Moulin Rouge
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Moulin Rouge
29 april, middag-voorstelling

In november vorig jaar besloten Niels, Bianca en ik eind april naar Moulin Rouge te gaan. Want Loek speelt mee, ik had geen idee wie die jongen was, daar kwam ik pas achter tijdens de Musicalmeeting bij Wat zien ik?! Ik denk; dat wil ik wel zien, dus hebben we 3 kaarten besteld.
Gister was het dan zover. Na 2 keer overstappen waren we beland in Apeldoorn. Nooit geweest, dus ook wel eens leuk. Ook hadden we nà­et opgezocht waar we moesten zijn, dus zijn we een plattegrond gaan zoeken, onder het genot van een stukje kunstwerk…
Door de stad zouden we ‘t theater moeten vinden. Met die hoop zijn we op een terrasje gaan zitten en Niels betaalde, al-tijd leuk! Dankjewel Niels. Kaart voor Loek geschreven en een herinnering achter gelaten bij het personeel. *fluit*
Het was half 2 en naar ons idee tijd om het theater op te zoeken. Uiteraard waren we daar dus veels te vroeg, maar wat bracht het toeval? Een grasveld. Mét bomen, mét blaadjes én wind. Helaas, maar goed, de zon scheen dus we hebben ons wel vermaakt.
Luuk en Marly arriveerden en een Janiek-in-paniek belde me op met ‘t feit dat d’r ketting van de fiets was.. gevallen (wat later niet zo bleek te zijn!) Toch besloten wij maar naar binnen te gaan. We hebben een (best prijzig) programmaboekje gekocht, getoiletteerd en onze plaatsen ingenomen in de zaal. In het midden op rij 10.
Frank (Beurskens, choreograaf) ging achter ons zitten, hij had iedereen verteld nà­et te komen en toch was ik niet verrast dat-ie er was. Gek. Derek (Blok, regie) zat achter de muziektafel, dus het volk van de crew die wij ‘kenden’ was aanwezig.
Over de voorstelling; Verrassend, herkenbaar en vlot. Er zat flinke vaart in de voorstelling, waardoor ik denk dat als je het verhaal niet kent het nog moeilijk te begrijpen valt. Maar daar kan ik me in vergissen. Casting was soms wat minder, er zijn een aantal die nog wel wat zanglessen kunnen gebruiken, maar de zenuwen zaten ook hoog, dat merkte je. Loek, één van de Bohemians sprong er echt uit, misschien door z’n smile. En niet omdat wij hem kennen, maar hij viel echt op. Terecht dat hij is aangenomen op het Fontys. Zij die Satine speelde begon wat mat maar verbeterde naarmate de voorstelling volgde. Verder vond ik de acteur achter De Graaf ook erg goed. De choreografie was leuk, alleen jammer dat er soms téveel mensen onstage waren en het podium was niet zo groot. Het decor, van Joop van den Ende, was mooi (uiteraard), de tafel deed me denken aan Beauty and the Beast.
Al met al een leuke voorstelling om gezien te hebben.
Achteraf Esther gefeliciteerd én gerustgesteld, Frank gedag gezegd en op Loek gewacht. Hij ontving zijn cadeautjes en was naar mijn mening blij dat er mensen naar hem kwamen kijken. Hij komt er wel, een aanstormend talent.
Na een uurtje rondhangen in het theater even een groepsfoto gemaakt en de mensjes uitgezwaaid. We zijn in de stad iets gaan eten (zelfde terras als in de middag), daar hebben we anderhalf uur gezeten en toen vond ik het écht tijd om richting Noorden te gaan. Gelukkig is de reis Apeldoorn-Heerenveen niet ellenlang, maar je bent toch minstens anderhalf uur onderweg.

  [ # 1 ] 01 May 2007 02:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ondanks dat ik die dag in Antwerpen bij onze zuiderburen zat, heb ik op deze manier toch een beetje kunnen meegenieten 😊

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 01 May 2007 04:04 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Ik heb zondag ook erg genoten!
Loek, je was fantastisch :D

  [ # 3 ] 01 May 2007 04:12 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Ik vond het ook erg leuk zondag!!

Leuke voorstelling met hoogtepunten (Loek, De choreografie van Frank, de Graaf) en een paar dieptepuntjes die denk ik kwamen door de zenuwen.
Wat ik wel erg jammer vond is dat het grootste deel van het verhaal er niet uit kwam. Na de eerste akte waren ze nog niet eens begonnen met repeteren voor Fantastico Fantastico, en toen dacht ik, goh ze zijn nu pas hier. Ze moeten nog wel heel veel doen voor het einde. En in de 2 akte werd het verhaal zo in mekaar gepropt dat er van een paar dingen niet veel meer over was (de ziekte van Satine, het repetitieproces van Fantastico Fantastico en nog wel een aantal stukken) Ook miste ik het nummer Roxanne, das toch wel een van de hoogtepunten vind ik. Het nummer Show must go on, was mooi vertaald, maar iets minder gebracht.

Vond het wel een super gezellige dag!

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 4 ] 01 May 2007 04:47 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Hieronder een recensie van de musical geschreven voor Hans Invernizzi.


