Ik mocht weer even van mezelf. Ik was met 2 vrienden die hun West End doop hadden, dus heb 2 shows “opnieuw” gezien plus een kakelverse:
Billy Elliot
Als de regisseur met een microfoon het podium opstapt betekent dat bijna altijd slecht nieuws, maar op deze maandagavond (26 feb) bleek er een gloednieuwe Billy op te gaan. Vers van de Billy school (een jaar opleiding krijgen de jongens) speelde een 11 jarige dreumes voor het eerst Billy. Ik keek nog even bezorgd, maar dat was nergens voor nodig. Het was vooral even wennen aan het feit dat dit een halfbloed jongetje was (in mijn gedachten zijn Billy’s blond….sorry) maar na het eerste nummer was ik compleet om. Het jongetje was SPECTACULAIR goed. Ik heb alleen Liam gezien als Billy, maar dit joch was qua acteren en zingen stukken beter. Het is geen klassieke ballet-jongen; deze Billy kheeft duidelijk een turn achtergrond. Hij flikfalkte zich een ongeluk en maakte zelfs een salto tegen de muur. En er gebeurde iets wat ik NOG NOOIT in een engels theater heb gezien: een screeuwende staande ovatie na “Electricity”. Billy blijft de absolute topshow op West End….tranen met tuiten….
Evita
Ik MOEST hem gewoon nog een keer ien, zeker nu ik weet dat hij in Mei gaat sluiten. Ik had de understudy van Philip Quast (jammer…) maar mevrouw Roger en meneer Rawle waren in topvorm. Wat een strakke harde show is dit toch. Jammer van een angstig lege zaal. Suprosingly good….alweer….
Porgy and Bess
Trevor Nunn verzorgde de regie van mijn enige “nieuwe” show. Ik ben fan van de man, en dus was ik benieuwd wat hij van de oorspronkelijke opera had gemaakt. De show is wat lauwtjes begonnen in het Savoy (er was vooral veel te doen om de toegangsprijs van 60 pond), maar de zaal zat vol. Ik was wel de jongste bezoeker denk ik.
Nunn jaagt een cast van 44 mensen over het krappe podium en weet weer van het kleinste ensemble lid een mens te maken. Ik zat op rij 1 (dayseats voor 20 pond om 10 uur aan de kassa van het theater) en heb mijn ogen uitgekeken. De show is van 5 uur durende opera teruggebracht tot 2.45 uur lange musical. Er wordt werkelijk FENOMENAAL gezongen en het verhaal van Porgy en Bess blijft boeien. Het enige jammere is dat je in de tweede acte ZOVEEL vocaal geweld om je oren krijgt (bijna alle belangrijke personages hebben een spetterende solo) dat er weinig momenten van echte ontroering overblijven. Maar dit blijft een superproductie, vergelijkbaar met Oklahoma en Caroussel van The National Theatre. GAAT DAT ZIEN voor 20 pond. Zo mooi wordt er zelden gezongen op de Londense podia.
Mijn vrienden waren ook nog naar Wicked (ik ga eind van de maand weer) en waren ZEER te spreken over de kwaliteiten van de nieuwe Elphapha…..
Groet!