1 of 3 |  1 2 3 > 
The Last 5 Years - Premiere
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Terwijl elders in de stad anderen een groot feest hielden was er in het Parktheater ook een feestje op kleinere schaal. De premiere van the Last 5 Years. Lees het verslag op de homepage of kijk eens bij de productie.

  [ # 1 ] 01 May 2007 11:16 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ben zaterdag naar The Last 5 Years geweest in Ede: anderhalf uur aaneengesloten verwend worden met de mooiste liedje in een kleine knusse zaal.

Geniaal de gene die dit geschreven heeft!
Twee verhaallijnen van voor naar achter en van achter naar voor, zo vermengen dat zelfs wanneer Jona en Sanne elkaar ontmoeten, zij toch ieder in hun eigen “tijd” blijven.
Ara had zich voor mij bewezen in Cabaret, maar hij kon het veld ruimen naast een kleine kwetsbare tengere Birgit als Sanne: klein en tenger in postuur, maar GROOTS in haar zang en spel. Haar liedjes raakten mij vanaf het eerste moment, haar intentie, het gevoel wat uit haar tenen kwam! Ara kon niet tippen aan haar, ook niet toen de verhaallijnen vorderden en zijn verhaal langzaamaan het dramatische vijfde jaar in ging, terwijl Sanne in haar lichte vrolijke eerste jaar belandde. Het was net alsof hij niet beleefde wat hij zong: hij had de controle over zijn nummers, ook als die triest en wanhopig werden. Hij bleef een sterke man die een lied zong en inderdaad vocaal niet altijd even sterk was. Laat ik zeggen: hij deed het op zijn Ara’s.
Dit terwijl hij in Cabaret toch heeft bewezen dat hij de tragiek kan pakken en echt kan doorvoelen. In Honk vond ik hem daarom al wat minder: goed, maar teveel een verteller van zijn rol. Moeilijk om dit uit te leggen, maar ik weet zeker dat hij dieper kan.

De sfeer van het stuk kwam prachtig over en de muziek en beeldschermbeelden die in slowmotion de lichtheid en de romantiek van de relatie zoals die was lieten zien, droegen daar belangrijk aan bij.
Het begin en het slot, als een cirkel die rond werd, een stille dans op muziek al even speciaal.

Het naar hier zetten van het verhaal - wat vooral in de stukken van Sanne goed tot uiting kwam - werkte prima zonder dat het vreemd werd en ik heb gegniffeld bij de testuele grappigheden die zich in de auditievoorbereiding voordeden.
Dat hele auditienummer was een van de hoogtepunten van de avond: de frustratie en het hardop denken. Birgit doet dat zo geweldig! Het prachtig liedje “Jij!” waarin Sanne Jona verwijt, trekt ze nog eens alles open. Een belt en een gevoel en zo ineens heel klein weer terug. Ze staat zowat echt te janken op toneel.

Ik hoopte en verwachte, dat wanneer de scenes zouden spiegelen, Jona’s ofwel Ara’s moment nog kwam. Het ontmoetingsmoment als omslagmoment, zijn nummer daarna waarin hij zijn keuzes bezingt, waren momenten waarop hij het bijna had: “Als ik niet het vertrouwen had” liet het karakter van Jona even meer diepgang krijgen. Hij was begrijpelijk in zijn keuzes op dat moment en liet ons (mij) even meeleven en even in zijn binnenste kijken, maar hij zong niet voluit en verder dan dat kwam het niet.

De onbetwiste ster van de avond was Birgit. Maar ze was een ster, door geen ster te zijn.
Ze heeft voor totale verrassing gezorgd en mij in weten te pakken. Ik wist niet dat ze dat in zich had.

[ Gewijzigd: 01 May 2007 11:28 AM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 01 May 2007 01:07 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2007-03-20

Was ook op de premiere, leuk om daar bij te zijn.
Gedeeltelijk ben ik het wel eens met jullie recensies, birgit was voor mij ook een verrassing, omdat ik haar nog nooit had gezien. Maar ik lees echt met verbazing de reactie op ara als jona. Ik vond hem namelijk echt heel sterk, en hij wist mij door goed spel in het begin vooral ook aan t lachen te krijgen met zijn grappige openingsnummers en naarmate het eind diep te raken. Het vreemdgaan is voor mij heel logisch, vooral door het liedje daarvoor waarin naar voren komt hoe hij sanne kwijt raakt. En ik vond daarom ook niet dat er een schuldige was in het misgaan van de relatie, ze raken elkaar simpelweg kwijt. Ik verbaas me ook over de opmerking over verstaanbaarheid, ik zat best ver naar achter en kon alles goed verstaan. Maar bovenalles vond ik zijn stem helemaal niet op de grens ofzo, zoals hier staat, maar juist overal sterk, krachtig waar het moet en klein en kwetsbaar op het eind. Heb bij zijn twee laatste nummers echt diep ontroerd zitten luisteren. Nou goed, dat wilde ik toch even kwijt, andere beleving dus…

Wat mij betreft erg mooie musical met twee mensen die compleet aan elkaar gewaagd zijn en die je moet gaan zien, omdat ze iets doen wat niet vaak te zien is, zon verhaal met zn tweeen dragen. Is volkomen gelukt!

