1 of 2 |  1 2 > 
recensie Camille- een leven in steen
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Camille- een leven in steen — gezien op 5 februari 2008 in Rijswijk


Camille Claudel is beeldhouwster en muze van de bekende beeldhouwer Auguste Rodin. Zij blijken dezelfde stijl te hebben en hij werkt een aantal jaren met haar samen. Tevens is zij zijn minares. Voor Camille is het gebrek aan erkenning voor haar werk en de belangstelling voor die van Rodin niet te verteren. Zij draait door en wordt door haar familie in een gesticht opgesloten. In dit gesticht blijft ze de rest van haar leven. In het absoluut noodzakelijke programma dat voor € 4,- kan worden aangekocht kunnen we iets meer lezen over haar relatie met haar familie (moeder schijnt zo hard te zijn omdat ze een zoon verloren is) en ook het niet onbelangrijke feit dat ze na 2 jaar in het gesticht genezen werd verklaard maar dat de familie besloot haar opgesloten te houden.

Deze productie wordt gebracht door Storytellers. De goede lezer ziet echter dat een belangrijk deel van de cast en creatives bstaat uit de mensen van Greg & Baud. Waarom besloten is deze mensen onder een andere vlag te laten varen is niet duidelijk. Regie is van Sebatiaan Smits (Baud). Deze doet met het stuk wat hij kan, maar het verhaal van Harry Koning en Stefan Zinkgraf geeft hem weinig om mee te werken. Verhaallijnen zijn slecht uitgewerkt en de personages hebben geen enkele diepgang. Dat maakt het razend moeilijk om de spelers toch nog met enige emotie te laten spelen. Smits zorgt voor mooie toneelbeelden en werkt met de beperkte middelen die hij heeft. Ook de decorontwerpster Maartje ter Weijden heeft zich er met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Ik hoop dat ze deze opdracht gratis heeft gedaan, want dan is er tenminste nog een excuus. Wat een ongeïnspireerd zootje. Wat lappen en een op een zondag in elkaar gerommelde poort die in mijn optiek geen duidelijke functie heeft behalve in de weg staan. Lichtontwerper Tjitte J. Meijer zorgt op het toneel voor een mooi plaatje maar het opdringerige zaallicht in Rijswijk leidde regelmatig de aandacht af. Het geluid was echter prima in orde. De kostuums zijn prachtig eigentijds maar toch een tijdsbeeld neerzettend. Onopvallend maar toch aanwezig. Wie ze ontworpen heeft wordt onterecht niet vermeld.

De titelrol van Camille en de rol van Rodin worden gespeeld door professionals en de overige rollen door amateurspelers. Dit is een constructie die eerder door dit gezelschap werd gehanteerd bij De Vliegende Hollander. Ook in dit geval ben ik ervan overtuigd dat dit geen meerwaarde heeft. De kwaliteit van de amateurspelers was hoog en mensen als Ingrid van Houwelingen en Frank Bovenlander hadden de rollen van Camille en Rodin rollen zeker zo goed gestalte kunnen geven. Wellicht was deze casting dus een marketingkeuze, maar de namen van Janke Dekker en Paul Vaes zijn toch ook weer niet zo groot dat het volksstammen naar het theater doet komen. Dat bleek ook in Rijswijk waar hooguit 300 man zat (halve zaal).
Janke Dekker zet de rol van Camille met flair neer maar wordt nergens echt geloofwaardig. De emotie wil maar niet overslaan. Verder voelt het alsof zij nergens in het stuk de juiste leeftijd heeft voor het personage. Paul Vaes als Rodin is een rots in de branding. Beide leiden zeer onder het slechte script. Rodin blijft een platte figuur die alleen maar op Camille in zijn bed uit is. Camille moet toch heel veel gedachten gehad hebben om door te draaien maar daar vernemen we eigenlijk heel weinig van. Af en toe een bespiegeling was niet slecht geweest. Dat had binnen het idee dat zij in het gesticht het verhaal verteld met de andere patiënten als haar spelers ook heel goed gekund. Helaas wordt met dat idee veel te weinig gedaan.  Kevin van der Leuv zingt en speelt een geweldige rol als Paul maar had het verdiend dat de beweegredenen van deze Paul wat duidelijker werden. Als je je zus haar hele leven lang opgesloten houdt, terwijl je weet dat ze allang gezond verklaard is, dan is er iets in de relatie dat je daartoe drijft. Van der Leuv doet zijn best dit naar buiten te brengen maar krijgt hiervoor geen tekst en geen verhaal. Dan vraag je als schrijver te veel van je acteurs. Dit geldt ook voor Ingrid van Houwelingen als moeder. Ergens in de 1e acte verzucht ze als patiënte in de inrichting ‘Ik wil die moeder niet meer spelen” en daar heb je als publiek volledig begrip voor. De rol is niet leuk omdat moeder alleen maar bits doet maar we er nooit achter komen waarom. Nergens krijgt ze een relatie met haar kinderen of haar echtgenoot. Vader wordt gespeeld door Bart van der Meer, die ook de rollen van Dubois en dokter voor zijn rekening neemt. Als je even niet goed op de kostuums let, weet je niet meer wie hij speelt. Ze zijn allemaal hetzelfde. Dat geldt zeker niet voor Frank Bovelander die als Jacques een opvallende verschijning is. Mooie stem en aanwezige acteur. Jessica Fuchs als Rose Beurret en Bregje van Beek completeren het ensemble. Beide zingen uitstekend en Van Beek heeft een mooie hoge energie in haar spel.
Opvallend in het totaalbeeld is dat de professionals en amateurs niet detoneren. De vraag is of dit aan de kwaliteit van de amateurs of aan de kwaliteit van de profs ligt. Ik vrees het laatste.

Al met al staat hier een zeer hoge kwaliteit amateurs die op tour zijn met een kreupel stuk. Het verhaal vertelt niet. De personages krijgen geen enkele diepgang. Het wordt dan al snel saai. Ook de muziek werkt niet echt. Het word vakkundig gespeeld door een pianist en vakkundig gezongen door de acteurs. De koorzangen zijn heel erg goed en zeker complex, maar waar gaat het allemaal naartoe. Je hoopt maar dat de ontknoping het gaat brengen, maar helaas die ontknoping komt niet. Van ellende ben ik de volgende dag maar op wikepedia.nl op zoek gegaan naar meer informatie over Claudel om erachter te komen dat ik deze informatie al voor € 4,- gekocht had. Het verhaal achter Camille in het programmaboekje is de letterlijke tekst op Wikipedia.

Hopelijk kiest Storytellers/Greg & Baud volgende keer voor een beter stuk. De spelers verdienen het!

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 1 ] 13 February 2008 01:57 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Mo - 13 February 2008 01:17 PM

Verhaallijnen zijn slecht uitgewerkt en de personages hebben geen enkele diepgang. Dat maakt het razend moeilijk om de spelers toch nog met enige emotie te laten spelen.

Wat ronduit gàªnant genoemd mag worden van de vijfde! versie van dezelfde musical.

  [ # 2 ] 13 February 2008 03:04 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

Ik heb laatst een theaterversie van dit verhaal gezien! Dat was echt supergoed. Slechts twee spelers, Camille en haar broer, die in monologen en dialogen het verhaal vertellen. Het werd gespeeld in een beeldenmuseum, wat het nog indrukwekkender maakte. Vlak na deze voorstelling, heb ik gedacht om naar de musical te gaan, maar heb dit niet gedaan, omdat ik net die andere voorstelling had gezien en heel bang was dat het zou tegen vallen. Als ik je recensie zo lees, was dat een goede keuze.

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 3 ] 13 February 2008 03:12 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Er zijn een aantal zaken die me naar aanleiding va ndit stuk bezighouden waarover ik graag zou willen discussieren:

Camille
Wat zijn haar gedachten t.o.v. de mens Rodin. Houd ze van hem als man of als kunstenaar. Ziet ze hem daadwerkelijk als haar grote liefde of alleen als een zielsverwant op beeldhouwgebied. Hoe zit dit in elkaar.

Rodin
- Wat voelt deze man voor Camille? Ziet hij haar als een bedreiging en schakelt hij haar doelbewust uit of gebeurt dit gewoon? Waarom komt Camille op het tweede plan terecht?
- Hoe zit het met zijn relatie met Rose Beuret waar hij zijn hele leven mee heeft doorgebracht tov Camille. Had Rose geld? Hield hij van haar maar maakte een scharreltje ernaast niet uit. Waarom pikte Rese dat? Wat zat er voor haar in.

Paul
- Wat was nu zijn relatie met Camille? Was hij jaloers op haar talent? Hield hij echt van haar of irriteerde ze hem alleen met haar egoistische bevlogenheid waardoor er geen interesse voor zijn kunst was? Is dat wat hem dreef om haar op te laten sluiten en haar nooit meer op te zoeken? Dat is nogal wat dus waarom deed hij dat?

Moeder
Waarom was dat mens zo hard voor haar dochter? Was ze alleen bang voor het afwijkende de gedrag (wat zullen de mensen zeggen?) of zat er meer achter? Had moeder ook al een tik van de molen en heeft ze dat genetisch doorgegeven?

het had toch best een spannend stuk kunnen zijn als er wat duidelijkheid op deze vragen was gekomen.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 4 ] 13 February 2008 03:15 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Marly,

Kun jij misschien vanuit het stuk dat jij hebt gezien hier wat licht op laten schijnen? Het houdt me echt bezig!

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 5 ] 13 February 2008 05:40 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Mo - 13 February 2008 01:17 PM

Janke Dekker zet de rol van Camille met flair neer maar wordt nergens echt geloofwaardig. De emotie wil maar niet overslaan. Verder voelt het alsof zij nergens in het stuk de juiste leeftijd heeft voor het personage.

Je slaat de spijker op zijn kop.. nergens geloof je Janke echt
eerst speelt ze een meisje van rond de 18 en later volgensmij van rond de 35..

het is meer dan duidelijk dat Janke deze leeftijd al gepasseerd is en je je afvraagt waarom ze haar gekozen hebben..

Ook de amateurs stelde teleur. Niemand leek echt de noten te kunnen halen. De muziek was ver boven hun pet..

Alleen Paul deed het erg goed.. Zong prachtig en acteerde machtig.. Jammer dat je zo weinig van dit personage te weten krijgt

  [ # 6 ] 13 February 2008 06:41 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik begin benieuwd te worden naar het decor: is het echt zo vreselijk?
Want met een paar draperieen kun je best een hoop doen.
Beetje goede belichting erbij, geeft best een sfeervol plaatje.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 7 ] 13 February 2008 06:51 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Decor? welk decor..

twee stoelen.. een krukje en twee kleine tafeltjes met klei..
en dat verplaatsen ze af en toe

links in de hoek een vleugel (alsin Piano)
en rechts in de hoek een of ander lelijke stoffen poort dat Marmer voor moet stellen..

niks in de trekken..

that’s it

  [ # 8 ] 13 February 2008 06:54 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Hm… dan had ik me het toch ietsje anders voor gesteld.

*denkt aan Grieksachtige beklede zuilen/ pilaren*

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 9 ] 13 February 2008 07:45 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Hier zijn wat foto’s.

  [ # 10 ] 13 February 2008 08:00 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Thanks, maar ik zie vooralsnog alleen kruisjes Klaske :-s

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 13 February 2008 08:04 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Luna24 - 13 February 2008 08:00 PM

Thanks, maar ik zie vooralsnog alleen kruisjes Klaske :-s

ik zie ze wel, maar wees niet bang Luna, je mist niks bijzonders

  [ # 12 ] 13 February 2008 08:26 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Klaske - 13 February 2008 07:45 PM

Hier zijn wat foto’s.

Dit verdiend een nominatie voor een Musical Awards voor meest afschuwelijke creatie ooit ten tonele gevoerd…

  [ # 13 ] 13 February 2008 08:41 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

En mijn computer verdient een nominatie voor beste rode kruisjes…

Maar inmiddels heb ik de foto’s via MSN gezien (bedankt Luuk) en inderdaad: ik mis niks.
Het had overigens toch best mooi kunnen zijn: had me er alleen iets anders van voorgesteld.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 14 ] 13 February 2008 09:36 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2391
Geregistreerd  2003-12-22

Ik ga morgen nog even rustig je hele recensie lezen, want daar heb ik nu geen tijd meer voor. Maar wat ik zo snel even tussen de regels door lees, verrast me wel, dus ik ga het morgen nog even goed lezen om te kijken of het daadwerkelijk zo’n groot verschil is met mijn ervaring.

   Handtekening   

Turbo! Turbo!

  [ # 15 ] 13 February 2008 10:03 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Wat Mo ook al aanhaalt is dat Storytellers eigenlijk voor 90% bestaat uit het team van Greg & Baud. Buiten de decorontwerpster heeft volgens mij iedereen uit het creatieve team een sterke band met Greg & Baud. Niets mis mee, want voor mij hoort Greg & Baud Producties tot de absolute toppers van de Nederlandse Amateurwereld.

Waarom er dan toch is gekozen voor een andere decorontwerper die een dergelijke creatieve ten tonele durft te voeren terwijl Tjitte Meijer (die bij Camille wel het licht ontwierp) normaal gesproken fantastische decors maakt? Zijn werken voor Greg & Baud waren stuk voor stuk goed.

Nog even iets positiefs, het is maar 2 x 40 minuten.

 1 2 > 
1 of 2