1 of 2 |  1 2 > 
verslag “Ciske” 07.10.07
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Vanmiddag naar Carre getogen voor een bezoek aan Ciske. Ondanks het mooie weer, was het géén straf om binnen te zitten. Wat een dijk van een productie ! Wat mij betreft het eerste geslaagde orginele nederlandse product uit de Stage-stal. Hulde, hulde.

Waar eerdere probeersels zoals 3 Musketiers en Cyrano me niet echt konden bekoren, is dit wat mij betreft vol in de roos. Wat maakt het verschil daarin met de eerdere pogingen ?
Een aantal zaken. Allereerst de muziek, één van de zaken die er in meest postieve zin uitspringt. Henny Vrienten heeft topwerk afgeleverd; zijn muziek raakt precies de goeie snaar. Het ademt zowel de vooroorlogse jaren als Mokum uit. En overal ondersteunt de muziek het verhaal, zonder zelf op de voorgrond te treden. Mooi. Datzelfde, het ondersteunen van het verhaal, kan ook van de andere creatieve onderdelen worden gezegd: decor, licht, kostuums…alles is mooi verzorgd maar blijft ten dienste van. Daarin ligt het 2e grote verschil met eerdere producties. Waar voorheen wel eens (hoe mooie plaatjes ook) scenes voor de scenes gemaakt leken, had ik nu op geen enkel onderdeel het gevoel dat iets (teveel) de boventoon voerde.

Er wordt dus gepoogd een verhaal te vertellen in deze voorstelling. En dat lukt, juist doordat de diverse musicalonderdelen ten dienste hiervan staan. Minder is veel meer dus in dit geval. En dat verhaal is sterk genoeg om het geheel te dragen, het brengt de spreekwoordelijk lach en traan moeiteloos boven. Daarin geholpen door een zeer goede cast. Knap, dat zà³ kort na de premiere al zo’n hoog niveau wordt gehaald. De cast is in de breedte gewoon ijzersterk, het maakt het moeilijk om iemand eruit te pikken. Toch wil ik er 2 noemen: de kinderen spelen goed, een verademing. En Danny komt na ruim 20 jaar omzwervingen thuis. Zoals hij een kanjer als kleine Cis in de film was, is ie dat ook weer als volwassene. Hij à­s niet alleen Cis de man, maar brengt zijn nummers ook nog eens met een prettig en natuurlijk Amsterdams stemgeluid.

Tsja, géén kritiek dan ? Nee, eigenlijk kan ik niks verzinnen. het enige jammere is dat deze voorstelling zo 100% Nederlands is, of beter gezegd Amsterdams, dat het wellicht moeilijk zal zijn het over de grenzen te verkopen. Dat is een beetje zonde, want kwalitatief kan het zich echt meten aan grotere internationale musicals. Kortom voor een ieder die twijfelt, ga zelf oordelen. Ik heb in ieder geval een bijzonder mooie en met zorg en gevoel gemaakte orgineel Nederlandse musical gezien. Hulde nogmaals !

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 07 October 2007 07:03 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Ik ben afgelopen vrijdag naar de premiere geweest van Ciske. Ik kan me heel goed vinden in deze recensie.
Echt prachtige musical, die hoog in mijn lijstje staat!

  [ # 2 ] 07 October 2007 08:46 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  672
Geregistreerd  2006-03-07

ik ben echt benieuwd… ik hoor echt alleen maar hulde voor de show

  [ # 3 ] 07 October 2007 09:02 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  795
Geregistreerd  2007-09-06

St0rm - 07 October 2007 08:46 PM

ik ben echt benieuwd… ik hoor echt alleen maar hulde voor de show

Ik inderdaad ook, begin toch wel erg nieuwsgierig te worden!

   Handtekening   

Life is what you make it 😉

  [ # 4 ] 07 October 2007 09:07 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  672
Geregistreerd  2006-03-07

Giraffffje - 07 October 2007 09:02 PM
St0rm - 07 October 2007 08:46 PM

ik ben echt benieuwd… ik hoor echt alleen maar hulde voor de show

Ik inderdaad ook, begin toch wel erg nieuwsgierig te worden!

ga 10 november pas, na al die postieve verhalen vind ik dat opeens best wel lang 😉

  [ # 5 ] 07 October 2007 09:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik hoor idd ook alleen maar positieve verhalen; denk dat ik Ciske ook maar eens een bezoekje ga brengen 😉

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 6 ] 07 October 2007 09:22 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Hey was jij er ook vanmiddag?
Ik zat rij 5 stoel 2 in de zaal.
Indruk volgt en dan zal ik ook jouw verslag uitgebreid gaan lezen. Ik heb me voorgenomen dat ik geen verslag schrijf deze keer: ik heb gewoon lekker alle indrukken over me heen laten komen en ik kan al wel dit zeggen: Ciske is de moeite waard!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 7 ] 08 October 2007 10:53 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Deze keer waren we niet zo snel maar ik had dan ook een behoorlijk druk weekend met bezoek uit het buitenland. Vandaar vandaag pas het premiere verslag van Ciske de Rat. Dit kun je HIER vinden

