2 of 2 |  < 1 2
Enquete musical
  [ # 16 ] 17 February 2008 01:25 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  672
Geregistreerd  2006-03-07

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
Ja: Doe Maar en Saturday Night Fever

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
De muziek sprak me wel aan en was benieuwd hoe dit is een musical zou uitgevoerd worden.

4. Vond u het verhaal interessant?
Van Doe Maar wel, ondanks dat t soms een beetje raar viel met de liedjes. Van SNF was t gewoon gelijk aan de film en dat is niet zo bijster intresant verhaal, maar hier was vooral de sfeed aantrekkelijk.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
ja op zich wel, de nummers zijn lekker herkenbaar, alleen moeten ze wel goed in t verhaal passen. En dat is wel een punt van kritiek op het moment dat t verhaal naar de nummers moeten worden geschreven.

Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
De liedjes zijn bekend, dus dat trekt ook de NIET-musicaliefhebbers aan.

Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Muziek hoort t verhaal te versterken en niet andersom. Als je een musical begint te schrijven begin je dat met een verhaal…. en bij dit verhaal zoek je passende nummers. Als je nummers hebt en je zoekt daar een verhaal bij zal t verhjaal ook altijd minder sterk zijn naar mijn mening.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Als het goed is door het verhaal, maar als dat niet best is, zal ik me laten leiden door de muziek.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Het kan leuk zijn, beetje swing en eigentijdsheid kan geen kwaad. Alles wordt een beetje meer van nu.

Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
moeilijk moeilijk, andre hazes de musical zit ik niet echt op te wachten, maar een musical van een intresante band kan wel weer altijd..

  [ # 17 ] 17 February 2008 01:30 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
Ja: Ik heb Mamma Mia en Doe Maar gezien.

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja, dat was ik van de hoogte.

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee: ik kende de muziek van ABBA natuurlijk en die van Doe Maar vaag, maar was meer benieuwd hoe ze liedjes tot een musical konden maken. En de verhalen trokken mij wel aan.

4. Vond u het verhaal interessant?
Beide verhalen vond ik interressant om te volgen. Wel zijn de verhalen tuurlijk niet heel dik. Blijven flitterdunne verhalen. Maar in een musical krijg je vaak niet genoeg tijd om dit te kunnen uitbouwen qua tijd.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ik denk dat het moeilijk is om te creeren. De song moeten wel goed kunnen aansluiten op een verhaal. Het gevaar is dat de songs niet goed aansluiten op het verhaal. Dat song niks zeggend worden in het geheel. Als dit kloppend is kan het erg goed werken.

Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Het kan een breed publiek trekken door de PR machines en de bekende songs van popgroepen. Mensen vinden herkenbaar en willen dit graag zien. En een bekende naam doet wonderen 😉

Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Ik vind dat er om een verhaal muziek moet worden geschreven. Muziek kan een extra dimensie geven aan een verhaal, een emotie versterken,enz. Voor mijn gevoel past het jasje van de musical dan beter. Het sluit meer op elkaar aan.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Over het algemeen ben ik meer door het verhaal geboeit. Natuurlijk is het erg van belang hoe het spel van de acteurs is, decor,enz. Dit maakt het plaatje rond. De muziek maakt het verhaal natuurlijk af.


9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Af en toe vond ik het wel leuk, maar tegenwoordig lijkt er een trend op te komen dat er van elke persoon of band een musical moet worden geschreven. Ik vind het beetje onorgineel worden en eenheidsworst op ten duur.


Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?

Nee. Zie nr 9.

