2 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
Chess: géén verhaal, géén karakters, géén gevoel, géén ziel
  [ # 16 ] 10 February 2007 04:02 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  6
Geregistreerd  2006-05-01

CHESS is gewoon geen standaard makkelijke musical als Beauty and the Beast of Grease. Wat er bij het publiek altijd wel ingaat met de vrolijke liedjes en de leuke dansjes. Als je daarvoor gaat in een musical moet je idd niet bij CHESS zijn. En dan snap ik het commentaar op deze musical. Dit neigt idd misschien meer naar operette. En heeft wat mij betreft prachtige muziek en een goede cast.
Maar smaken verschillen.

  [ # 17 ] 10 February 2007 04:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Ik vond Chess een heel moeilijk verhaal (voor mij iig), maar wel heel erg mooi.
Sommige liedjes vond ik super, en sommige ook totaal niet…
Maar dat heb ik bij elke musical wel!

Ik vond trouwens het nummer “Vaderland” ontzetend mooi, had kippenvel en tranen in mijn ogen, zo mooi hoe Henk dit bracht!

(trouwens, de 1e keer bij bijvoorbeeld Passion, snapte ik het ook niet helemaal, en de 2e keer dat ik ging snapte ik m beter, dus misschien een tip voor mensen die Chess niet zo goed vinden: gewoon nog een keer (last-minute) gaan???).

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 18 ] 11 February 2007 09:23 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

[quote author=“E”]CHESS is gewoon geen standaard makkelijke musical als Beauty and the Beast of Grease. Wat er bij het publiek altijd wel ingaat met de vrolijke liedjes en de leuke dansjes. Als je daarvoor gaat in een musical moet je idd niet bij CHESS zijn. En dan snap ik het commentaar op deze musical. Dit neigt idd misschien meer naar operette. En heeft wat mij betreft prachtige muziek en een goede cast.
Maar smaken verschillen.


Ik heb in mijn leven opera’s gezien waar ik meer kippenvel van kreeg dan van deze rommelige en op sommige punten clowneske opvoering van Chess.
Dus ik voel me nu wel op een negatieve manier aangesproken door jouw opmerking dat Chess misschien te moeilijk is voor het publiek dat van vrolijke liedjes en leuke dansjes houdt.
Het een sluit het ander namelijk niet uit; ik hou ook van Chess in een andere versie, en ook van Sondheim, of klassiek ballet. Niet bepaald “huppelstukjes” dacht ik zo.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 19 ] 11 February 2007 11:43 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

[quote author=“E”]Dit neigt idd misschien meer naar operette. En heeft wat mij betreft prachtige muziek en een goede cast.

Als ik de reacties lees zijn er maar weinig die dit ontkennen. Het gaat dan vooral om het plaatje als geheel.

Persoonlijk was ik wel teleurgesteld in de cast in die zin dat ik een vocaal veel sterkere Chess had verwacht. Zoveel topstemmen, en ik vond dat je dat er niet aan afhoorde.
Mijn probleem met deze voorstelling is vooral de geloofwaardigheid. Eén spelletje verstoppertje en we moeten maar concluderen dat er een groot liefdesvuur is ontstaan. Ik zag nog niet eens een vonk.

Ik snap best dat het vervelend is om kritiek te lezen bij iets waar je direct bij betrokken bent geweest, maar deze simpelweg afdoen met het argument dat het stuk te moeilijk is voor de bezoekers vind ik nogal slap. Daarvoor is de kritiek ook veel te inhoudelijk. Ik denk namelijk dat het stuk voornamelijk wat te moeilijk is gebleken voor de makers. Jammer, want de muziek verdient een prachtige voorstelling, al zie ik ook zeker wel de valkuilen in het script en zou ook niet weten hoe die te omzeilen.

  [ # 20 ] 11 February 2007 02:43 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Op de homepage staat inmiddels een hele leuke actie voor de laatste voorstelling van Chess in Carré!

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 21 ] 11 February 2007 10:22 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2004-09-08

Tsja, de versie die ik gisteravond in Almelo zag, vond ik echt super!
Ik had nog nooit een versie van Chess gezien (de versie van het KBvV had ik helaas gemist) en ik wist niet goed wat ik ervan kon verwachten (kende de muziek natuurlijk wel, maar toch…)

Ik heb een heerlijke avond gehad met een musical met een verhaal waar echt wel enige diepgang in zat.
je moet bij deze versie wel heel goed opletten, omdat de verwikkelen wel erg snel (ja, eigenlijk wel iets té snel) gaan, maar ik kon gelukkig alles volgen. De show raakte mij op het einde ook absoluut! Heel mooi.
Mijn vriendin dacht er gelukkig hetzelfde over!

