1 of 5 |  1 2 3 >  Last ›
KUIFJE - de zonnetempel- nieuwigheden
change_status
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2006-11-24

De repetities zijn volop aan de gang en binnen enkele weken tijd is het dan zo ver: de revival van kuifje,dé populairste Vlaamse musical ooit. Hier heb ik lang naar uitgekeken. Zo zullen er 3 volledig nieuwe scènes in de voorstelling zitten, 2 in de 1ste akte en 1 in de tweede akte. Benieuwd welke scènes er niet meer zulen inzitten. De scène met de 7 kristallen bollen zit er al zeker niet meer in. En volgens Frank zal de voorstelling nog spectaculairder en emotioneler worden, uit de mond van Frank mag je dat dan ook zéér letterlijk nemen. Ook benieuwd of ze het idee van de projecties laten vallen hebben of toch nog steeds gaan gebruiken in de vernieuwde voorstelling. Op musicalsite kan je trouwens het dagboek lezen van Walter Baele, 1 van de 2 Janssens!

   Handtekening   

Impossible is only a word

  [ # 1 ] 21 April 2007 09:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik zie er echt naar uit 😊 vind het nog altijd spijtig dat ik de vorige Kuifje productie gemist heb, dus ben blij dat er een herkansing komt.
Volgens Frank van Laecke wordt het trouwens een “verbeterde versie”. Ik ben benieuwd.
De grote vraag blijft natuurlijk: krijgen wij OOK een waterval…

Frank Beurskens, die o.a. in het ensemble speelt, houdt ook een dagboek bij voor http://www.musicalfans.be

Erg leuk om te lezen!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 21 April 2007 10:17 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Zijn de zeven kristallen bollen eruit…  :shock:

Dat was me toch een imposante scene om te zien.

Gelukkig blijft er genoeg eyecandy over… 😊

  [ # 3 ] 21 April 2007 10:37 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik meen juist gelezen te hebben dat de 7 kristallen bollen meer aandacht kregen omdat dat in de eerste versie en ook in de boeken nogal vaag bleef; maar goed, ik zoek het even op…


edit: heb het gevonden, zie volgende post…

[ Gewijzigd: 21 April 2007 10:49 PM by ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 21 April 2007 10:48 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Op http://www.musicalfan.net staat een heel artikel over de eerste repetitiedag (met taart) en een aantal korte interviews met cast en creatives.

Frank Van Laecke: Toen we het licht op groen kregen om deze voorstelling opnieuw te maken, was het voor mij een uitgemaakte zaak: ik wou er niet alleen het stof van afblazen, maar de dingen die beter konden ook beter doen. We hebben héél kritisch naar de opnames van de voorstelling gekeken, waar we toentertijd heel tevreden over waren. Maar als je iets enkele jaren laat rusten, zie je altijd kansen die je toen hebt laten liggen. In het eerste deel heb ik geconstateerd dat het, net zoals in de strip, niet altijd even duidelijk is wat het aandeel van de zeven kristallen bollen nu precies is. Ook in deel 2 is er een nieuwe scène, met wat meer comic relief door Janssen en Janssens.

Hier maak ik uit op dat de scene met de 7 kristallen bollen er zeker nog is, sterker nog: nader is uitgewerkt.
Tenslotte zijn de bollen dé spil waar het avontuur om draait, dan wel mee begint.

Ook staat er dit:

Indertijd werd ook veel gesproken over het decor en de techniek van de voorstelling. Het ‘wow’-effect, zeg maar. Zal dat nog aanwezig zijn? Want sommigen zijn daar wat bang voor.
Frank Van Laecke: O, maar ik kan iedereen geruststellen. Als ik zeg, dat de voorstelling van 2001 nog maar een begin was, is het ook op dat vlak. Ondertussen zijn er nieuwe technologische mogelijkheden, en het zou stom zijn om die gewoon naast ons neer te leggen. Denk alleen nog maar aan een kortere opbouwtijd. Maar essentieel voor mij is, dat het eindresultaat op zijn minst hetzelfde moet zijn. Ik denk dat als Spielberg vandaag ‘Raiders of the Lost Ark’ zou hermaken, hij ook gebruik zou maken van digitale effecten in plaats van poppen. Nu, alle aanpassingen staan sowieso in dienst van het verhaal, en we willen zeker de mensen die de voorstelling in 2001 hebben gezien, niet verraden. De kern van het visuele plaatje is de vertaling van de stripconventies naar het podium, en die ligt in het gebruik van de brug en het diafragma. Die zijn er allebei nog. We gaan op dezelfde manier van het ene medium naar het andere. Los daarvan is de cast voor 99,9 procent nieuw. Dat zal ook een nieuwe energie genereren.

