2 of 3 |  < 1 2 3 > 
Elisabeth 2024
  [ # 16 ] 27 June 2023 10:59 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Ik vind een gekleurde Sissi dus echt niet kunnen.. Ze heeft echt bestaan dus is het mijn insziens volstrekt onlogisch om dat door een persoon van kleur te laten spelen.. Mandela dan ook maar door een blanke laten spelen ‘want het is theater’?

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 17 ] 27 June 2023 11:57 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Bij Mandela vormt zijn kleur een essentieel onderdeel van wie hij was en voor zijn verhaal. Dat is dus niet te vergelijking met iemand als Elisabeth. Daar komt bij dat acteurs van kleur moeilijker aan rollen komen, dus het is niet inwisselbaar.

  [ # 18 ] 27 June 2023 12:26 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Ik heb persoonlijk ook geen enkel probleem met een gekleurde Sissi. Dus Gaia…..ja graag! Of April Darby (al wilde die na Aida geloof ik even geen musical meer doen).

Anouk Maas zou ik trouwens ook wel zien zitten.

  [ # 19 ] 27 June 2023 12:39 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

martijn-j - 27 June 2023 11:57 AM

Bij Mandela vormt zijn kleur een essentieel onderdeel van wie hij was en voor zijn verhaal. Dat is dus niet te vergelijking met iemand als Elisabeth. Daar komt bij dat acteurs van kleur moeilijker aan rollen komen, dus het is niet inwisselbaar.

Wat de vergelijking met Mandela betreft heb je misschien énigszins een puntje.. Maar een fictief personage kan ik nog in komen dat dat door een acteur van een andere komaf wordt gespeeld.. Maar iemand die echt heeft geleefd, nee sorry..
Hazes laten we toch ook niet spelen door Akwasi.. Dat een betere vergelijking?🥴🥴

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 20 ] 27 June 2023 05:45 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  740
Geregistreerd  2015-09-27

Nog een naam die me wel geschikt lijkt is Liss Walravens. Lijkt me tof voor haar als ze ook eens een hoofdrol bemachtigt.

  [ # 21 ] 27 June 2023 08:07 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  216
Geregistreerd  2017-11-26

Nandi lijkt me een heel logische kandidaat voor de rol. Zelf zou ik Tessa Sunniva of Nienke Latten veel interessanter vinden.  Maar Albert zal vanuit commercial perspectief wel voor Nandi gaan. Verder? Freek Bartels/ René van Kooten/ Milan v Waardenburg als de dood?

  [ # 22 ] 27 June 2023 08:07 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  216
Geregistreerd  2017-11-26

Nandi lijkt me een heel logische kandidaat voor de rol. Zelf zou ik Tessa Sunniva of Nienke Latten veel interessanter vinden.  Maar Albert zal vanuit commercial perspectief wel voor Nandi gaan. Verder? Freek Bartels/ René van Kooten/ Milan v Waardenburg als de dood?

  [ # 23 ] 28 September 2023 12:30 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1161
Geregistreerd  2010-03-23

In de auditie-oproep wordt gevraagd om een beschikbaarheid van half januari t/m oktober 2025: https://pages.inthepicture.com/elisabeth. Première in maart ‘25, gok ik dan.

  [ # 24 ] 28 September 2023 06:21 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2019-07-28

Elphie1984 - 27 June 2023 10:59 AM

Ik vind een gekleurde Sissi dus echt niet kunnen.. Ze heeft echt bestaan dus is het mijn insziens volstrekt onlogisch om dat door een persoon van kleur te laten spelen.. Mandela dan ook maar door een blanke laten spelen ‘want het is theater’?

