Het salaris van de musicalacteur
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Raakte hier na een opmerking in het Kinky Boots-topic eigenlijk wel benieuwd naar, dus om vervuiling aldaar te voorkomen maar even een nieuw topic voor dit misschien niet zo sjieke, maar oh zo interessante onderwerp: wat verdienen musicalacteurs in binnen- en buitenland nou eigenlijk? Ik vond al twee artikelen over salarissen op West End en Broadway, maar aangezien ik niet zo’n zicht heb op de leefkosten daar weet ik niet of dit nou behoorlijke bedragen zijn. Volgens mij is het daar middels de Equity wel een stuk beter geregeld qua minimumloon e.d. Is dit in Duitsland dan ook zo?

Qua salarissen in Nederland hoor ik met name m.b.t. de salarissen van ensembleleden negatieve geluiden. Is dat echt zo bar weinig? En verdien je dan bij iedere producent ruwweg hetzelfde? Ben ook benieuwd hoe groot het verschil in salaris voor de ensembleleden en de al dan niet bekende hoofdrolspelers dan gemiddeld is.

Kortom: wie heeft inside informatie voor me? 😉

  [ # 1 ] 11 July 2018 10:27 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Zonder bedragen te noemen: in Duitsland verdien je al gauw 50% tot 100% meer dan in Nederland. Afhankelijk van in welk theater je zit. Niet elk huis heeft een “Tarifvertrag” (CAO)

[ Gewijzigd: 11 July 2018 10:30 PM by S7rin ]
  [ # 2 ] 12 July 2018 07:56 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Aanvullend daarop: Nederlanders worden in Duitsland ook gecast omdat hun salaris een stuk lager is, niet alleen vanwege hun vermeende kwaliteiten. In Nederland zie je veel stageplekken in het ensemble, die met een “gepaste stagevergoeding” worden afgescheept.

  [ # 3 ] 12 July 2018 08:15 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Harry - 12 July 2018 07:56 AM

Aanvullend daarop: Nederlanders worden in Duitsland ook gecast omdat hun salaris een stuk lager is, niet alleen vanwege hun vermeende kwaliteiten. In Nederland zie je veel stageplekken in het ensemble, die met een “gepaste stagevergoeding” worden afgescheept.

Klopt. Stagiaires in de cast kennen ze in Duitsland niet.

  [ # 4 ] 12 July 2018 08:32 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  215
Geregistreerd  2009-05-01

Die stagevergoeding is (was) dan tussen €300 - €750 excl sejours waarbij dat lagere bedrag in mijn tijd meer voor kwam dan het hogere.

  [ # 5 ] 12 July 2018 09:17 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Als er bedragen genoemd worden is het wellicht handig om er bij te zetten of het per week of per maand is. Dat maakt het vergelijken wat gemakkelijker.

Maar goed Nathan Lane en Matthew Broderick verdienden toen ze 15 jaar geleden hun rol hernamen in “The Producers” elk $ 100.000,== per week. 😊

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 6 ] 12 July 2018 03:38 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Harry - 12 July 2018 07:56 AM

Aanvullend daarop: Nederlanders worden in Duitsland ook gecast omdat hun salaris een stuk lager is, niet alleen vanwege hun vermeende kwaliteiten.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat Nederlanders minder goed zijn in het onderhandelen van een salaris naar Duitse maatstaven.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 7 ] 12 July 2018 04:51 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

June - 12 July 2018 03:38 PM
Harry - 12 July 2018 07:56 AM

Aanvullend daarop: Nederlanders worden in Duitsland ook gecast omdat hun salaris een stuk lager is, niet alleen vanwege hun vermeende kwaliteiten.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat Nederlanders minder goed zijn in het onderhandelen van een salaris naar Duitse maatstaven.

Nee, het overschot aan Nederlandse acteurs verziekt de Duitse markt. Ze zijn de Polen van de Duitse musicalsector. 😉

  [ # 8 ] 13 July 2018 06:25 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  215
Geregistreerd  2009-05-01

Maan° - 12 July 2018 08:32 AM

Die stagevergoeding is (was) dan tussen €300 - €750 excl sejours waarbij dat lagere bedrag in mijn tijd meer voor kwam dan het hogere.

Bruto per maand (in loondienst)

  [ # 9 ] 13 July 2018 08:46 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  144
Geregistreerd  2012-01-04

Laush - 11 July 2018 09:29 PM

En verdien je dan bij iedere producent ruwweg hetzelfde?

Er kunnen grote verschillen zitten tussen bedragen van verschillende producenten. Dat heeft met heel veel te maken. Er is ook een verschil tussen het vrije circuit en het gesubsidieerde circuit. In mijn ervaring krijg je bij de tweede vaak beter betaald, maar daar worden bijna geen musicals geproduceerd.

   Handtekening   

~

  [ # 10 ] 13 July 2018 09:04 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  111
Geregistreerd  2016-04-27

Waarschijnlijk heeft mijn opmerking over Kinky Boots/ Gino/ hongerloon dit topic veroorzaakt dus ik doe gezellig mee.

