Rebecca - Londen
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Het heeft lang geduurd maar ‘Rebecca’ krijgt dan eindelijk een Engelstalige première in het Charing Cross Theatre in Londen in september 2023

Rebecca - Charing Cross Theatre

‘Rebecca’, by Michael Kunze and Sylvester Levay, two of the most successful German-language musical theatre composers, had its world premiere at the VBW-theatre Raimund Theater in Vienna, Austria, in September 2006, where it went on to play to sold-out houses in three seasons, and where it is currently enjoying a successful revival.

Rebecca, with an orchestra of 18, will be directed by Alejandro Bonatto (director of the critically acclaimed production of Donizetti’s ‘Rita’ and the upcoming production of Francis Poulanc and Jean Cocteau’s ‘The Human Voice’ at Charing Cross Theatre later this month).

It has a new English translation by Christopher Hampton (two-time Tony Award winner Best Score &
Best Book for ‘Sunset Boulevard’ and Oscar winner for Best Adapted Screenplay ‘Dangerous Liaisons’ & ‘The Father’) and Michael Kunze.

Rebecca, with 22 original songs, is a gripping thriller full of intrigue and surprises that sticks closely to the original novel. Wealthy Maxim De Winter brings his naïve new wife home to his Cornish estate, Manderley, where the manipulative housekeeper, Mrs. Danvers, resents the new wife’s intrusion. She persuades her that she is an unworthy replacement for the first Mrs. De Winter, the glamorous and mysterious Rebecca, who perished in a drowning accident, with tragic results…

The world-famous novel was also turned into a celebrated Alfred Hitchcock film in 1940, starring
Laurence Olivier, Joan Fontaine, Judith Anderson, George Sanders and Gladys Cooper. It was
nominated for 11 Oscars, winning two awards; Best Picture and Best Cinematography.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 1 ] 12 December 2022 01:17 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  130
Geregistreerd  2012-04-19

Deze show had alleen al via de muziek mijn hart veroverd en na het zien van wat vlogs van Nienke Latten uit Wenen ben ik nog meer geïnteresseerd geraakt in deze show. Mooi dat de show na het schandaal op Broadway nu toch in Londen komt.

Ik ben wel heel benieuwd hoe ze deze grootse show (zoals ie nu toch wel in Wenen genoemd mag worden) hier gaan neerzetten en hoe dit dan overkomt. Het is, zo ver ik kan zien, maar een klein theater met slechts 265 stoelen en de prijs voor het duurste kaartje is ongeveer 65 euro. Met al 18 orkestleden lijkt me dit vrijwel onrendabel of zouden ze snijden in de cast/het ensemble?

  [ # 2 ] 12 December 2022 01:57 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik hoop vooral dat ze dicht bij het origineel blijven. De demo van Last night I dreamed of Manderley vond ik door de MAATwisseling echt verschrikkelijk.

Maar verder ben ik heel enthousiast.

[ Gewijzigd: 12 December 2022 07:03 PM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 3 ] 12 December 2022 04:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Bijzonder dat er eindelijk een Engelstalige productie gaat komen. Wait in the Wings heeft een goede YouTube-documentaire gemaakt over waarom dat eerder niet gelukt is en dat verhaal is ronduit bizar. Enorme aanrader!

  [ # 4 ] 13 December 2022 11:58 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik geef toe dat ik ook liever een grootschalige productie van ‘Rebecca’ in Londen of New York had gezien, maar de plannen daarvoor zijn ook al weer een jaar of 10 geleden denk ik.

Het is inderdaad een klein theater en een beetje aftands eerlijk gezegd. Maar ik heb toch de beste herinneringen aan de musicals die ik er heb gezien waaronder ‘The Woman In White’ en ‘Dear World’. Ik kan me voorstellen dat ze inderdaad de ensemblenummers herschrijven, zoals bij ‘The Woman In White’, omdat er simpelweg geen plaats is voor een groot ensemble.

Zeker blij met dit nieuws, ook over het orkest van 18 musici wat volgens mij groter is dan wat er tegenwoordig bij menig musical in de orkestbak zit. Nu nog hopen op een mooie cast !

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 5 ] 20 July 2023 11:44 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

De cast van ‘Rebecca’ in Londen is eindelijk bekend gemaakt. Richard Carson is Maxim de Winter, Lauren Jones speelt Ik en Kara Lane is Mrs Danvers. Ik ken geen enkele van de hoofdrolspelers maar dat zegt niet veel :-)

Het ensemble bestaat uit 16 personen en het orkest uit 18 musici.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 18 August 2023 11:47 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Video Help Me Face The Night - Rebecca

Ik las op de site van The Stage dat Kunze en Levay geen uitgeklede versie van ‘Rebecca’ wilden en dat daarom een ruimte aan de achterzijde van de stalls, voorheen gebruikt als bar, is verbouwd om plaats te bieden aan het 18-koppige orkest.

