Les Miserables
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2005-10-31

Kan mij iemand vertellen, wat die rol van het kleine jongetje inhoud bij Les Miserables?
Ik bedoel, hoe groot is die rol en hoe lang komt hij voor in het stuk. Heeft hij solo’s te zingen?
Alvast bedankt 😊

  [ # 1 ] 04 June 2007 08:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Het kleine jongentje (Gavroche) genaamd = de zoon van de Thenardiers die Javert als spion herkend
heeft een niet zo’n hele grote rol in de musical maar wat de rol precies in houdt weet ik eerlijk gezegd niet
weet wel dat hij wel een nummer heeft en in ander nummer mee doet
het nummer dat Gavroche zingt heet little people en het nummer waarop hij meezingt heet look down.

tijdens de aanval op de barricades (als Gavroche kogels aan het zoeken is bij de omgekomen franse soldaten wordt hij doodgeschoten

zie hier het verhaal van les miserables
De hoofdpersoon van Les Misérables is Jean Valjean, een man die 19 jaar in een strafkamp heeft gezeten om het stelen van een brood. Zijn opzichter daar, Javert, blijft hem na zijn vrijlating achtervolgen.

Valjean, nu onder de naam van monsieur Madelaine, vertrekt na zijn vrijlating naar Montreuil-sur-Mer, waar hij fabriekseigenaar en burgemeester van het dorpje wordt. Hij ontslaat een werkneemster, Fantine, die het werk eigenlijk hard nodig heeft om geld te geven aan de Thenadiers, die voor haar dochter Cosette zorgen. Valjean ziet echter dat hij fout zat, en dat Fantine ziek is.

Javert wordt overigens ook naar dit dorpje gestuurd en herkent Valjean wanneer hij iemand helpt iets zwaars op te tillen. Javert hoort echter dat Valjean al op zou zijn gepakt, maar dit is een misverstand. Valjean gaat naar de rechtszaak om dit recht te zetten. Hij komt terug om afscheid te nemen van een stervende Fantine, en komt onderweg Javert tegen die hem probeert te arresteren. Valjean slaat hem neer, en gaat nadat Fantine dood is naar de Thenadiers om Cosette op te halen. Cosette wordt door meneer en mevrouw Thenadier verwaarloosd en moet alle rotklusjes doen terwijl hun eigen dochter Eponine de hemel in wordt geprezen. Nadat Valjean Cosette heeft gekocht (de Thenadiers lieten haar niet zomaar gaan) vluchten ze naar Parijs.

9 jaar later komt Parijs gedeeltelijk in opstand. Marius, leider van de studenten, wordt verliefd op Cosette. Deze zag hij namelijk toen hij Valjean hielp met ontsnappen voor Javert, die vanwege de opstanden naar Parijs is geroepen. De Thenadiers zijn ook naar Parijs gekomen om daar als dieven te werk te gaan. Eponine heeft een oogje op Marius, maar die heeft het veel te druk met Cosette. Daardoor wordt Eponine gebruikt als boodschapper tussen de 2 duifjes.

De revolutie begint en er zijn barricades gemaakt in de straten. Valjean onderschept een brief van Marius aan Cosette, en zit in een tweestrijd of zij moeten vluchten voor Javert, of dat hij de opstandelingen moet helpen. Hij kiest voor het tweede. Javert besluit als spion aan te sluiten bij de opstandelingen, maar hij wordt herkent door Gravoche, zoon van de Thenadiers. Eponine komt terug bij de barricades, wordt neergeschoten en sterft in de armen van Marius. Op hetzelfde moment heeft Valjean de kans Javert neer te schieten, maar hij laat hem juist vrij.

De opstandelingen hebben te weinig kruit, en Gravoche probeert wat te zoeken bij gestorven soldaten. Wanneer hij terugkeert wordt hij ook neergeschoten. De strijd breekt los, wat ervoor zorgt dat iedereen sterft behalve Valjean en Marius. Marius is echter wel gewond en Valjean probeert hem te redden. Tijdens deze actie komt hij Javert tegen. Deze laat hem gaan om vervolgens zelfmoord te plegen. Hij wist namelijk niet meer wat hij met de situatie van Valjean aan moest.

