1 of 4 |  1 2 3 >  Last ›
Chess: géén verhaal, géén karakters, géén gevoel, géén ziel
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ben benieuwd. Ik ga vanavond 😉

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 09 February 2007 01:54 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Cast:
Florence Vásy - Joke de Kruijff
Anatoli Sergejevski - Henk Poort
Freddie Trumper - Jasper Kerkhof
Svetlana Sergejevski - Danielle Veneman
Molokov - Ben Cramer
Scheidsrechter - Perry Dorset

In het programmaboek wordt me uitgelegd door de producent dat deze Chess gebaseerd is op de zeer succesvolle Zweedse versie uit 2002. Maar dat weer terug is gegaan naar een kleinere pop-rock-orkestbezetting om ook de lichtere, komische stukken een plek te geven. Ok, dat neem ik mee de zaal ín, erúit echter zeker niet. Hoezo lichtere komische stukken. Er zit gewoon nul humor in. Nee fout, het is erger, er zit 0,0 verhaallijn, karakterverdieping in deze Chess en waar geen verhaal is en geen karakters zijn kan per definitie al geen humor zijn. Dan de pop-rock-orkestbezetting. Klinkt leuk, maar blijkt slechts een mooie verpakking te zijn om ons eigenlijk duidelijk te maken dat er met een vreselijk mechanisch klinkend bandje gespeeld wordt, waarbij de grootste investering duidelijk is gedaan in de (afschuwelijk nep vioolklanken voortbrengende)synthesizer.

Helaas, helaas. Ik ben vol goede moed en zin naar Velsen getrokken voor deze productie. Het is me bekend dat “het verhaal” van Chess op toneel slecht werkt. Als een musical zo ongeveer elke keer dat ie gespeeld wordt, herbewerkt wordt en er nummers bijkomen c.q. uitgaan, is natuurlijk geen goed teken wat betreft het basisverhaal. Dus dat ik niet achterover gegooid zou worden door een zéér aangrijpend verhaal, daar had ik me wel op ingesteld. Waar ik me echter wel op verheugd had, is de prachtige muziek die Bjorn en Benny geschreven hebben en die (mits goed uitgevoerd)eigenlijk zonder toneeltoevoeging al de moeite waard is op 2 uur voor in een zaal te zitten.

Hoe deze “regisseur”(Marcel Sijm) het stuk bewerkt heeft is echt van een uitzonderlijk treurig niveau. Geen enkel, maar dan ook werkelijk geen enkel karakter komt tot leven. Op de meeste bizarre momenten barsten spelers ineens in liefdesduetten, liedjes over hun jeugd etc. uit, terwijl het voor de toeschouwer echt volledig onduidelijk is waar het vandaan komt. Zo slecht, met de karaokeversie van One Night in Bangkok misschien wel als tragisch hoogtepunt, dat als ik de muziek van Chess niet zo hoog had staan ik er misschien bijna wel weer om had kunnen lachen.

De muziek dan. Daar kan ik kort over zijn: vreselijk. En dan niet de orginele muziek, maar wat er hier mee gedaan werd. Dat vond ik geloof ik nog het ergste van de hele avond, hoe de nummers één voor één muzikaal verkracht werden. Klaar, niet meer over zeggen.

Tot slot de cast. Tsja, daar waar geen verhaal, geen karakteruitwerking én slechte muziek overheerst, blijft er logischerwijs weinig ruimte voor de spelers over om mee te werken. Desalniettemin vond ik (ook helaas), Henk Poort er in negatieve zin uitspringen. Ligt niet helemaal aan hem, want ik vind z’n stem gewoon niet passen in deze rol. Daarnaast, vond ik hem echter ook gewoon slecht zingen. Ik was in Rembrandt al niet echt enthousiast over zijn vocale prestaties, maar dit lijkt op een neerwaartse spiraal. Jammer, hij heeft zulke mooie rollen gespeeld en gezongen. Danielle Veneman vond ik een mooie, prettige, krachtige stem hebben. Joke vind ik nog mooi zingen, al zingt ze de Fabeltjeskrant, dus ook hier niks mis mee. Wel heeft zij volgens mij een merkwaardig goede intuïtie om in desastreus slechte producties terecht te komen. Na Carlie en Grace nu dus weer in deze Chess. Doodzonde van haar talent. Jasper Kerkhof heeft een prettige fysieke aanwezigheid, zijn stem kon mij niet zo bekoren, in ieder geval niet in deze rol, hij moest naar mijn gevoel net te vaak forceren.

