1 of 2 |  1 2 > 
Enquete musical
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2008-02-16

Hoi wij zijn 2 studenten van de Fontys dansacademie richting musicaltheater. Wij moeten onderzoek doen naar de invloed van popmuziek in de musical en hopelijk willen jullie ons helpen door de volgende vragen te beantwoorden…
ALVAST BEDANKT!!

xxx Loek en Kim

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?

4. Vond u het verhaal interessant?

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?


ALVAST BEDANKT!

  [ # 1 ] 16 February 2008 08:20 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

kisspookie7 - 16 February 2008 07:27 PM

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)

Nee. 😊

  [ # 2 ] 16 February 2008 08:51 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee ik ging naar deze musicals omdat iedereen erover sprak en ik graag zelf wou ervaren hoe het was.

4. Vond u het verhaal interessant?
Bij Mamma Mia was het wel aardig en bij Doe Maar vond ik het enorm ver gezocht

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Nee. Je hebt vrijwel alleen maar fans van de band/muziek in de zaal zitten. Die vooral komen voor de muziek en dan helemaal uit hun dak gaan. Dit gaat tenkoste van het verhaal en de emotie

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Omdat de muziek bekend en populair is. Vaak is de casting ook zo gedaan dat er een bekende artiest in zit
(Simone in Mamma Mia en Kim-Lian in Doe Maar)

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?Het moet een samenwerking zijn. De muziek moet geschreven worden voor een verhaal of in iedergeval in de sfeer van een verhaal of thema.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Bij een musical moet het een combinatie zijn van verschillende factoren: Muziek, Verhaal, Dans, Acteren en Decor/Kostum/Licht

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Pop is populier, dus popmuziek in een musical kan prima. Ook Rockmuziek kan prima. Alleen het moet wel bij het verhaal passen.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Nee. Inmiddels heb ik het er wel mee gehad. Enorm uitgekauwt.. Been there, done that..

  [ # 3 ] 16 February 2008 08:59 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)
Ja. Ik heb Mamma Mia!, Doe Maar en Love Me Just A Little Bit More gezien.

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja.
3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee.
Waarom wel: omdat het verhaal mij leuk leek, of dat ik 1 (of meerdere) speler(s) graag wilde zien.

4. Vond u het verhaal interessant?
Van Mamma Mia! niet echt, van Doe Maar: de popmusical was het wel okay, en van Love me Just A Little Bit More vond ik het een leuk verhaal.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ja hoor, het moet alleen niet te vaak gebeuren, anders word het zo cliché.
6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Omdat het leuk is dat de muziek herkenbaar is. Het jammere is daar wel van dat mensen dan mee gaan zingen in de zaal; verschrikkelijk!
7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Ik vind het allebei leuk.
8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Door beide. Ligt er ook maar net aan welke musical het is…
9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Ik vind het wel leuk. Waarom? Het is herkenbaar 😉
10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Hmmm ik zit er een beetje middenin… Van mij mag het wel, als het maar niet te vaak gebeurd.

Ik hoop dat ik het zo goed heb ingevuld…
Zo niet, roep je maar 😉

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 4 ] 16 February 2008 09:30 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  336
Geregistreerd  2005-10-17

Hoi wij zijn 2 studenten van de Fontys dansacademie richting musicaltheater. Wij moeten onderzoek doen naar de invloed van popmuziek in de musical en hopelijk willen jullie ons helpen door de volgende vragen te beantwoorden…
ALVAST BEDANKT!!

xxx Loek en Kim

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA, Mamma Mia! en Saturday Night Fever

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee, de musicals spraken me beiden aan om hun verhalen en om de cast.

