Einde Uitmarkt oude stijl
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik kwam dit net tegen. De Uitmarkt houdt op te bestaan. Vorig jaar was er natuurlijk ook al niet echt meer een Uitmarkt, dus dit verbaast me niet. Ben benieuwd of dit gevolgen gaat hebben voor de jaarlijkse sing-a-long, die vorig jaar volgens mij ook al niet meer zo heette.

[ Gewijzigd: 24 February 2023 06:41 AM by Jeroen ]
  [ # 1 ] 22 February 2023 08:49 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik las dat ze het principe van seizoensopening niet meer in Amsterdam willen concentreren, maar iets landelijks willen doen. Beetje wat ze met het theaterweekend ook proberen. Wat ik op zich ook wel toejuich, want ik erger me enorm aan dat ongeveer al het leuks in Amsterdam gebeurt.

Ongetwijfeld heeft deze beslissing ook met geld te maken.

Maar o, ik hoop dat er iets sing-a-longerigs blijft.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 2 ] 24 February 2023 06:40 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Een nieuw concept voor UITMARKT 2023
De Uitmarkt in haar huidige vorm past niet meer bij deze tijd en is aan vernieuwing toe. Dit blijkt uit onderzoek naar het bestaansrecht van de Uitmarkt dat Stichting Uitmarkt heeft laten uitvoeren onder betrokkenen uit de sector, overheden en financiers.

‘Een Uitmarkt op één centrale plek sluit niet meer aan bij het doel om een breed en divers kunst- en cultuuraanbod bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen’ is één van de slot conclusies uit het onderzoek. Ook de vorm van kraampjes en folders past niet in het digitale en duurzame tijdperk. Waar de instellingen en makers in de begindagen van de Uitmarkt, het festival hard nodig hadden hun doelgroep te bereiken, hebben zij inmiddels verschillende online middelen om dit zelf te doen. Tijd dus voor een nieuw concept.

Geen Uitmarkt op het Museumplein
Er wordt op dit moment een nieuw concept voor een cultureel weekend ontwikkeld met betrokken partijen zoals overheden, de publieke omroep, producenten, financiers en vooral met de betreffende sector. Er vindt dit jaar dus geen Uitmarkt plaats op het Museumplein met kraampjes en een hoofdpodium. De stichting presenteert eind april 2023 het vernieuwde concept voor de opening van het cultureel seizoen.

‘Er liggen mooie kansen voor de Uitmarkt, blijkt ook uit het onderzoek. Er wordt door alle geïnterviewden een groot belang gehecht aan een nationaal cultuurweekend waarin we het enorme diverse culturele aanbod vieren en onder de aandacht brengen bij een brede doelgroep. Daar zijn we als stichting heel blij mee omdat dit één op één aansluit bij de ambities van de Stichting Uitmarkt: wij geloven dat het beleven van kunst en cultuur in al haar diverse vormen van groot belang is. Het verrijkt, inspireert, verbindt, verruimt je blik, verrast, ontroert, maakt blij en nog veel meer. Eén collectief moment dat dit belang bij de samenleving onder de aandacht brengt, is goed voor de gehele sector.’ Aldus Stichting Uitmarkt.

Coronapandemie
De ambitie tot vernieuwing bestond al na de 2019 editie. Door de uitbraak van de coronapandemie en de moeilijke start in 2022 was het echter niet mogelijk dit proces mét de sector eerder op te starten. Daarnaast heeft de Uitmarkt, net zoals veel andere gratis toegankelijke festivals zoals bevrijdingsfestivals, te kampen met financiële uitdagingen.

Toekomst voor de Uitmarkt: Samenvatting

Toekomst voor de Uitmarkt: Samenvatting
Verkenningen naar een nieuwe opening van het culturele seizoen
Margot Gerené en Geert Boogaard
Samenvatting: Toekomst voor de Uitmarkt | Verkenningen naar een nieuwe opening van het culture seizoen | 20 februari 2023 1
Samenvatting

Voorliggend verslag presenteert de eerste bevindingen op de onderzoeksvraag
of er een toekomst is voor de Uitmarkt en zo ja hoe deze toekomstbestendige
Uitmarkt eruit kan zien. Om deze vraag te beantwoorden spraken we met zo’n
25 vertegenwoordigers van het culturele veld, overheden, fondsen en koepelorganisaties.
Aanleiding voor deze vraag is de jarenoude formule van de landelijke Uitmarkt
in Amsterdam, met informatiekraampjes, podia en tv-formats versus een
veranderend publiek en (be)zoekgedrag, nieuwe marketingprincipes en
digitalisering in de culturele sector. Deze ontwikkelingen zijn versneld door de
achterliggende coronajaren. Hoog tijd dus om de Uitmarkt te herpositioneren
en uitvoering te geven aan het reeds langer voorgenomen onderzoek naar
draagvlak in de sector en bij financiers.