Wat mij betreft dus voor een ieder die nog gaan wil naar Chess: hoop op een weeralarm, heb je goed excuus om lekker thuis te blijven, open fles wijn, kaarsje/open haardje/kachel aan, cd-tje in de speler en lekker onderuitliggend genieten van Elaine Page en consorten. Heb je een topavond en ik kan me dus echt niet voorstellen dat je het in de zaal bij deze productie meer naar je zin zou kunnen hebben dan thuis op de bank met de cd.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 2 ] 09 February 2007 02:41 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Hey hey,
Ik heb de voorstelling in Tilburg gezien met Jeroen Phaff en toen was ik ook zeker niet onder de indruk. Vooral ook omdat het in de verste verte niet leuk op de twee producties die ik in het verleden heb gezien. Wel vond ik de vertalingen goed en was ik onder de indruk van Jasper. De rol van Freddy is nu eenmaal erg moeilijk.
Nu heb ik de voorstelling afgelopen week weer gezien maar dan in Eindhoven. Nu dus met Henk in de hoofdrol. Ik moet zeggen dat de voorstelling mij nu veel meer raakte. Henk speelt gevoeliger en vond zijn stem mooier passen.
De enige zwakke schakel vind ik Perry Dosset. Ik vind hem miscast. Goede stem dat wel, maar totaal de verkeerde persoonlijkheid.
Al me al heb ik zeker een leuke avond gehad. wat niet wegneemt dat het voor iedereen zo zou moeten zijn. Sommige mensen hebben een ander verwachtingspatroon en vinden het saai. In Eindhoven en Tilburg liepen er dan nog wel wat mensen weg in de pauze.
Ik hoop dat er uiteindelijk nog een revival komt in Londen. Daar ben ik erg benieuwd naar en als het aan mij zou liggen: Graag inderdaad met Kylie in de hoofdrol :D
Greetz Peter!

  [ # 3 ] 09 February 2007 03:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Tja, in iets andere bewoordingen en om deels andere redenen vond ik Chess ook geen topper :?

Ik zal me in het vervolg nog wel eens een keer of drie bedenken alvorens weer naar een Mark Vijn produktie te gaan…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 09 February 2007 03:46 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

“Chess” is voor mij een van de dieptepunten van dit huidige seizoen.

  [ # 5 ] 09 February 2007 03:51 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3396
Geregistreerd  2004-12-05

[quote author=“brian”]“Chess” is voor mij een van de dieptepunten van dit huidige seizoen.

ik kan het hier helaas alleen maar mee eens zijn 😢

  [ # 6 ] 09 February 2007 04:36 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  478
Geregistreerd  2006-04-14

[quote author=“Luna24”]Tja, in iets andere bewoordingen en om deels andere redenen vond ik Chess ook geen topper :?

Ik zal me in het vervolg nog wel eens een keer of drie bedenken alvorens weer naar een Mark Vijn produktie te gaan…

Ik vond Chess inderdaad ook een teleurstellende voorstelling, maar vorig jaar Sweet Charity was wel weer erg leuk. Mark Vijn doet het dus niet alleen maar slecht. Vind ik dan.

   Handtekening   

x Sophie

http://net.clubs.nl/robertodegrootfanclub, http://net.clubs.nl/marjoleinteepen &  http://www.marjoleinfansite.tk

  [ # 7 ] 09 February 2007 05:06 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Zo te lezen hoef ik me niet te verheugen… Ik ga aanstaande maandag 😉

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 8 ] 09 February 2007 05:19 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  28
Geregistreerd  2006-05-17

Wat mij betreft dus voor een ieder die nog gaan wil naar Chess: hoop op een weeralarm, heb je goed excuus om lekker thuis te blijven, open fles wijn, kaarsje/open haardje/kachel aan, cd-tje in de speler en lekker onderuitliggend genieten van Elaine Page en consorten. Heb je een topavond en ik kan me dus echt niet voorstellen dat je het in de zaal bij deze productie meer naar je zin zou kunnen hebben dan thuis op de bank met de cd.

Jammer! maar ik ga de 22ste en niet voor de eerste x! En ik hoop niet op een weeralarm!!!

Jammer dat het zo tegenviel,ik ben dan niet kritisch genoeg blijkbaar…...........

  [ # 9 ] 09 February 2007 05:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

[quote author=“Sophie_mfan”][quote author=“Luna24”]Tja, in iets andere bewoordingen en om deels andere redenen vond ik Chess ook geen topper :?

Ik zal me in het vervolg nog wel eens een keer of drie bedenken alvorens weer naar een Mark Vijn produktie te gaan…

Ik vond Chess inderdaad ook een teleurstellende voorstelling, maar vorig jaar Sweet Charity was wel weer erg leuk. Mark Vijn doet het dus niet alleen maar slecht. Vind ik dan.

Sweet Charity vond ik matig; leuk, maar niet bijzonder.

Wat dan wél weer voor MV Theaterprodukties te prijzen is, is hun niet voor de hand liggende keuze voor de stukken.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 09 February 2007 05:32 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

[quote author=“Luna24”]Sweet Charity vond ik matig; leuk, maar niet bijzonder.