4. Vond u het verhaal interessant?
van Mamma Mia! had ik meer verwacht. SNF vond ik erg leuk en interessant.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Hangt volgens mij van de muziek af. Neem bijvoorbeeld de Gypsie Kings, daar hoeft van mij geen musical omheen geschreven te worden. Wat ik ook goed vond werken waren bijvoorbeeld de gebroeders Bolland die 3 Musketiers schreven of Henny Vrienten die Ciske schreef.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Ik vermoed dat dit gebeurd vanwege de cast en toch het feit dat de nummers bekend zijn. Veel mensen uit mijn omgeving hoorde ik bij MM en SNF wel klagen dat ze de nummers liever in het Engels hadden gehoord, omdat ze dan hadden kunnen meezingen (waar ik persoonlijk een gruwelijke hekel aan heb!).

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Persoonlijk ben ik meer voor muziek dat om een verhaal geschreven moet worden. Dit omdat veel mensen er dan nog geen band mee hebben en dus niet kunnen meezingen tijdens de voorstelling.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Door beiden. De muziek verteld vaak een stuk van een verhaallijn.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Dit hangt van de musical en het te vertellen verhaal af. Je moet geen drama-musical om nummers van bijvoorbeeld New Kids On the Block maken en geen feel-good musical om de nummers van Andre Hazes.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Nee, vanwege het feit dat de bezoekers in de zaal dan sterk de neiging hebben mee te gaan zingen en denken dat ze net zo goed (of beter) zijn dan de acteurs op het podium.

Succes met jullie uiteindelijke verslag!

   Handtekening   

20 mrt: Miss Saigon
29 mei: Soldaat van Oranje
————————————————————-
Life is just a bowl of cherries (Fosse)

  [ # 5 ] 16 February 2008 09:43 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  27
Geregistreerd  2005-05-05

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)  NEE
-Mamma mia! (Abba)      JA
-Doe maar (Doe maar)        JA
-Saturday Night Fever (Beegees)  JA
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)  JA
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?

Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?

Ik ging naar al deze musicals omdat ik gewoon benieuwd was naar de show zelf, wel vroeg ik me af hoe de muziek verwerkt was in het verhaal.

4. Vond u het verhaal interessant?

Bij Mamma Mia en SNF we, bij de andere 2 niet.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?

Dat kan wel, als het maar goed gedaan wordt.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?

Deze voorstellingen trekken naast de “standaard theaterbezoekers” ook de fans van de muziek.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?

Ik vind dat er om een verhaal muziek geschreven moet worden. Het kan ook dat er bij een verhaal gezocht wordt naar bijpassende bekende nummers, maar het verhaal moet voor mij op de eerste plaats staan.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?

Het verhaal, maar de muziek moet natuurlijk ook boeien.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?

Ik vind dat het bij sommige musicals goed past en bij andere weer niet. Al hou ik zelf meer van de iets klassiekere muziek.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?

Nee, het gebeurt de laatste tijd iets te veel, maar ik wil niet zeggen dat het van mij NOOIT meer mag.

  [ # 6 ] 16 February 2008 09:47 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  2
Geregistreerd  2008-02-16

Alvast superbedankt iedereen voor de snelle reacties :D

  [ # 7 ] 16 February 2008 09:57 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

kisspookie7 - 16 February 2008 07:27 PM

Hoi wij zijn 2 studenten van de Fontys dansacademie richting musicaltheater. Wij moeten onderzoek doen naar de invloed van popmuziek in de musical en hopelijk willen jullie ons helpen door de volgende vragen te beantwoorden…
ALVAST BEDANKT!!

xxx Loek en Kim

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)

Ja

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?

Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?

Ja en nee; verschilde per musical. WWRY / Mamma Mia vanwege muziek (in 1e instantie). Doe Maar / SNF vanwege nieuwsgierigheid naar productie (in 1e instantie)

4. Vond u het verhaal interessant?

Wederom ja/nee. Doe Maar: ja. Mamma Mia; redelijk ; WWRY/SNF matig

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?