De creatives beloven ons dus zeker een complete en zelfs verbeterde show.

Persoonlijk hóóp ik echt dat de waterval er nog in zit!
Dat het niet met de nieuwe techniek ineens een beeldige projectie is in plaats van echt vallend water.

In mijn verbeelding was het tenminste een waterval met echt vallend water…


PS: het dagboek Walter Baele voorziet een hoop geloofwaardigheid wat betreft het gestuntel van Jansen en Janssen; ben er nog niet zo zeker van of dit positief gaat zijn of niet… Dick Cohen gaat daarentegen vast en zeker van zich laten spreken en mag als ik het zo doorlees met engelengeduld de show gaan redden.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 22 April 2007 10:41 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2006-11-24

de waterval was met écht water in 2001 :o . Tijdens de pauze hoorde ja dan wel getimmer op het podium. Wat deze scène nog spectaculairder maakte, is het feit dat de waterval niet net na de pauze kwam maar in het midden van de 2de akte en tijdens de volgende scène is er helemaal niets meer van te merken.
Persoonlijk denk ik dat het nog steeds met écht water is. Ondanks dat de musical vele andere (technische) hoogstandjes had, was het toch vooral de watervalscène die veel mensen bijgebeleven is. Op de eerste rijen voelde je echt de frisheid van het water en heel de statsschouwburg werd gevuld met een strerke geur van chloor.
Misschien laten ze de 7 kristallen bollen scène er toch in, maar al zeker zonder de grote inca, want in tegenstelling tot de originele musical zal de grote inca niet meer tijdens de 1ste akte te zien zijn.
Leuke dat de brug er nog in zit, dat betekend dat de spectaculaire openingscène met de grot er nog inzit en ook de scène waarin een heel ziekenhuisdecor met acteurs en al uit de nok komt neergezakt, én de brug werd ook voor de waterval gebruikt…  😊

   Handtekening   

Impossible is only a word

  [ # 6 ] 22 April 2007 11:04 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2006-11-24

en wat de 7 kristallen bollen scène betreft:

“De 7 Kristallen bollen is helemaal anders dan in de eerste versie geworden. Is nu een echt ensemble nummer geworden met een lichte choreografie, met verschillende props{worden jullie al nieuwsgierig?}”

dus het zit er wel nog in, zonder de grote inca, en waarschijlijk ook zonder het rad?!

   Handtekening   

Impossible is only a word

  [ # 7 ] 22 April 2007 11:07 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Het rad zegt me niets, maar aangezien de grote Inca wel gecast is, zal hij toch ergens in de voorstelling voorkomen (wss in de laatste akte, anders blijft het hele verhaal nergens meer 😉 )

Er is een officiele beeldopname van de vorige versie gemaakt, welke ooit is uitgezonden geweest op TV.

Als iemand hem voor me heeft…??  😊

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 8 ] 22 April 2007 11:17 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2006-11-24

hier is de scène met het rad: http://youtube.com/watch?v=LounYAt4pOc
en de leuke openingsscène:
http://youtube.com/watch?v=lm8XwaeiI9g&mode=related&search;=

en hier vind je heel de opbouw van de musical uit 2001:http://en.wikipedia.org/wiki/Kuifje_-_De_Zonnetempel_(De_Musical)

   Handtekening   

Impossible is only a word

  [ # 9 ] 22 April 2007 01:02 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

In Antwerpen zat de Waterval ook pas halverwege de tweede akte en niet vlak na de pauze al. Ik zal het vanavond nog eens nakijken op de dvd… 😉

Een beetje onduidelijk van mij was waarschijnlijk over De Zeven Kristallen Bollen. Natuurlijjk zijn ze er nog omdat ze belangrijk zijn voor het verhaal, maar in de voorstelling destijds zat een enorm rad van zeven bollen met in het midden de Grote Inca. Ongelofelijk imposant om te zien. Dat ‘reuzenrad’ van bollen kwam dan van achter naar voren gereden. In elke bol zit een vn de zeven expeditieleden en tijdens het nummer zie je een voor een bedwelmt raken. Op hun borst zie je hun ribbenkast ‘lichtgeven’. Een hoop rook. En ze zijn bedwelmt en dat zeven keer. 😉  Naast de waterval was dat toch wel een hele spectaculaire scene.

