1 of 3 |  1 2 3 > 
Verplichte Figuren - 20 februari 2008 - Theater de Tobbe
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Tja, weinig mensen hebben de voorstelling nog maar gezien dus zouden er mogelijk SPOILERS in dit verslag kunnen staan, maar ik geef in dit verslag geen enkel onderdeel van het plot weg… Dus het is redelijk veilig om te lezen. 😉
   
   
   
   
 

Verplichte Figuren — Woensdag 20 februari 2008

Love Actually meets musical in een rauwe en wrange muzikale komedie.

Een aaneenschakeling van scènes die aanvankelijk los lijken te staan van elkaar, maar die gaandeweg als puzzelstukjes in elkaar vallen. Een voorstelling waarin iedereen op zijn eigen manier liefde aanvaart, beleeft en afwijst.

Het verhaal uitleggen doet afbreuk aan de beleving en zou veel ruimte in beslag nemen, maar aangezien ik toch iedereen zou aanraden te gaan komt dat wel goed… 😉

Alex Klaasen neemt in totaal vier rollen voor zijn rekening. Vier totaal verschillende rollen met vele verkledingen die allemaal fantastisch tot leven komen. Als ouder echtpaar met Ellen Pieters is hij prachtig in het eeuwige gekibbel over wc papier, maar ook als nicht met een internetdate (die hem alle standjes van z’n huis laat zien) is hij hilarisch. Al is de scene blijkbaar te heftig voor het overwegende 60+ publiek gezien de lege plekken na de pauze.

Ellen Pieters vormt het onbetwiste hoogtepunt van de avond. Als succesvol schrijfster en moeder wiens man vreemd gaat heeft ze een fantastische scene in de tweede akte waar ze dat doet wat je niet verwacht van een dergelijke vrouw. Toch zit het echt hoogtepunt in de laatste scenes als oudere vrouw die innig bevriend raakt met haar neger-verpleger en afscheid neemt van haar man.

Jelka van Houten speelt maar één rol (op tien seconden ensemble na). Ze opent de show verkleed als Koko Nijn in een groot pak in het pretpark waar ze werkt. Alwaar ze haar laatste vriendje dumpt vanuit haar pak. Een erg komisch moment. In een aantal onmogelijke liederen bezingt ze de liefde en vormt een soort rustpunt tussen de andere karakters. Ze heeft een prachtige scene in de tweede akte als de vrouw van haar minnaar langskomt.

Het ensemble wordt gevormd door Martine de Jager, Peter van Rooijen en Maarten Heijmans. Al mag je het eigenlijk geen ensemble noemen. Ze spelen volwaardige rollen. Helaas weet ik van de heren niet wie welke acteur is, maar hun prestaties zijn top en kunnen zich probleemloos meten met de A-namen van de cast. De Ober, Pijpkonijn, Petra de schildpadverzorgster, Jesse… Stuk voor stuk sterk en uitermate hilarisch.

Het scriptvan Niek Barendsen is ingenieus. Teksten zijn komisch, rauw en grof. Soms zijn de scènes echter zo wrang dat je wel wil lachen, maar het niet durft omdat je beseft hoe tragisch het is wat er gebeurd. Ik werd er van tijd tot tijd stil van. Geweldige opmerking waarover ik echt dubbel gelegen kwam van Alex Klaasen als nicht Rico: “Nee, ik ben geen slet, ik ben gewoon heel sociaal”. Jurriaan van Dongen verzorgde de liedteksten en die zijn ook van het niveau dat je van deze man mag verwachten. Complexe poëtische teksten, jammer dat ze niet helemaal tot hun recht komen. Hoe vreemd het ook klinkt, maar dit was de eerste keer dat ik bij een musical geregeld dacht: Doe maar niet zingen… Toch vreemd, toch? Peter de Witte schreef namelijk muziek die je het beste kunt omschrijven als piano geplingel met een beatje eronder. Een paar sterke songs moeten zich staande zien te houden te midden van een hoop songs die nergens beginnen en nergens heengaan. Songs lijken maar voort te duren daardoor. Erg jammer, want het scripten de liedteksten verdienen vele malen beter. Ach, het zal een kwestie zijn van smaak…

Marcus Azzini pleegde vorig jaar nog een aanslag op Hair, maar toont op wonderbaarlijke wijze met Verplichte Figuren een fantastische acteursregisseur te zijn. Hoog tempo, rake teksten en alle karakters zijn geloofwaardig en op een bepaalde manier herkenbaar. Toch blijven alle aparte karakters duidelijk gescheiden. Prachtig.