Ik ben erg blij, dat ik deze show gezien heb.
Voor mij is dit 1 van de beste musicals van dit moment. Cats is leuk, maar heeft natuurlijk helemaal geen diepgang en “raakmomenten” ofzo, The Wiz zullen we het helemaal maar niet over hebben.
Wat zien ik vond ik persoonlijk erg leuk, maar je moet er wel van houden…het is redelijk absurd en vergaand natuurlijk (ik was er met mijn moeder, die hem iets minder geslaagd vond).
Grease was leuk, maar goed, dat is een erg makkelijke show om te brengen denk ik.
My Fair Lady ga ik in mei nog naartoe, dus daar kan ik niets over zeggen.
Doe Maar! staat voor aanstaande vrijdag op het programma, dus dat is ook nog even afwachten.
Een heleboel kleinere producties heb ik (nog) niet gezien.
Dus van wat ik dit seizoen gezien heb is Chess tot nog toe de topper!

  [ # 22 ] 11 February 2007 11:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Leuk, ik zat ook gister bij Chess in Almelo en vond het dus helemaal niets. Er werd goed gezongen (bekende uitzondering daargelaten), paar prachtige nummers, maar daar bleef het ook bij. Ik vond geen van de personages sympathiek worden, ik had voornamelijk het gevoel wat ik destijds ook bij Eiland had: ‘Wat kan mij het nou schelen wat die mensen aan het doen zijn, val mij er niet mee lastig, ga wat nuttigs doen.’

Als ik het verhaal lees waar het op gebaseerd is, met Bobby Fisscher e.d. denk ik absoluut dat het verhaal bruikbaar is, maar zoals het hier gepresenteerd kwam het er niet uit.

  [ # 23 ] 12 February 2007 06:56 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2007-02-12

Ik ben dus al tig keer bij chess geweest en ik kan er geen genoeg van krijgen 😉
Het is geen Mamma mia 2 oke je moet een beetje opletten en nadenken maar hij is echt gaaf :lol:
Mischien dat mensen verwachten dat ze net als bv bij Mamma mia alle nummers kennen en mee kunnen zingen
maar gelukkig is dit weer een verassende musical en niet een standaard, waar je alles al van kent.  😉
( ik vond trouwens mamma mia ook heeeeeel mooi)
ik ga nu nog 22 en 23 februari en dan is het helaas afgelopen 😢
maar hopenlijk komt er dan weer een mooie 😉
Groetjes

  [ # 24 ] 12 February 2007 07:20 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2007-02-12

[quote author=“Mark Schmeitz”]Cast:
Florence Vásy - Joke de Kruijff
Anatoli Sergejevski - Henk Poort
Freddie Trumper - Jasper Kerkhof
Svetlana Sergejevski - Danielle Veneman
Molokov - Ben Cramer
Scheidsrechter - Perry Dorset

In het programmaboek wordt me uitgelegd door de producent dat deze Chess gebaseerd is op de zeer succesvolle Zweedse versie uit 2002. Maar dat weer terug is gegaan naar een kleinere pop-rock-orkestbezetting om ook de lichtere, komische stukken een plek te geven. Ok, dat neem ik mee de zaal ín, erúit echter zeker niet. Hoezo lichtere komische stukken. Er zit gewoon nul humor in. Nee fout, het is erger, er zit 0,0 verhaallijn, karakterverdieping in deze Chess en waar geen verhaal is en geen karakters zijn kan per definitie al geen humor zijn. Dan de pop-rock-orkestbezetting. Klinkt leuk, maar blijkt slechts een mooie verpakking te zijn om ons eigenlijk duidelijk te maken dat er met een vreselijk mechanisch klinkend bandje gespeeld wordt, waarbij de grootste investering duidelijk is gedaan in de (afschuwelijk nep vioolklanken voortbrengende)synthesizer.

Helaas, helaas. Ik ben vol goede moed en zin naar Velsen getrokken voor deze productie. Het is me bekend dat “het verhaal” van Chess op toneel slecht werkt. Als een musical zo ongeveer elke keer dat ie gespeeld wordt, herbewerkt wordt en er nummers bijkomen c.q. uitgaan, is natuurlijk geen goed teken wat betreft het basisverhaal. Dus dat ik niet achterover gegooid zou worden door een zéér aangrijpend verhaal, daar had ik me wel op ingesteld. Waar ik me echter wel op verheugd had, is de prachtige muziek die Bjorn en Benny geschreven hebben en die (mits goed uitgevoerd)eigenlijk zonder toneeltoevoeging al de moeite waard is op 2 uur voor in een zaal te zitten.

