Zou het niet beter zijn de discussie breder te trekken. Waar houdt voor jou de term musical op. Dit past ook beter in Musicalbox, anders is het meer een onderwerp voor Nederlandstalige Musicals.
Ik denk bijvoorbeeld aan voorstellingen als de Blues Brothers en Naked Boys Singing. En voorstellingen als Dirty Dancing…
Ik vind het heel lastig. De Blues Brothers vond ik geen musical, omdat er geen verhaal in zat. Er is wel een soort inleiding, maar na een nummer of 4 is daar niets meer van over. Maar de productie was wel genomineerd voor de musical awards.
Revue-achtige voorstellingen zijn het in mijn ogen ook niet echt, maar gek genoeg is dat ook weer afhankelijk van de voorstelling. I love you, you’re perfect, now change zou ik zeker een musical noemen, maar bij Naked Boys Singin’twijfel ik daar weer over.
In Dirty Dancing schijnen de personen die het verhaal spelen niet te zingen. Die situatie is voor mij evenmin musical.
Andere grenzen zitten bijvoorbeeld in het muziektype zoals operette, ook daartussen zit ergens een subjectieve grens.
Tarzan? In mijn ogen is het zeker wel een musical, hoewel het accent wel heel duidelijk op acrobatiek en spektakel ligt. Maar ook een Notre Dame de Paris heeft dat. Alleen is daar het verhaal, de hoofdkarakters en de emoties veel sterker uitgewerkt. Daar versterkt het spektakel de show en zijn verhaal, en bij Tarzan krijg ik meer het gevoel dat het het gebrek aan kracht camoufleert.