Ja/nee: hangt van de musical en het concept af. Mamma Mia werkt fantastisch; absolute topper in dit subgenre. Doe Maar ook ok. WWRY goed, maar eigen alleen door de energie van de voorstelling en SNF zeer matig. In het algemeen: het kan (een keer) werken maar ik verkies “orginele” scores.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Bekendheid van de muziek / hype het is momenteel in, gaat ook wel wel over.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Muziek en verhaal moeten samen geschreven worden; als beiden kloppen en op elkaar afgestemd zijn vind ik het mooiste.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Lichte voorkeur voor verhaal; maar een prachtig verhaal met slechte muziek werkt ook weer niet

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Niks mis mee alleen graag meer orginele producties zoals Spring Awakening bijvoorbeeld of Rent

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Nee, liever niet ben het even zat….misschien over een tijdje weer als iemand echt weer een orgineel idee heeft maar nu eerst wat anders


ALVAST BEDANKT!

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 8 ] 16 February 2008 10:57 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  241
Geregistreerd  2005-07-29

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-Mamma mia! (Abba)
-Saturday Night Fever (Beegees)

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee, gewoon gezellige, vrolijke avond uit

4. Vond u het verhaal interessant?
Wel aardig, niet zo goed als bijvoorbeeld Les Miserables

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ligt eraan. MM en SNF vond ik wel goed, maar ik hou niet van de muziek van Queen. Hoeft dus niet met alle muziek

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Bekende liedjes trek vroegere fans

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Mooiste is een goed verhaal waar de liedteksten echt het cverhaal vertellen )doorgecomponeerd), combinatie van schrijven en compeneren tegelijkertijd

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Meestal de combinatie, maar als verhaal niet trekt kan goede muziek mij boeien. Bij slechte muziek en een goed verhaal erger ik mij groen en geel.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Soms wel goed, maar voorkeur voor het licht klassieke uit de oudere musicals.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt.
NEE, dan heb ik toch een voorkur voor de klassiekere varianten van Schonberg en Boubil, Kunze en Levey, Andrew Loyd Webber, Roger en Hammerstein etc.

Succes met jullie onderzoek.

  [ # 9 ] 16 February 2008 11:18 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  478
Geregistreerd  2006-04-14

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-Mamma mia! (Abba).

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
- Ja.

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
- Nee, ik ging al een tijdje regelmatig naar het theater en Mama Mia als geheel sprak me wel aan!

4. Vond u het verhaal interessant?
- Uh, nou het stelde op zich niet heel veel voor. Maar vermakelijk genoeg en samen met de muziek, de acteurs etc. een zeer leuke musical.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
- Op zich wel. Bovengenoemde musicals zijn allemaal goedlopende producties (geweest). Het spreekt dus blijkbaar een groot publiek aan.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
- Omdat het feelgood is, mensen beleven een leuk avondje uit en gaan vrolijk naar huis. Ook omdat het vaak groots (denk JvdE) is opgezet qua reclame enz.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
- Dat maakt me niet zoveel uit.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
- Juist de combi ervan maakt musicals zo leuk.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
- Leuk, maar niet alleen maar dat soort musicals. Maar voor de afwisseling is het wel leuk. Het hoeft niet allemaal superzwaar te zijn.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt.
- Ja hoor, ligt er natuurlijk een beetje aan over wie het gaat en wat voor muziek het is. Die musical over Andre Hazes vind ik dan weer helemaal niks bijvoorbeeld.

   Handtekening   

x Sophie

http://net.clubs.nl/robertodegrootfanclub, http://net.clubs.nl/marjoleinteepen &  http://www.marjoleinfansite.tk

  [ # 10 ] 17 February 2008 12:26 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  83
Geregistreerd  2006-10-19

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
JA Doe maar! de musical

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja.


3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee, ik bezoek regelmatig musicals en wil er zoveel mogelijk gezien hebben. Juist omdat ik geen idee had hoe het verhaal ging, en bij veel andere musicals wel, maakte hij me heel nieuwsgierig. Meer dus juist 10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?door het feit dat het nieuw was.