Het is geen blank het is wit. Daarnaast speelde een wit iemand de regelaar in Miss Saigon en dat kon ook prima en Fantine een donkere vrouw dit jaar in de Nederlandse wersie had een witte dochter. Hier is het wel vaker gezegd ik het theater kan alles

  [ # 25 ] 28 September 2023 06:58 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1042
Geregistreerd  2011-12-22

Dat zijn fictieve personen, Sissi niet.. Andre Hazes laten we ook niet door een donker iemand spelen, of Martin L King door een blank iemand.. Dat is mijn mening en daar blijf ik bij.. Ajuus👋

   Handtekening   

Hoop niet, droom niet, geen verwachting, geen verdriet…

  [ # 26 ] 28 September 2023 08:28 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  24
Geregistreerd  2015-10-12

Elphie1984 - 28 September 2023 06:58 PM

Dat zijn fictieve personen, Sissi niet.. Andre Hazes laten we ook niet door een donker iemand spelen, of Martin L King door een blank iemand.. Dat is mijn mening en daar blijf ik bij.. Ajuus👋

Ik sluit mij hier helemaal bij aan!

  [ # 27 ] 28 September 2023 10:14 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Goed teken dat ze voor alle rollen nog moeten casten. Dan lijkt de kans op stuntcasting me klein. Ook fijn dat ze niet de constructie doen met een jonge en oudere Elisabeth, zoals bij de laatste concertante versie in Wenen.

  [ # 28 ] 29 September 2023 10:00 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2019-07-28

Ik zou het wel mooi vinden wanneer een donker iemand Elizabeth gaat spelen, zodat kleur er niet meer toe doet. Dat het gewoon gaat wie de beste is voor de rol.  Laat het theater publiek maar eens goed verrast worden

  [ # 29 ] 03 October 2023 11:47 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Stefanhaarlem - 28 September 2023 06:21 PM
Elphie1984 - 27 June 2023 10:59 AM

Ik vind een gekleurde Sissi dus echt niet kunnen.. Ze heeft echt bestaan dus is het mijn insziens volstrekt onlogisch om dat door een persoon van kleur te laten spelen.. Mandela dan ook maar door een blanke laten spelen ‘want het is theater’?

Het is geen blank het is wit. Daarnaast speelde een wit iemand de regelaar in Miss Saigon en dat kon ook prima en Fantine een donkere vrouw dit jaar in de Nederlandse wersie had een witte dochter. Hier is het wel vaker gezegd ik het theater kan alles

Nou… De Regelaar in Miss Saigon door een blanke laten spelen is tegenwoordig niet echt gebruikelijk meer, eigenlijk altijd is het iemand met Aziatische trekken. Destijds in de jaren 80 was het al een issue met Jonathan Pryce.

Je kan tegenwoordig steeds vaker dat colour blind casting gebeurd, beste voorbeeld natuurlijk Six. Maar het hangt ook af hoe de show is opgezet, met historische figuren. Als je probeert zo dicht mogelijk mensen op de persoon te laten lijken, dan volgt huidskleur daar in mee. Als je daar in de basis al van afwijkt, door een mindere historische benadering (Hamilton), kun je daar ook in de casting in mee gaan.

Fantine door een donkere vrouw te laten spelen gebeurt tegenwoordig steeds vaker, maar Cosette en Marius blijven meestal blanke acteurs. Waarschijnlijk iets te maken met de status binnen het verhaal. Zelfde als Raoul in Phantom.

  [ # 30 ] 03 October 2023 04:49 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Klaske - 03 October 2023 11:47 AM

Fantine door een donkere vrouw te laten spelen gebeurt tegenwoordig steeds vaker, maar Cosette en Marius blijven meestal blanke acteurs. Waarschijnlijk iets te maken met de status binnen het verhaal. Zelfde als Raoul in Phantom.

De Cosette die ik op de UK tour heb gezien was donker.

Zelf riep ik tot een jaar geleden ook dat ik er moeite mee had als bijv. Javert door een “person of color” gespeeld zou worden, “omdat dat in 1832 nooit zou gebeuren”. Totdat ik mij realiseerde dat ik daarmee het probleem alleen verplaatste en een vicieuze cirkel in stand hield. Het kan niet zo zijn dat anno 2023 iemand uitgesloten wordt van een rol omdat men in 1832 bekrompen dacht.

Sindsdien sta ik open voor alles. Kom maar op met die donkere Sissi.

 

[ Gewijzigd: 03 October 2023 04:51 PM by S7rin ]
 < 1 2 3 > 
2 of 3