1 of 2 |  1 2 > 
Musical Awards Gala 2022
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Na afwezigheid van twee jaar
Twintigste editie van Musical Awards Gala op 28 april 2022 in Rotterdam Ahoy

Het Musical Awards Gala keert terug. Na een afwezigheid van twee jaar wordt het prestigieuze gala voor de twintigste keer georganiseerd. Voor dit jubileum is Rotterdam Ahoy op donderdag 28 april 2022 het decor waar deze avond de belangrijkste musicalprijzen in Nederland worden uitgereikt. Deze groots opgezette liveshow zal rechtstreeks worden uitgezonden bij AVROTROS op NPO 1. Net als voorgaande jaren neemt Frits Sissing de presentatie voor zijn rekening.

Tijdens de feestelijke live-uitzending op 28 april 2022 in Rotterdam Ahoy worden naast alle reguliere prijzen ook de Publieksprijzen voor beste Musical van het Jaar en de beste Familiemusical uitgereikt. De eerste stemronde loopt tot en met 25 maart. Op 28 maart 2022 wordt de eerste uitslag bekend gemaakt. Per categorie gaan de drie musicals met de meeste stemmen door naar de finaleronde. Van 1 april tot en met 25 april twaalf uur ’s nachts kan er dan alleen nog gestemd worden op de drie finalisten. Tijdens de live-uitzending van het Musical Awards Gala op 28 april kan men alleen nog stemmen via SMS en een telefoonnummer. ‘Twintig jaar Musical Awards moet gevierd worden,’ laat Erwin van Lambaart, voorzitter van de Stichting Musical Awards weten. ‘Vanwege het jubileum, maar ook dat we weer volop naar de theaters mogen. Er zijn weer prachtige producties te zien. Ook in het afgelopen jaar was dat zo. Hoe mooi is het dus dat wij deze creatieve mensen tijdens het Musical Awards Gala extra in de schijnwerpers kunnen zetten.’

De laatste keer dat het Musical Awards Gala werd georganiseerd, was op 23 januari 2020, anderhalve maand voordat de wereld in de greep raakte van COVID-19. Alle musicalproducties kwamen lange tijd stil te liggen en in de maanden dat er kortstondig wel kon worden opgetreden, was er niet genoeg tijd om de voorstellingen, crew en cast te beoordelen voor een Musical Award. Wel werden er tijdens de Uitmarkt in Amsterdam drie speciale Musical Awards uitgereikt. Dit waren de awards voor favoriete musicalperformer allertijden (Simone Kleinsma), favoriete musicalsong allertijden (Mijn leven is van mij uit Elisabeth door Pia Douwes) en de Musical Award voor favoriete originele Nederlandse musical allertijden (Soldaat van Oranje – De Musical).

‘We zijn enorm blij dat we dit gala weer mogen houden,’ laat juryvoorzitter Jon van Eerd van de Stichting Musical Awards weten. ‘We kijken naar de musicals die ook vorig jaar al in het theater hebben gestaan en anderen zijn nog steeds te zien. Voor de theaterwereld is het een vreemde tijd geweest, maar we zijn weer terug.’

Meer informatie en kaartverkoop: http://www.musicalawards.nl
De twintigste editie van het Musical Awards Gala vindt plaats op 28 april 2022 vanuit Rotterdam Ahoy en wordt vanaf 20.30 rechtstreeks uitgezonden op NPO1.

We zullen inmiddels allemaal wel mailtjes hebben gehad van producties die ‘genomineerd’ zijn voor de publieksprijs, om vervolgens te zien dat alle producties van dit jaar erbij staan.

  [ # 1 ] 24 March 2022 06:48 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanmiddag bij Tijd voor Max werd bekend gemaakt dat Marlijn Weerdenburg als Diana genomineerd is voor beste hoofdrol in een grote musical.

Ik heb de musical nog niet gezien, maar van wat ik er van gezien heb vind ik dat niet raar.

En het zou ook een stukje gerechtigheid betekenen als ze ‘m wint. Want 11 jaar geleden was ze vervangster voor de rol van Charlotte in Soldaat van Oranje. Ze verving daar Loes Haverkort (vanwege zwangerschap?).

Nu was 2011 het jaar dat er een grote nominatiecommissie was voor de Musical Awards, waar ook mijn persoon deel van uitmaakte. Het grootste deel van die commissie heeft Loes niet gezien (want die commissie kan pas vier maanden na de première met nomineren gaan beginnen) maar wel Marlijn. Maar ja, genomineerd kan iemand alleen zijn die bij de première heeft gespeeld en dat was niet Marlijn. Een tijdje kon je nog wel op Marlijn én Loes stemmen, uiteindelijk alleen nog op Loes (het webformulier was aangepast) maar ja, niet zo velen hadden Loes ook gezien. Dus Loes niet genomineerd (en Marlijn al helemaal niet).

Dus… ik hoop dat ze wint!

  [ # 2 ] 25 March 2022 02:41 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1024
Geregistreerd  2013-05-26

Loes was inderdaad zwanger.

