Her en der nogal veel kritiek op het beleid van SE. Voel me vreemd genoeg geroepen hier toch ook een tegenwicht overweging bij te geven.
Nu ligt het iets anders, want volgens mij hebben alle cultuurgroepen het moeilijk momenteel; maar in de tijd dat JVDE met musicals begon, moest ie wel opboksen tegen een zwaar gesubsidieerd toneel/opera/dans-theaterland. Bij mijn weten heeft SE nog nooit één cent subsidie ontvangen en waren dus ook de risico’s (stel dat een phantom geflopt was) voor eigen rekening. M.a.w. SE is van oudsher een commercieel bedrijf en heeft die commercie ook nodig gehad om te overleven en te groeien tot wat het nu is. Ander takken, zoals eerder genoemde opera/ballet, hebben van oudsher altijd meer overheidssteun ontvangen; logischerwijs worden hier dan ook vaker wat meer gewaagdere c.q. alternatieve keuzes gemaakt dan in musicalland. En raar genoeg krijgt juist die wereld weer vaak de kritiek dat ze te “elitaire” keuzes maken en de massa/jan modaal of hoe je het wil noemen niet weten te bereiken. SE bereikt de massa’s feilloos en vermaakt ze m.i. in veel gevallen nog ook. Naar mijn idee is de kern van de verwijten dus niet aan SE te richten, maar meer aan de overheid. Is het niet een overheidstaak om daar waar musical met meters voorsprong de meeste bezochte theatervorm in nederland is; een fonds of iets dergelijks op te richten zodat alternatieve/vernieuwende (minder commerciële) initiatieven gesteund kunnen worden in deze cultuurvorm die klaarblijkkelijk zovele nederlanders trekt ?
Ik zou in ieder geval erg blij zijn als dit er zou komen en ik lekker naar een"Kiss of the Spiderwoman” door het nationaal musicalgezelschap kan. Dan kan ik daarnaast ook best leven met een Evita met Stanley erin trouwens. Kern van m’n betoog is: je kan een commercieel bedrijf niet verwijten dat ze commerciele keuzes (zoals Stanley als Che) maakt. Er ligt echter een hiaat van hier tot gunder in de niet commerciële (musical)sector om in te springen en volgens mij is de meest logische en grootste speler in deze categorie dus de overheid. Als zou blijken dat een niet commerciële overheidsproductie een succes is (en dus klanten afsnoept van SE) is dat uiteindelijk de beste weg tot verandering; maar dan moet er wel eerst een vorm van serieuze concurentie zijn vanuit die hoek.