Marius herstelt door de goede zorg van Cosette, maar rouwt diep om de dood van al zijn vrienden. Bovendien weet hij niet wie die man was die hem heeft gered. Hier komt hij achter wanneer Cosette en hij trouwen, en wel door de Thenadiers, die een ring laten zien die ze hadden gestolen van Marius toen hij en Valjean lagen te slapen. Marius en Cosette gaan snel naar de vluchtplaats van Valjean, die op het moment staat zich te verenigen met de geesten van Fantine en Eponine. Valjean is namelijk op de leeftijd om te sterven, wat hij dan ook doet.

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 2 ] 04 June 2007 08:53 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  29
Geregistreerd  2007-05-01

Huh, Gavroche is toch niet de zoon van de Thenadier?? Of is dat alleen in het boek?

   Handtekening   

Somewhere deep in my soul, shines the smallest of light…

  [ # 3 ] 04 June 2007 09:29 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

http://en.wikipedia.org/wiki/Gavroche

Wat zouden we zonder wikipedia moeten? 📣

  [ # 4 ] 04 June 2007 11:14 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  235
Geregistreerd  2007-04-04

Weer wat geleerd. Ik had deze vraag zeker fout beantwoord bij Triviant.

  [ # 5 ] 05 June 2007 06:27 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Gos, ik heb het boek toch gelezen (ergens tien jaar terug…) maar er gaat een wereld voor me open: Gavroche de zoon van de Thénardiers en ook nog eens twéé zussen.
In de musical wordt deze link hoe dan ook niet gelegd.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 05 June 2007 06:49 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  141
Geregistreerd  2005-11-02

Luna24 - 05 June 2007 06:27 AM

Gos, ik heb het boek toch gelezen (ergens tien jaar terug…) maar er gaat een wereld voor me open: Gavroche de zoon van de Thénardiers en ook nog eens twéé zussen.
In de musical wordt deze link hoe dan ook niet gelegd.

Die link wordt wel degelijk gelegd.
Gavroche zingt namelijk letterlijk een keer “en deze meid .... mijn zus Eponine”.
Je kunt Gavroche een beetje zien als het vertellende personage tijdens de opening van de tweede akte. Hij is het straatschoffie dat zich aangeloten heeft bij de studenten die in opstand komen. Door de Thenadiers op straat gezet zodat ze weet een mond minder te voeden hadden.
Tenminste zo is het toendertijd aan mij uitgelegd toen ik als 11 jarig jongetje de rol een aantal maanden heb gespeeld in het circustheater.

   Handtekening   

Leven voor Vandaag!

  [ # 7 ] 05 June 2007 08:04 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  4
Geregistreerd  2005-10-31

Mattis - 05 June 2007 06:49 AM
Luna24 - 05 June 2007 06:27 AM

Gos, ik heb het boek toch gelezen (ergens tien jaar terug…) maar er gaat een wereld voor me open: Gavroche de zoon van de Thénardiers en ook nog eens twéé zussen.
In de musical wordt deze link hoe dan ook niet gelegd.

Die link wordt wel degelijk gelegd.
Gavroche zingt namelijk letterlijk een keer “en deze meid .... mijn zus Eponine”.
Je kunt Gavroche een beetje zien als het vertellende personage tijdens de opening van de tweede akte. Hij is het straatschoffie dat zich aangeloten heeft bij de studenten die in opstand komen. Door de Thenadiers op straat gezet zodat ze weet een mond minder te voeden hadden.
Tenminste zo is het toendertijd aan mij uitgelegd toen ik als 11 jarig jongetje de rol een aantal maanden heb gespeeld in het circustheater.

Heej, Mattis ,
te gek dat jij die rol hebt gespeeld.
Kan jij me meer over de inhoud van die rol vertellen, graag?
Het is voor het broertje van mijn vriendin, die misschien auditie wil doen.

  [ # 8 ] 05 June 2007 12:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Mattis - 05 June 2007 06:49 AM
Luna24 - 05 June 2007 06:27 AM

Gos, ik heb het boek toch gelezen (ergens tien jaar terug…) maar er gaat een wereld voor me open: Gavroche de zoon van de Thénardiers en ook nog eens twéé zussen.
In de musical wordt deze link hoe dan ook niet gelegd.

Die link wordt wel degelijk gelegd.
Gavroche zingt namelijk letterlijk een keer “en deze meid .... mijn zus Eponine”.