Ik heb de eerste cast destijds twee keer gezien, en zowel Loes als Marlijn gehad. En ook in de jaren daarna heb ik de voorstelling nog regelmatig bezocht. Maar Marlijn blijft voor mij de beste Charlotte die ik heb gezien.
Loes bungelt ergens onderaan mijn lijstje. Haar heb ik destijds zeker niet gemist bij de nominaties.

  [ # 3 ] 25 March 2022 03:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vandaag is de volledige lijst van de genomineerden bekend gemaakt: https://musicalawards.nl/genomineerden-musical-awards-2022/

  [ # 4 ] 25 March 2022 03:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Armoede v.w.b. kleine musical… Drie nominaties voor de zelfde musical in één categorie?

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 5 ] 25 March 2022 06:16 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Wacht even, die onnavolgbare opdeling tussen grote en kleine musical was vorige editie eindelijk weg en nu hebben ze ‘m weer teruggebracht? Maar dan alleen bij de hoofdrollen en niet de bijrollen? Hier is geen goed argument voor te bedenken toch?  😅  Wel een giller dat ONE de Musical na al die één-sterrecensies genomineerd is voor de award voor beste oorspronkelijke Nederlandse musical. En Genie in Aladdin werd bij andere versies als bijrol geclassificeerd toch?

Nou ja, hopelijk valt er wat leuks te chatten die avond 😁

  [ # 6 ] 25 March 2022 06:58 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Dat laatste zeker. Niet alleen over de outfit van Pia.

Mij viel op dat “14 de musical” in acht categorieën is genomineerd. Ik heb deze niet gezien behalve het voorstukje op TV en dat boeide mij weinig. Nu deed o.a. Jeske van de Staak mee, dat geeft wel een kwaliteitsimpuls, maar juist die naam zie je dan weer niet tussen de genomineerden.

  [ # 7 ] 26 March 2022 09:56 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Laush - 25 March 2022 06:16 PM

Wacht even, die onnavolgbare opdeling tussen grote en kleine musical was vorige editie eindelijk weg en nu hebben ze ‘m weer teruggebracht? Maar dan alleen bij de hoofdrollen en niet de bijrollen? Hier is geen goed argument voor te bedenken toch?  😅  Wel een giller dat ONE de Musical na al die één-sterrecensies genomineerd is voor de award voor beste oorspronkelijke Nederlandse musical. En Genie in Aladdin werd bij andere versies als bijrol geclassificeerd toch?

Nou ja, hopelijk valt er wat leuks te chatten die avond 😁

Vraag is natuurlijk of je star moet vasthouden aan categorieën, of deze mede af laat hangen van het aanbod. Wij hebben dat laatste ook gedaan met onze awards, toen er steeds meer prachtige regionale producties bleken te zijn.
Dit seizoen zou gouden duo wat mij betreft ook een categorie kunnen zijn, waarbij Roberto en Darren uit Aladdin en Ad en Rosalie uit Come From Away mijn favorieten zouden zijn. ik heb zelf vrij veel understudies gezien in hoofdrollen, maar kan me voorstellen dat er meer duo’s heel goed zijn geweest.
Dit seizoen is Come From Away natuurlijk een topper, maar met Come From Away heb je natuurlijk het probleem dat er geen hoofdrollen zijn. Hoe kun je die voorstelling waarderen? Door bijvoorbeeld deze opknipping.

One nomineren als beste oorspronkelijke musical is inderdaad een lachertje. Het is slecht knip- en plakwerk in een pretentieuze omlijsting. Als er nog meer kandidaten waren (je weet nooit wat is aangedragen), is dit een klap in hun gezicht ook. Hoewel, ik heb iets nog verschrikkelijkers gezien dat zich als musical presenteerde, maar die heeft waarschijnlijk ook niet mee heeft gedaan. Want artistiek geleuter wordt m.i. tijdens deze awards vaak wat overdreven gewaardeerd.
Wb One: ik heb er, net als bij Sky, als ramptoerist wel van genoten trouwens, en als er iets in de buurt van een nominatie kwam vond ik dat Jeroen (Soy was er niet, en understudies worden niet genomineerd).

Zoals elk jaar staan er namen tussen van prestaties waarvan je zegt: was dat echt nominatie-waardig en dat is dit jaar niet anders. Soms is dat heel sterk, als je iemand in een categorie mist, 
Wel een heel sterk gevoel: Naast One begrijp ik ook de nominatie voor het afschuwelijke Zweedse Sauna-decor niet. Het had mij logischer daar het prachtige podiumbeeld van Amélie terug te zien.