  [ # 10 ] 22 April 2007 02:45 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  169
Geregistreerd  2005-01-26

Het rad met de 7 bollen is er helaas toch echt uit. Het achtertoneel van de stadsschouwburg was groot genoeg om het hele geval op en af te changeren. In Oostende en Rotterdam is dit niet het gevaal. Wat ik zelf zowaar nog veel zondener (bestaat dit?) vind, is dat de scene “wandelen met Zonnebloem” eruit is…

   Handtekening   

” ‘t Is maar goed dat ze een vrouw is, want een vrouw opgeven… och!
Van roken kwam je ook wel af - uiteindelijk- “

  [ # 11 ] 22 April 2007 03:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

[quote author=”.:Elise:.”]Het rad met de 7 bollen is er helaas toch echt uit. Het achtertoneel van de stadsschouwburg was groot genoeg om het hele geval op en af te changeren. In Oostende en Rotterdam is dit niet het gevaal. Wat ik zelf zowaar nog veel zondener (bestaat dit?) vind, is dat de scene “wandelen met Zonnebloem” eruit is…

Dat is ook wel begrijpelijk, want volgens mij is het achter de schermen in Antwerpen uitzonderlijk groot. Jij kunt het weten. 😉

Wel jammer dat het gehups met die buksushaagjes eruit is. Dat vond ik wel een leuke scene met toch nog belangrijke informatie.

Al die veranderingen maken me wel steeds nieuwsgieriger naar het eindresultaat… 😊

  [ # 12 ] 22 April 2007 03:34 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  78
Geregistreerd  2006-11-24

[quote author=”.:Elise:.”]Het rad met de 7 bollen is er helaas toch echt uit. Het achtertoneel van de stadsschouwburg was groot genoeg om het hele geval op en af te changeren. In Oostende en Rotterdam is dit niet het gevaal. Wat ik zelf zowaar nog veel zondener (bestaat dit?) vind, is dat de scene “wandelen met Zonnebloem” eruit is…

De scène in de tuin van zonnebloem is er NIET uit hoor, want dit lees je in Frank Beurskens’ ( uit het ensemble) dagboek:
“Afgelopen zondag hebben we wandelen in de zon gezet met de heggetjes oftewel het doolhof. Ook dit is zo leuk en grappig om te doen, want we zitten steeds achter de heggetjes en komen er soms even bovenuit piepen en zijn dan weer verdwenen. ” aldus Frank Beurskens
zo zag de originele versie eruit ( zeer leuke scène trouwens) http://youtube.com/watch?v=7MXKuS9AZnw

   Handtekening   

Impossible is only a word

  [ # 13 ] 22 April 2007 03:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Je was me voor Wout, die scene zit er idd nog in (ben ik persoonlijk ook heel benieuwd naar; zie die koppies al allemaal boven die buxushaagjes uit)

Enne… Tim; zei jij iets over “dvd”..?

 


O, het lijkt me echt zo’n LEUKE voorstelling, Kuifje; ik vrees dat ik wel vaker dan één keer moet gaan 😛

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 14 ] 22 April 2007 04:37 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het rad was voor mij de scene die ik me herinner. Het zou jammer zijn als die er uit is. Aan de andere kant begreep ik dat de grote inca-rol beperkt is tot de tweede helft, dus dat betekent zeker een andere insteek.

  [ # 15 ] 22 April 2007 05:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Heb het filmpje bekeken: Wáán-zin-nig!!

Jammer dat je het niet zo goed kunt zien; zaten die mensen echt IN die bollen??  :o

Geweldig om te zien echt!

(en ik begrijp nu ook waarom Richard Spijkers voor Grote Inca is gecast 😉 )

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 1 2 3 >  Last ›
1 of 5
‹‹ My Fair Lady 18 april      Shhh...It Happens ››