Van marketing naar positionering

Uit het onderzoek wordt duidelijk dat voor geen van de gesprekspartners de
Uitmarkt in de huidige vorm nog aansluit op de behoeften van het (potentiële)
publiek, noch op de behoefte van de culturele instellingen. De Uitmarkt in zijn
huidige vorm is voor de culturele sector en het publiek grotendeels overbodig
geworden.
Toch wordt het belang van het creëren van een collectief momentum voor
cultuur als belangrijk ervaren. Kaartverkoop en conversie zijn minder leidend,
want vergen voor verschillende disciplines en doelgroepen verschillende
instrumenten. Instellingen zijn over het algemeen prima in staat (hun eigen)
publiek te bereiken. Deze doelstellingen maken plaats voor nieuwe leidende
principes van draagvlak, zichtbaarheid, nabijheid en brede toegankelijkheid
van cultuur. Er tekent zich een toekomstbeeld voor een nieuwe opening van
het culturele seizoen als een nationaal moment, een landelijk cultuurfeest
waarin positionering van de sector in al zijn gelaagdheid centraal komt te
staan. Met focus op de brede betekenis van kunst en cultuur in de samenleving
en daarmee ook op het realiseren van een inclusieve cultuur.

Van hoe niet, naar hoe wel

Hoewel er grote eensgezindheid bestaat over hoe het niet meer moet, tekent
zich nog niet een eenduidig beeld af van hoe het in de toekomst dan wel moet.
De gedachten hierover lopen nog ver uiteen. Ook kunnen we constateren dat er
een ander belang en dynamiek bestaat bij musea dan bij podiumkunsten. De
Uitmarkt is van oudsher met name op de laatste gericht. Musea kennen niet
meer een seizoensopening en hebben hun eigen collectieve promotiekanalen
en momenten. Toch onderschrijven zij wel het belang van zichtbaarheid en
draagvlak voor de culturele sector als geheel.

Van ‘usual suspects’ naar nieuw bereik

Duidelijk wordt dat de Uitmarkt onvoldoende nieuwe doelgroepen bereikt,
maar grotendeels gericht is op publiek dat vertrouwd is met het culturele
aanbod: wit, hoog op geleid, doorgaans wat ouder en uit Amsterdam.
Bovendien is de Uitmarkt steeds meer een Amsterdams festival geworden wat
landelijk aan aantrekkingskracht verliest. Een nieuwe formule moet, om van
bredere betekenis te kunnen zijn, uit de grachtengordel worden getrokken en
ook de wijken in. Met ander woorden, een nieuwe formule zou cultuur veel
inclusiever moeten kunnen presenteren. Tegelijkertijd geven de
gesprekspartners aan dat er een heldere keuze gemaakt moet worden voor
welke doelgroep een nieuwe formule wordt ontwikkeld. De doelgroep is
immers bepalend voor de vorm die wordt gekozen en de kanalen die worden
ingezet.


Van Amsterdam naar het hele land

Om positionering en nationaal momentum te bevorderen is, volgens de meeste
gesprekspartners, landelijke spreiding van belang. Een aantal steden kent een
eigen seizoensopening, verder leeft de Uitmarkt in het land nauwelijks.
Deelname van de grotere steden en deze op één lijn brengen is noodzakelijk
om voldoende kritische massa te mobiliseren en een landelijke dekking te
bevorderen. Daarbij moet ook voor eenzelfde weekend worden gekozen, om
aandacht te bundelen.

Van TV tot sociale media

Het huidige TV-format kent wel een landelijk bereik en met name de musical
sing a long wordt goed bekeken, ook door nieuw publiek. Een TV-format met
een groot bereik wordt ook voor de toekomst als relevant gezien. Voor het
gevoel van nationaal belang en voor het bereiken van een landelijk publiek
speelt de media een belangrijke rol. Er wordt een grote rol en verantwoordelijkheid gezien voor de NPO, al is participatie van commerciële omroepen net
zo denkbaar. TV-uitzendingen zouden vanuit verschillende of roulerende
steden kunnen plaatsvinden, juist om het randstad-imago van cultuur te
doorbreken. Ook moet er meer aandacht komen voor sociale media, zeker
wanneer er meer focus komt op jonge en nieuwe doelgroepen.

Van vrijwillig bestuur naar professionele organisatie

De meeste gesprekspartners concluderen dat een toekomstige organisatievorm
vooral samenhangt met de doelstellingen en vervolgens met de formule die
wordt ontwikkeld. Maar meer eigenaarschap is broodnodig. Net als een helder
gezicht en een organisatie die kan bouwen aan strategie, concept, relaties,
financiering, marketing en productie. Dit kan een nieuwe organisatie zijn, of
een taak toegevoegd aan een bestaande organisatie. Belangrijk is in alle
gevallen de verbinding met de culturele spelers, de media en de stad of steden
waarin het nieuwe evenement plaatsvindt.

