1 of 2 |  1 2 > 
Andrew Lloyd Webber´s Sunset Blvd. met Nicole Scherzinger
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Komend najaar voor een limited season van 16 weken in het Savoy Theatre een revival van Andrew Lloyd Webber´s Sunset Boulevard !

Website Sunset Blvd

NICOLE SCHERZINGER stars as the immortal Norma Desmond in ANDREW LLOYD WEBBER’s legendary SUNSET BOULEVARD.

This thrillingly atmospheric musical, which features an iconic score including the songs With One Look, The Perfect Year and As If We Never Said Goodbye, is reimagined by visionary director JAMIE LLOYD for a new generation.

Haunted by her memories and dreams, movie star Norma Desmond (Scherzinger) yearns to return to the big screen. A struggling screenwriter who can’t sell his scripts to the Hollywood studios may be her only hope, until their dangerous and compelling relationship leads to disastrous circumstances.

Drenched in champagne and cynicism, SUNSET BOULEVARD scrutinizes the ambitions and frustrations of its characters and their intoxicating need for fame and adoration.

SUNSET BOULEVARD arrives at the Savoy Theatre in London’s West End for a limited 16-week run from September 2023.

[ Gewijzigd: 11 August 2023 12:52 PM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 1 ] 20 May 2023 07:02 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Geen idee wat Andrew Lloyd-Webber ziet in Scherzinger voor deze rol. Als Grizabella leek het qua spel al helemaal nergens op, dus Norma Desmond lijkt me helemaal een brug te ver.

  [ # 2 ] 11 August 2023 12:52 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Rachel Tucker is aangekondigd als de alternate voor de rol van Norma Desmond op de maandagen dat Nicole Scherzinger niet speelt.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 3 ] 12 August 2023 12:07 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Blij mee, boek ik voor een maandag

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 4 ] 05 November 2023 10:19 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Ik ging met weinig verwachtingen heen gisteravond, ik had niks gelezen of gezien en heb twee andere producties hiervoor gezien. En ik snap dat sommige mensen dit niets aan vinden maar ik vond het geweldig! Ik had mazzel en zat voor weinig op rij 1 (row b). Je kon alles perfect zijn wat er zat genoeg ruimte tussen.

Nicole laat zien wat voor een powerhouse ze is en dat ze zeker een potje kan acteren. Want dat ze kan zingen weten we al, maar zelfs hier verrast ze ons ook.
Alles is zwart wit qua toneelbeeld, op een paar kleine dingen na. Er zat een orkest van minstens 18 zo snel ik telde, welk echt geweldig klonk. En dat is misschien ook zo gaaf. De muziek (en het script min of meer)  is niks moderns mee gedaan.

Dit staat vol met spoilers!