  [ # 3 ] 01 May 2007 01:13 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Als iedereen het overal over eens was zou een forum weinig toevoegen. Iedereen ervaart dingen gelukkig op zijn eigen manier. Je mag het hier dus ook best niet eens zijn met mijn visie. 😊

  [ # 4 ] 01 May 2007 01:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Verschil van mening mag er zijn hoor. Ik zeg ook niet dat hij slecht was; ik heb hem beter gezien. Kun je nagaan hoe hoog ik Ara heb zitten 😉

[ Gewijzigd: 01 May 2007 01:17 PM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 01 May 2007 01:24 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Birgit is een gewoon hele goeie zangeres. Paar jaar geleden had ik al een cd van haar gekocht en was daar al erg van onder de indruk.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 6 ] 01 May 2007 02:16 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

Ook ik heb The Last 5 Years afgelopen zondag mogen zien. Ik was erg onder de indruk, want had een ‘zware’ avond verwacht. Het leek me moeilijk volgen, daar Ara het verhaal chronologisch verteld (zingt) en Birgit net andersom.
Dit viel enorm mee, en het spel en zang waren echt… ja… nou ja, weet je, eigenlijk moet iedereen dit gewoon zelf gaan bekijken. Ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen, al ligt dat voor iedereen uiteraard anders, *hihi*

   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 7 ] 01 May 2007 02:19 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik ben zo benieuwd!

Hoop 10 mei in Franeker te gaan. Het enige Noordelijke plaatsje waar ze komen.. 😉

  [ # 8 ] 01 May 2007 02:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik herinner me plots dat ik Birgit ooit in een aflevering van “De leerling en de meester” heb gezien.
En toen maakte ze al een behoorlijke indruk.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 01 May 2007 04:02 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

StephanieMangano - 01 May 2007 02:19 PM

Ik ben zo benieuwd!

Hoop 10 mei in Franeker te gaan. Het enige Noordelijke plaatsje waar ze komen.. 😉


Super zeg die verslagen!

Ik wil ook heel graag! Franeker, is voor mij ook het dichtsbij maar hoe ik daar kom? Heb werkelijk geen flauw idee :geenidee:

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 10 ] 01 May 2007 04:16 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Misschien valt er hier (in Friesland) wat te regelen. Niels wou toch ook mee?!

  [ # 11 ] 01 May 2007 04:57 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

StephanieMangano - 01 May 2007 04:16 PM

Misschien valt er hier (in Friesland) wat te regelen. Niels wou toch ook mee?!

Lijkt me prachtig. Moet alleen even kritisch in mijn agenda kijken.

  [ # 12 ] 01 May 2007 05:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik was ook afgelopen zondag bij de premiere in Eindhoven samen met een vriendin en heb echt genoten
maar ook ik vond Ara niet zo goed als bijv bij Cabaret waar hij mij echt te pakken had zeg maar en ook echt een onuitwisbare indruk achterliet. Net wat Luna zegt hij deed het op zijn Ara’s
Birgit daarentegen was echt een positieve verrassing en daar heb ik dan ook zeer van genoten wat een stem heeft die meid zeg niet normaal
Ik vond het ook een prachtig verhaal wat trouwens ook prima te volgen was (daar was ik even bang voor aangezien het ene verhaal terug uit verteld wordt en het andere verhaal gewoon vooruit maar het was echt prima te volgen.
Dit is echt een produktie voor de wat kleinere zaaltjes

Het was echt een topavond

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 13 ] 01 May 2007 07:21 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Ik was er ook bij zondag, wat was dit een goede musical, ik moest vaak wel moeite doen om het te verstaan, maar dat ging alsnog hartstikke goed.
Ikw eet niet hoe het verhaal het ebste te beschrijven is. Aan de ene kant heel mooi natuurlijk maar wel erg alledaags. Toch door de muziek zo mooi gemaakt, maar ik schrok wel van Birgit. zij is echt goed!!! Ara viel echt in het niets door haar.

De scene met de auditie van Sanne vond ik toch wel het aalerleukste.
Jammer dat ze niet in de stadsschouiwburg komen..

  [ # 14 ] 01 May 2007 07:40 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2007-03-20

Jeroen - 01 May 2007 01:13 PM

Als iedereen het overal over eens was zou een forum weinig toevoegen. Iedereen ervaart dingen gelukkig op zijn eigen manier. Je mag het hier dus ook best niet eens zijn met mijn visie. 😊

Zo bedoel ik het ook niet hoor Jeroen, snap echt dat dat het boeiende is van discussie. Ik formuleerde mijn reactie meer zo omdat ik gewoon verbaasd was over jullie verhaal. En verder vind ik niet dat de rol van Ara nu te vergelijken is met die in cabaret. Dat was zo veel extremer. Voor mij laat ara hier nu weer een andere kant zien met mooi ingetogen spel.
Ik vind sowieso dat deze musical juist mooi blijft omdat het zo als iemand hier ook schrijft redelijk gewoon is. Dat maakt het voor mij heel echt en herkenbaar.

  [ # 15 ] 01 May 2007 09:00 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Het komt nu eenmaal voor dat mensen moeite kunnen hebben met een mening of ervaring van een ander. Ik ben tot nog toe erg enthousiast geweest bij alles wat ik van Ara heb gezien of gehoord. Wat hij nu in the Last 5 years doet zullen weinigen hem na doen, en ik zou zijn optreden dus zeker niet slecht of zelfs maar matig willen noemen. Hij is best goed. Wel heeft hij me minder kunnen pakken dan in voorgaande rollen.
Ik heb het ervaren zoals in het verslag staat. Birgit heeft in mijn beleving ook gewoon de beste songs. En juist degene die me in Engeland wel kon bekoren (Schmuel), deed me in het Nederlands erg weinig. Ik vond Birgit gewoon verbijsterend goed, en heb dat ook met alle plezier opgeschreven 😊

Dat dit een show is die iedere liefhebber moet zien, dat lijkt me zeker duidelijk.

 1 2 3 > 
1 of 3