Ik ben benieuwd hoe ze de rekensom hebben gemaakt. Een orkest van 19 en een cast van 19 in een theater met 265 plaatsen en een maximum prijs van £ 58 voor een kaartje. 

Hoe dan ook ik heb veel zin in deze musical.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 7 ] 25 August 2023 02:04 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Video Mrs De Winter Is Here - Rebecca

Nieuwe video met Lauren Jones en Kara Lane

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 8 ] 10 October 2023 07:02 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  178
Geregistreerd  2004-12-01

Goed… Waar moet ik beginnen? Laat ik beginnen bij dat ik in de pauze weg ging bij een voorstelling die mij op geen enkele manier wist te boeien en dat dat (ik zie maandelijks denk ik 4/5 theatervoorstellingen)  in de afgelopen jaren slechts een enkele keer is gebeurd.

Ik heb zoveel vragen. Waarom moet dit enorme slechte verhaal een musical zijn? Waarom moet het in Londen een slecht geproduceerde musical zijn? En waarom is dit zo’n enorme (cult) hit?

Er wordt overwegend goed gezongen in deze productie en er is niet bespaard op het geluid of de hoeveelheid cast en orkest dat het matinee speelt. Dat is helaas ook het enige positieve dat ik aan de productie kan benoemen.

Qua decor, kostuums, video en stijl kwam dit nergens in de buurt van het beeldmateriaal dat ik van de Weense versies heb gezien. Het was plat, goedkoop en had niet misstaan bij een middelmatige middelbare school productie. Daar is op ieder punt bezuinigd. Terwijl in mijn optiek één heel goed decorbeeld - bijvoorbeeld een trap waar je van alles me kan - dat al enorm had kunnen redden.

Al is er ook weinig net redden als het verhaal bij voorbaat al zeer matig is. Want waar gaat dit over? Waarom worden I en Maxim in drie seconden verliefd en trouwen ze na vijf seconden al?  Want er is totaal geen chemie tussen de twee. Dat we in een rush super verliefd kunnen worden hebben we in menig musical/opera/film al kunnen zien. Maar ik zie hier in deze versie geen enkele reden waarom ze verliefd worden en waarom ze zouden trouwen.  Behalve dan dat de tekstschrijvers ze het voorschrijven.  De hele obsessie met een overleden vrouw door het hoofd van de huishouding is eveneens enorm geforceerd. Net zoals alle andere personages die nog net voor de pauze een introductie nodig hebben om blijkbaar een heleboel in te lossen na de pauze. Mij waren ze helaas bij de eerste 10 minuten al kwijtgeraakt.

Misschien een Rebecca fan die mij uit kan leggen waarom ik dit in de originele versie zou moeten proberen?

  [ # 9 ] 10 October 2023 07:58 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het verhaal van Rebecca wordt juist in de tweede akte uit de doeken gedaan, en die obsessie van de hoofd huishouding vind ik dan weer niet geforceerd overkomen, gezien haar achtergrond. Ik was overigens ook niet onder indruk van deze versie, waar chemie voor mij ontbrak; ook de overgangen voelden geforceerd aan. Materiaal werd wel goed gezongen.

Dat zij op stel en sprong verliefd en trouwt wordt is wat raar (maar het zijn andere tijden dan nu, en het kan verhaaltechnisch nog ongeloofwaardiger, zoals miss Saigon bv. Jammer dat het verhaal je in de 1e akte niet kon bekoren, het eindigt fascinerend.

  [ # 10 ] 10 October 2023 10:26 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Oh jee dat komt wel overeen met de andere verhalen die ik over deze versie heb gehoord…ik heb een aantal jaar terug de Duitse versie gezien en daarin neem je het feit dat ze als bij toverslag in één klap verliefd raken voor lief, omdat het stuk verder zo overdonderend is. Daar droeg de vormgeving en de Duitse taal ook echt aan bij vond ik.

[ Gewijzigd: 10 October 2023 10:33 PM by Marik ]
  [ # 11 ] 14 October 2023 11:44 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik lees ook heel wisselende berichten over deze versie. Ik moet nog gaan kijken. Het lijkt me sowieso fijn om ‘Rebecca’ eindelijk eens in het Engels te horen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 12 ] 16 October 2023 08:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Wisselend? Ik heb nog geen landgenoot gesproken die positief is over deze versie. En wat ik aan positiefs heb gelezen komt waarschijnlijk uit de ‘ik vind alles leuk en goed’-hoek, die je in Nederland natuurlijk ook hebt. Want wat daar positief genoemd wordt heb ik niet als zodanig ervaren.