Choreografie Moulin Rouge loopt perfect
door Hans Invernizzi

APELDOORN - De droom van Apeldoorner Tim Koldenhof is werkelijkheid geworden. Met zestig jongeren op toneel, allen amateurs, en zestig medewerkers achter de schermen heeft zijn Stichting Musicalproducties Apeldoorn (MPA) het filmverhaal van Moulin Rouge (2001) als musical op de planken van Orpheus gekregen. Een prestatie van formaat. Of de keuse voor Moulin Rouge een verstandige was, staat te bezien. Het barst van de hedendaagse musicals. Waarom dan een kostuumdrama uitvoeren, dat zich afspeelt in het Parijs van 1899? Je kunt van een onervaren 19-jarig meisje toch niet verwachten dat ze een geloofwaardige courtisane gestalte geeft.
Eline Smit is een plaatje en heeft een fraaie musicalstem. Haat voorkomen past echter niet bij dat van haar karakter Satine, een verbitterde hoer die aan terminale tbc lijdt.
Robbert Westra is met zijn 16 jaar een leuke gozer met een redelijk zanggeluid, maar je moet het hem niet aandoen de getormenteerde schrijver Christiaan te vertolken. De liefdesscénes met Eline zijn weinig meer dan flirten met kalverliefde.
Sterk gecast is Romy van der Kolk (26), die de nachtclubhoudster Zidler reliëf weet te geven. Jammer dat ze schreeuwerig zingt. Grappig is Gerald Drent als de vrouwenverslindende Graaf. Waarom hij deze macho neerzet als een nuffe nicht, blijft een raadsel. In de veronderstelling dat acteren overdrijven is, schieten de Bohemians, hoe enthousiast ook, telkens de verkeerde kant op. Voor de pauze maakt de geluidsman de fout de toch al bombastische soundtrack te hard af te spelen, waardoor de acteurs niet zijn te verstaan. Na de onderbreking gaat het beter. Indrukwekkend is de aankleding van deze Moulin Rouge: kostelijke kostuums, een smaakvol decor. De choreografie is het werk van een prof. De twee compleze massascénes met can-can danseresjes lopen perfect.

  [ # 5 ] 01 May 2007 05:41 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ben benieuwd 😊 zijn er foto’s?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 01 May 2007 07:19 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik ben zondagmiddag ook geweest..

Ik kan me bijna helemaal vinden in die recensie..

De hoofdrollen waren verkeerd uitgekozen en El Tango Roxanne hadniet geschrapt moeten worden..

voor de rest was het te doen

  [ # 7 ] 01 May 2007 08:07 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Best aardige recensie inderdaad 😄

  [ # 8 ] 01 May 2007 08:22 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2006-12-25

StephanieMangano - 01 May 2007 08:07 PM

Best aardige recensie inderdaad 😄

Ik ben het niet eens met de recensie, het zijn allemaal mensen die nauwelijks of nooit op het podium hebben gestaan en bovendien weet de recent niet waar die over praat.
Hij snapt de doelstelling van de stichting niet, de stichting wilt een ervaringstrajekt bieden voor jongeren om iets te leren, we zijn geen proffs!
De karakterbeschrijvingen die hij heeft kloppen ook van geen kant. Christian is geen getormenteerde schrijver, juist helemaal niet! Het is voor hem echt zijn eerste liefde.
En over Gerald die de Graaf speelde snap ik persoonlijk helemaal niks, juist hij zette zijn rol goed en sterk neer en was één van de betere van de show! Als er één een pluim verdiende voor zijn rol, is hij het wel.
Nouwja, dit wou ik er persoonlijk nog even over zeggen.

Voor de rest ben ik blij dat al die andere 700 man in de zaal de voorstelling wel mooi vonden en hebben genoten van de show!:)
Ook de proffs uit de musicalvak vonden het een geweldige show, en dat doet mij persoonlijk veel meer dan zo een Recent die niks of nauwelijks iets van musicals af weet;)

  [ # 9 ] 01 May 2007 08:55 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Resercenten scheren vaak alles over een kam..
Dan lees je nu ook weer..

Maar een slechte recensie is het niet! 😄

  [ # 10 ] 01 May 2007 09:56 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Leeuwtje - 01 May 2007 08:22 PM

.

Voor de rest ben ik blij dat al die andere 700 man in de zaal de voorstelling wel mooi vonden en hebben genoten van de show!:)
Ook de proffs uit de musicalvak vonden het een geweldige show, en dat doet mij persoonlijk veel meer dan zo een Recent die niks of nauwelijks iets van musicals af weet;)

Je bent alle 700 bezoekers gaan vragen wat ze ervan vonden? Een prestatie van formaat mag ik wel zeggen. Of is hier sprake van enige overdrijving.
Ik vind het prettiger als je gewoon je eigen mening verkondigt zonder onaantoonbare backup. Argumenteer maar waarom deze recensent er zo naast zit.

Lof zonder kanttekeningen is natuurlijk het leukst om te lezen, maar ik vind dit geen negatieve recensie. Ik heb een recensie gelezen van een andere voorstelling van Moulin Rouge die wel op en top lovend was; om vervolgens zelf daar de slechtste voorstelling van het jaar te zien, en nog wel tegen een “professioneel” prijskaartje. Dan toch liever maar wat kanttekeningen die je misschien ook wel kan bedenken voordat je gaat, wetend dat het gezelschap bestaat uit jonge amateurs.

  [ # 11 ] 01 May 2007 10:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik verwaardig het mij even voor Leeuwtje dan wel Loek te spreken: Leeuwtje is namelijk Loek, dus ik vind dat hij dit wel mag zeggen 😉

Sorry Loek als ik het gras voor je voeten weg maai en je identiteit prijsgeef…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 12 ] 02 May 2007 09:42 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

dokter_P - 01 May 2007 08:55 PM

Resercenten scheren vaak alles over een kam..
Dan lees je nu ook weer..

Maar een slechte recensie is het niet! 😄

Klopt, maar ik begrijp Leeuwtje/Loek ook wel. Nu zit ik in dubio, want een slechte recensie is ‘t niet én Loek heeft gelijk.

En las ik nou iets over een andere recensie? Waar?