Als je op de foto’s klikt, verschijnt er een grote versie in een pop up scherm

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 8 ] 08 October 2007 11:05 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Marilena - 08 October 2007 10:53 AM

Deze keer waren we niet zo snel maar ik had dan ook een behoorlijk druk weekend met bezoek uit het buitenland. Vandaar vandaag pas het premiere verslag van Ciske de Rat. Dit kun je HIER vinden

Als je op de foto’s klikt, verschijnt er een grote versie in een pop up scherm

Mooi geschreven recensie. Ik kan me er helemaal in vinden. Marjolijn Touw vond ik qua vrouwen de sterkste vertolkte rol!

  [ # 9 ] 08 October 2007 11:13 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Ik ook maar ik vond Mariska van Kolck ook heel goed. Ik vond alleen de rollen van Suus en Betje niet echt passen. Marleen had een heel mooi nummer maar ik had gehoopt dat haar rol wat groter zou zijn. Volwassen Betje vond ik, als ik heel eerlijk ben, overbodig. Misschien kwam het omdat Jacobien Elffers niet helemaal zuiver zong waardoor het moment eigenlijk verpest werd.

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 10 ] 08 October 2007 11:16 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Marilena - 08 October 2007 11:13 AM

Ik ook maar ik vond Mariska van Kolck ook heel goed. Ik vond alleen de rollen van Suus en Betje niet echt passen. Marleen had een heel mooi nummer maar ik had gehoopt dat haar rol wat groter zou zijn. Volwassen Betje vond ik, als ik heel eerlijk ben, overbodig. Misschien kwam het omdat Jacobien Elffers niet helemaal zuiver zong waardoor het moment eigenlijk verpest werd.

Mariska speelt idd een mooie rol als Tante Jans. Echter vind ik het niet vernieuwend. Ze doet het heel goed en ik vind haar in de productie fantastisch, maar het is niet verrassend! Marleen is US van Tante Jans. Ben benieuwd naar haar vertolking. Idd vind de rol van Suus erg klein, had wel wat meer uitgediepd mogen worden om het wat interessanter voor publiek maar zeker voor Marleen zelf te maken. Betje was idd de zwaktste schakel in het verhaal Maar misschien was het bij Jacobien beetje premierestress?

  [ # 11 ] 08 October 2007 12:31 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Zodra Mariska van Kolck een moederrol neerzet, schiet ik al half vol.
Wat de grote Betje betreft: ik vond ook niet dat ze echt wat toevoegde, tot de laatste scene dan. Dacht eerst ook dat het kwam omdat ze mss engelse was, maar haar taalbeheersing was toch prima in orde.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 12 ] 08 October 2007 01:30 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

Mooi verslag, Marilena!
Ik heb nu Adriaan en Dave gezien, en de lat voor de kleine Cis ligt idd hoog want beide heren zijn voor mij echt dé sterren van de show!! Viel mij idd ook op dat het verhaal van Grote Cis een beetje wegvalt, maar ik vond dit allesbehalve storend. Ik ken het verhaal, heb het boek gelezen, en vind het tegen verwachting in mooi verwoord en onstage gebracht.

Vond alleen dat Hajo te veel onstage was. Hij is echt een héle goede keuze wat betreft Vader Vrijmoeth, maar het overbekende liedje zegt wel: “De enige die me wat kan schelen, die is er nooit, dat is mijn pa”. En net zo’n beetje alle scene’s met Vader Vrijmoeth uit het boek zitten in de musical verwerkt…
Maar nogmaals: Hajo is echt een gedroomde vader Vrijmoeth!!

Heb genoten vrijdag, ik *hartje* die rode loper-actie!

   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 13 ] 08 October 2007 04:39 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Ook ik heb vrijdag genoten van de premiere! Wat een top musical!! Die is zeer hoog in mijn lijstje met favorieten komen te staan!

Ben het eens met wat hierboven al genoemd is, en ik ben nog steeds ondersteboven van de voorstelling…

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 14 ] 09 October 2007 08:23 PM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  33
Geregistreerd  2007-04-16

Het was echt geweldig afgelopen vrijdag. Wat een topproductie!!! Ik mag in juli nog een keer maar dan in Eindhoven.

Nu op naar Evita. Hopelijk nog zo’n mooie productie!!!

I love de rode loper acties ook!!!!

   Handtekening   

“I have the time of my life”!!!!!!

  [ # 15 ] 10 October 2007 03:45 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  92
Geregistreerd  2004-01-23

mooi verwoordde recensies!
Mijn eerste plannen voor Ciske liggen pas op 02-12 (last minute) ben benieuwd of ik het zo lang vol ga houden!

   Handtekening   

“I’ll be with you like a handprint on your heart”

 1 2 > 
1 of 2