3 of 4 |  < 1 2 3 4 > 
Billy Elliot naar Broadway
  [ # 31 ] 02 October 2008 09:57 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Billy heeft gespeeld op Broadway en de eerste reacties zijn hysterisch goed. Ik kwijl vooral van hysterisch mooie souvenirs!


bron: http://www.broadwayworld.com

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 32 ] 02 October 2008 10:29 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Jacco - 02 October 2008 09:57 PM

Billy heeft gespeeld op Broadway en de eerste reacties zijn hysterisch goed.


Yesssss!!! Ik gun het deze voorstelling zo dat het een succes op broadway wordt (of waar dan ook ter wereld). Mijn favo musical van de laatste jaren..go billy ! En wellicht hoe groter succes daar hoe eerder toch in het FCT ....hoe dan ook; ook al gebeurt dat laatste niet: hoop op superrecensies voor billy.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 33 ] 17 October 2008 05:56 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Greg Jbara houd speciaal voor broadway.com een videodagboek bij! Bij zijn vorige show Dirty Rotten Scoundrels (in hetzelfde theater een paar jaar geleden) deed hij dit ook.

Via deze link kan je het eerste filmpje bekijken!

  [ # 34 ] 17 October 2008 07:07 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  534
Geregistreerd  2008-06-01

Ik had bij Billy Elliot altijd het idee dat het een redelijk “Engelse” musical was, maar kennelijk houden de Amerikanen er ook van 😄

   Handtekening   

[Well, we’d love to have Alice Ripley. She’s fierce!]

  [ # 35 ] 17 October 2008 08:09 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

E.Y. - 17 October 2008 07:07 PM

Ik had bij Billy Elliot altijd het idee dat het een redelijk “Engelse” musical was, maar kennelijk houden de Amerikanen er ook van 😄

iedereen die de show ziet is verliefd:P heb hem 3x in Londen gezien, en krijg er nooit genoeg van. ben wel benieuwd of ze een beetje redelijk engels accent kunnen opzetten daar

  [ # 36 ] 14 November 2008 08:59 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

De show is gisteren in premiere gegaan op Broadway en dit is wat de belangrijkste man van New York had te zeggen:

In Hard Times, Born to Pirouette
By BEN BRANTLEY
Your inner dancer is calling. Its voice, sweet but tough and insistent, pulses in every molecule of the new Broadway musical “Billy Elliot,” demanding that you wake up sleeping fantasies of slipping on tap or ballet shoes and soaring across a stage. Few people may have the gift of this show’s title character, a coal miner’s son in northern England who discovers he was born to pirouette. But the seductive, smashingly realized premise of “Billy Elliot,” which opened Thursday night at the Imperial Theater, is that everybody has the urge. And in exploring that urge among the population of a down-at-heels coal town suffering through the British miners’ strike of the mid-1980s, this show both artfully anatomizes and brazenly exploits the most fundamental and enduring appeal of musicals themselves.

It’s been more than three years since “Billy Elliot,” directed by Stephen Daldry and featuring a score by Elton John, first sent critics and audiences into a mass swoon in London, where it continues to play. The delay in bringing the show to Broadway hinted at fears that it might not sit comfortably on American soil.

Adapted by Lee Hall from his screenplay for the affectionately remembered 2000 movie of the same title (also directed by Mr. Daldry), “Billy Elliot” is told in thick working-class accents and an argot that, even in London, necessitated putting a glossary in the program. What’s more, the show traffics in a particularly British brand of bitter treacle, wallowing in the glory of the bravely defeated and the pathos of small, trapped lives.

But the timing of the production’s arrival here, with the United States newly chastened by severe financial woes and fears, gives it a resonance it might not have had in 2005, when big spenders ruled with complacency. “Billy Elliot” is a hard-times musical. And as the culture of the Great Depression made clear, in times of economic darkness there can be blessed relief in dreams of tripping the light.

