1 of 6 |  1 2 3 >  Last ›
INTO THE WOODS in M-Lab
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Dames en heren, ik weet dat ik op dit schitterende forum nog wel eens bekend sta als zuurpruim, maar let op…..

Er dreigt een enorme sensatie met INTO THE WOODS in het M-Lab in Amsterdam

Ik ben net helemaal gelukkig teruggekomen van de 2e voorstelling die werd gegeven van de wereldberoemde musical van Sondheim. Ik ken de voorstelling goed; zag ooit de originele productie op Broadway, de dvd en de revivial in New York. En ik moet zeggen dat de voorstelling die ik vanavond zag zich moeiteloos kan meten met voorgenoemde producties.

Het M-Lab is een prachtige nieuwe locatie voor spannend en vernieuwend musicaltheater. Met de keuze van Into the Woods zet artistiek leider Koen van Dijk meteen de toon: hier geen grootse populaire platgetreden producties, maar intelligent en inhoudelijk muziektheater.

Het is echt fantastisch om ZO dicht op de acteurs te zitten. De voorstelling kent een “Donmar Warehouse” opstelling: het publiek zit in een halve cirkel om het speelvlak heen. En dus sjezen “sterren” als Vera Mann, Renee van Kooten en Wieneke Remmers op 40 centimeter afstand langs je. Je ziet ALLES en dat is soms genadeloos (elke aarzeling zie je in hun ogen: dit was de tweede try-out), maar meestal ongelooflijk opwindend.

Sondheim zingen is loeimoeilijk en er zijn ook best wat “minder geslaagde” nummers. Het orkest(je) zit achter de spelers en soms wordt een dirigent duidelijk gemist (vooral de ensemble nummers vlogen soms uit de bocht). Maar het merendeel van de voorstelling is qua vocalen schitterend. Doordat er geen versterking is hoor je de acteurs zoeken naar de juiste “klank”, schakelen tussen hard en zacht en vooral heel veel nuance aanbrengen in hun performance. Vooral Vera Mann en René van Kooten waren fabelachtig goed in hun zang.

Maar de rest van de cast is zeker ook om te smullen. Maike Boerdam-Strobel stal wat mij betreft de show met een prachtvertolking van Assepoester. Mooie dictie, goed geplaatst en een personage dat je uiteindelijk recht in het hart raakt. Wieneke Remmers is vooral in de tweede akte schitterend: ontroerend en vocaal heel divers. Ik had wat moeite met haar gebrek aan komisch talent in het eerste deel; maar daar bokste ze in mijn herinnering op tegen de fenomenale vertolking van Joanne Gleason. Remmers is geen comediënne en miste soms het sarcasme waar de rol van Bakkersvrouw om vraagt, maar ze blaast je omver na de pauze. Ze verdient hiermee moeiteloos een nominatie voor een Kraaijkamp Award. Dick Cohen rommelt soms wat met zijn tempi: Sondheim lijkt echt het onmogelijke te vragen van zijn rol van Bakker. Maar ik kreeg een dikke strot bij zijn doorleefde vertolking van “No More Questions”. Voor mij was dit het absolute hoogtepunt van de avond.

Sterk spel was er ook van Freek Bartels als Sjaak. Een prettige rustige acteur die weet waar hij zijn moment moet nemen.  En wat een fijne stem. En wat een prachtig quartet zong hij samen met Wieneke, Dick en de zeer innemende Marit Singer als Roodkapje. Sondheim’s show zit razendknap in elkaar: in 145 minuten zorgt hij ervoor dat je van alle karakters gaat houden. Door een portie bijna schokkend geweld weet hij de moraal van het verhaal echt te laten aankomen. Met recht een meesterwerk (al is het wel een meesterwerk dat niet door iedereen zal worden gewaardeerd).

Verder was het prinsenpaar schitterend: eerder genoemde van Kooten en zijn “broer” Sander Volders knalden van het podium en hun stemmen pasten wonderwel bij elkaar. Volders kende ik helemaal niet, maar wat een prachtstem (en wat een rotrol eigenlijk…hij haalde alles eruit wat erin zat). Flip Bolluyt als de verteller deed wat hij moest doen: een baken zijn in een dolgedraaid sprookjesboek. Top.

Koen van Dijk zorgde voor een heldere, overtuigende regie vol mooie vondsten. En hij verdient een zeer grote pluim voor de fantastische vertaling. Op Broadway zag ik een aantal jaren geleden een “opgeleukte” en bijna Diney-achtige voorstelling. Nou dan heb ik tien keer liever de scherpe, ontwapenende en nuchtere voorstelling die ik vanavond zag. Vergeet Vanessa Williams: Vera Mann is veel en veel beter.

Kortom lieve musicalvrienden: DIT MAG JE NIET MISSEN. Sterren op spuugafstand in een meesterlijke voorstelling. Ik buig diep en neem diverse petten af. DANK DANK DANK. Musical in Nederland kan (en dit is wat mij betreft in één klap de beste productie sinds…..sinds….RENT)

Jacco

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 05 September 2007 11:40 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Een aantal jaar geleden zag ik Koen van Dijk’s visie op Into the Woods in Tilburg. Zoals hij ze gisteren na de eerste try out noemde: De voorstudies. Toen werd ik helemaal weggeblazen door dit concept voor Into The Woods. Toen ik op foto’s van een presentatie voor de huidige versie in M-Lab de Open Haard en de Koe voorbij zag komen kwam dat jubelende gevoel weer helemaal terug.