Het was heel even wennen maar vanaf het begin. Weinig podium, veelal vooruit dialoog uitspreken en alles is zwart wit. Maar het moment dat hij de auto instapt werd alles duidelijk en kreeg ik direct kippenvel.
Er wordt veel gebruik gemaakt van rook gedurende de show, en nu zag je wat komen ging totaal niet aankomen.
Het autostuur is een steady cam met twee kleine koplampjes en ook met licht op Tom in de rol van Joe.
Ineens verschijnt zijn gezicht gigantisch voormaat achter hem op dit enorme scherm en zien we elk klein verschil in zijn ogen en mimiek. Dit scherm hangt horizontaal in het plafond en komt in een hoek naar beneden wanneer het wordt gebruikt.
Om juist in deze show film te gebruiken was gewoon geniaal! Het werkte perfect zonder dat het als een gimmick aanvoelde.
Over het beeld zien we vervolgens net de opening van oude films met “Starring” en “Directed by” enzo. En Dan komt de titel in knalrood in beeld. Dit tijdens de geweldig klanken van Sunset Boulevard. Echt zo onverwacht.
Nicole zagen we al een tijdje achteraan op een stoel zitten met haar rug naar het publiek maar nu zien we haar voor het eerst. Als een Naomi Campbell met een grote zonnebril loopt ze op blote voeten naar voren.
Voor mij was het fijn dat we haar niet toejuichen met een applaus toen we haar voor het eerst zagen want tot dusver was er nog geen applaus geweest omdat deze show zich er vaak niet voor leent op het moment.
Maar alle acteurs krijgen genoeg ovaties later in de show.
Ze is grappig en niet bang om af en toe haarzelf belachelijk te maken met bepaalde keuzes. Zo doet ze een moderne dans, zakte ze in de spagaat en rolt ze bijvoorbeeld van recht helemaal naar links over het toneel en “humpt” de vloer als ze elkaar net ontmoeten.
Dit draagt allen maar bij aan de madness van Norma maar het zorgt ook voor een komische noot. Maar ze zet echt geweldige acteerprestaties neer en mede door het camerawerk krijg je verschillende lagen te zien, want sommige dingen doet ze naar de camera en zijn subtiel, maar doordat er het zo groot zien is het ineens vergroot drama (if that makes sense?).
Nicole en Tom hebben een hele chemie. Er is een geweldig stukje tango tijdens NYE. Het is fijn dat ze gebruik maken van Nicoles kwaliteiten in zang, spel en dans.
De acteur die Max speelt, David Thaxton, speelt met zo veel emotie, maar zorgt op dit moment ook voor een wat komische momenten.
De opening van de tweede acte kan misschien als gimmick worden gezien maar man wat was dit gaaf! Het orkest begint met de overture en we zien Tom in zijn kleedkamer op het scherm. Hij gaat lang allerlei mensen. David heeft een poster van de Pussycat Dolls op zijn spiegel, we zien een gorilla in het trappenhuis, een cardboard cut out van ALW en als hij vervolgens kleedkamer 1 opendoet zien er Nicola met tulband en een gewaad als Norma en een dan vlieg de camera nog even over een pistool.
Dan begint het nummer Sunset Boulevard. Nicole zit op een stoel en kijkt richting het scherm.
Tom loopt richting het podium maar loopt het weer af. Hij gaat wat trappen op en komt vervolgens buiten!
Hij loopt het pad omhoog richting The Strand, stop op de hoek bij het theater en met het grote bord aan de muur in beeld zingt het de tekst “Sunset Boulevard” om vervolgens te knielen bij de poster met Nicole op de grond en zingt de tekst “and if I’m honest,  I like the lady”. Vervolgens gaat hij door de hoofdentree naar beneden en komt dan weer de zaal in en gaat via een trap het podium weer op.
Echt dit was zo gaaf gedaan.
Verder nog een echt niet normaal moment.
Tijdens As if We Never Said Goodbye houdt Nicole de “I’ve Come Home At Last” voor zo lang aan en dan stopt ze niet eens om adem te halen voor “and this time will be bigger!” Je dacht echt dat ze dat nooit zou redden. Geweldig!!!
Er wordt ook gesuggereerd dat ze Joe vermoord door zijn hart ofzo eruit te trekken want er is geen pistoolschot.
Ook deze scène is heel gaaf gedaan met een totale black-out en een paar flitsen van licht en dan zie je dat knalrode bloed.

Hier laat ik het bij maar man man man wat was dit vet!

[ Gewijzigd: 05 November 2023 10:24 AM by 0 ]
  [ # 5 ] 05 November 2023 12:31 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik ga komende week en heb tot nu toe, op een paar onthullingen na, de meeste spoilers weten te vermijden. Ik ben erg benieuwd!

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 13 November 2023 10:39 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Afgelopen week deze nieuwe versie van Sunset Blvd. gezien vanaf rij 2 in het Savoy Theatre. Ik geef toe dat ik best met wat reserves ging kijken aangezien ik de originele versie uit 1993 vaak heb gezien en ik wist dat dit, gezien de enkele onbedoelde spoiler die ik wel had gelezen, heel wat anders zou zijn. 

