Dezemberlieder / Pia Douwes
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ben vooral ook benieuwd om de meningen van anderen te horen die de cd gehoord hebben. Ik heb ‘m zelf pas 1 keer volledig gehoord, dus kan er nog niet super veel over zeggen. Ik vond het in ieder geval prettig wegluisteren. Het is erg “Pia”. Ik hou van haar stem en op een merkwaardige manier is zij de enige die met de schelheid die ze ontwikkelt als ze de hoogte in gaat bij mij wegkomt. Objectief snap ik de meningen (van velen die ik ken) dat het schreeuwerig of licht vals of wat dan ook is, maar zoals gezegd ik vind het mooi bij haar ; bij anderen zou ik waarschijnlijk mijn oren toedekken. Wel moet ik toegeven, dat ik haar het mooiste vind als ze meer ingetogen en “klein” zingt. De enige voorstelling waarin ik haar gezien heb zonder schriele noot was Passion. Daarin zong ze elke noot loepzuiver en ingetogen en heb ik geen piepnoot kunnen ontdekken. Passion vond ik dan ook één van haar prachtigste rollen wat zang betreft. Op deze cd komt het “Pia"geluid wel meerdere malen boven. Als geheel zijn het rustige nummers, met een pianoachtergrond, maar af en toe haalt ze wel uit. Ik vind het een interessante cd, die zeker nog vaker in mijn draaitafel terecht zal komen. Wat vooral is blijven hangen is de licht melancholische sfeer. Goed ook van d’r dat ze niet voor het commerciële succes gaat. Als nummer 3215 die Being alive / Don’t cry for me argentina / Memory etc. etc. op een verzamelcd knalt had ze ongetwijfeld meer verdiend. Dit zal commercieel minder scoren, maar is wel vele malen interessanter om te luisteren en in huis te hebben. Ondanks de piep of een kraak of hoe je het dan ook mag noemen: toch blijft Pia Douwes een absolute top musicalster voor mij.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 02 May 2007 10:50 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

omdat dit niets met nederlandstalige musicals te maken heeft pak ik even de verhuiswagen…

  [ # 2 ] 02 May 2007 11:02 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

ja sorry wilde m ook zelf hier plaatsen…foutje

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 3 ] 02 May 2007 11:16 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

geeft niet hoor. kon ik dat ook even testen…

Maar terug naar het onderwerp.

  [ # 4 ] 02 May 2007 01:35 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Tsja, ik moet eerlijk bekennen dat ik Pia gewoon echt niet fijn vind. Heeft niet iets met schelheid te maken, maar meer met de, naar mijn mening ten onrechte, overacting in haar tekstbehandeling. Waarom moet het allemaal zo opgelegd onschuldig klinken, of vol van zalvende integriteit? Zo dus ook met de Decembersongs… jammer, want ik vind de liedcyclus samen met Nine het beste dat Maury Yeston ooit heeft geschreven. De versie met Harolyn Blackwell had de orkestraties van Jonathan Tunick als groot pluspunt, die van Isabelle Georges een mooie nieuwe en intiemere zetting door Larry Hochman en het ontroerende Strange als een soort van proloog. Jammer dat haar engels niet nauwkeurig genoeg is zodat er wat slordigheden inzitten, maar ik heb haar live de Franse vertaling horen/zien zingen en dat was toch ernstig mooi.
Wellicht dat Pia het live ook geweldig kan brengen, maar de vergelijking met de originele versie door Andrea Marcovicci kan niet uitblijven en ik moet zeggen dat Marcovicci hier op alle fronten mijn voorkeur heeft. Ookal heeft ze niet de meest fantastische zangstem, ze zingt de liederen als iemand die terugblikt op een relatie en niet (zoals Pia mijns inziens doet) als iemand die zich in verschillende emotionele stadia van een relatie begeeft. Pianist is overigens wel erg prima en ik vind het leuk dat het een vrouw is.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 5 ] 02 May 2007 01:57 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik hoor veel goede verhalen over die cd dus ben ook wel benieuwd. De titel Dezemberlieder doet me wel erg aan een kerstcd denken; is het daarvoor nu niet een beetje een bijzondere tijd?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 02 May 2007 02:03 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Luna24 - 02 May 2007 01:57 PM

Ik hoor veel goede verhalen over die cd dus ben ook wel benieuwd. De titel Dezemberlieder doet me wel erg aan een kerstcd denken; is het daarvoor nu niet een beetje een bijzondere tijd?

Dezemberlieder/Decembersongs is gebasseerd op Schubert’s Winterreise… Tja, de lente is wel een aparte tijd om dat uit te brengen, maar je hoeft geen klink klokje klingelingeling te vrezen… 😉

  [ # 7 ] 02 May 2007 02:10 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Luna24 - 02 May 2007 01:57 PM

Ik hoor veel goede verhalen over die cd dus ben ook wel benieuwd. De titel Dezemberlieder doet me wel erg aan een kerstcd denken; is het daarvoor nu niet een beetje een bijzondere tijd?

Nee hoor, Dezemberlieder heeft niets met kerstmis te maken. Het is een liedcyclus die op Schuberts Winterreise is gebasseerd, met het verschil dat December Songs voor een vrouw is geschreven. Thematiek is verloren liefde en hang naar de dood en om het geheel in een mooi depressief jasje te steken hebben ze voor de maand december gekozen.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 8 ] 02 May 2007 02:12 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Lance - 02 May 2007 02:03 PM
Luna24 - 02 May 2007 01:57 PM

Ik hoor veel goede verhalen over die cd dus ben ook wel benieuwd. De titel Dezemberlieder doet me wel erg aan een kerstcd denken; is het daarvoor nu niet een beetje een bijzondere tijd?

Dezemberlieder/Decembersongs is gebasseerd op Schubert’s Winterreise… Tja, de lente is wel een aparte tijd om dat uit te brengen, maar je hoeft geen klink klokje klingelingeling te vrezen… 😉

En je was me net voor 😉

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 9 ] 02 May 2007 02:27 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  110
Geregistreerd  2004-05-25

ik verwacht deze cd binnekort in me brievenbus, word eigelijk nog benieuwder naar de nrs die er op staan. Want pianomuziek en zware teksten vallen bij mij prima .

de cd is nu dus ook te verkrijgen via (bol.com) daar heb ik hem besteld

(want voor soundofmusic.de heb je credit card nodig en die heb ik niet)