Deze versie van Into the Woods mag er zijn en moet gezien worden. Dynamisch geregisseerd en toch overzichtelijk. Prachtige tableaus. Leuke grapjes. Perfecte vertaling.

Het onversterkt zingen vond ik niet overal even geslaagd, de stemmen zijn namelijk niet overal in balans, wat het voor mij soms lastig verstaanbaar maakte.

Ik wilde nog een verslag schrijven, maar ik had geen idee waar ik moest beginnen zonder te verzanden in lof op lof…

 
 
 
 
 

PS. Minpuntje: de bakkersvrouw draagt van die afgrijselijke crocs.

  [ # 2 ] 06 September 2007 12:51 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik heb het gisteravond nog gehad met Koen over de lezing die hij destijds voor een voorstelling van Merrily we Roll ALong in Groningen heeft gegeven over Sondheim. Hij zei dat hij dat soort dingen ook in het M-lab wil doen als er genoeg animo is.

Hoe meer mensen een mailtje sturen met dit verzoek naar .(JavaScript must be enabled to view this email address), hoe groter de kans is dat er een voorstelling van Into the Woods gepland wordt met voorgesprek.

  [ # 3 ] 06 September 2007 02:14 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Kon na de Uitmarkt waarin Vera, Wieneke, Maaike, Dick en de vele andere toppers mij al helemaal betoverden niet wachten. Maar ik ga 14 en 15 september en kan na dit verslag al helemaal NIET meer wachten!

Hier een foto:

[ Gewijzigd: 06 September 2007 02:25 PM by jouke ]
  [ # 4 ] 06 September 2007 03:17 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik heb zo’n donkerbruin lichtblauw vermoeden dat ik deze productie toch wel moet gaan zien 😄

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 06 September 2007 05:58 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

komt Into The Woods trouwens in aanmerking voor musical awards? (bedoel qwa speeltijd enzo?)

  [ # 6 ] 06 September 2007 07:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Als er niets veranderd wordt aan het aantal speeldagen,  nl. 20, en er geen voorstellingen afgelast worden van Into the Woods, dan kan het net, ze spelen 21 voorstellingen. Al is de kans erg groot dat over 8 maanden als de nominaties bekend gemaakt worden dat deze maand Into the Woods.

Ik heb een leuke avond gehad, maar vond wel dat sommige acteurs die voornamelijk op de grote podia staan, erg onwennig leken op de paar vierkante meter speelvloer. En voor mij blijft de vertaling van Petra van der Eerden toch beter, ook al blijft Koen van Dijk’s vertaling dichter bij het origineel, die van Petra klinkt natuurlijker, die van Koen is me iets te ouderwets en meer schrijftaal.

  [ # 7 ] 06 September 2007 07:53 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Tegen mijn verwachting in blijk ik ineens eventueel zaterdag ook naar deze voorstelling te gaan… Ik had ‘m eigenlijk al opgegeven vanwege geen mensen die mee willen maar ik ben erg blij dat er een giga kans is dat ik ‘m alsnog ga zien

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 8 ] 06 September 2007 08:58 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Luna24 - 06 September 2007 03:17 PM

Ik heb zo’n donkerbruin lichtblauw vermoeden dat ik deze productie toch wel moet gaan zien 😄

Ik ook!  :ohw:

  [ # 9 ] 06 September 2007 09:03 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Zou ik wel opschieten want er zijn na vanavonf nog maar 15 voorstellingen waarvoor nog kaarten beschikbaar zijn.

  [ # 10 ] 06 September 2007 09:14 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ga alsjeblieft allemaal! zorg voor uitverkochte zaalen. zodat er nog veel meer van deze pracht producties naar nederland (m-lab) kunnen komen

  [ # 11 ] 06 September 2007 11:40 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Voorlopig kun je via de Last Minute Ticket Shop op het Leidseplein nog voor half geld. 11 Euro voor zo’n bijzondere avond: NIETS HOUDT JE TEGEN…..
http://www.lastminuteticketshop.nl/main.cfm?country=nl

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 12 ] 07 September 2007 06:50 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  74
Geregistreerd  2004-05-23

  [ # 13 ] 07 September 2007 08:43 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik ga volgende week ... Ben erg benieuwd en het ziet er allemaal veelbelovend uit 😊

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 14 ] 07 September 2007 03:39 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Jaccozoveel - 06 September 2007 11:40 PM

Voorlopig kun je via de Last Minute Ticket Shop op het Leidseplein nog voor half geld. 11 Euro voor zo’n bijzondere avond: NIETS HOUDT JE TEGEN…..
http://www.lastminuteticketshop.nl/main.cfm?country=nl

Hij staat er niet (meer) op :vaag:

Maarre… iemand die mee wil?

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 15 ] 07 September 2007 03:44 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Luna24 - 07 September 2007 03:39 PM
Jaccozoveel - 06 September 2007 11:40 PM

Voorlopig kun je via de Last Minute Ticket Shop op het Leidseplein nog voor half geld. 11 Euro voor zo’n bijzondere avond: NIETS HOUDT JE TEGEN…..
http://www.lastminuteticketshop.nl/main.cfm?country=nl

Hij staat er niet (meer) op :vaag:

Maarre… iemand die mee wil?

Wanneer had je in de planning? 😉

 1 2 3 >  Last ›
1 of 6