En dat was het ook. Wat regisseur Jamie Lloyd hier heeft gedaan is fenomenaal. Van het moment dat je het duistere auditorium van de zaal betreedt tot de schokkende laatste scène ben je gegrepen door het tragische verhaal van Norma Desmond. Donker, filmisch maar ook met veel humor. De cast is zonder uitzondering geweldig en ik heb ademloos zitten kijken en luisteren naar Nicole Scherzinger. In de afgelopen jaren heb ik ook zelden een zaal zo uit hun dak horen gaan.

Een uitgebreider verslag volgt nog wel. Mocht je de kans krijgen absoluut gaan! Sunset Blvd. speelt op 6 januari 2024 de laatste voorstellingen in Londen.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 7 ] 16 November 2023 09:19 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Theo - 13 November 2023 10:39 AM

Afgelopen week deze nieuwe versie van Sunset Blvd. gezien vanaf rij 2 in het Savoy Theatre. [...]

Ik ben blij te lezen dat je genoten hebt!! En hoe gaaf was die eerste auto scène! Zo onverwacht. Kippenvel overal!

  [ # 8 ] 17 November 2023 11:58 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ja zeker. Eén van de vele meesterlijke zetten in deze productie. De trailer staat nu ook online.
West End Trailer Sunset Blvd.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 9 ] 03 January 2024 04:01 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2010-02-25

Opgelet, spoilers ahead, maar dat is denk ik niet zo erg omdat de productie nog maar enkele dagen te zien is.

Dé mooiste score van Webber is moeilijk uit te kiezen, maar “Sunset Boulevard” staat bij veel musicalfans ongetwijfeld in de top drie. Ik had het genoegen de exuberante originele versie te zien in Londen, daarna de al wat meer uitgeklede Nederlandse versie en een paar jaar geleden de ENO run met Glenn Close, wat een prachtige concertante versie was die enkel werd ondersteund met een aantal kleine decors.

Toen begin vorig jaar details bekend werden over een nieuwe op stapel staande versie van “Sunset” in Londen, was er vooral veel argwaan. De regie kwam in handen van Jamie Lloyd, die bekend staat om zijn minimalistisch en expressionistisch theaterwerk - zeg maar de Engelse Ivo Van Hove. Norma zou worden vertolkt door Nicole Scherzinger, ooit nog lid van de Pussycat Dolls, en de eerste beelden uit de repetities die op het internet verschenen lieten een gigantisch ledscherm zien achter een totaal leeg speelvlak. De twijfel werd alleen maar groter toen de ticketprijzen werden bekendgemaakt, want waarom zou je naar een leeg podium gaan kijken, wanneer je voor hetzelfde geld een totaalbeleving kan ervaren op West End?

Het was dan ook met spanning uitkijken naar de eerste reviews van fans, die het noodlot dan toch durfden te trotseren. Dag na dag, week na week verschenen er steeds meer lyrische verslagen van theaterbezoekers, en mijn interesse werd geprikkeld. Nog net op tijd kon ik kaartjes bemachtigen aan een min of meer aanvaardbare prijs. Enkele dagen daarna nam de interesse alleen maar toe en ging de prijs maal drie. Ook aan deze monsterbedragen was de volledige run enkele weken vóór het einde volledig uitverkocht. Wat was hier in godsnaam aan de hand?

De verwachtingen waren in ieder geval hooggespannen toen ik gisteren de show zelf ging bekijken. Al van voor de ouverture begint, zie je de jonge versie van Norma op het podium staan. Pas wanneer de lichten in de zaal doven, is het duidelijk dat achteraan op een stoel Nicole Scherzinger zit, als volwassen Norma met haar rug naar het publiek gedraaid. In het midden van het podium ligt een lijkzak, waaruit plots Joe tevoorschijn komt. Er is geen kleur, geen decor, niets. Alleen wit licht.

