De Passie
De Passie verbindt. De twee meest geliefde en bekendste werken rond het lijdensverhaal, een verhaal waar iedereen zich mee kan identificeren, worden met elkaar gecombineerd: Bach’s Matthäus-Passion en Lloyd Webbers’ Jesus Christ Superstar. Een geniale vondst, uniek en niet eerder vertoond.
Inleiding
Een gemiddelde tenor die de rol van evangelist uit de passies van Bach op zijn repertoire heeft, doet er al gauw een stuk of acht. Bach is big business… Al die honderden (!) uitvoeringen ieder jaar, de radio en tv-specials, de eindeloze discussies over de mooiste aria, de mooiste uitvoering, al die politici die op hun paasbest hun opwachting maken in de Grote Kerk van Naarden. De zweem van verering die er rond de Matthäus-Passion heerst, was Bach vreemd geweest.
Nederland heeft een unieke uitvoeringstraditie op het gebied van de Matthäus-Passion. Het unieke aan de Nederlandse uitvoeringspraktijk is dat het zowel door professionele ensembles als door amateurensembles wordt ingestudeerd en uitgevoerd. Daarnaast is er de laatste jaren een trend zichtbaar waarin de partituur van Matthäus het startpunt is voor een verbinding met andere genres en kunstdisciplines. Half Nederland - protestant, katholiek, agnost of atheïst, Bach-specialist, klassieke muziekliefhebber of totale leek - zit in de aanloop naar Pasen in een koude kerk op te harde kerkbankjes.
De andere helft van Nederland zit met Pasen voor de televisie. Sinds de jaren ‘70 is er namelijk een traditie bijgekomen: Jesus Christ Superstar. De musical/rockopera werd vooral iconisch door de filmversie uit 1973. De musical en film waren niet onomstreden: Jezus had een paar vervelende, maar al te menselijke trekjes, Judas was Afro-Amerikaans en vooral ook ‘sympathiek’ en ook Pontius Pilatus was niet zo’n grote schurk als we wilden geloven. En dan die muziek… Rauw, extatisch, ritmisch, stuwend, rockend. Sinds de film uitkwam heeft Jesus Christ Superstar als musical en rockopera een vaste plek veroverd op het wereldtoneel. De liedjes staan in het collectieve geheugen gegrift.
Nadat het team van De Passie voor het eerst in 2010 een JCS tribute deed, groeide het uit tot een groots event, inclusief orkest en klassieke muzikanten. Zo kwamen jeugdvrienden Carel de Hertog (die vele malen de Matthäus-Passion uitvoerde) en Teun van Essen (dirigent JCS) bijeen om deze twee stukken, die ieder op volstrekt unieke en inspirerende manier het verhaal verklanken, te combineren. Een (wereldwijd) unieke versmelting van beide tradities: De Passie.
Dit is niet alleen muzikaal en inhoudelijk een enorme uitdaging voor de makers, muzikanten, en zangers, het zorgt ook voor een dialoog met het publiek; mensen die speciaal voor JCS komen, laten zich raken door de muziek van Bach. En de verstokte Bachliefhebber krijgt met deze voorstelling een indruk van het absolute vakmanschap en de artisticiteit die Andrew Lloyd Webber als componist heeft. Ook voor de klassieke musici die meedoen aan De Passie is het vernuft en klasse van de muziek van Andrew Lloyd Webber een ontdekking. Het brengt werelden bij elkaar, zowel op het podium als in de zaal bij het publiek. Door deze twee unieke stukken aan elkaar te koppelen ontstaat er een muzikale dialoog over eeuwen heen.
Wat deze editie extra bijzonder maakt is dat het dit keer een eigen productie is van Theater Orpheus en dat we voor het eerst werken met een internationale topcast. Het zal daarnaast de laatste keer zijn dat De Passie in Nederland te zien is.
Cast
Bram De Win (BE) – Verteller
De Vlaamse Bram De Win studeerde in 2008 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Daarvoor studeerde hij Onder andere het Conservatorium Mechelen en de Academie Lier. Hij nam drie keer deel aan het European Drama Encounter en volgde Theaterinitiatie bij Waanzien?, waar hij later zelf jarenlang docent werd.
Voor televisie werkte hij mee aan fictiereeksen als Billy versus Benjamin, Studio Tarara, Flikken, Zone stad, De kotmadam, Flikken Maastricht, Bellicher - De Macht van meneer Miller en De onderkoning – strijd om de grondwet. Komende zomer werkt hij aan de splinternieuwe fictiereeks ‘Moresnet’.
Momenteel bouwt hij in dienst van de stad Mechelen een nieuw socio-cultureel centrum uit in de voormalige Heilig Hartkerk. Een plek waar buurtbewoners, lokale organisaties en kunstenaars met elkaar in contact komen en co creatieve projecten ontwikkelen.
Ruben van Keer (BE) – Jesus
De In Mechelen geboren Vlaamse Ruben Van Keer studeerde Muziektheater aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en Musical Theatre aan de Royal Academy of Music in Londen.
Hij ging op tournee door het Verenigd Koninkrijk als Grantaire in Les Misérables. Eerder was hij Alternate Strat in de wereldpremière van Bat Out Of Hell -The Musical in de Londense West End en op tour. Eveneens in Londen speelde hij John in Knights of the Rose.
In België speelde hij onder andere de titelrol in Mozart!, waarvoor hij de Musicalworld-award won voor beste mannelijke hoofdrol. Daarnaast speelde hij onder andere in de kortfilm Shadow Players en was hij te zien zijn als Roger in Rent.
In deze editie van De Passie speelt hij voor het eerst de rol van Jesus.
Anna Langner (DE) – Maria Magdalena / sopraan Aus Liebe
De Duitse Anna Langner begon haar muzikale carrière aan de Hochschule für Musik und Theater Rostock, en het Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance waar zij zowel de pop zang als de klassieke zang studeerde. Op de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg heeft zij in 2021 haar masterstudie in muziektheater afgerond. Nog tijdens haar studies speelde ze al verschillende rollen zoals Crissy in Hair (Volkstheater Rostock), Joodse zangeres Ewa Steiner in de wereldpremière van het stuk Mädchenorchester en de vrouwelijke hoofdrol Luisa in de musical Zorro (Theater Visp, Switzerland).
Na haar studie speelde zij onder andere in Hamburg bij het Schmidt-Theater in Schmidtparade en als Lisa in Heiße Ecke. In St Gallen speelde zij in de nieuwe Kunze & Levay musical Lady Bess als alternerende Lady Bess en Cover Anne Boleyn. Haar debuut als Maria in West Side Story had ze afgelopen zomer in Rathen (Landesbühnen Sachsen). Actueel is ze bezig met de reprise van Lady Bess in Switzerland. Anna doet voor het tweede keer mee met “De Passie” en verheugt zich op dit bijzondere project.
Jeroen C. Molenaar (NL) – Judas
Jeroen C. Molenaar studeerde af aan zowel de Frank Sanders Akademie, als aan Fontys Muziektheater in Tilburg en is inmiddels werkzaam als acteur, zanger en schrijver. Zo was hij te zien in de David Bowie hitmusical Lazarus en speelde hij rollen in the Bridges of Madison County, Sweeney Todd, de Gelaarsde Kat en Stil in mij. Hij speelde bij gezelschappen als Toneelgroep de Appel en Theater Terra en ontwikkelde ism. Vuur & Vlam Produkties de voorstelling De fantastische meneer Rimror.
In 2021 kwam Jeroen zijn eerste dichtbundel uit genaamd poezie album- ofwel- een boekje vol satirische schrijfsels en andere uitingen voor de immer doordenderende en sociaal intermediale mens. Jeroen is te zien in diverse commercials en zingt dikwijls mee in diverse theatrale concertanten.
Jeroen Phaff NL) – Pilate
Na het voltooien van de HAVO studeerde Jeroen klassieke zang bij Bernard Kruysen en Hans Smout. Hij werd bij het grotere publiek bekend door de talentenjacht A Star is Born.
Daarna speelde hij in vele musicals, zoals Evita, The Phantom of the Opera, Les Miserables, Elisabeth, Aida, The Lion King, Jesus Christ Superstar, The Wiz, Tarzan, Footloose en ’40-’45. Jeroen maakt vanaf 2010 (samen met Rolf van Rijsbergen en Rein Kolpa) deel uit van het semi-klassieke trio Forte. Ook maakt hij deel uit van het Groot Koor van de Nederlandse Opera.
Zowel in 2002 als in 2009 won hij een John Kraaijkamp Musical Award voor beste Mannelijke Bijrol in resp De Griezelbus en Footloose.
Ruud van Overdijk (NL)- Pilate
Ruud rondde in 2010 zijn studie aan het Fontys Conservatorium in Tilburg cum laude af en bereikte daarna de finale in het tv programma OP ZOEK NAAR ZORRO. Hij begon zijn carrière als Britt in WE WILL ROCK YOU, evenals de covers van Ramon en Zorro in ZORRO. Daarna speelde hij o.a. Jesus in JESUS CHRIST SUPERSTAR en Roger in RENT voordat hij terecht kwam in de Duitse markt en vooral te gast is in theaters in Duitstalige landen.
Hij toerde door Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland met de Duitstalige versie van de 25th anniversary editie van RENT en speelde daarna verschillende rollen zoals: Solist in Bernsteins MASS in Musiktheater im Revier waar hij daarna ook Judas vertolkte in JESUS CHRIST SUPERSTAR, in de theaters Regensburg en Linz speelde hij Frederick Trumper in CHESS, ook speelde hij Berger in HAIR en Man 1 in SONGS FOR A NEW WORLD. In Nordhausen speelde hij Aramis in DREI MUSKETIERE en op dit moment vertolkt hij Judas in JESUS CHRIST SUPERSTAR en speelt hij YESTERDATE in het Aaltho Theater te Essen. Ruud is ook werkzaam als regisseur en is op dit moment bezig dat uit te breiden. Ook doceert hij en geeft hij regelmatig masterclasses in liedinterpretatie en zang.
Ivar Costenoble (NL) - Kajafas
Ivar Costenoble is momenteel bijna 20 jaar werkzaam als hoofdvakdocent Zang bij de gerenommeerde opleiding Fontys Muziektheater Tilburg (Bachelor en Master). Naast zijn werk als vocal coach heeft hij opgetreden in vele stijlen zoals hardrockbands, bigbands en jazzcombo’s, klassieke concerten, operettes, theatershows en musicals.
Hoogtepunten waren zijn Arabische solo in ‘The Armed Man’ van Jenkins in de Gedächtniskirche in Berlijn, en het vertolken van Kajaphas in rockzaal ‘013’ in Tilburg.
Hij gaf masterclasses aan het Conservatorium van Wenen, in Madrid bij Stage Entertainment, en in Hamburg. Hij is trots om samen met oud-studenten het podium te delen in deze prachtige productie.