1 of 9 |  1 2 3 >  Last ›
TARZAN in Scheveningen…verslag(en)
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Geweldig !
Mooi verslag….morgen ga ik naar de eerste try-out en ben nieuwsgierig naar de voorstelling.
Vooral wat de Nederlandse cast er van maakt…zo te horen was er weinig kritiek te leveren op het ensemble of heb ik het mis ?....ben zo benieuwd naar wie er allemaal in zitten…Weet je daar al meer van ?

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 26 March 2007 05:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Let op: dit is een verslag van de GENERALE REPETITIE, de voorstelling is nog niet af….

enige spoilers zullen aanwezig zijn vrees ik

TARZAN
Gezien: zondag 25 maart 2007

Ik was één van de gelukkigen die gisteravond naar de Generale Repetitie mocht van Tarzan de Musical(kent uw medewerker haha). Vooraf werd gewaarschuwd voor mogelijke stops (gelukkig niet gebeurd) en er werd duidelijk gemaakt dat de voorstelling nog niet af was. Als ik het goed begreep was gisteren pas de tweede volledige doorloop. Dat publiek komt dus altijd te vroeg. Maar ik zat er.

Bij binnenkomst in de zaal (die nog vol stond met computerapparatuur) viel me als eerste op dat er gaan uitgebreide toneellijst is. Het voordoek wordt gevormd door een tekening van een schip op woelige baren. Dit schip kantelt steeds een beetje heen en weer en door uitgekiende belichting lijkt het wel een echt schip.

De voorstelling begint plotseling (om het zachtjes uit te drukken) en de eerste 7 minuten zijn van een ongelooflijke schoonheid. Wat hier met licht en decor gebeurt is weergaloos mooi. Iets verklappen zou afbreuk doen aan het verrassingseffect, maar spectaculair is het.

Al snel bevinden we ons in de groene box. Dit decor (slierten hangen langs de muren en apen vliegen in en uit) blijft bijna de hele avond zichtbaar. Wat de lichtontwerper Natasja Katz met die groene box uithaalt is geniaal; de lichtstanden volgen elkaar in een enorm tempo op en door de schilderachtige kwaliteit wordt die groene box toch steeds iets anders. Fascinerend om naar te kijken.

De eerste acte van de musical is “problematisch”. De acte duurt minder dan een uur, maar er zit behoorlijk wat overbodig materiaal in. Het lijkt of de makers vooral steeds bezig zijn te bewijzen wat ze allemaal voor theaterkunstjes beheersen: panters klimmen langs de zijkant, vuur wordt ontstoken en enorme bloemen dansen op en neer (er gaat heel veel vermoeiend op en neer in Tarzan). Wat vooral niet helpt is het feit dat alle apen uit de show er hetzelfde uitzien. Geen choruslid is te herkennen en dat maakt het soms wat plat en stripachtig. Er wordt redelijk gezongen door Chaira Borderslee en Jeroen Pfaff, maar hun personages krijgen in de eerste acte toch te weinig kleur om er echt bij mee te leven. Verder hangt veel van het succes van de eerste acte af van de chemie tussen de jonge Tarzan (prima vertolkt door pittig mannetje) en Clayton Perotti als Tark. Perotti kan redelijk zingen (al zat hij er gisteren een paar keer lelijk naast), maar acteren is wat anders. Hij schreeuwt en schatert zich er door heen, maar niet meer dan dat. Aan het einde van de acte wordt Tarzan volwassen en komt eindelijk Jane op.

In de tweede acte krijgen Ron Link en Chantal Janzen alle kansen om te schitteren. En beide grijpen die kans volledig. Link is een supertalent dat hier een adembenemend goede performance neer zet. Zijn grote solo uit de tweede acte is een klein meesterwerkje en niet vaak overtroffen op de Nederlandse musicalpodia. Hij IS Tarzan, verlegen, beestachtig, charmant en bloedmooi. DE ontdekking van deze productie.

Chantal Janzen was gisteren eigenlijk ziek en slecht bij stem. Jammer, maar je kon duidelijk zien dat Jane op haar lijf geschreven lijkt te zijn. Haar komische timing en droge humor zijn verrukkelijk en je gelooft haar liefde voor Tarzan onmiddelijk. Met dit duo kan de tweede acte niet stuk. Hoogtepunt volgt na hoogtepunt en na weer een uur kan de daverende applausfinale beginnen. Een avond topentertainment voor jong en oud (niet zo kinderachtig als Lion King, maar minder romantisch dan Aida….ergens ertussenin).

Is Tarzan nou een goede musical? Als avondje uit ABSOLUUT. Waar voor je geld op alle fronten. Maar als show op zich zit er vooral één groot manco aan en dat is de muziek. Phil Collins is een popliedjes componist en dat merk je aan alles. Coupletje coupletje refreintje coupletje refreintje refreintje. Meer is het niet. Er zitten 3 mooie nummers in Tarzan en die worden er ingeramd. Maar zeker de eerste acte mist spannende muziek. Het klinkt allemaal wel aardig, maar het is muziek zonder lyriek, zonder veel theatrale kracht. Alles moet dus komen uit het acteerwerk, de stunts (adembenemend boven het hele circustheater), het decor en de kostuums. Bij Tarzan is dat allemaal meer dan in orde. Maar het vertroebelt ook dat we hier eigenlijk te maken hebben met een minder geslaagde musical.