  [ # 18 ] 17 February 2008 02:10 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)
We Will Rock You, Mamma Mia, Saturday Night Feverl live in het theater, allen in Londen en MM ook in Nederland. Boe Maar van tv.
2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Bij Saturday Night Fever is de muziek speciaal voor dit (film)scriptgeschreven natuurlijk, dus daar is wat anders aan de hand. Bij de andere producties is er sprake van een echte jukebox musical, dus ja.
3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Bij Mamma Mia was ik echt benieuwd. Was ook een beetje een pionier in dit genre, en ik was als 8 jarig jongetje een enorme fan. In de andere gevallen ging ik eigenlijk ONDANKS het jukebox gegeven.
4. Vond u het verhaal interessant?
Mamma Mia werkt uitstekend, We Will Rock You is te flauw voor woorden. ERG vergezocht en melig. De beste jukebox vind ik nog altijd Our House op muziek van Madness. Goed verhaal en een feest van herkenning
5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Het boort een nieuwe markt aan en dat is natuurlijk altijd goed. Mensen krijgen misschien het idee dat musical een lichtvoetig avondje meezingen is, dat vind ik nogal een bezwaar. Alles valt of staat met een goed script: bij We Will Rock You worden kosten noch moeite gespaard, maar het is een koude, commerciële bedoening. Dat is jammer.
6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Mamma Mia was echt een hype en dat was knap. In Londen stond daar geen enkele grote musicalnaam in. We Will Rock You idem. Blijkbaar gaan mensen makkelijk naar een “idee” van een musical. Slimme marketing en het betrekken van popsterren bij de publiciteit helpt enorm. Met de teruglopende verkopen van cd’s is dit voor uitgespeelde groepen (AbbA, Queen, Madness, Dolly Dots) een goede manier om geld te verdienen, dus vandaar.
7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Een jukebox musical is iets totaal anders dan een gewone musical. Een componist maakt iets met een verhaal in gedachten. Bij de genoemde shows moet nogal wat overhoop worden gehaald om bepaalde titels in de show te krijgen (Chiquitita in Mamma Mia bijvoorbeeld.
8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Ik ben meestel geboeiD door de combinatie van muziek en verhaal. Al bestaan er scores waar ik de uiteindelijke voorstelling enorm vond tegenvallen, ondanks schitterende muziek (Chess bijvoorbeeld). Bij jukebox zul je dat nooit hebben.
9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Na het zien van Spring Awakening afgelopen jaar is rockmuziek helemaal terug in het theater. En terecht!10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
We zullen zien. De jukeboxshows floppen bij bosjes de laatste tijd (desperateley seeking susan bijvoorbeeld), maar één van de grootste hits van dit moment is Jersey Boys. Commerciële shows zullen er altijd zijn, en dus ook jukebox-shows. We wachten rustig op een Madonna Musical….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 19 ] 17 February 2008 02:12 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
JA

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Ik ging naar SNF omdat ik bij Aida was geweest en erachter kwam dat ik musicals wel érg leuk vond!
Mama Mia omdat ik er veel over had gehoord en nieuwsgierig was

4. Vond u het verhaal interessant?
Interessant niet echt, maar wel leuk

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Uh….blijkbaar loopt het goed, dus: JA

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Bekend bij de mensen

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Ik heb liever muziek om een verhaal, dat werkt toch het beste voor mij. Ik vind namelijk Aida, Tarzan en Ciske beter dan een musical zoals Mama Mia

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
In dit geval de muziek

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Soms kan het goed uit pakken, maar soms ook niet

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Geen mening, het ligt er helemaal aan wat het dan wordt

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 20 ] 17 February 2008 02:12 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  489
Geregistreerd  2007-05-14

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)

Ja, allemaal.

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja.

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee. De muziek was in enkele gevallen juist de reden dat de show me niet aansprak. Maar omdat ik de show wilde zien ben ik toch gegaan.

4. Vond u het verhaal interessant?
Niet bij al deze shows.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Als het goed gedaan wordt; zeker.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Omdat de muziek herkenbaar is. Daarnaast heb je naast het gewone musicalpubliek ook nog de ‘fans’ van de muziek die naar de show komen.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Ik denk dat dit verschilt. Sommige muziek is perfect om er een verhaal omheen te schrijven, dus waarom moeilijk doen? Maar in andere gevallen is het veel makkelijker om eerst een verhaal te schrijven en daarna pas de muziek. Zolang het niks aan de kwaliteit van de show af doet maakt het mij niet uit.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Een combinatie.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Zolang er over nagedacht wordt en het goed gebeurt vind ik het prima. Het moet wel echt ergens over gaan en niet alleen maar ‘voor de muziek’ want in dat geval kun je net zo goed naar een concert gaan.

Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Zie antwoord 9.

  [ # 21 ] 17 February 2008 03:38 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1425
Geregistreerd  2005-01-29

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)
-Mamma mia! (Abba)
-Doe maar (Doe maar)
-Saturday Night Fever (Beegees)
-Love me just a little bit more (Dolly Dots)
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)

Mamma Mia!


2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja, dit wist ik voordat ik naar de musical ging.

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Niet zozeer alleen voor de muziek. Het leek me een leuke, vrolijke musical met een leuk verhaal.

4. Vond u het verhaal interessant?
Ik vond het een leuk verhaal, goede lijn in het verhaal en goed te volgen. Niet te moeilijk, gewoon een lekker verhaal om naar te kijken en luisteren.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ik denk dat dit heel erg ligt aan de soort muziek waar je een verhaal omheen wilt schrijven. De teksten van de liedjes moeten zich wel lenen voor een verhaal, daar moet dus ook een goed verhaal in zitten en je moet de liedjes op een logische wijze aan elkaar kunnen koppelen zodat ze ook een goedlopend verhaal vormen en er geen vreemde situaties ontstaan of dat je je af gaat vragen waarom er op dat punt een lied zit.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Ik denk dat het voor mensen die nooit naar een musical zijn gegaan een goede manier is om kennis te maken met het genre. Door bekende muziek te gebruiken zorg je voor een stuk herkenning bij de mensen. Bovendien heb je altijd mensen die de muziek nog kennen en fan zijn/waren van de band, voor hen is het denk ik ook aantrekkelijk om naar een show te gaan waar muziek van die band in zit.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Muziek moet wel in dienst staan van het verhaal, het moet niet zo zijn dat er maar een liedje gezongen wordt omdat dat nu eenmaal bij musical hoort. Ik denk dus dat het het handigste is om om een verhaal muziek te schrijven.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Voor mij is het mooie van musical juist de combinatie van muziek en verhaal. Deze twee elementen samen zorgen ervoor dat ik een mooie avond uit heb. Als één van de twee niet klopt vind ik het al meteen een stuk minder.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Het kan zorgen voor een hele mooie combinatie, zoals ik bij Mamma MIa het geval vond. Ik vind een combinatie goed, een aantal musicals met popnummers, maar vooral ook de ‘klassieke’ musicalnummers niet vergeten omdat die ook gewoon heel mooi zijn.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Moeilijke vraag. Ik denk dat dat heel erg ligt aan de band/zanger waarover een musical gemaakt wordt. De muziek moet zich lenen voor een musical, er moet een goed verhaal mee te maken zijn. DAn heb ik er niks op tegen om deze muziek te gebruiken in een musical. Is dit echter niet het geval kunnen ze dit beter niet doen.

   Handtekening   

Liefs Monique

Behind every bitch…there`s a guy who made her that way

LOVE is only a chapter in a guy`s life, but for a girl…it`s the whole book

  [ # 22 ] 17 February 2008 04:03 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen) 3x
-Mamma mia! (Abba) 4x
-Doe maar (Doe maar) 2x
-Saturday Night Fever (Beegees) 2x
-Love me just a little bit more (Dolly Dots) 1x
JA/NEE
(zo nee dan is het einde enquete voor u)


2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja, dat wist ik bij ze allemaal.
3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
-We will rock you (Queen) Ik heb me indertijd, doordat ik fan was van een van de toenmalige hoofdrolspelers, erg verdiept in de voorstelling. Ik heb duizend plaatjes bekeken, de cd geluisterd, scripts gelezen etc en de voorstelling leek me geweldig.
-Mamma mia! (Abba) Deze trok me eerst niet maar ik kreeg een kaartje voor Sinterklaas en na de eerste keer was ik verkocht.
-Doe maar (Doe maar) Een vriendin sleepte me de eerste keer mee
-Saturday Night Fever (Beegees) De show leek me heel leuk nadat ik reclame filmpjes e.d. had gezien.
-Love me just a little bit more (Dolly Dots) Paul Boereboom speelde erin.

4. Vond u het verhaal interessant? Bij Mamma Mia en Doe Maar zit het verhaal m.i. het beste in elkaar. Bij Love Me was het nogal dun, maar het werd erg leuk gebracht. Bij SNF en WWRY vind ik het verhaal ook wel interessant.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Lijkt me prima, als het verhaal en de liedjes elkaar maar versterken en het niet lijkt alsof het verhaal er aan de haren bij is gesleept.
6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Het is natuurlijk herkenbaar. Saturday Night Fever past niet helemaal in het rijtje omdat die liedjes voor de film geschreven zijn als ik me niet vergis. Het is dus geen jukeboxmusical maar een musical die gemaakt is n.a.v. een film. Ik denk dat de populariteit en bekendheid van bijvoorbeeld Queen zeker bijdraagt aan het succes van de musical maar dat dit geen succesgarantie is. Daddy Cool bijv.  is bij mijn weten een veel minder groot succes.
7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Dat maakt mij niets uit, als het maar op elkaar aansluit.
8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Dat ligt eraan. Als het een goed verhaal is boeit het verhaal even sterk als de muziek maar als het verhaal flut is let je natuurlijk meer op de muziek.
9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
In het geval van WWRY gaat het over Hard Rockmuziek, en ik vind het geweldig dat deze krachtige muziekstijl gebruikt wordt in de musical, omdat musicals soms ook heel krachtig moeten zijn. Soms vind ik popinvloeden een beetje misplaatst, bijvoorbeeld in de nieuwe versie van Evita. Daar wordt soms op een “poppy” manier gezongen waar het m.i. beter klassiek had kunnen zijn. Maar dat heeft natuurlijk meer met een specifieke uitvoering te maken.
10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?

Dat maakt mij niet uit, als de liedjes maar iets te vertellen hebben. Special D de musical lijkt me bijvoorbeeld niet zo’n succes 😉.

Edit: Het verhaal van Love Me en de inhoud van de liedjes was niet bijster intelligent maar dit was gewoon een “gedachten op nul en ga mee in het vrolijke gevoel”-musical. Daarom vond ik hem toch wel geslaagd 😊.

[ Gewijzigd: 17 February 2008 04:08 PM by Marik ]
  [ # 23 ] 17 February 2008 04:17 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen)  JA
-Mamma mia! (Abba)  JA
-Doe maar (Doe maar)  JA
-Saturday Night Fever (Beegees) NEE
-Love me just a little bit more (Dolly Dots) NEE


2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Op Saturday Night Fever na wist ik dat wel ja. Ik ging ervan uit dat die muziek speciaal voor de film geschreven was, in ieder geval in hoofdmoot.

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Het hangt van de productie af. Doe Maar is jeugdsentiment, en als al het andere dan wel goed lijkt te zijn, zoals scripten cast ga ik er wel heen. Mamma Mia was enthousiast ontvangen en dat maakte me nieuwsgierig. We Will Rock you werd afgebrand om zijn scripten dat maakte me juist nieuwsgierig.

4. Vond u het verhaal interessant?
Interessant is niet echt het goede woord. De verhalen van Doe Maar en Mamma Mia zijn onderhoudend genoeg om je een avond te plezieren, dat van We Will Rock You is door zijn absurditeit wel weer grappig. Als avonturenverhaal is t wel mislukt.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Net als bij een gewone productie moeten muziek, scripten uitvoering kloppen. Bewezen muziek kan goed werken, maar het gebruik van bestaande liedteksten is doorgaans zwakker dan speciaal voor het verhaal geschreven teksten. Zodoende denk ik dat vertalingen van Jukebox-musicals voor het gevoel beter werken dan die met originele songs. Al met al denk ik dat het een goedwerkend concept is.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Euh, deze vraag is sturend. Herkenbaarheid en nostalgie speelt een rol, maar ook het “feestje” gevoel zal aanspreken. En het zijn gewoon goed neergezette producties.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Het belangrijkste is dat het eindresultaat moet kloppen. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Het zal lastiger zijn een verhaal rond songs te schrijven dan gewoon out of the blue. Maar dat is niet mijn probleem als bezoeker. Ik wil een aangename avond of middag hebben als ik de show bezoek.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Het verhaal is belangrijker dan de muziek, in die zin dat als het verhaal niet deugt je daar continu mee te maken hebt, en bij muziek kan het slechts een korte periode zijn (maar ook de hele show lang natuurlijk). Toch denk ik niet dat ik van een show kan genieten waarvan het verhaal echt verschrikkelijk is en de muziek goed, terwijl dat omgekeerd nog wel zo kan zijn, hoewel niet heel waarschijnlijk.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
En wat vinden we van de invloeden van musical op de popmuziek. Niks mis mee.


10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Gevoelmatig heb ik liever een nieuwe productie dan een nieuwe jukebox. Er zijn goede, zoals Our House, Doe Maar, Mamma Mia, maar ook een aantal minder goede. Simpelweg weet ik ook niet veel uitvoerenden, wiens materiaal ik zo interessant vind dat er een musical van te maken is. Veel muziek die ik waardeer waardeer ik om de uitvoering van de betreffende artiest; en met een musical is dat voordeel al weg.

  [ # 24 ] 18 February 2008 04:37 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1730
Geregistreerd  2002-07-10

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-Mamma mia! (Abba)
-Saturday Night Fever (Beegees)

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja, dat wist ik. Ik kende de muziek al voor ik wist dat er een musical was/zou komen

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
In die tijd probeerde ik elke musical te zien

4. Vond u het verhaal interessant?
Nee, absoluut niet

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Blijkbaar is het een goedwerkend concept, aangezien dit soort musicals meestal goed bezocht wordt. Ik hou er niet zo van, maar dat komt omdat er vaak ook voor veel te veel decor en kleurtjes wordt gekozen. De muziek is al herkenbaar, dus ook de rest moet simpel en voorspelbaar zijn. Tegenwoordig haak ik dus bij voorbaad al af.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Als het maar beweegt en kleurtjes heeft (citaat Tim en zo waar) Mensen willen graag vermaakt worden als ze naar het theater gaan. Dit houdt in dat het vooral niet te moeilijk en te vernieuwend moet zijn. Als je de muziek al kent, wordt het makkelijk toegankelijk en dat is heel fijn… schijnt…

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Dat maakt me helemaal niet uit. Als de muziek al bestaat, zou ik het echter prettig vinden, als de rest dan verrassend is, anders kan ik net zo goed een cd aanzetten.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Het verhaal

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Ik ben een liefhebber van popmuziek, dus daar heb ik geen probleem mee.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Het mag wel, zolang ik er maar niet heen moet. Het gevaar is echter dat straks elke artiest zijn liedjes aan elkaar plakt en er een musical van maakt en volgens mij zou dat de moord op deze tak van kunst zijn.

   Handtekening   

Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün

http://www.clownzoey.nl

  [ # 25 ] 18 February 2008 05:03 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  23
Geregistreerd  2004-06-01

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-We will rock you (Queen) Nee
-Mamma mia! (Abba) Ja
-Doe maar (Doe maar) Nee
-Saturday Night Fever (Beegees) Ja
-Love me just a little bit more (Dolly Dots) Ja

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Ja

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
Nee, ik ging gewoon voor de musical in zijn geheel.

