2 of 3 |  < 1 2 3 > 
The Last 5 Years - Premiere
  [ # 16 ] 01 May 2007 10:56 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2004-03-31

Wat ontzettend grappig om zo de verschillende reacties te lezen…. Ik ben net als Luna24 (sorry, ben even je naam kwijt :$ ) in Ede geweest afgelopen zaterdag. Ik vond de muziek echt geweldig en birgit boeide me vanaf de eerste noot. Ik ging erheen met werkelijk geen flauw idee wat te verwachten en wist dus ook niet dat alles gezongen werd.. Dat was wel even wennen. Geweldige muziek dus. Ara vond ik beduidend minder overtuigend, hij nam me niet mee in zijn verhaal, wat Birgit wel lukte.

Nou moet ik er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat ik echt niet wist wat ik ervan denken moest toen ik t zaaltje uitkwam. Vond het allemaal nogal vaag ook, maar het zat wel ontzettend goed in elkaar! En de muziek, nogmaals, die pakte me meteen! Ik sluit me aan bij de voorgangers die zeggen dat dit voor echte theaterliefhebbers een must is, maar daar wil ik wel bijzeggen dat je er niet heen moet gaan met het idee van ‘ik ga een ‘gewone’ musical’ zien, dit is net ietsie dieper dan de gemiddelde musical 😉

  [ # 17 ] 02 May 2007 01:21 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Wat kan een voorstelling groeien tussen de eerste try out en een premiere…

Afgelopen zondag was ik ook aanwezig bij de premiere van The Last Five Years en bij binnenkomst was al duidelijk dat dit niet meer de voorstelling zou zijn als eerst. Het decor is omgegooid ten opzichte van de eerste try out met als beste punt het wegkeilen van die afzichtelijke bank die er stond. Nu zien we een ruimte twee keer. Links is een exacte spiegeling van rechts. het enige verschil is dat links bedekt is met lakens als afsluiting en rechts is zonder lakens, nog helemaal vers en nieuw. Sanne speelt haar stuk links en Jona rechts, natuurlijk niet zo heel zwart/wit als ik het nu zeg, maar globaal gezien is dat wel het geval. Het gebruik van al die lakens is nu een stuk duidelijker dan bij de eerste try out waar de lakens her en der over decorstukken lagen. Het is wel dermate standaard dat ik bij aanvang al gelijk dacht: Oooh, aan het eind liggen die lakens allemaal exact gespiegeld rechts op het podium… En dat bleek ook zo. Het is misschien cliche, maar het werkt wel.

Ik vond Birgit de eerste keer zeer indrukwekkend, qua zang en spel, maar bij de premiere wist ze zichzelf te overtreffen en ik ging helemaal mee in haar frustratie, maar vooral in het fantastische gelukszalige gevoel van Tot Ziens, Misschien Tot Morgen ondanks de bittere smaak dat je weet hoe dat geluk zal eindigen. Prachtig gespeeld. gelukkig had Birgit nu minder ruzie met haar jurkjes en het er inhouden van haar ‘bosje hout’. Ara was beduidend beter dan bij de eerste try out. Jona’s verhaallijnen zijn wat lastiger te volgens dan die van Sanne, maar ik geloofde hem nu meer dan bij die eerste keer waar ik hem te ‘gay’ vond. Ondanks dat geloof ik nog steeds niet dat Ara’s Jona vreemd zou gaan, hij blijft er te lief voor. Een uitspraak als ‘Wat niet weet, wat niet deert’ komt daardoor niet aan bij mij, diezelfde uitspraak maakt ook dat je veel minder sympathie voor hem krijgt. Zijn Als Ik Niet Het Vertrouwen Had was een prachtig moment, je ziet de relatie van zijn kant breken. Zijn laatste nummer Wat Niet Weet, Wat Niet Deert blijft echter het dieptepunt van de voorstelling, maar dat komt omdat ik de muziek dermate slaapverwekkend vind dat ik denk: ‘Zing eens sneller’. Dat ligt natuurlijk niet aan hem, maar aan de componist en je kunt nou eenmaal niet alles mooi vinden. Over het algemeen vind ik ook de songs van Sanne interessanter dan van Jona.