Lastig dit jaar voor een vergelijkend oordeel: ik heb 1 nieuwe voorstelling nog niet gezien (14) en mijn aversie tegen Rachel Hazes heeft dusdanige vormen aangenomen dat ik de lofzang op haar leven op dit moment ook niet echt wil zien , maar ook een aantal andere genomineerden speelden niet toen ik de voorstelling zag. En sommige in try-out fase

[ Gewijzigd: 26 March 2022 10:21 AM by Jeroen ]
  [ # 8 ] 26 March 2022 10:18 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hanstmf - 24 March 2022 06:48 PM

En het zou ook een stukje gerechtigheid betekenen als ze ‘m wint. Want 11 jaar geleden was ze vervangster voor de rol van Charlotte in Soldaat van Oranje. Ze verving daar Loes Haverkort (vanwege zwangerschap?)

Tja, als dit een motivatie is om m aan haar te geven zou ik het er echt niet mee eens zijn. Dat betekent dat er een ongelijk speelveld is.
Had Raymond Curvers een prijs moeten krijgen omdat hij destijds werd gepasseerd zodat John Kraaykamp senior een prijs kon ophalen voor zijn (toevallig afwezige) zoon?
Moet ik vinden dat Ellen Pieters nu een prijs moet winnen, omdat ze die voor Wat Zien Ik al verdiende. Ondanks dat ik Ellen goed vond in Rocky was ik nog meer gecharmeerd van Gerrie dit seizoen.

Als we het over gunnen hebben is dat een heel ander verhaal natuurlijk. Ik gun mensen van harte prijzen, en vind het in veel gevallen leuk dat ze winnen, zeker als het niet prijs zoveel is, maar in principe vind ik nog steeds dat de beste van het jaar gewoon moet winnen. Zonder terugkijken.

  [ # 9 ] 26 March 2022 11:55 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

Ik heb vol verbazing zitten kijken naar de nominaties.
Waar zijn Aladdin en Jasmine?

Een Ike Turner en echt een nominatie voor het goede spel van de moeder van Tina?

Een Harrie?? Moest eerlijk zijn dat Diana en Zonen meer om hem draait dan om Diana. (al vind ik de nominatie voor Marlijn zeer terecht)

Ik blijf me verbazen…..

  [ # 10 ] 26 March 2022 05:42 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  434
Geregistreerd  2011-03-22

Over het nomineren van One de Musical als beste origineel Nederlandse productie: daar kon men reglementair niet onderuit. In het reglement staat namelijk: “Indien drie of meer oorspronkelijke Nederlandse producties in het Theaterseizoen in première zijn gegaan, dient de Jury alle oorspronkelijke Nederlandse producties die in het Theaterseizoen in première zijn gegaan te nomineren.” Hier hoeven ze zich dus niet voor op de borst te kloppen, want elke aangemelde musical is in deze categorie genomineerd.

De enige uitzondering die hierop gemaakt is betreft Zodiac. Die was aangemeld, maar hebben zich waarschijnlijk gediskwalificeerd door hun faillissement.

  [ # 11 ] 27 March 2022 07:18 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Jeroen - 26 March 2022 10:18 AM
Hanstmf - 24 March 2022 06:48 PM

En het zou ook een stukje gerechtigheid betekenen als ze ‘m wint. Want 11 jaar geleden was ze vervangster voor de rol van Charlotte in Soldaat van Oranje. Ze verving daar Loes Haverkort (vanwege zwangerschap?)

Tja, als dit een motivatie is om m aan haar te geven zou ik het er echt niet mee eens zijn. Dat betekent dat er een ongelijk speelveld is.
Had Raymond Curvers een prijs moeten krijgen omdat hij destijds werd gepasseerd zodat John Kraaykamp senior een prijs kon ophalen voor zijn (toevallig afwezige) zoon?
Moet ik vinden dat Ellen Pieters nu een prijs moet winnen, omdat ze die voor Wat Zien Ik al verdiende. Ondanks dat ik Ellen goed vond in Rocky was ik nog meer gecharmeerd van Gerrie dit seizoen.

Als we het over gunnen hebben is dat een heel ander verhaal natuurlijk. Ik gun mensen van harte prijzen, en vind het in veel gevallen leuk dat ze winnen, zeker als het niet prijs zoveel is, maar in principe vind ik nog steeds dat de beste van het jaar gewoon moet winnen. Zonder terugkijken.

Uiteraard moet de beste winnen, maar persoonlijk zou ik er erg blij mee zijn als Marlijn dat ook blijkt te zijn, ik gun het haar net iets meer. Maar zoals je weet Jeroen, was de breed samengestelde nominatiecommissie eenmalig en moeten we hopen dat de huidige beoordelaars onbevooroordeeld stemmen.

  [ # 12 ] 21 April 2022 07:47 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Pia Douwes zal een Oeuvre Award ontvangen, mocht ze gisteren zelf vertellen bij Jinek.

  [ # 13 ] 28 April 2022 06:37 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Mooi artikel over een hoop van de vraagtekens die je bij de musical awards kunt hebben:
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/hoe-werken-de-musical-awards

  [ # 14 ] 28 April 2022 08:18 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  335
Geregistreerd  2010-11-01

Is er een chat?!  😊

  [ # 15 ] 28 April 2022 08:27 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

Ta-da: http://www.musicalworld.nl/chat

 1 2 > 
1 of 2