Nietemin: zeker voor een eerste voorstelling met publiek: hulde hulde. Hier wordt vakwerk geleverd en zijn mensen aan het werk met verstand van theatermaken. Technisch moet deze show een NACHTMERRIE zijn: alle vliegeffecten zijn geautomatiseerd en je moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren met het indrukken van één verkeerde knop!

Iedereen die twijfels had over Tarzan als grote nieuwe show in Scheveningen kan gerust zijn: dit is een show die veel meer forumleden zal bevallen dan The Lion King. Menselijker, romantischer en met twee kanjers van acteurs in de hoofdrol. Alleen al Link’s prestatie is een kaartje waard!

[ Gewijzigd: 26 March 2007 09:46 PM by ]
   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 26 March 2007 05:44 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

een fantastisch verslag 8)
ik ben best wel jaloers op jou 😉
ik krijg er nu zelf super veel zin in :D

  [ # 3 ] 26 March 2007 05:47 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

Geweldig verslag Jacco. Ik ben nu nog meer benieuwd geworden naar deze show.

Waar ik nog wel ff benieuwd naar ben is wat je van de vertaling vind?

Groet,
Danny

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 4 ] 26 March 2007 05:59 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Hoe zit het met de vertaling? Is het weer met de subtiliteit van een botte Bijl? Of heeft ze zowaar een betere prestatie geleverd dan de vorige keer.

  [ # 5 ] 26 March 2007 06:20 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  282
Geregistreerd  2006-01-26

Gezien de spoilers heb ik je verslag nog niet helemaal gelezen, ik wacht liever tot morgen, nadat ik geweest ben. Een mazzelaar ben je in elk geval wel, fijn dat je genoten hebt!

  [ # 6 ] 26 March 2007 07:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Goed verslag… 😊
Ben stiekem best benieuwd naar Tarzan… Al is het alleen al vanwege Ron + pruik…  😉

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 7 ] 26 March 2007 07:10 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

daar komt die dan, de vraag der vragen als het over Tarzan gaat..

is Jane blond?

  [ # 8 ] 26 March 2007 07:20 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

[quote author=“dokter_P”]daar komt die dan, de vraag der vragen als het over Tarzan gaat..

is Jane blond?

jane is blond

  [ # 9 ] 26 March 2007 07:23 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

[quote author=“talentje”]Geweldig !
Mooi verslag….morgen ga ik naar de eerste try-out en ben nieuwsgierig naar de voorstelling.
Vooral wat de Nederlandse cast er van maakt…zo te horen was er weinig kritiek te leveren op het ensemble of heb ik het mis ?....ben zo benieuwd naar wie er allemaal in zitten…Weet je daar al meer van ?

Janneke, Irene, Bente, Danilo, Malu, Zunaira, Miriam, Brigitte, Sjoerd, Britt, Addo, Sanne, Anne, Rahana, Yido, Caroline, Terence, Arvin, Barbara, Eva, Bobby, Vanderson, Chris, Marc, Dennis, John, Merlijn en Jermain.

  [ # 10 ] 26 March 2007 07:35 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ben een keer bijna bij een generale mogen zijn en ik moet zeggen dat alleen het idee al speciaal was 😊

Tarzan zelf; als Jacco het zegt… ik hou het er nog steeds op dat ik een keertje in de zomermaanden zal gaan, al heb ik toch nog steeds een bepaalde voorkeur qua cast, ondanks de hierboven beschreven goede verhalen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 26 March 2007 09:07 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Bedankt voor jullie complimenten. Wat betreft het ensemble: het lijkt me een ondankbare show om ensemble lid te zijn. Iedereen hangt in identieke kleding en make-up steeds aan de lianen en daardoor is het lastig om je te concentreren op één ensemblelid. Voordat je ze herkend hebt vliegen ze alweer af. Er zijn wel een aantal behoorlijk goede dansscenes; al ligt de nadruk hier vooral op acrobatiek. Ik denk dat de vloer zacht is om mogelijke doodsmakken te verzachten en dat maakt het lastig te dansen.

De vertaling? Tja, ik denk dat je Bijl hier weinig kan kwalijk nemen. De oorspronkelijke Tarzan teksten zijn al weinig opwindend; in het Nederlands krijg je dan dingen als “Jij woont in mijn hart” (veel huur vragen maar….). Er zitten wel veel lelijke “ei” klanken in op uithalen: vrijheid is lastig te belten zullen we maar zeggen. Van Bijl’s keurmerk (“grappige” politiek correcte toespelingen) is niets terug te vinden. Ze heeft gewoon vertaald wat er stond. Door Collins’ muziek met steeds herhaling van dezelfde refreinen (ook tekstueel) valt er niet veel meer eer aan te behalen.

En ja Jane is zeker blond. En ik ga nu bij Wehkamp een Tarzanpruikje bestellen (want die staan beeldig).....

Jacco

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 12 ] 26 March 2007 09:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Nu ben ik toch wel zeer benieuwd geworden

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 13 ] 26 March 2007 10:02 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  86
Geregistreerd  2005-09-25

Ik ben, als groot Disney liefhebber, erg benieuwd naar de musicalversie van Tarzan. Maar het zal waarschijnlijk na de zomer worden dat ik er heen ga. Volgende maand eerst naar My Fair Lady.

  [ # 14 ] 26 March 2007 10:02 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Gewoon GAAN!!!!!! Top entertainment.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 15 ] 26 March 2007 10:30 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Op de homepage staat inmiddels een leuke première actie!  :D

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

 1 2 3 >  Last ›
1 of 9