Boek Musicals in Nederland - wat er (volgens jou) niet klopt
change_status
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  44
Geregistreerd  2006-08-28

Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic, vroeg ik me af wat er allemaal voor lulkoek in het boek “Musicals in Nederland” van Hilde Scholten staat. M.i. is het een geniaal boek, maar aangezien ik niet zo’n hardcore musicalfan ben, wist ik niet dat er het een en ander niet klopte.
Dus bewijs de gemeenschap een dienst en som ze op, die fouten!

   Handtekening   

Wicked is stom, Phantom is gaaf, en Joop van den Ende heeft een geweldige musical- en castingkeuze.

  [ # 1 ] 17 April 2007 10:07 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Bij sommige musicals klopt de cast niet..

belangrijke castleden ontbreken

  [ # 2 ] 17 April 2007 10:19 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Behalve onvolledige castlists komt er momenteel ook niet echt een concreet voorbeeld bij mij op.
Ik til er ook niet al te zwaar aan, want ik vind het een prachtig uitgevoerd boek, met mooie foto’s dat verder behoorlijk compleet is.
Dat ik musicals mis die er niets instaan, komt vooral doordat die musicals speelden toen het boek reeds bij de drukpers lag.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 3 ] 17 April 2007 11:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik heb destijds eens een lijst gemaakt, zal eens op mijn oude computer kijken of ie er nog instaat.

In elk geval is het een inconsequent boek. Het verschilt per productie wat er genoemd wordt, wie bepaalt wat een memorabele songs is etc.

Verder vind ik het weglaten van de producties van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen een behoorlijk minpunt aan het boek.

En natuurlijk veel te veel spelfouten.

  [ # 4 ] 17 April 2007 11:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

[quote author=“Klaske”]Verder vind ik het weglaten van de producties van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen een behoorlijk minpunt aan het boek.

De Vlaamse producties mis ik ook erg inderdaad!

Zelfs als je stelt dat de titel is “Musicals in Nederland” hebben veel van deze producties toch ook in Nederland gespeeld.
Ik had dus gehoopt - en eerlijk gezegd ook niet anders verwacht - dat ze er in opgenomen waren.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 18 April 2007 12:22 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Er ontbreken ook nederlandse producties die van oorsprong wel vlaams zijn.

Bij een aantal musicals staan verkeerde creatives vermeld.

Bij veel foto’s staan er verkeerde namen onder, soms valt ‘t niet op, maar vaak ook wel.

Veel spelfouten. Bierenbroodspot worden diverse malen anders gespeld.

Zoals Klaske zegt: Het boek is te inconsequent en, in mijn ogen, erg partijdig. Soms komt het ook niet verder dan wat krantenkoppen en dat was ‘t.

  [ # 6 ] 18 April 2007 10:20 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  44
Geregistreerd  2006-08-28

Aha, op die manier. Dat de informatie inconsequent was, was mij ook al opgevallen, maar ik vermoed dat dat aan de beschikbare informatie lag. En wat valt er eigenlijk over zo’n musical te melden? De meeste musicals spelen gewoon zonder dat er interesante ongelukjes, juicy ruzies en spectaculaire veranderingen plaatsvinden. Tsja, dan valt er ook niks te melden. En als er wel wat gebeurt, moet je zelf maar bedenken wat je interessant genoeg vindt om in je boek op te nemen. Partijdigheid en selectie zijn dus best te verklaren.

En als je het geen goed boek vindt, schrijf er zelf een! En dat meen ik, de informatie die over musicals in Nederland te vinden is is bijna nihil, en ik krijg het idee dat best veel musicalfans wandelende archieven zijn, en dat maar heel weinig van die archieven zich in digitale enen en nullen omgezet hebben. (Musicalfan heeft een mooie maar incomplete database, en ook het Theaterinstituut heeft wel wat te melden maar ook dat is basisch.)

   Handtekening   

Wicked is stom, Phantom is gaaf, en Joop van den Ende heeft een geweldige musical- en castingkeuze.

  [ # 7 ] 26 May 2010 07:50 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2228
Geregistreerd  2010-02-10

Waar kun je het boek kopen? is het nog te koop?

  [ # 8 ] 26 May 2010 08:28 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2292
Geregistreerd  2009-07-07

banaan - 26 May 2010 07:50 PM

Waar kun je het boek kopen? is het nog te koop?

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/musicals-in-nederland/1001004001989430/index.html

Misschien dat het dit boek is?

  [ # 9 ] 26 May 2010 08:47 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Clauw - 26 May 2010 08:28 PM
banaan - 26 May 2010 07:50 PM

Waar kun je het boek kopen? is het nog te koop?

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/musicals-in-nederland/1001004001989430/index.html

Misschien dat het dit boek is?

Dat is ‘m.

  [ # 10 ] 26 May 2010 10:05 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Dat is het boek, het is alleen nog tweede hands verkrijgbaar dus. Nieuwe exemplaren zijn niet meer te verkrijgen. Vorig jaar heb ik na lang zoeken er nog eentje kunnen kopen, gelukkig.