Hoe deze “regisseur”(Marcel Sijm) het stuk bewerkt heeft is echt van een uitzonderlijk treurig niveau. Geen enkel, maar dan ook werkelijk geen enkel karakter komt tot leven. Op de meeste bizarre momenten barsten spelers ineens in liefdesduetten, liedjes over hun jeugd etc. uit, terwijl het voor de toeschouwer echt volledig onduidelijk is waar het vandaan komt. Zo slecht, met de karaokeversie van One Night in Bangkok misschien wel als tragisch hoogtepunt, dat als ik de muziek van Chess niet zo hoog had staan ik er misschien bijna wel weer om had kunnen lachen.

De muziek dan. Daar kan ik kort over zijn: vreselijk. En dan niet de orginele muziek, maar wat er hier mee gedaan werd. Dat vond ik geloof ik nog het ergste van de hele avond, hoe de nummers één voor één muzikaal verkracht werden. Klaar, niet meer over zeggen.

Tot slot de cast. Tsja, daar waar geen verhaal, geen karakteruitwerking én slechte muziek overheerst, blijft er logischerwijs weinig ruimte voor de spelers over om mee te werken. Desalniettemin vond ik (ook helaas), Henk Poort er in negatieve zin uitspringen. Ligt niet helemaal aan hem, want ik vind z’n stem gewoon niet passen in deze rol. Daarnaast, vond ik hem echter ook gewoon slecht zingen. Ik was in Rembrandt al niet echt enthousiast over zijn vocale prestaties, maar dit lijkt op een neerwaartse spiraal. Jammer, hij heeft zulke mooie rollen gespeeld en gezongen. Danielle Veneman vond ik een mooie, prettige, krachtige stem hebben. Joke vind ik nog mooi zingen, al zingt ze de Fabeltjeskrant, dus ook hier niks mis mee. Wel heeft zij volgens mij een merkwaardig goede intuïtie om in desastreus slechte producties terecht te komen. Na Carlie en Grace nu dus weer in deze Chess. Doodzonde van haar talent. Jasper Kerkhof heeft een prettige fysieke aanwezigheid, zijn stem kon mij niet zo bekoren, in ieder geval niet in deze rol, hij moest naar mijn gevoel net te vaak forceren.

Wat mij betreft dus voor een ieder die nog gaan wil naar Chess: hoop op een weeralarm, heb je goed excuus om lekker thuis te blijven, open fles wijn, kaarsje/open haardje/kachel aan, cd-tje in de speler en lekker onderuitliggend genieten van Elaine Page en consorten. Heb je een topavond en ik kan me dus echt niet voorstellen dat je het in de zaal bij deze productie meer naar je zin zou kunnen hebben dan thuis op de bank met de cd.

ik snap dit niet helemaal
je gaat musicals vergelijken en dat werkt niet hoor.
de originele Jcs is ook ver van de Musical maar toch is die gaaf. de liedjes van abba is ook heel anders dan Mamma mia maar toch heel gaaf. maar je moet er wel voor open staan en niet gaan zitten vergelijken dan is je avond veel gezelliger.
ze hebben allemaal der eigen manieren maar om hem zo af te kraken is wel heel erg.
je kan ook gewoon zeggen het is mijn smaak niet en je gaat nooit meer.
kijk ik kan hem heel erg ophemelen want ik vind hem gaaaaaaaaaf .
maar dat doe ik niet mensen moeten het zelf maar onder vinden. En Jeroen zingt goed (heel goed) maar Henk speelt de rol met Joke samen veel beter. Hij zit daar echt goed. En ik ben al heel wat keer geweest en ga nog 2x maar als ik het publiek steeds hoor dant valt het allemaal nogal mee van wat jij zegd. Ja en ik ben blond maar snapte de musical meteen dus dat zal dan toch wel een kwestie zijn van er voor open staan 😉
Maar ik kan hier uren over door gaan en dat heeft geen zin dus wens ik je een fijne avond en Groetjes 😉

  [ # 25 ] 12 February 2007 07:27 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

[quote author=“Jacquelineeee”] ik snap dit niet helemaal
je gaat musicals vergelijken en dat werkt niet hoor.
de originele Jcs is ook ver van de Musical maar toch is die gaaf. de liedjes van abba is ook heel anders dan Mamma mia maar toch heel gaaf. maar je moet er wel voor open staan en niet gaan zitten vergelijken dan is je avond veel gezelliger.
ze hebben allemaal der eigen manieren maar om hem zo af te kraken is wel heel erg.
je kan ook gewoon zeggen het is mijn smaak niet en je gaat nooit meer.
kijk ik kan hem heel erg ophemelen want ik vind hem gaaaaaaaaaf .
maar dat doe ik niet mensen moeten het zelf maar onder vinden. En Jeroen zingt goed (heel goed) maar Henk speelt de rol met Joke samen veel beter. Hij zit daar echt goed. En ik ben al heel wat keer geweest en ga nog 2x maar als ik het publiek steeds hoor dant valt het allemaal nogal mee van wat jij zegd. Ja en ik ben blond maar snapte de musical meteen dus dat zal dan toch wel een kwestie zijn van er voor open staan 😉
Maar ik kan hier uren over door gaan en dat heeft geen zin dus wens ik je een fijne avond en Groetjes 😉

Kun je misschien uitleggen waarom je het zo gaaaaaaaaaaf vindt?