Ik kan het me van de cd niet herinneren. Wel dat een van de handlangers van Thénardier zingt: “‘t Is je spruit Eponine, je bloedeigen kind, wat moet zij voor de donder…”
Maar dat gaat over Eponine die Thénardier betrapt terwijl hij in het huis van Valjean in wil breken.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 05 June 2007 03:15 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  141
Geregistreerd  2005-11-02

Luna24 - 05 June 2007 12:02 PM

Ik kan het me van de cd niet herinneren. Wel dat een van de handlangers van Thénardier zingt: “‘t Is je spruit Eponine, je bloedeigen kind, wat moet zij voor de donder…”
Maar dat gaat over Eponine die Thénardier betrapt terwijl hij in het huis van Valjean in wil breken.

Staat idd ook niet op de cd.
Niet de hele musical staat op de cd.
Gavroche heeft meerdere solo-stukken dan dat er op de cd staat.
(kun je van me aannemen! 😉

[ Gewijzigd: 05 June 2007 04:34 PM by Mattis ]
   Handtekening   

Leven voor Vandaag!

  [ # 10 ] 05 June 2007 03:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Mattis - 05 June 2007 03:15 PM
Luna24 - 05 June 2007 12:02 PM

Ik kan het me van de cd niet herinneren. Wel dat een van de handlangers van Thénardier zingt: “‘t Is je spruit Eponine, je bloedeigen kind, wat moet zij voor de donder…”
Maar dat gaat over Eponine die Thénardier betrapt terwijl hij in het huis van Valjean in wil breken.

Staat idd ook niet op de cd.
Niet de hele musical staat op de cd.
Gavroche heeft meerdere sole-stukken dan dat er op de cd staat.
(kun je van me aannemen! 😉

Ja hoor, ik zag het verhaal in Londen en je hebt idd gelijk 😉
De musical is veel langer dan op de cd staat en er komt ook veel meer in voor. De bloedlijn tussen de Thénardiers en hun kinderen is me desondanks ontgaan.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 07 June 2007 01:49 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

de tekst die ik hebt geplaatst is het stuk wat ik uit Wikipedia (artikel les miserables) heb gehaald
misschien had ik de bron vermelding er bij moeten zetten
Maar ik denk dat Mattis de aangewezen persoon is om meer te vertellen over Gavroche, hij heeft Gavroche gestalte gegeven op het podium ook al is het al weer een heel aantal jaartjes terug

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 12 ] 07 June 2007 04:55 AM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

In het boek zijn er zelfs nog twee broertjes die ook op straat worden gezet, waar ze opgevangen worden door Gavroche. Hij biedt hen onderdak aan (onwetend van elkaar dat ze broertjes zijn, G. noemt hen zijn kinderen), maar hoe het uiteindelijk met hen afloopt, geen idee. Volgens mij komen ze in het verhaal verder niet meer voor

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 13 ] 07 June 2007 01:18 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Kiepkantel - 07 June 2007 04:55 AM

In het boek zijn er zelfs nog twee broertjes die ook op straat worden gezet, waar ze opgevangen worden door Gavroche. Hij biedt hen onderdak aan (onwetend van elkaar dat ze broertjes zijn, G. noemt hen zijn kinderen), maar hoe het uiteindelijk met hen afloopt, geen idee. Volgens mij komen ze in het verhaal verder niet meer voor

Dit zit volgens mij wel in de filmversie uit 1998 met Liam Neeson als Valjean, ik herinner me daar een scene met Gavroche die zijn broertjes zijn kinderen noemt.

  [ # 14 ] 07 June 2007 03:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Kiepkantel - 07 June 2007 04:55 AM

In het boek zijn er zelfs nog twee broertjes die ook op straat worden gezet, waar ze opgevangen worden door Gavroche. Hij biedt hen onderdak aan (onwetend van elkaar dat ze broertjes zijn, G. noemt hen zijn kinderen), maar hoe het uiteindelijk met hen afloopt, geen idee. Volgens mij komen ze in het verhaal verder niet meer voor

Als ik me niet vergis gooit Gavroche ze op een gegeven moment weer de straat op en overlijden ze daar in het oproer op straat…. Maar het kan ook dat ik me gruwelijk vergis

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 15 ] 07 June 2007 04:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

dat stuk wat Kiepkantel noemt kan ik me ook herinneren van (volgens mij zowel het boek) en zeker van de film met liam neeson

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling