1 of 2 |  1 2 > 
Artigat - Nederlands(talig)e Martin Guerre
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  298
Geregistreerd  2004-06-08

Is iemand hier bekend met deze productie? http://www.castalbums.org/recordings/7669
De namen van de spelers komen me niet heel bekend voor. Is het een amateurproductie geweest?

Ik ben heel nieuwsgierig er is vast iemand die hier meer over kan vertellen. Toch? :geenidee:

Skye.

   Handtekening   

**********************************
Go as you please and please as you go

  [ # 1 ] 13 December 2007 04:57 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Ja, wat wil je er over weten…

Het was een illegale amateur produktie van Het Brabants Muziektheater. De cd is niet meer verkrijgbaar. Toen Cameron Mackintosh lucht kreeg van de produktie zijn er afgevaardigden gaan kijken. Het was toen al te laat om de produktie stop te laten zetten, maar de overgebleven cd’s hebben ze in moeten leveren. Er is een gigantische boete geweest, mede ook omdat ze ook illegaal Miss Saigon en Les Miserables hebben uitgevoerd… Domme, domme musicalgroep is ‘t.

  [ # 2 ] 13 December 2007 05:29 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

oh dat is echt een beetje heel erg dom om"illegaal” Miss Saigon en les Miserables op te voeren. dat blijft niet on op gemerkt

  [ # 3 ] 13 December 2007 06:39 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  298
Geregistreerd  2004-06-08

Ah, merci.

Was het de moeite waard, of was de CD de moeite waard?

Tja, lastig wanneer een uitvoering illegaal is. En een beetje naief om te denken dat je daar als amateur vereniging onder uit zou kunnen komen.

Skye.

   Handtekening   

**********************************
Go as you please and please as you go

  [ # 4 ] 13 December 2007 11:57 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Nou ja het is ze dus met sowieso drie voorstellingen gelukt. Ze hebben naast Miss Saigon en Les Miserabales (onder andere titels overigens) ook nog Elisabeth gedaan als Sissi.

De cd is wel aardig. Teksten zijn matig evenals het koor, maar de twee belangrijkste solisten zijn goed.

  [ # 5 ] 14 December 2007 12:10 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2003-06-17

Ja, dat gebeurt echt heel veel. Laatst was er ook een vereniging in Enschede die Tanz der Vampire illegaal uitvoerde. Onder een andere titel uiteraard. Ik vind dat respectloos en asociaal.
Om nog maar te zwijgen over het niveau.

   Handtekening   

Momenten zijn als water. Ze zijn zo weer uitgewist…

  [ # 6 ] 14 December 2007 09:52 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Aan de andere kant moet je ook bedenken dat de rechten vaak zo asociaal duur zijn, of liggen te verstoffen op de plank van Joop of Albert, dat er weinig over blijft voor de amateurverenigingen. Als ze eens beginnen met het berekenen van aangepaste prijzen voor dat soort verenigingen, in feite is het amper concurrentie kijkende naar het niveau en de middelen.

Ik heb pas Anatevka van hetzelfde BMT gezien, wat er erg mooi uit zag, maar niet haalde bij een prof-voorstelling. Hetzelfde geldt voor de beide versie van Anatevka bij ons op het openluchttheater (waar overigens wel de understudy van Henk Poort Tevye speelde).

Correct me if I’m wrong…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 7 ] 15 December 2007 08:44 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  143
Geregistreerd  2006-11-10

Je mag best vinden dat rechten vaak ‘asociaal duur’ zijn, maar dat maakt het niet oké om zomaar op de loop te gaan met het werk van iemand anders. Als je die rechten niet wilt/kunt betalen, wees dan op z’n minst zo creatief om zelf mensen te zoeken die kunnen schrijven en componeren (ja toch, Rhody?) en ga aan de gang met een eigen briljant idee. Of speel iets minder bekende stukken, die zijn vaak net zo interessant als de grote knallers en je wordt niet afgerekend op een vergelijking met een JvdE-productie!

  [ # 8 ] 15 December 2007 09:22 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Ok, daar zit wel een punt in. Ik ben het er ook niet mee eens dat die mensen niks betalen, maar een aangepast tarief zou mogen.

Feit blijft dat dit soort verenigingen het vaak ook van de naam van het stuk moeten hebben. Als het mij niks zegt, zal ik er niet snel heen gaan, en als het bekend klinkt, vind ik het leuk om te zien hoe zij het uitvoeren, en neem ik de mindere kwaliteit voor lief.

Maar ik denk dat dit een oneindige discussie gaat worden, omdat we mogelijk allebei een andere “uitzicht” hebben. Ik speel bij een amateurgroep (niet echt musical, meer muziektheater), die overigens vaak stukken speelt die voor de groep en het theater aangepast zijn. En bij de bekende stukken als Anatevka worden uiteraard de rechten gewoon betaald. Ik weet hoeveel geld er in om gaat, en dat is niet heel veel. Maar ik begrijp wel ook het standpunt van de componisten die ook graag aan het werk blijven…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 9 ] 15 December 2007 02:11 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  574
Geregistreerd  2004-12-29

lotje - 15 December 2007 09:22 AM

Ok, daar zit wel een punt in. Ik ben het er ook niet mee eens dat die mensen niks betalen, maar een aangepast tarief zou mogen.

Feit blijft dat dit soort verenigingen het vaak ook van de naam van het stuk moeten hebben. Als het mij niks zegt, zal ik er niet snel heen gaan, en als het bekend klinkt, vind ik het leuk om te zien hoe zij het uitvoeren, en neem ik de mindere kwaliteit voor lief.

Maar ik denk dat dit een oneindige discussie gaat worden, omdat we mogelijk allebei een andere “uitzicht” hebben. Ik speel bij een amateurgroep (niet echt musical, meer muziektheater), die overigens vaak stukken speelt die voor de groep en het theater aangepast zijn. En bij de bekende stukken als Anatevka worden uiteraard de rechten gewoon betaald. Ik weet hoeveel geld er in om gaat, en dat is niet heel veel. Maar ik begrijp wel ook het standpunt van de componisten die ook graag aan het werk blijven…

Als een amateurvereniging zo laf is om een bekende populaire show onder een andere naam te produceren in belabberde kwaliteit vind ik dat goedkoop en een verkrachting van de show.

Ik vind het dan ook meer dan terrecht dat het Brabants muziektheater zo hard is aangepakt door Cameron Macintosh. Jij zou toch ook niet voor niks aan het werk gaan….

   Handtekening   

Live the life you always want to remember!

  [ # 10 ] 15 December 2007 02:14 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Volgens mij heb ik ooit de produktie van Elisabeth door dit gezelschap in Vught gezien ? Kan me er vaag iets van herinneren. En dat het hilarisch en érg slecht was.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 11 ] 15 December 2007 02:26 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

eastwick - 15 December 2007 02:14 PM

Volgens mij heb ik ooit de produktie van Elisabeth door dit gezelschap in Vught gezien ? Kan me er vaag iets van herinneren. En dat het hilarisch en érg slecht was.

Dat moet haast wel. Ze zijn de enige die het in Nederland hebben gedaan onder de amateurs.

  [ # 12 ] 16 December 2007 11:22 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

saigon - 15 December 2007 02:11 PM

Ik vind het dan ook meer dan terrecht dat het Brabants muziektheater zo hard is aangepakt door Cameron Macintosh. Jij zou toch ook niet voor niks aan het werk gaan….

Dat ze aan zijn gepakt vind ik niet meer dan normaal, het is tenslotte een overtreding van de wet op de rechten (om het even kort door de bocht te zeggen). Maar ik kan aan de andere kant ook begrijpen waarom ze het geprobeert hebben…

En dat de stukken kwalitatief niet kunnen tippen aan de origineel, daar waren we het al over eens toch… 😉

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 13 ] 16 December 2007 11:44 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Kwalitateit is een lastig punt waar het amateurs betreft. Ik heb amateurprodukties gezien die vele, vele malen beter zijn dan sommige proffesionele producenten op de planken brengen, maar echt concurrentie kun je het zeer, zeer zelden noemen. Daarvoor is de doepgroep van de lokale verenigingen te klein.

Ik begrijp waarom Het Brabants Muziektheater het heeft gedaan: Zij wilden persé Les Miserables doen en vonden zelf dat ze daar ook de kwaliteiten voor hadden, maar de rechten zijn voor amateurs simpelweg niet beschikbaar. Evenals Miss Saigon en Martin Guerre. Kortom: Dan doe je het maar zo. Ik wil het zeker niet goed praten, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat op die manier zullen doen.

Artigat was ook een eigen samenstelling van diverse Martin Guerre versies. Het is dus ook niet de laatste versie zoals Boublil en Schonberg het schreven, maar wat ze zelf vonden dat goed zou zijn. Datzelfde deden ze ookbij The Scarlet Pimpernel waar ze doodleuk een nummer bijschreven.

Kortom: Nu zijn ze gebonden aan het aanbod wat ALMO te bieden heeft en laten we wel wezen, dat aanbod is rijk en divers en ruimschoots voldoende voor zo goed als elke amateurvereniging die Nederland rijk is.

  [ # 14 ] 16 December 2007 01:26 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2003-06-17

En wat iets origineels doen betreft.
Mark van der Heijden en ik schreven Verborgen Legende speciaal op zo’n groep amateurs en dat komt het resultaat zeker ten goede.

Dus: wellicht is het een beetje preken voor eigen parochie, maar stukken die zijn geschreven voor profs, zijn dat niet voor niets en vanuit kwaliteits-oogmerk, vind ik dat je daar gewoon niet aan moet komen en zeker niet stiekem onder een andere titel.

   Handtekening   

Momenten zijn als water. Ze zijn zo weer uitgewist…

  [ # 15 ] 16 December 2007 04:37 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Mee eens, een stuk past het beste als het voor die groep geschreven is. Wij hebben 2 jaar terug Robin Hood uitgevoerd op ons openluchttheater, wat een bewerking was van een bestaande musical, maar wel herschreven naar onze kwaliteiten en mogelijkheden van zowel spel als decor. We zijn tenslotte geen musicalgezelschap, maar vinden het niet erg om een paar liedjes te zingen en een dansje te doen.

Als je als amateurvereniging aan de haal gaat met professionele stukken, dan weet je dat je concessies moet doen. Tenzij je een strenge auditie houdt, maar dan heb je weer mensen van buitenaf. Kortom, je mag het best willen, maar je moet het ook kunnen…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

 1 2 > 
1 of 2