Wat dan wél weer voor MV Theaterprodukties te prijzen is, is hun niet voor de hand liggende keuze voor de stukken.

Gelukkig was zijn Sweet Charity pas de derde professionele produktie in Nederland… 😉

  [ # 11 ] 09 February 2007 05:57 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Hey Tim,

Gelukkig zijn derde productie? Voorheen bestonden ze onder de naam “Melody Productions” en toen hebben ze al heel wat meer gebracht. Zoals “Pump Boys and Dinettes”, “Oh Johnny”, “Singing in the Rain”, “Ain’t Misbehavin” “Boyband” en “Copacobana”. Dit waren allemaal producties van Mark totdat Melody overging in de Joop producties. Nu heeft Mark weer een nieuwe start gemaakt. Maar dit is dus zeker niet zijn derde prof productie.

Greetz Peter!

PS Ik ben blij dat een producent eens andere producties durft te brengen.

  [ # 12 ] 09 February 2007 06:09 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

[quote author=“palex”]Hey Tim,

Gelukkig zijn derde productie? Voorheen bestonden ze onder de naam “Melody Productions” en toen hebben ze al heel wat meer gebracht. Zoals “Pump Boys and Dinettes”, “Oh Johnny”, “Singing in the Rain”, “Ain’t Misbehavin” “Boyband” en “Copacobana”. Dit waren allemaal producties van Mark totdat Melody overging in de Joop producties. Nu heeft Mark weer een nieuwe start gemaakt. Maar dit is dus zeker niet zijn derde prof productie.

Greetz Peter!

PS Ik ben blij dat een producent eens andere producties durft te brengen.

Ik bedoelde: De derde professionele produktie van Sweet Charity in Nederland.  😉 Om aan te geven dat ik Sweet Charity niet zo’n vernieuwende keuze vond.

Ik wist dat Mark Vijn vroeger Melody Musical was…

  [ # 13 ] 09 February 2007 06:42 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik was ook in Velsen. Het is weinig/geen verhaal, en weinig karakters. Je kon weinig meeleven.

Ik vond de zang echter wel erg goed!
Ook met een synthesiser achtige viool ben ik het niet eens, het was een echte viool, vond verder de muziek ook goed. Ik kan het echter alleen vergelijken met amateurorkesten die ikhet eerder heb horen spelen. Ook vond ik het leuk dat de dirigent zelf meespeelde en dan toch het voor elkaar krijgt om met hoofdbewegingen alles goed te laten klinken (gelijk tempo, begin, einde)

Grootste flop van de avond vond ik het nummer “one night in bangkok”. Karaoke vond ik niet leuk en niet toepasselijk.
Helaas hebben de meeste musicals wel iets wat ik niet mooi vind.

Ik heb geen spijt dat ik gegaan ben. Heb genoten van zang/muziek. Maar ik ga niet nog een keer.

  [ # 14 ] 09 February 2007 07:01 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

[quote author=“jemima”]Ik vond de zang echter wel erg goed!
Ook met een synthesiser achtige viool ben ik het niet eens, het was een echte viool, vond verder de muziek ook goed.

Ches heeft twee of drie echte strijkers.

De voorstelling zoals ik ‘m zag in Venraij was zuiver, van A tot Z waar het de vocalen en het orkest betreft.

  [ # 15 ] 10 February 2007 11:32 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  181
Geregistreerd  2006-10-01

Ik moet zeggen dat het mij niet tegen viel.
Ik vond het vooral een erg interessante voorstelling. De eerste akte kon ik maar moeilijk volgen en ging erg snel. De tweede akte ging een stuk beter. Het verhaal is simpel, dat wel, en je kunt op je vingers na gaan hoe het afloopt, maar toch. De zang vond ik geweldig. Regelmatig kippenvel. Ik vond het spel over het algemeen erg goed, in de meeste gevallen goed genoeg. Er zitten een aantal gewaagde keuzes in, waaronder ook het karaoke dat naar mijn mening inderdaad ook verkeerd uit pakt en daardoor wellicht een verkeerde keuze is.
Het decor, gebruik van de camera’s, gebruik van licht en het laten zakken van de lampen vond ik fantastisch. Vooral die camera’s!

Sjah, het is geen standaard musical en trekt misschien net iets meer naar operette, maar is daardoor niet minder interessant.
In Roosendaal heb ik niet veel mensen naar huis zien gaan in de pauze en heb ook geen negatieve dingen gehoord. Het was vaak muisstil in de zaal, iets wat niet vaak gebeurt. Er zit altijd wel iemand te kuchen of z’n neus op te halen.
Voor mij was het geen slechte keuze.

 1 2 3 >  Last ›
1 of 4
‹‹ Ciske de Rat      Actie My Fair Lady ››