  [ # 26 ] 12 February 2007 07:47 PM
Avatar
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2007-02-12

Ik vind de musical opzich gewoon mooi 😉
De spelers vind ik goed allemaal stuk voor stuk maar ook de muziek en teksten raken me zeker.
maar ook bij mijn vrienden. ( die dus telkens mee gaan) en hoe vaker je gaat des te leuker die word.
Je ziet wat verschillen die ze aangepast hebben.
en je ziet vooral de jongere sterren groeien. en dat vind ik nu zo gaaf want als je bv Mieke neemt die is echt gaaf. en ze word steeds beter. ja joke ,henk,jeroen enz ja die doen het al lang en hebben bewezen dat ze goed zijn.
en het is weer eens wat anders als een feelgood musical. waar iedereen in de zaal mee zit te zingen.
ja het is best moeilijk uit te leggen want ik ga hem niet verdedigen ,de musical dan.
ik weet dat wij hem mooi vinden en dat is genoeg.
we genieten steeds weer als we gaan. en ik zie soms best wel dezelfde gezichten dus we zijn niet de enige.
😉

  [ # 27 ] 12 February 2007 09:28 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik heb nog nooit live een geslaagde CHESS gezien. De originele productie in Londen en ook de Ballet van Vlaanderen versie maakten me alleen maar duidelijk dat het script echt niet werkt op het toneel. Er zit geen aangenaam mens in die hele show. Alleen de Zweedse dvd versie vond ik prachtig, maar dat kwam vast ook omdat ik het script niet kon verstaan haha.

Ik twijfel of ik nog zal gaan….maar ja….die muziek he? DAAR lust ik wel pap van….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 28 ] 13 February 2007 06:43 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ken zowel de versie van het KBvV als de Mark Vijn versie.
De versie van het KBvV vond ik zoveel beter dan deze tot klucht verwerkte versie!
Er sprak klasse uit de KBvV versie die ik bij Mark Vijn nog niet eens met een vergrootglas kon vinden.
En dan heb ik het nog niet over de rommelige choreografie, de vreselijke setting en de armetierige belichting.
Is het duidelijk dat ik Chess qua muziek wel mooi vind en ook als versie MITS je er een voorstelling met klasse a la Passion van maakt?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 29 ] 13 February 2007 09:31 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  86
Geregistreerd  2003-05-04

Ik vond Chess - eerlijk is eerlijk - een draak van een voorstelling.

De muziek is prachtig en relatief een goed zingende cast(helemaal als je het vergelijkt met de rest van het aanbod van dit seizoen) maar het nut van sommige rollen (eh bijna elke rol..) is me totaal niet duidelijk, en het decor irriteert me met die tl verlichting en die russische camp sfeer.
Jasper Kerkhof sloeg een enorme flater als Freddy, hij moet een award krijgen voor het vaakst tonen nét niet halen.
Jeroen Phaff briljant, net als Mieke Dijkstra. Joke de Kruijf wel goed, maar niet passend in de rol van Florence (het is nu een beetje Feminism Barbie. No offence, want ik vind Joke een vakvrouw…), de regie was mat en ik vind bij niemand enig motief terug. Anatoly kan het allemaal niets schelen, Florence gaat een beetje janken over Hongarije en loopt vervolgens als stoere Fem Barbie zijnde weer weg, en dat geijkte nummer over Trumper’s kutjeugd..dat past meer in Dr Phil de musical.

En neeeeeeeeeeee niemand mag dit met het meesterwerk Passion bedenken. Want ik vond de valkuilen van Chess vooral in het script en de karakters liggen. Eerlijk is eerlijk, watk un je nou met dit verhaal? Het decor MOET sober (het is immers een schaakwedstrijd…) kostuums MOETEN saai, en die rollen zijn nu eenmaal zo (oppervlakkig) geschreven.

  [ # 30 ] 13 February 2007 09:43 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Fijn dat je mijn mening deelt 😉

Overigens vergelijk ik Chess niet met Passion, ik geef aan dat de voorstelling mooier en interessanter wordt met iets meer van de klasse van Passion.
(maar het zou ook heel goed eender welke andere voorstelling van Sondheim kunnen zijn)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 < 1 2 3 4 > 
2 of 4
‹‹ Ciske de Rat      Actie My Fair Lady ››