De regie van Maarten Mourik is een teer punt. Op sommige punten is het zeer interactief en spelen ze mee in elkaars scenes als een soort figuranten, maar dat maakt het ook lastiger voor het publiek. Op andere punten lijkt het allemaal vereenvoudigd zoals bij Ik Werk Me Omhoog waar ik niet het gevoel had dat in dat ene nummer zicht eigenlijk vier scenes afspelen. Ik weet nog altijd niet of ik het prachtig moet vinden of niet. Ik heb wel het gevoel dat ik iets mis. Het spel daarentegen is dermate sterk dat ik graag meer van deze regisseur zou willen zien. Ik was erg blij dat er sinds die eerste try out wat achteruitgeloop geschrapt is en volgens mij zijn er nu ook minder home video’s te zien dan eerst.

De vertaling van Allard Blom is lekker. Ik heb me de afgelopen week nog verdiept in het oorspronkelijke stuk om het beter te kunnen beoordelen voor mezelf. Als opzichzelf staande tekst is de tekst absoluut goed, maar als je het gaat vergelijken zijn er veel dingen dermate anders dat ‘t toch wel een aantal woordspelingen en grappen mist die er oorspronkelijk wel inzitten. Een aantal vlamingen die ik sprak na de voorstellingen waren overigens niet al te blij te worden betiteld als Belgen… 😉

Ik heb ten zeerste genoten van de voorstelling en wil ‘m tegen ‘t einde graag nog een keer zien… Ik hoop dat dit soort projecten vaker gerealiseerd kunnen worden, want Nederland verdiend meer dan al het feel-gooderige gehups…

  [ # 18 ] 02 May 2007 11:07 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ben heel benieuwd hiernaar ! Jullie reacties klinken unaniem veelbelovend. Ook de (broadway)cd belooft wat. Het blijkt gevaarlijk me te verheugen op voorstellingen, maar toch doe ik het op deze. Als Birgit echt zo goed is: kan ze nog een nominatie voor JKA 2007 krijgen ? Of is de voorstelling daar te laat voor ? En als dit laatste het geval is telt die dan voor volgend jaar mee of verdwijnt ie in het niets wat betreft awards ?

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 19 ] 02 May 2007 11:20 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Mark Schmeitz - 02 May 2007 11:07 AM

Als Birgit echt zo goed is: kan ze nog een nominatie voor JKA 2007 krijgen ?

de kleine lettertjes van de Musicalawards.

II VOORWAARDEN VOOR NOMINATIE
Musicals waaraan de voor nominatie voor te dragen personen medewerking verlenen, moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:
A.    de musical moet in de periode 1 april 2006 — 1 mei 2007 in première zijn gegaan;
B.      de musical moet voor de Nederlandse theatermarkt geproduceerd zijn;
C.      de musical moet ten minste 20 maal te zien zijn in één of meer Nederlandse theaters;
D.      de cast van de musical moet bestaan uit professionele acteurs/actrices

Dus, ja, het kan. Net als bij Pluk redt de dieren vorig jaar. Ik heb ook (minstens) 1 jurylid gezien bij de premiere van de voorstelling. Het zou Birgit zeker gegund zijn.

  [ # 20 ] 02 May 2007 01:39 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ze heeft ‘m wat mij betreft van harte verdiend!

(al zal ik eerlijk zeggen dat ik vrees dat een eventuele nominatie eerder naar Ara gaat…)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 21 ] 02 May 2007 01:40 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2004-03-31

Heb Jacques d’Ancona gezien in Ede bij de voorstelling. Ben benieuwd of ze mee gaan dingen naar een award!

  [ # 22 ] 02 May 2007 01:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ooooh,.. dus dáárom zag ik Jacques d’Ancona!!

Er valt ineens een spaarpot aan munten!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 23 ] 03 May 2007 11:50 AM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2004-03-31

Whaha, hier tzelfde hoor 😛 Ik dacht dat ie er was om een recensie te schrijven, maar kon niks vinden in de kranten, dus toen het hierboven over MAG ging, bedacht ik me dat ie wel eens daarom in het o zo bruisende Ede kon zijn :tong:

  [ # 24 ] 03 May 2007 12:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik heb in Eindhoven Erik van Tijn en Eddy Habbema zien rondlopen (weet alleen niet welke van de twee in de MAG jury zit maar ik gun Birgit zeer zeker een prijs maar voor welke categorie dan?