  [ # 3 ] 24 February 2023 01:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Bedankt voor de toevoeging. Het is dus allemaal minder rigoureus dan aanvankelijk leek. Gewoon een nieuwe opzet, zoals de Uitmarkt wel vaker veranderd is.

  [ # 4 ] 06 July 2023 11:30 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ben wel benieuwd wanneer er iets meer bekend gaat worden over deze editie. Het is wel erg stil!

  [ # 5 ] 20 July 2023 08:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Inmiddels meer duidelijkheid over de nieuwe opzet in dit artikel. De naam Uitmarkt verdwijnt ook.

  [ # 6 ] 21 July 2023 12:10 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Op zich goed dat er jaarlijks een andere stad wordt uitgekozen voor de opening van het culturele seizoen, maar toch blijft het zonde dat de sing-a-long niet meer wordt zoals het was. Bij de repetities geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Daarbij voorzie ik, gezien de drukte normaal, nogal hysterische taferelen. En uit de verkoop voor kaarten voor de uitzendingen op televisie blijkt duidelijk dat een gratis evenement niet meer kan. Jammer dat er blijkbaar nu echt geld nodig is van bezoekers om deze traditie voort te laten bestaan…

  [ # 7 ] 25 July 2023 10:53 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

  20 juli 2023
De Uitmarkt is definitief voorbij, de stichting presenteert een nieuw concept
DE OPENING van het culturele seizoen

Amsterdam, 20 juli 2023 - Na 45 jaar stopt de Uitmarkt in haar huidige vorm. Het concept past niet meer bij deze tijd en is hard aan vernieuwing toe. Het nieuwe concept onder de naam ‘DE OPENING van het culturele seizoen’ ligt al klaar, maar wordt pas in het laatste weekend van augustus 2024 georganiseerd. In verband met de landelijke uitrol, de vele betrokken partijen en benodigde budgetten was het niet mogelijk dit vernieuwde concept al in 2023 te realiseren. Daarom wordt de start van het culturele seizoen in dit overgangsjaar op een kleinschalige manier gevierd, maar wel alvast onder de nieuwe titel DE OPENING.

Onderzoek
Stichting Uitmarkt heeft een onderzoek naar het bestaansrecht van ‘de Uitmarkt’ laten uitvoeren onder betrokkenen vanuit de sector, overheden en financiers. Hieruit is gebleken dat de Uitmarkt op één centrale plek niet meer aansluit bij het doel om een breed en divers kunst- en cultuuraanbod bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen. Ook de vorm van kraampjes en folders past niet in de huidige digitale en duurzame tijd. Waar de instellingen en makers voor de digitale revolutie het festival hard nodig hadden om hun doelgroep te bereiken en kaarten te verkopen, hebben zij inmiddels de online middelen om dit zelf te doen. Wel blijkt uit het onderzoek dat er bij de sector nog steeds de behoefte is om één weekend per jaar het diverse aanbod van kunst en cultuur te vieren en in de schijnwerpers te zetten. Het biedt een kans om een vooruitblik te geven op het nieuwe seizoen, mensen te inspireren, de kaartverkoop te stimuleren, en de waarde en het belang van kunst te bediscussiëren.

Nieuw concept 2024
Het nieuwe concept ‘DE OPENING van het culturele seizoen’ markeert de start van het culturele seizoen en wordt een nationaal cultuurweekend onder één landelijke titel met lokale invulling.

“Het is te vergelijken met een nationaal evenement zoals Koningsdag of Sinterklaas. Elk jaar organiseert één stad het centrale festivalhart van DE OPENING bestaande uit een centraal podium en live tv-uitzendingen. Daarnaast zetten zij hun eigen cultuurlocaties open voor het publiek, hebben ze hun eigen lokale culturele programmering, debatten en een eventuele aanvullende programmering zoals schrijverscafés. Andere steden kunnen aanhaken onder dezelfde nationale naam, met eigen instellingen en een eigen culturele programmering, wat de culturele diversiteit en het bereik ten goede komt. De campagne heeft ook een activerend onderdeel, dat Nederlanders zal verleiden om tijdens DE OPENING kunst en cultuur te bezoeken en ervaren,” aldus Stichting Uitmarkt.

DE OPENING zal jaarlijks georganiseerd worden in het laatste weekend van augustus en naar aanloop van en tijdens het weekend zal er online en offline media- en nationale tv-aandacht zijn. 