Much of the power of “Billy Elliot” as an honest tear-jerker lies in its ability to give equal weight to the sweet dreams of terpsichorean flight and the sourness of a dream-denying reality, with the two elements locked in a vital and unending dialogue. This isn’t wholesale escapism à  la Busby Berkeley or “Mamma Mia!” In tone, it’s closer to the song-dotted working-class films of Terence Davies or, on television, Dennis Potter’s “Pennies From Heaven.”

This production never lets us forget the elemental tug of war between Billy’s longing to dance and the forces pulling him away from it. Mr. Daldry and his prodigiously inventive team make sure that the conflict is carried through on every level, from Peter Darling’s inspired scene-melding choreography, which gives a new spin to the idea of the integrated musical, to Ian MacNeil’s fluidly moving sets and Rick Fisher’s shadow-casting lighting. And it’s telling that Mr. John’s songs (with lyrics by Mr. Hall) are as infused with the energy of anger as of joy.

The plot, which sticks close to that of Mr. Hall’s screenplay, doesn’t even try to avoid the clichés common to tales of talented, odds-beating backwater youth. Billy is, natch, a motherless boy with a loving but unlettered father (a touching Gregory Jbara) and an adorably addled grandmother, played by the estimable Carole Shelley. Billy is portrayed by three young teenagers, Trent Kowalik, Kiril Kulish and, in the performance I saw, the excellent David Alvarez. (No public schedule is available for which Billy performs on which night.)

There’s the inevitable inspirational teacher, a Mrs. Wilkinson (the sublime Haydn Gwynne, who created the role in London), who sees a spark of greatness in the lad. There’s the time-honored progression from resistance – here by a rough, masculine culture – suspicious of all things arty (embodied by Billy’s brother, played by Santino Fontana, and his father) to acceptance, when the whole town bands together to help send the boy to London for his big audition. There are even, heaven help us, visitations by the fond ghost of Billy’s mother (Leah Hocking).

Yet Mr. Daldry and company turn tripe into triumph by making us understand the depth of the appeal of its classic show-business fairy tale, not only to us but also to the people whose dreary daily existences touch on Billy’s. The evidence of this appeal is abundant in “Billy Elliot,” most obviously in the motley ballet classes presided over by the wryly disparaging Mrs. Wilkinson and a Christmas frolic at the miners’ hall where everybody dresses up as their favorite villainess, Margaret Thatcher. But it’s not just the amateur performers who feel the ineffable pull of song and dance.

Billy’s grandma shucks her shabby housecoat to reveal a sparkling dress and summons a spectral chorus of partners past as she recalls the respite from an unhappy marriage provided by nights of dancing with her alcoholic husband. Mrs. Wilkinson’s grubby rehearsal pianist (Thommie Retter) strips out of his civvies to become a gyrating disco boy for a number called “Born to Boogie.”

And Billy’s best friend, Michael (Frank Dolce, who alternates with David Bologna), reveals the thrill of dressing up in his sister’s clothes and making like Sophie Tucker in the show-stopping “Expressing Yourself.” (The everyday metamorphosis-ready costumes are by Nicky Gillibrand.)

That number – and an electric outcry of frustration called “Angry Dance” – come closest to what one might expect from a venerable pop-chart topper like Mr. John. But much of his work here, far more restrained than his more mawkish scores for Disney musicals, is in a folksier vein, drawn from North country ballads and protest songs. And undercurrents of anxiety, wistfulness and melancholy run through the most tuneful pieces.

This show makes sure that we always keep in mind the grittiness and despair of the society that produced Billy, so that the poetry of his dancing seems all the more startling and inexplicable. Mr. Darling’s surreal blending of Mrs. Wilkinson’s dance class with a clash between miners and police is one of the freshest, most exciting uses of narrative dance I’ve seen in years. And until the finale (which is a tad overdone), he rations his big, knock-’em-dead sequences. “Billy Elliot,” you see, isn’t a dance show; it’s about why people need dance.