Lonen in Duitsland zijn inderdaad al gauw 50% meer dan in Nederland. Iemand met een swing positie in Nederland houd zo’n 40/50% minder netto loon per maand over dan iemand met dezelfde positie in Duitsland.

Het feit dat Nederlanders de Duitse markt verzieken klopt niet helemaal. Stage Entertainment (zowel NL als Duitsland) werken in principe met vaste prijzen per positie (ensemble, swing, cover toeslag etc). In Nederland liggen deze prijzen echter, veel, lager. Deze prijzen zijn in Duitsland voor zowel Duitsers als Nederlanders gewoon gelijk. Onderhandelen kan natuurlijk altijd, maar dat is een kwaliteit op zich! In Nederland zegt Stage echter; dit is het, niet meer niet minder. Nee? Dan staan er nog wel 10 anderen of 50 stagiaires die het willen overnemen te wachten.

In Duitsland heb je dan vaak ook nog het principe dat deze vaste prijzen bepaald worden door het theater. Je komt uiteindelijk in dienst bij het theater en niet bij Stage. Het is een Stage theater/productie maar uiteindelijk betaald het theater de artiest (volgen we het nog? haha). Deze bedragen kunnen echter nogal verschillen per theater gepasseerd op ligging (Oberhausen v.s. Stuttgart) en economie per locatie en qua succesruns en inkomen die het huis eerder heeft gehad.

Maar zelfs als je in een minder welvarende stad werkt in Duitsland, bovenstaande gaat allemaal over non gesubsidieerde loondienst, liggen de lonen aanzienlijk hoger dan in Nederland!

Gesubsidieerd theater in de Duitstalige landen, Stadttheater etc, hebben nog weer hogere lonen en die lachen Stage Entertainment weer uit om hun aanbod. Maar je speelt dan ook maar 20/30 voorstellingen per productie dus die hoge prijs is ook meer omdat je jezelf uitsluit voor langdurige contracten.

  [ # 11 ] 13 July 2018 10:24 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Ik heb gehoord dat een bepaalde Elphaba rond the 20.000 pond per week kreeg. Misschien bij de grote namen een ‘normaal ding’. Idina kreeg 30.000 dollar per week in London.

Ik heb ook gehoord dat de Scar in Lion King iets van 2000 pond per week verdient. Hij speelt al een aardig aantal jaren mee natuurlijk.

Het zal wel heel erg aan de rol liggen en hoe lang je al meespeelt. Wicked is in alle opzichten best een dure show. Elk kostuum is zo specifiek met heel veel details, die lopen ook al snel op tussen de 5.000 en 10.000 pond voor ensemble kostuums denk ik. Special geweven stoffen voor heel veel en er zit zo veel naaiwerk in alle Emerald City en Mob (opening) costuums en dan speciale schoenen en hoeden.

Ik neem aan de de leads uit The Book of Mormon die uit the US overkomen ook wel een aardige cheque krijgen elke week. Zoals Gavin Creel die ook echt wel een BW ster is.

  [ # 12 ] 13 July 2018 11:35 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  111
Geregistreerd  2016-04-27

Twananas - 13 July 2018 10:24 PM

Ik heb gehoord dat een bepaalde Elphaba rond the 20.000 pond per week kreeg. Misschien bij de grote namen een ‘normaal ding’. Idina kreeg 30.000 dollar per week in London.

Ik heb ook gehoord dat de Scar in Lion King iets van 2000 pond per week verdient. Hij speelt al een aardig aantal jaren mee natuurlijk.

Het zal wel heel erg aan de rol liggen en hoe lang je al meespeelt. Wicked is in alle opzichten best een dure show. Elk kostuum is zo specifiek met heel veel details, die lopen ook al snel op tussen de 5.000 en 10.000 pond voor ensemble kostuums denk ik. Special geweven stoffen voor heel veel en er zit zo veel naaiwerk in alle Emerald City en Mob (opening) costuums en dan speciale schoenen en hoeden.

Ik neem aan de de leads uit The Book of Mormon die uit the US overkomen ook wel een aardige cheque krijgen elke week. Zoals Gavin Creel die ook echt wel een BW ster is.

In Londen wordt je basis loon bepaald aan de hand van de grootte van het theater en dan specifiek te zijn het aantal stoelen. Klein theater heeft bij wijze van 1000 stoelen, middel 1500, groot 2000. Zo worden de loonschalen ook bepaald per theater. Het is voorgekomen dat producenten bewust stoelen uit het theater halen zodat ze minder hoeven te betalen. Dit gaat puur om basis. Onderhandelen blijft overal ter wereld een kunst en kan veel opleveren!

  [ # 13 ] 14 July 2018 06:54 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Wat betreft de grootte van het theater: zodra je in het off-West End circuit belandt mag je blij zijn als je überhaupt wat krijgt. Je kunt dat vergelijken met de stageplaatsen bij ons in Nederland. Er is zelfs een theatertje dat expliciet meldt dat ze hun acteurs betalen.

  [ # 14 ] 14 July 2018 08:53 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Dank voor alle reacties tot nu toe, weer wat wijzer 😉