4. Vond u het verhaal interessant?
Van Mamma Mia vond ik het verhaal het interessantst. Van SNF en Love me minder

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ja

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Om nieuw publiek te trekken die naar de musical gaat vanwege de voor hen bekende nummers.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
Het maakt mij niet uit. Zolang het maar precies op elkaar aansluit en alles in dezelfde taal is. Niet zoals bij Love me dat de nummers in het Engels bleven, want dat vond ik minder.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Dat is voor mij verschillend. De ene keer de muziek, de andere keer het verhaal. Maar als het een goed verhaal is die doorgaat in de muziek dan ben ik in het algemeen geboeid.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Ik vind het goed zolang het maar niet de overhand gaat krijgen in de musicalwereld.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Het moet niet teveel worden. Ik zou zeggen één musical per seizoen in Nederland.

  [ # 26 ] 19 February 2008 09:55 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

1. Heeft u 1 van de volgende musicals bezocht:
-Mamma mia! (Abba)
-Saturday Night Fever (Beegees)

2. Wist u dat de muziek van deze musical bestaande muziek was en er een musical omheen is geschreven?
Bij Mamma Mia wel, bij Saturday Night Fever heb ik me dat niet echt gerealiseerd. Ik wist wel dat die afgeleid was van een film, maar die had ik nooit (helemaal) gezien.

3. Ging u naar die musical, omdat u de muziek kende en daardoor de musical wou zien? Zo niet waarom wel?
In beide gevallen had ik de mogelijkheid om met (flinke) korting te gaan. Het zou niet mijn eerste keuze geweest zijn, ik ben meer van de historische musicals.

4. Vond u het verhaal interessant?
Mamma Mia vond ik erg leuk, het viel me 100% tegen, gezien de scepsis waarmee ik naar deze voorstelling ben gegaan. Van Saturday Night Fever is weinig blijven hangen, dus die heeft me niet echt geboeid.

5. Denkt u dat het creeren van een musical rondom bestaande muziek een goedwerkend concept is? Zo nee, waarom niet?
Ik blijf er toch wel sceptisch tegenover staan. Je kunt moeilijk de originele muziek intact laten, zonder dat de kwaliteit van het verhaal daar onder lijdt. Ik vind het een geforceerde manier van creeëren, en ergens ook een beetje te makkelijk.

6. Toch worden dit soort musicals veel bezocht, waarom denkt u dat dat gebeurd?
Ik denk dat dat voor een deel komt doordat de fans van de originele bands deze musical bezoeken, maar ook bij het grotere publiek is er herkenning, zonder dat je echt fan hoeft te zijn van die band. Popmuziek is tenslotte bij een grotere groep populair dan musicalmuziek. Daarnaast zijn de verhalen vaak iets minder ingewikkeld, wat het toegankelijk maakt voor een breder publiek.

7. Vind u dat er om een verhaal, muziek moet worden geschreven, of zoals in dit geval dat er rondom de muziek een verhaal moet worden geschreven? en waarom?
In een musical wordt het verhaal verteld door middel van muziek en liedjes. Ik denk dus dat het verhaal centraal moet staan, de liedjes staan in dienst van het verhaal en moeten een toevoegende waarde hebben.

8. Bent u meer geboeit door de muziek of door het verhaal?
Ik word geboeid door een goede combinatie van muziek en verhaal. Als ik voor het verhaal zou gaan kon ik beter een toneelstuk bezoeken, als ik voor de muziek zou gaan is een opera een betere keuze.

9. Wat vind u van de invloeden van popmuziek in de musical? en waarom?
Het concept zoals hierboven beschreven trekt me (nog steeds) niet. Dat neemt niet weg dat sommige van componisten die van oorsprong popmuziek waren, neem Henny Vrienten, ook hele goede musicalmuziek kunnen schrijven (Ciske de Rat). En daar mag dan best een poppy sound aan zitten.

10. Stelling: Van mij mogen er van meer muziek van bands/zangers, etc. musicals worden gemaakt. JA/NEE en waarom?
Nee, om bovenstaande redenen.

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

 < 1 2
2 of 2