The performances, for the most part, are broader than they were in London, with more mugging and heart-tugging stickiness. But the two most essential portrayals – that of Ms. Gwynne and Mr. Alvarez – were spot-on the night I saw the show. Hard-shelled and all too wary of the limits of her life, Ms. Gwynne’s Mrs. Wilkinson perfectly embodies the tricky balance of sweet and salty the show requires.

And Mr. Alvarez, a natural lyrical dancer, exudes just the right air of conviction and perplexity. This Billy can’t articulate his need for dance, but he understands the potency and worth of his emotions. You always feel his ambivalence and, in the final scenes, his confounded sense of the privilege – and guilt – in entering another realm.

For everyone else in the play, like most of us in the audience, the transcendence of dance is something to be sampled, falteringly and only occasionally, rather than lived. Billy’s grandmother sings of her youthful nights on the dance floor: “It was bliss for an hour or so/But then they called time to go/And in the morning we were sober.”

“Billy Elliot” never doubts that it’s the sobriety that endures in life. Which makes those intoxicating, fleet-footed flashes of art, where leaden bodies fly and discord turns into harmony, all the more to be cherished.

Mooi gekozen woorden (wat mis ik dat toch in Nederland!) voor een prachtshow….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 37 ] 17 November 2008 03:44 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 38 ] 17 November 2008 10:09 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

*STUITERT*

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 39 ] 26 April 2009 05:09 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2003-02-03

Ik heb Trent gezien op Broadway eind maart en ik moet zeggen die jongen kan verschrikkelijk goed dansen maar zijn zang was beneden alles. Hij zong heel hees en haalde de hoge noten absoluut niet wat voor mij een domper op de voorstelling was. Hij heeft volgens mij de baard in de keel of althans toch een begin ervan. Ik ben misschien een beetje te kritisch maar toch…de kinderen in Mary Poppins daarentegen zongen zo zuiver als engeltjes…
Hopelijk betekend dit voor hem niet het einde en was het hoogstens een stevige verkoudheid…Ik vond de voorstelling ook niet de beste die ik gezien heb op Broadway. Het was wel allemaal met een Londens arbeidersaccent gezongen en de Engelse arbeiderssfeer hing daar evengoed hoor…het doet er volgens mij niet toe of het nu in Londen is of op Broadway. het jongetje dat Michael speelde was een nieuwe en die was heel sterk in acteren en dansen maar ook weer minder op zang. Volgens mij is het heel erg moeilijk om kinderen te vinden die de drie disciplines volledig beheersen zelfs in Amerika blijkbaar.

  [ # 40 ] 26 April 2009 10:22 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Cool!

  [ # 41 ] 04 August 2011 08:34 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  142
Geregistreerd  2010-06-20

Ik heb afgelopen zondag Billy Elliot gezien op Broadway, echt een supervoorstelling!
Joseph Harrington speelde Billy en vond hem vooral heel sterk in zn dans maar ook zn acteer- en zangkunsten waren erg goed! Vond de show echt geweldig, heb er nu al zin in dat die naar Nl komt 😉

   Handtekening   

01-06: The Little Mermaid
04-07: Wicked

  [ # 42 ] 04 October 2011 07:15 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1332
Geregistreerd  2009-04-24

Vind het wel jammer dat hij stopt daar. wou er misschien nog wel naar toe.

  [ # 43 ] 04 October 2011 07:26 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

had er ook wel graag naar toe gewild in NY

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 44 ] 04 October 2011 07:35 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1332
Geregistreerd  2009-04-24

ivje - 04 October 2011 07:26 PM

had er ook wel graag naar toe gewild in NY

Snap niet warom het gaat stoppen. komt er een nieuwe show??

  [ # 45 ] 04 October 2011 08:24 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

ghost misschien

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

 < 1 2 3 4 > 
3 of 4