Dan gaat de muziek over in “Let’s Have Lunch”, waarbij Joe om werk komt bedelen in de filmstudio. De cast staat op één rij en ieder personage komt één voor één even uit de rij om een lijntje te zingen. Dat iedereen de hele musical lang dezelfde kledij draagt - de ene een zwarte broek, de andere een wit hemd of een sportbeha – maakt dat het onmogelijk is om te zien wie wie is. Gelukkig klinken muziek en tekst heel vertrouwd in de oren, en zijn ze de eerste minuten een houvast.

Dan wordt plots veel duidelijk. Tijdens de achtervolging komt er een gigantisch ledscherm naar beneden, en houdt Joe een camera vast in zijn hand - zijn virtueel stuur. Een close up van zijn gezicht verschijnt achter hem. Wanneer de titelsong weerklinkt, vervaagt Joe en komt in het groot de titel “Sunset Boulevard” in beeld, net als in een film. Een film als metafoor ín een musical over een filmster? Het is een gimmick die de hele show lang wordt gebruikt en die ontzettend maar dan ook ontzettend goed werkt.

De show maakt gebruik van drie camera’s, en de filmende castleden komen ook gewoon op het podium om close-ups te nemen. Sommige stukken worden met de rug naar het publiek gespeeld, maar je kunt de gezichten zien op het scherm, wat een wonderlijk effect oplevert. Soms faden twee gezichten in elkaar over om een bepaald verband te tonen. Er wordt ook vaak backstage gefilmd, waar uiteraard wel decors te zien zijn. Wanneer Betty haar script klaar is bijvoorbeeld, dan zie je door de camera de woorden “The end” staan op haar tekstverwerker, er wordt uitgezoomd en je merkt dat ze in een écht kantoor zit. Ze staat op, loopt door de gangen, en komt weer uit op het podium, achtervolgd door dezelfde camera. Fictie en werkelijkheid lopen door elkaar, niet alleen in het verhaal, maar ook decor-technisch.

En er zitten wel meer van dit soort meta-belevingen in de show. Castleden doen bijvoorbeeld hun microfoonset uit als ze door hun partner uit hun leven worden gebannen, wat zeer sterke beelden oplevert. Emoties worden ook heel erg gevisualiseerd. Een mooi voorbeeld hiervan is een close-up van Artie wanneer die verneemt dat Betty niet meer met hem verder wil: nét als ze die woorden uitspreekt, rolt een traan van zijn gezicht op het beeld achter haar.

Bepaalde camerastandpunten vertellen op zich ook een deel van het verhaal. Zo zie je létterlijk hoe Joe en Norma in een soort vierhoeksverhouding terecht komen met Betty en Artie. En wanneer Norma de Paramount studio’s bezoekt en er DeMille ontmoet, verneem je parallel op de schermen hoe Joe te horen krijgt dat ze enkel in haar wagen geïnteresseerd zijn: twee standpunten - de ene op het podium, de andere op het scherm. DeMille krijgt je overigens nooit te zien, het blijft een soort zwarte schim. En dan heb ik het nog niet over dé showstopper van de avond, wanneer Joe live “on camera” een wandeling maakt langs de buitenkant van het theater. Je verwacht het niet, maar ondanks het gebrek aan sets is dit een érg ingewikkelde voorstelling op technisch vlak.

Dé grootste ster van de avond was echter niet de techniek, maar wel Nicole Scherzinger. Haar stem is briljant, en die woorden neem ik niet snel in de mond. Sommige uithalen zijn zó hard en zó lang, dat het onmogelijk is daar onbewogen bij te blijven. Ze speelt een wat meer moderne, jongere versie van Norma, waarbij ze het vingerknippen, met de haren schudden en kontwiebelen niet schuwt - wellicht iets wat in de originele versie niet zou passen, maar hier wel. Haar dolgedraaide versie van Norma, waarbij ze met bloed besmeurd alleen op het podium staat naast haar wenende butler Max, is pakkend.