DE OPENING in 2023
Het nieuwe concept gaat pas in 2024 van start, maar dit jaar wordt ‘DE OPENING van het culturele seizoen’ al op kleinschalige manier gevierd. Tijdens het laatste weekend van augustus 2023 kunnen bezoekers op zaterdag en zondag in Koninklijk Theater Carré Sneak Peek Tours boeken, waar ze kennismaken met verschillende voorproefjes van het culturele seizoen. Daarnaast kunnen bezoekers de repetities (gratis) of de live tv-opnames op zaterdag en zondag bijwonen. Ook is er op zondag het Paradisodebat in Paradiso.

Sneak Peek Tour
Op zaterdag- en zondagmiddag worden Sneak Peek tours in Koninklijk Theater Carré georganiseerd waar op een 5-tal locaties diverse optredens te zien zijn, van o.a. Remy van Kesteren, Black Harmony, Kiki Schippers, Wilde Woorden, Illusionary Rockaz Crew, Fuse en Klapstoelkabaret. Zij geven alvast een voorproefje van wat er komend seizoen te zien is.

Live tv-opnames en repetities
Zaterdagavond wordt er vanaf het podium in Koninklijk Theater Carré een grote show met bekende artiesten live uitgezonden door de NTR op NPO 2. Naast onder anderen Huub van der Lubbe, Eric Corton, Jett Rebel en Claudia de Breij zullen ook New Cool Collective, Naaz, Spinvis en het Groot Omroepkoor optreden en laten zien en horen wat men komend theaterseizoen kan verwachten! Uniek is dat het publiek op zaterdagmiddag de repetities hiervan kan bijwonen. Op zondagmiddag staan de musicals centraal. Ook dan kan het publiek repetities bijwonen van onder andere Pretty Woman, Les Misérables, De Hospita en Grease. Traditiegetrouw is er op zondagavond Musical Awards: The Kick-Off dat door NPO1/AVROTROS wordt uitgezonden.

Paradisodebat: Koers Kiezen
Op zondagmiddag organiseren Kunsten ‘92, Paradiso, ACI en de Akademie van Kunsten in Paradiso het Paradisodebat, dit jaar met de titel: Koers Kiezen. Onder leiding van Jörgen Tjon A Fong gaan politici – landelijke, regionale en lokale – in gesprek met mensen binnen en buiten het culturele veld over de toekomst van het cultuurbeleid en de actuele politieke situatie. Rode draad in deze gesprekken zijn de thema’s innovatie, representatie en toegankelijkheid; actuele thema’s in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen, een tijd waarin de culturele sector reikhalzend uitkijkt naar serieuze beleidsvernieuwingen.

Wethouder Touria Meliani (Kunst en Cultuur): “Het is heel goed dat Stichting Uitmarkt kijkt naar nieuwe manieren om publiek te enthousiasmeren voor kunst en cultuur en zichzelf gaat vernieuwen. Ik kijk uit naar een interessante nationale opening van het culturele seizoen deze zomer en naar de vernieuwde opzet van DE OPENING in de zomer van 2024.”

Programma
Voor meer informatie en het bestellen van tickets: http://www.openingcultureleseizoen.nl

Zaterdag 26 augustus 2023
Locatie: Koninklijk Theater Carré
10.30 uur - 16.30 uur: Sneak Peek Tour - een tour van diverse uiteenlopende korte optredens
De tickets hiervoor zijn 5 euro.

13.00 uur - 17.00 uur: repetities Het culturele seizoen: DE OPENING met artiesten zoals Huub van der Lubbe, Eric Corton, Jett Rebel en Claudia de Breij
Deze repetities zijn gratis bij te wonen. Vol is vol.

22.15 uur: Het culturele seizoen: DE OPENING - avondshow met bovengenoemde artiesten
Live uitgezonden op NPO 2 door de NTR. Deze show is door publiek bij te wonen.
De tickets hiervoor zijn 5 euro. 

Zondag 27 augustus 2023
Locatie: Koninklijk Theater Carré
10.30 uur - 16.30 uur: Sneak Peek Tour - een tour met diverse korte optredens
De tickets hiervoor zijn 5 euro.

13.00 uur - 17.00 uur: Repetities Musical Awards: The Kick-Off
Deze repetities zijn gratis bij te wonen. Vol is vol.

20.30 uur: Musical Awards The Kick-Off - live uitgezonden op NPO1 door AVROTROS. Geproduceerd en geregistreerd door MediaLane. De presentatie is in handen van Frits Sissing en Marlijn Weerdenburg. Deze show is door publiek bij te wonen.
De tickets hiervoor zijn 5 euro.

DE OPENING wordt georganiseerd door XSAGA Festivals, in opdracht van Stichting Uitmarkt.

Voor meer informatie en het bestellen van tickets: http://www.openingcultureleseizoen.nl

  [ # 8 ] 27 August 2023 06:48 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Vanavond dus wél de opvolger van de singsalong (vorig jaar ook).
Tot straks in de chat!