4. Vond u het verhaal interessant?
Ik vond het verhaal best heel leuk, er zijn betere, maar gewoon heel ok.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ik denk dat het voordeel is bij nieuwe musicals rondom bestaande nummers, dat nummers voor een stuk al bekend zijn bij de bezoeker. Dat kan dus al een grote voorsprong zijn. Bij een nieuwe musicals met nieuwe nummers is het altijd maar afwachten hoe het pakt bij het publiek. Ook trek je er voor een stuk nieuw publiek door, mensen die de muziek van die bepaalde groep heel goed vinden.
Echter, als het niet goed gebeurd, is het ook weer een risico. Het kan juist negatief opgepakt worden. Als het een niet geslaagde voorstelling is, en er afbreuk gedaan wordt aan de nummers kan het ook juist heel erg niet gewaardeerd worden.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?

Zoals ik eerder al zei, het kan een nieuw publiek trekken, aanhangers van de desbetreffende groep… mensen die de muziek waarderen. Maar ook mensen die op het eerste gezicht niet zo van de pure musical muziek houden maar wel van de wat meer populaire muziek.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Ik heb een niet heel uitgesproken voorkeur, maar ik denk dat de muziek om een verhaal schrijven een natuurlijkere samenwerking kan geven. Dit doordat wat mij betreft Muziek een groot stuk is van het overbrengen van de sfeer. Uit een test bleek dat een steeds dezelfde blik, met verschillende achtergrond tonen steeds anders geinterpreteerd kan worden. Daardoor denk ik dat als je daadwerkelijk de muziek maakt op het verhaal, dat je dat gevoel dat je precies ervaart bij het verhaal in de muziek kan voeren.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?

Hier kan ik heel moeilijk tussen kiezen. De muziek vind ik ontzettend belangrijk, dat blijkt wel uit het feit dat ik een toneelstuk zonder muziek vaak iets mis. Maar zonder een goed verhaal kan ik de muziek ook niet heel goed ervaren. Soms vind ik een nummer fantastisch in een show, maar vind ik het later op de cd veel minder geweldig. Maar aan de andere kant vind ik een cd ook vaak het mooiste als ik de show een keer gezien heb. Omdat ik dan de beelden en het gevoel er dan bij kan halen. Maar tijdens een show kan ik het beste genieten van de muziek als die heel goed is. 

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Ik denk dat er niets verkeerd aan is, alle theatergenres maken ontwikkelingen door, en ik denk dat we er alleen maar rijker van worden qua mogelijkheden. En veel meer mensen kunnen genieten van een musical nu. Doordat veel mensen iets tegen die typische musical muziek. Maar wellicht een musical op zich wel geweldig mooi zouden vinden om te ervaren. De combi van theater, muziek en dans.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Ja, zolang het maar op een goede manier gedaan wordt en de muziek tot op zekere mate ook daadwerkelijk leent voor musical vind ik het prima.

[/quote]

  [ # 11 ] 17 February 2008 12:53 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen) JA
-Mamma mia! (Abba) JA
-Doe maar (Doe maar) JA
-Saturday Night Fever (Beegees) JA
-Love me just a little bit more (Dolly Dots) NEE
   
   
2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja, dat is bij geen van de musicals een verrassing geweest, mede omdat deze musical zo gepromoot worden in combinatie met de naam van de betreffende popgroep dat je het wel moet weten.
     
   
3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee. Ik ging naar de voorstelling omdat er iets was dat me interesseerde en dat was meestal niet omdat het popmuziek van een bepaalde popgroep was, simpelweg omdat ik heel weinig met popmuziek heb. Ik ging niet naar Mamma Mia omdat het Abba was of naar We Will Rock You omdat ‘t Queen was. Er moet iets in het verhaal zitten waardoor je denkt, dit kan leuk worden. Het zijn ook vrijwel allemaal feelgood musicals, met een niet bijster diep verhaal. Wat niet wegneemt dat de scripts van de meeste jukebox-musicals wel degelijk kloppen en goed in elkaar zitten. Het fantastische, haast gelukzalige, gevoel dat je krijgt van Mamma Mia is zo lekker en vormde telkens de rede om te gaan.
   
   
4. Vond u het verhaal interessant?
Interessant wel degelijk, maar overal het algemeen niet heel bijzonder.
   
   
5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Soms wel, soms niet. Our House gebaseerd op de muziek van de groep Madness was een fantastische show, maar Desperately Seeking Susan op muziek van Blondie is jammerlijk geflopt. Ondanks hele herkenbare, succesvolle muziek moet alles gewoon kloppen. Het concept van de jukebox-musicals heeft wel gezorgd dat er nieuw soort publiek ineens warm liep voor ‘de musical’ en Mamma Mia was mijn gevoel wel degelijk vernieuwend. Ik denk wel dat de markt ervoor enigzins verzadigd raakt.
   
   
6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Om de herkenbaarheid van de muziek. Bij Doe Maar werd door het publiek geregeld luidkeels meegezongen. Men gaat niet voor de musical, maar voor die herkenbaarheid van de muziek.
   
   
7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Als het uiteindelijk maar klopt. Traditioneel gezien ben ik meer voor het eerst een verhaal, dan muziek, maar zo werkt het niet bij een jukebox-musical. Het is niet fout, het vergt voor de makers alleen veel puzzelwerk om het kloppend te krijgen en je merkt dat dat niet bij elke musical even goed is gelukt.
   
   
8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Als het verhaal bij een musical niet klopt dan is de muziek niet meer dan gewoon muziek voor mij. Ik vind het bij dit soort musicals wel erg tof om te zien hoe bekende songs soms naadloos als musicalsong kunnen werken, maar ook bij dit soort musicals moeten scripten muziek hand in hand gaan en zijn beiden even belangrijk.
   
   
9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Het maakt theater toegankelijker, maar het bevestigd ook weer het vooroordeel dat musicals vooral huppelende blije avondjes theater zijn, helaas.
   
   
10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Ja, als iemand met een goed scriptaankomt zetten waarbij de muziek een meerwaarde geeft, waarom niet? Al vraag ik me af welke popgroep nog geschikt zou zijn, maar zeg nooit nooit.
 
   
ALVAST BEDANKT!
Graag gedaan… 😄

  [ # 12 ] 17 February 2008 07:08 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1988
Geregistreerd  2007-07-09

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)


2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven? Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel? Nee, het leek mij gewoon erg leuk verhaal. Sommige liedjes kende ik wel, maar sommige ook niet.

4. Vond u het verhaal interessant? Ja, het was heel leuk.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet? Ja

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd? Omdat mensen de liedjes kennen en dus willen ze zien wat ze eromheen gebouwd hebben.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom? Om een verhaal muziek, omdat je dan nieuwe muziek krijgt die mensen misschien ook wel erg leuk vinden.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal? Door het verhaal.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom? Leuk, misschien gaan er dan ook wat meer jongeren naar een musical.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom? Maakt mij niks uit.

  [ # 13 ] 17 February 2008 10:52 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
  Ik heb We will rock you 2x gezien, Mamma mia 8x, Love me just a little bit more 2x


2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja, dat wist ik

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Ik ging denk ik wel mede omdat ik de muziek kende, maar ook omdat ik de musical graag wou zien.

4. Vond u het verhaal interessant?
De verhalen waren bij alle drie leuk, maar niet diepgaand.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ligt er helemaal aan welke muziek ze gebruiken. Ik denk dat het op zich goed werkt. zie WWRY en Mamma Mia.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Bekendheid van de muziek.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Ik vind dat allebei kan. Al vind ik nieuwe muziek ook erg leuk.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Bij de drie genoemde musicals was ik geboeid door beide

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Die vind ik op zich goed, als er maar een goed evenwicht is. Ik vind ook dat de muziek wel geschikt moet zijn om als musicalnummers gebruikt te worden.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Ligt er aan welke…

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 14 ] 17 February 2008 12:38 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?

Ja, dat wist ik.

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?

Nee, ik werd nieuwsgierig naar de musical omdat het verhaal en voornamelijk de acteurs mij aanspraken.

