Vanavond de voorstelling in Roosendaal gezien. Laat ik voorop stellen dat ik denk dat DG&C hier goud in handen heeft voor de musicalawards en voor de rol als een van de grootste musicalproducenten van Nederland. Nog afgezien van de show zelf is de vertaling behoorlijk geslaagd, het decor vind ik mooi en ruimtelijk ogen en voor de cast is duidelijk voor kwaliteit gekozen. Maar ook op deze punten heb ik wat opmerkingen.
De vertaling en de spelregie daarbij laten op veel punten meer ruimte voor publieksreactie. Dat kan zowel positief als negatief werken; voor mij viel het nu redelijk positief uit, maar daarbij wil ik wel opmerken dat de zaak behoorlijk vol zat en er duidelijk ook zin in had.
Het decor is functioneel behoorlijk gelijk aan de originele set. De fabriek ziet er, mede door het horizondoek, groot en ruim uit. Echter wiebelt het hier en daar behoorlijk en lopen de scènewissels onnodig niet altijd gesmeerd.
Ik zie dat de cast nog op dreef moet komen, met name qua gesproken tekst vind ik het bij de meesten nog een beetje gestudeerd.
Vajèn is al wel lekker op dreef, laat duidelijk zien dat ze een meer komische rol ook kan spelen. Vocaal kan ze nog iets meer doen met “Het boek van foute mannen†en qua spel is het erg onrustig daar.
Nadjim als Lola had ik bij de aankondiging mijn twijfels over, omdat ik hem in The Lion King matig vond. Hij overtuigt me niet volledig. Qua zang is het redelijk. Qua spel schiet hij, met name in de eerste akte, alle kanten op. Bij “Het Land van Lola†moet je als publiek Lola in je gezicht gesmeten krijgen en dat gebeurt niet, het was te tam. In zijn algemeenheid ben ik gewend dat Lola fysiek heel gecontroleerd is en daarom verleidelijk, en een zekere ambiguïteit heeft qua gender- en geaardheidsstereotypen. Nadjim speelde het nu te groot en te gay naar mijn mening, dan wordt het meer een typetje en dat doet af aan het personage en het verhaal. Hij moet ook iets beter op zijn hakken gaan lopen. Ik blijf op mijn honger zitten.
Op Jonathan heb ik absoluut niks aan te merken, zeer degelijke performance. Speciale vermelding voor de Angels, die de eerste nummers op naaldhakken dansen, en boor Dennis Willekens.
Ik heb nog een kaartje voor Breda, ik ben benieuwd om de show dan weer te zien.