By the way is er trouwens een nederlandse cd van The last 5 years?
de muziek is prachtig

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 25 ] 03 May 2007 12:44 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Eric van Tijn zit sowieso in de jury, Eddy Habbema dacht ik niet (op de site van de Stichting kun je het wel nalezen)>

Ik vind ook zeer zeker dat Birgit een nominatie verdiend!

Verder blijf ik op een cd hopen. Mag ook best de engelse zijn.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 26 ] 03 May 2007 01:30 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2004-03-31

Jaa, die Cd hoop ik ook echt op, ben benieuwd of die komt! Maar als er in 2008/2009 een volledige tour komt, acht ik die kans best wel groot eigenlijk…

Had op de site van de Stichting al even gekeken en onze Jaques zit er ook in 😉

  [ # 27 ] 04 May 2007 11:22 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  26
Geregistreerd  2006-09-20

Ik ben in den haag geweest in de regentes een tijdje geleden alweer 😛

Maar ik was zoooo blij toen ik las dat ze na 26 mei nog niet stoppen :-D! Sterker nog: ik was helemaal hyper! :-O. Ik was zo onder de indruk van die twee dat mijn moeder er gek van werd. Ik ga sowieso 26 mei in Hoofddorp de laatste keer van dit “tourtje” dus. Ik hoop ook heel erg op een CD en als ze er aan twijfelen of ie wel aan gaat slaan dan zorg ik wel voor handtekeningen (bij wijze van spreken).

   Handtekening   

Liefde luistert niet naar Soort of Ras..

  [ # 28 ] 05 May 2007 11:53 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  903
Geregistreerd  2006-06-14

Ook ik heb de premieré met dank aan MW kunnen bijwonen (alleen zaten we volgens mij niet bij elkaar ? geen idee wie jullie waren en waar jullie zaten) Het was een hele mooie voorstelling i.i.g !

  [ # 29 ] 05 May 2007 12:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik zat op de echte rij 1 (ze hadden ook een rij 1a, 1b en 1c maar ik zat op rij 1 met onwijs veel beenruimte en ik had een zwarte broek aan met een oranje shirtje zeg maar en ik was met een vriendin die echt blond haar heeft

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 30 ] 07 May 2007 07:47 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  101
Geregistreerd  2007-01-23

Hallo allemaal! Allereerst mijn complimenten voor de vernieuwde site! Stukken betere uitstraling! ik heb Marilena bij de premiere van ‘last 5 years’ gesproken maar die wilde nog niks verklappen, maar mijn complimenten! Over ‘l.5.y.’ gesproken; ik was er dus bij en heb er erg van genoten! Het was sowieso een superavond, want ook veel bekenden van ‘Honk!’ waren er:
vertaler Allard Blom en speelster Vanessa. And mij favorite: Ivo Chundro. Weer even spontaan als altijd! Hij herkende Marilena natuurlijk en omdat we de mazzel hadden dat we naast haar stonden; te kletsen; werden wij ook enthousiast begroet door Ivo! Zie al zo naar ‘Fame’uit! Hij heeft er nog geen stap voor geoefend moest hij ons bekennen, maar het komt vast helemaal goed want hij heeft de musical ook al in het buitenland gespeeld. Maar nu over ‘l.5.y.’: Wat een geweldige prestatie van Birgit Schuurman! Geweldige stem! Dat er zo’n geluid uit zo’n klein meisje komt! We konden alles supergoed zien want we zaten helemaal vooraan! Birgit keek ons meerdere malen aan en hebben zo genoten van haar auditie-act! Ik moet inderdaad net als de anderen wel bekennen dat Birgit meer indruk op me maakte dan Ara Halici. Tuurlijk ook van hem genoten,maar vocaal was hij bijvoorbeeld in ‘Honk!‘beter. Heb ook de nodige foto’s gemaakt,ook met mede-forum gast Ivje.Ik heb alleen een gewone spiegelreflexcamera,dus ik zal z.s.m. de foto’s ontwikkelen/afdrukken en misschien dat iemand ze weer kan scannen en op de site plaatsen.Let me know if anyone can!

 < 1 2 3 > 
2 of 3