4. Vond u het verhaal interessant?
Ja, ik vond het stuk voor stuk leuke verhalen. Niet moeilijk, maar lekker verstand-op-nul-en-kijken.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Het is een goedwerkend concept omdat zo de Nederlanders die niet veel naar het theater gaan, toch gelokt worden door de o zo bekende muziek. Ik denk dat de theaterliefhebbers eerder een nieuw concept willen, of ‘oude’ shows als The Phantom e.d. Voor hen is het dus een wat minder geslaagd concept.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Zoals ik al zei, omdat ‘het volk’ naar de musical getrokken wordt door de bekende muziek.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?

Het kan beide. Hoewel ik het ook leuk vind als er een geheel nieuw verhaal met nieuwe nummers wordt opgevoerd.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?

Ik ga naar een musical omdat ik de combinatie muziek-verhaal geweldig vind, dus zal hier dan niet uit kunnen kiezen.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Ja, het gaat. Mits de nummers in een musical passen. Ik ben toch meer voor de echte musicalnummers.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?

Het kan….... Ligt er helemaal aan welke band en welke nummers. Maarrrrr….. Ik zie toch honderd keer liever een show met echte musicalnummers dan met nummers van een populaire band of zanger.

  [ # 15 ] 17 February 2008 01:06 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)

Ja: Mamma Mia! Doe Maar en Saturday Night Fever


2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Ongeveer: ik kende de muziek, maar de manier waarop de musical gepresenteerd werd sprak me ook aan.

4. Vond u het verhaal interessant?
Van Doe Maar wel, van de MammaMia en SNF minder (daar was vooral de sfeer aanstekelijk)

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Kan goed zijn, het werkte prima in elk geval, maar ik vind het ook een beetje “goedkoop”: een musical moet toch in de eerste plaats een verhaal vertellen en niet maar een willekeurig stel leuke songs waarom heen een (flut)verhaaltje is bedacht.

Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
D bekendheid van de songs en de grote PR-machine er omheen die je het gevoel weet te geven dat je toch echt iets hebt gemist als je niet net als al die andere “honderdduizenden” deze musical hebt gezien.

Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Muziek kan een verhaal versterken: dat is de kracht van musical. Bij klassiekers als Les Misérables, Phantom of de stukken van Sondheim werkt muziek wel degelijk als een kracht voor het verhaal. Bij musicals als MammaMia of SNF is het vooral de muziek die telt: de songs bestonden al en maken de sfeer op zich, daar dient het verhaal(tje) alleen maar om de songs aan elkaar te rijgen. Zelf heb ik liever dat de muziek het verhaal versterkt in plaats van dat songs aan elkaar geregen worden door wat tekst.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Normaal gesproken door het verhaal. Maar als een verhaal flut geschreven is, dan kan het zijn dat de muziek nog meer boeit. In het ideale geval gaat het samen: word ik eerst geboeid door het verhaal en bezorgd de muziek me aanvullend kippenvel.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Het kan leuk zijn, net als bij de ontwikkeling van klassiek naar pop heeft deze lijn ook invloed op musical. Ik denk niet dat we de klassieke inslag moeten vergeten, maar ik denk ook niet dat je de popinvloeden moet tegenhouden. Ik vind het wel belangrijk dat het kwaliteit blijft houden: dus geen simpele melodielijntjes volgens rijmschema AABB die iedereen kan uitvoeren ook als je nooit ook maar iets aan muziek hebt gedaan. Het moet wel een beetje verrijkend blijven. Sommige van de moderne musicals vind ik behoorlijk ‘plat’: daar zit niets maar dan ook niets in wat op de langere duur een beetje interessant blijft. Muziek als van A.L. Webber, C.M. Schonberg of Sondheim kan ik eindeloos horen, maar de muziek als bij The Lion King of Tarzan heb ik na een paar keer wel gehoord. Hoewel Elton John bewezen heeft een tranentrekkend gevoelvol emotioneel stuk af te leveren met Billy Elliot.

Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Ja: ik vind het een lastige stelling en ik ben ook niet enthousiast als ik de volgende *Naam* - de musical zie staan (André Hazes - de musical, Benny Nijman - de musical), maar zeg nooit ‘nooit’. Er zal best nog ergens materiaal liggen waar door de juiste mensen iets moois mee te maken valt.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 1 2 > 
1 of 2