verslag Wiz 07/03/07
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Toen ik naar de Wiz was geweest had ik hetzelfde gevoel, maar kon het niet zo goed onder woorden brengen! Goed verslag, ik ben het helemaal met je eens!
Ik vind het alleen heeeeeel jammer dat ik Alex Klaasen niet heb gezien in de Wiz, want die vind ik echt geweldig!! Ik heb van hem in Jan, Jans en de kinderen echt genoten!!  :D

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 08 March 2007 01:26 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Cast:
Dorothy - Tashka Cijntje
Vogelverschrikker - Jamai Loman
Blikkeman - Jerrel Houtsnee
Laffe Leeuw - Alex Klaasen
Wiz - Roy Kullick
Acadabra - Nicole Berendsen
Sadista - Marjolijn Touw
Glinda - Mathilde Santing
Tante Em - Martine De Jager

Gisteren, als enige sukkel zonder AH-musicalpunten, naar het Beatrixtheater getrokken voor een avondje Wiz. Actie bij Appie schijnt te werken; de zaal zat zo goed als vol.

The Wiz is vooral amerikaans cultureel erfgoed. Gelukkig hou ik van sprookjes en moest ik me een tijdje geleden voorbereiden op Wicked in Londen, dus het verhaal van Dorothy en d’r vrienden op hun reis door Oz-land is me niet onbekend. Da’s ook maar goed ook, want zonder die kennis had ik eerlijk gezegd niet zo veel kunnen maken van deze Wiz. Dat is dan ook meteen m’n grootste kritiek op deze productie: ik vond de karakters erg summier uitgewerkt en het verhaal als geheel wordt er voor mijn gevoel doorheengejankt. Daarnaast zijn er rare keuzes gemaakt. Zo wordt Dorothy’s achtergrond en waarom en hoe ze in Oz terechtkomt in één (prachtig gezongen!) nummer van Tante Em doorgespoeld. Daarnaast moeten we ongeveer evenlang naar een masturberende leeuw in een paparveld kijken. De eerste scene is naar mijn smaak veel te kort, de ander veel te lang of zelfs volledig overbodig. Het geheel maakte voor mij dat de karakters allemaal een beetje uit de lucht komen vallen en ik als toeschouwer (zonder achtergrondkennis al helemaal niet) géén binding met ze krijg. Zelfs met Dorothy, om wier ontdekkingsreis The Wiz toch draait, ontwikkel ik géén enkele band. Het zal me aan het eind eerlijk gezegd worst wezen of en hoe ze terugkomt in Kansas.

Ik hou van sprookjes, omdat ze vaak lagen hebben en vaak voor veel interpretaties vatbaar zijn. Into the Woods is daar een prachtig voorbeeld van. The Wiz heeft die potentie ook als verhaal, maar dat komt er dus helaas niet uit in deze versie. Naast de eerder genoemde mankementen, helpen de (te) velen veelal flauwe woordgrapjes daar ook niet bij. Ze zijn misschien sec best wel grappig, maar als ik naar een sprookje kijk, wil ik in een sprookjessfeer komen. Sprookjessfeer heeft te maken met onwerkelijkheid en wat er met grapjes over ons asielbeleid gebeurt is dat ik juist weer terug kom in de allendaagse werkelijkheid.

Was het dan alleen maar kommer en kwel. Nee voor mij absoluut niet. Er viel genoeg te genieten. Decor en vooral belichting waren fraai. Kostuums een lust voor het oog en er werd goed gespeeld en gezongen. Ik kan niet vergelijken maar ik kan me voorstellen dat Tashka met haar jeugdige uitstraling wat meer op d’r plek is als Dorothy dan Nurlaila. Qua zang deed ze in ieder geval niet onder voor d’r. Positieve uitschieters waren voor mij Alex Klaassen en Martine Jager. Voor het overige werd er gewoon goed en kundig gespeeld en gezongen; niets op aan te merken. De enige die mij niet zo kon bekoren, was Roy Kullick. Ik vond ‘m persoonlijk erg vlak en zonder uitstraling spelen.

Al met al heb ik een leuke avond gehad. Daar waar ik bij de voorganger “Mamma Mia !” echter ook zonder toegift happy naar huis zou zijn gegaan, ging ik hier mét toegift ietwat onvoldaan naar huis. Een onderhoudend opwarmertje voor het echte Wicked werk zullen we maar zeggen.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 2 ] 08 March 2007 08:02 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2004-09-08

Goed en duidelijk verslag, waar ik me op heel veel punten in kan vinden.

De mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik over het algemeen een show meerdere keren (wil) zie(n).
In dit geval laat ik het helemaal bij 1 keer! Dat is voor mij meer dan genoeg! Zelfs de AH-actie (ik ben altijd erg gevoelig voor acties…) laat ik volledig aan me voorbij gaan!

Alleen kan ik me niet zo vinden in jouw laatste zin. Ik was voor The Wiz erg enthousiast voor Wicked. Maar nu ik deze show gezien heb, zie ik het echt niet zitten, als op korte termijn Wicked naar Nederland komt… Die zal zich inmiddels voor mij echt moeten gaan bewijzen, helaas.

  [ # 3 ] 08 March 2007 08:17 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Goh ik wist helemaal niet dat Alex Klaassen in ‘The Wiz’ zat ? Hebben we het toch over dezelfde Alex als onder andere in Klaassen en Sandifort en Kopspijkers ?

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 4 ] 08 March 2007 08:41 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ja, en van Jan Jans en de Kinderen (Musical award voor beste mannelijke bijrol in kleine musical 2006)

  [ # 5 ] 09 March 2007 11:45 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

[quote author=“jabos77”]Ik was voor The Wiz erg enthousiast voor Wicked. Maar nu ik deze show gezien heb, zie ik het echt niet zitten, als op korte termijn Wicked naar Nederland komt… Die zal zich inmiddels voor mij echt moeten gaan bewijzen, helaas.

Oeps, als de Wiz dit effect naast op jou op meerdere mensen blijkt te hebben, dan bereikt Stage dus precies het tegenovergestelde van wat ik hoorde dat één van de mede redenen voor The Wiz was: het Nederlandse publiek “warm” maken voor Wicked.

Zou naar mijn mening jammer zijn. Ik kan ook niet volledig meegaan in de Wicked hype die rondwaait over de hele wereld. Maar ik vond het wél een hele lekkere, onderhoudende en intelligente show. Het raakte me ook niet super in emotie maar ik vond het wel een ijzersterke show en wat mij betreft toch wel een paar treetjes hoger in te schalen dan deze Wiz.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 6 ] 09 March 2007 06:41 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Wat leuk dat je Alex had!!

Voor hem zou ik nog wel een keer naar the Wiz willen, Had al een tijdje geleden ergens gelezen dat ie daar in mee zou gaan spelen alleen is het nooit officieel ergens komen te staan :?  En nog steeds niet trouwens 😉

Heeft iemand enig idee welke dagen hij speelt?

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

‹‹ Carlo in Les Mis?      Ciske de Rat ››