9 of 9 | ‹ First  < 7 8 9
Stanley wordt Che!
  [ # 121 ] 24 June 2007 11:05 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Her en der nogal veel kritiek op het beleid van SE. Voel me vreemd genoeg geroepen hier toch ook een tegenwicht overweging bij te geven.

Nu ligt het iets anders, want volgens mij hebben alle cultuurgroepen het moeilijk momenteel; maar in de tijd dat JVDE met musicals begon, moest ie wel opboksen tegen een zwaar gesubsidieerd toneel/opera/dans-theaterland. Bij mijn weten heeft SE nog nooit één cent subsidie ontvangen en waren dus ook de risico’s (stel dat een phantom geflopt was) voor eigen rekening. M.a.w. SE is van oudsher een commercieel bedrijf en heeft die commercie ook nodig gehad om te overleven en te groeien tot wat het nu is. Ander takken, zoals eerder genoemde opera/ballet, hebben van oudsher altijd meer overheidssteun ontvangen; logischerwijs worden hier dan ook vaker wat meer gewaagdere c.q. alternatieve keuzes gemaakt dan in musicalland. En raar genoeg krijgt juist die wereld weer vaak de kritiek dat ze te “elitaire” keuzes maken en de massa/jan modaal of hoe je het wil noemen niet weten te bereiken. SE bereikt de massa’s feilloos en vermaakt ze m.i. in veel gevallen nog ook. Naar mijn idee is de kern van de verwijten dus niet aan SE te richten, maar meer aan de overheid. Is het niet een overheidstaak om daar waar musical met meters voorsprong de meeste bezochte theatervorm in nederland is; een fonds of iets dergelijks op te richten zodat alternatieve/vernieuwende (minder commerciële) initiatieven gesteund kunnen worden in deze cultuurvorm die klaarblijkkelijk zovele nederlanders trekt ?

Ik zou in ieder geval erg blij zijn als dit er zou komen en ik lekker naar een"Kiss of the Spiderwoman” door het nationaal musicalgezelschap kan. Dan kan ik daarnaast ook best leven met een Evita met Stanley erin trouwens. Kern van m’n betoog is: je kan een commercieel bedrijf niet verwijten dat ze commerciele keuzes (zoals Stanley als Che) maakt. Er ligt echter een hiaat van hier tot gunder in de niet commerciële (musical)sector om in te springen en volgens mij is de meest logische en grootste speler in deze categorie dus de overheid. Als zou blijken dat een niet commerciële overheidsproductie een succes is (en dus klanten afsnoept van SE) is dat uiteindelijk de beste weg tot verandering; maar dan moet er wel eerst een vorm van serieuze concurentie zijn vanuit die hoek.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 122 ] 24 June 2007 12:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Zolang Plasterk hier qua kunst & cultuur de dienst uitmaakt, hoef je van de overheid niets te verwachten. Die wordt momenteel platgebombardeerd door de directie(s) van grote (ballet)gezelschappen die het niet eens zijn met zijn “profijtbeginsel”. En terecht.

Op zich zit er wel wat in je vergelijking, maar vergeet niet dat het nooit dezelfde groepen critici zijn die kritiek leveren op het een en vervolgens op het ander.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 123 ] 24 June 2007 12:33 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Er zit zeker iets in je verhaal Mark, maar ik heb een aanmerking:

Stage Entertainment maakt echt heel veel geld. Daarvan kunnen ze toch wel een paar kleinere artistieke shows maken en een paar grote feelgood shows met BN’ers. Het is bijna de plicht van SE om dat te doen. Het ideale seizoen is dan een klassieker, een feel good show, een nieuwe zelfgeschreven musical en een onbekende goede musical uit het buitenland. Iedereen tevreden. Er zijn wel producenten die kleine shows maken (denk aan the last five years), dus het KAN wel in Nederland. Het eventuele verlies dat die voorstellingen dan maken, kan dan gecompenseerd worden door de enorme winsten van de klassieker en de feel good show.

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 124 ] 24 June 2007 12:54 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2006-05-19

gordijntje - 24 June 2007 12:33 PM

Er zit zeker iets in je verhaal Mark, maar ik heb een aanmerking:

Stage Entertainment maakt echt heel veel geld. Daarvan kunnen ze toch wel een paar kleinere artistieke shows maken en een paar grote feelgood shows met BN’ers. Het is bijna de plicht van SE om dat te doen. Het ideale seizoen is dan een klassieker, een feel good show, een nieuwe zelfgeschreven musical en een onbekende goede musical uit het buitenland. Iedereen tevreden. Er zijn wel producenten die kleine shows maken (denk aan the last five years), dus het KAN wel in Nederland. Het eventuele verlies dat die voorstellingen dan maken, kan dan gecompenseerd worden door de enorme winsten van de klassieker en de feel good show.

weet je hoeveel miljoen euro het kost om een grote musical op de planken te brengen.
SE maakt helemaal niet zoveel winst als iedereen denkt. Eventuele winst die wordt gemaakt (ook niet altijd vanwege de zeer hoge kosten om te produceren en de dagelijkse kosten) wordt meteen in nieuwe projecten gestoken.Kleinere artistieke shows worden zeker ook gemaakt (al dan niet goed gelukt): Sweeney Todd, Passion, Cabaret, Rent om er een paar te noemen.  Hulde dus aan SE dat ze elk jaar zoveel miljoenen steken in het produceren van musicals.

  [ # 125 ] 25 June 2007 10:20 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Graag terug naar het onderwerp. Voor een algemene discussie over het beleid van Stage Entertainment of minister Plasterk kan natuurlijk een apart topic worden geopend mocht daar een behoefte toe zijn.

  [ # 126 ] 25 June 2007 02:27 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ok; excuus

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 127 ] 25 June 2007 04:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Een Plasterk-topic was er al, maar weet niet of die de MW-verhuizing heeft overleefd…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 128 ] 13 August 2007 09:35 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  128
Geregistreerd  2007-08-12

hey iedereen,Ik ben nieuw op het forum.
hèhè eindelijk een levend forum gevonden. Heb op verschillende sites van musicals me aangemeld,maar hier leeft het echt. Ik weet zeker dat stanley deze rol goed neerzet,het lijkt me echt een rol voor hem.  📣

   Handtekening   

Cccccc,Aaaaaa mineur,Ffffff, Gggg7

  [ # 129 ] 13 August 2007 01:11 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Nou welkom op Musicalworld. Fijn om te horen dat je vind dat het hier leeft, dat is een mooi compliment. Ik hoop dat je het naar je zin zult hebben en dat we je vaker gaan terugzien op het forum

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 130 ] 13 August 2007 01:28 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  128
Geregistreerd  2007-08-12

ik weet wel zeker dat jullie meer van me horen;)
Ik vind het ook erg leuk datjullie meetings houden:D

   Handtekening   

Cccccc,Aaaaaa mineur,Ffffff, Gggg7

  [ # 131 ] 13 August 2007 03:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Het is dan ook heel erg gezellig hier 😉

Welkom op dit forum!
Enne… nu ben jij het al die een topic levend houdt: dit topic was namelijk érg weggezakt.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 132 ] 13 August 2007 03:24 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  128
Geregistreerd  2007-08-12

🍰 jeeey

   Handtekening   

Cccccc,Aaaaaa mineur,Ffffff, Gggg7

‹ First  < 7 8 9
9 of 9