Jamie Lloyd heeft keuzes gemaakt die als je ze los van elkaar bekijkt, totaal van de pot gerukt zijn, maar als je de show “ondergaat” en meesurft op de gekkigheden, valt de puzzel helemaal in elkaar. Al moet ik wel toegeven dat het voor iemand die nog nooit “Sunset” heeft gezien, het vaak wel lastig kan zijn om de draad niet helemaal te verliezen. Zo vind ik persoonlijk het einde (“I’m ready for my closeup”) erg vreemd, omdat er geen camera’s zijn die Norma in verwarring brengen. Zo zijn er wel meer momenten die met wat meer context, de show wat meer toegankelijk hadden gemaakt.

Een laatste vermelding gaat naar het zeer uitgebreide orkest, dat de pannen van het dak speelde en dankzij het uitgekiende geluidsontwerp over je hoofd rolde. Nog voor de laatste noot weerklonk veert het publiek al recht. En uiteraard rollen op dat moment de credits van de musical op het scherm voorbij. Zei ik al dat het geniaal was?

[ Gewijzigd: 03 January 2024 04:09 PM by Musical Wim ]
  [ # 10 ] 04 January 2024 11:59 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  26
Geregistreerd  2005-12-30

Net terug uit Londen van een geslaagd nieuw-jaarsweekje met de familie. Sunset stond nog op mijn ‘last minute’ lijstje aangezien SB een van mijn favoriete is en ik zo ongeveer elke versie gezien heb. Helaas, geen kaart meer te krijgen dus deze versie moet ik missen…... Stom…...

   Handtekening   

“In everything you do, always be yourself” Billy

  [ # 11 ] 05 January 2024 02:22 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  713
Geregistreerd  2010-02-28

Michael - 04 January 2024 11:59 PM

Net terug uit Londen van een geslaagd nieuw-jaarsweekje met de familie. Sunset stond nog op mijn ‘last minute’ lijstje aangezien SB een van mijn favoriete is en ik zo ongeveer elke versie gezien heb. Helaas, geen kaart meer te krijgen dus deze versie moet ik missen…... Stom…...

Even vast een tripje naar NYC boeken voor najaar 2024 :) Deels zelfde cast!

  [ # 12 ] 05 January 2024 10:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ik heb de voorstelling de donderdag voor kerst gelukkig mogen zien. Even leek het niet te gaan gebeuren, maar uiteindeljk kwam er toch nog een prachtige plaats op rij F vrij. Nooit heb ik meer geld uitgegeven aan een theaterkaartje, maar het was iedere cent waard, want wát een voorstelling. Ondanks dat er niet echt een decor is toch een enorm visueel spektakel met heel veel slimme zetten. En wat me nog het meest verbaasde is dat ze enorm veel humor in het stuk hebben weten te vinden. De Salome scène is ronduit bizar te noemen en ik heb van elk moment genoten.

Als totaal blijft Sunset Boulevard voor mij enigszins uit balans. Zowel qua muziek als karakters, maar voor m’n gevoel voelde het dit keer wel meer als een geheel. Het hielp ook dat er twee nummers uit de voorstelling zijn gehaald. Maar om de vraag van Joe te beantwoorden: JA!! We willen Norma wél in elke scène! Want wat Nicole hier stond te doen… ik heb daar geen woorden voor. Zo ontzettend goed.

  [ # 13 ] 06 January 2024 06:41 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

Mag ik vragen welke 2 nummers er uit de show zijn?

  [ # 14 ] 06 January 2024 09:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

The Lady’s Paying en Eternal Youth Is Worth a Little Suffering.

  [ # 15 ] 06 January 2024 09:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  467
Geregistreerd  2008-04-14

Wat een goede keuze, ik vond dit altijd draken van nummers, zonder toevoeging en het voelde voor mij vaak als extra tijd voor een decor wissel of kleding wissel (in oude versies)

 1 2 > 
1 of 2
‹‹ Aspects Of Love - Lyric Theatre      Hamburg ››