Dit was pas de tweede try out en er moet nog wel degelijk aan gewerkt worden, het licht was nog niet optimaal. Soms gingen er spots aan op de verkeerde momenten en er waren veelvuldig schaduwen te zien van langslopende mensen in de ‘coulissen’. Al kan het ook liggen aan het ultrakleine theater. Wonder boven wonder was het geluid prima. Ik heb alles kunnen verstaan, wat toch wel uitzonderlijk genoemd mag worden voor een try out…

Ik heb een heerlijke avond gehad. Veel gelachen, maar toch geen traan gelaten. Met betere, ondersteunende muziek was dat hoogstwaarschijnlijk wel gebeurd. Een voorstelling die het waard is om gezien te worden al was het maar om het prachtige spel dat de hele cast levert.

  [ # 1 ] 21 February 2008 07:44 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

leuk verslag, ik ga morgen en kan niet wachtten :D

  [ # 2 ] 21 February 2008 08:50 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Ik ga in april en wilde met m’n dochter van 9 gaan, maar als ik dit zo lees kan ik beter iemand anders meenemen, denk ik?
Mij lijkt het wel geweldig! Alex was in Jan, Jans en de kinderen en in Lang en Gelukkig ook zo briljant!! Hij kan echt zooo goed verschillende typetjes spelen!!!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 3 ] 21 February 2008 09:30 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

MoNieky - 21 February 2008 08:50 AM

Ik ga in april en wilde met m’n dochter van 9 gaan, maar als ik dit zo lees kan ik beter iemand anders meenemen, denk ik?

Oei, da’s lastig. Ik ken jou dochter natuurlijk niet, maar negen jaar is wel erg jong als je nagaat dat deze voorstelling onder andere een behoorlijk ranzige homoseksscene heeft en gesprekken over aanverwante onderwerpen…

Ik zou het zelf niet doen, maar ik twijfel zelfs of ik mijn zusje van zestien mee zou nemen… 😉

  [ # 4 ] 21 February 2008 10:32 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Goed verslag Tim!

Ik ga 21 maart samen met Niels, en ben erg benieuwd!!

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 5 ] 21 February 2008 12:15 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Lance - 21 February 2008 09:30 AM
MoNieky - 21 February 2008 08:50 AM

Ik ga in april en wilde met m’n dochter van 9 gaan, maar als ik dit zo lees kan ik beter iemand anders meenemen, denk ik?

Oei, da’s lastig. Ik ken jou dochter natuurlijk niet, maar negen jaar is wel erg jong als je nagaat dat deze voorstelling onder andere een behoorlijk ranzige homoseksscene heeft en gesprekken over aanverwante onderwerpen…

Ik zou het zelf niet doen, maar ik twijfel zelfs of ik mijn zusje van zestien mee zou nemen… 😉

De kans is groot dat je haar heus nog wel een keertje bij een musical ontmoet 😉
Maar dank je voor de info, want dit keer neem ik haar zeker niet mee!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 6 ] 21 February 2008 12:26 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

MoNieky - 21 February 2008 08:50 AM

Ik ga in april en wilde met m’n dochter van 9 gaan, maar als ik dit zo lees kan ik beter iemand anders meenemen, denk ik?
Mij lijkt het wel geweldig! Alex was in Jan, Jans en de kinderen en in Lang en Gelukkig ook zo briljant!! Hij kan echt zooo goed verschillende typetjes spelen!!!

Ik wil anders wel mee Monique!

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 7 ] 21 February 2008 02:21 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Scarletwoman - 21 February 2008 12:26 PM
MoNieky - 21 February 2008 08:50 AM

Ik ga in april en wilde met m’n dochter van 9 gaan, maar als ik dit zo lees kan ik beter iemand anders meenemen, denk ik?
Mij lijkt het wel geweldig! Alex was in Jan, Jans en de kinderen en in Lang en Gelukkig ook zo briljant!! Hij kan echt zooo goed verschillende typetjes spelen!!!

Ik wil anders wel mee Monique!

Gezellig afgesproken, tenminste als je dan kan!! Het is dinsdag 8 april en zowat bij jou om de hoek…. Isala dus 😄

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 8 ] 21 February 2008 07:55 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2004-09-08

Klinkt goed! Ik ga binnenkort ook in Enschede.
ben erg benieuwd!

  [ # 9 ] 21 February 2008 09:37 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

MoNieky - 21 February 2008 02:21 PM
Scarletwoman - 21 February 2008 12:26 PM
MoNieky - 21 February 2008 08:50 AM

Ik ga in april en wilde met m’n dochter van 9 gaan, maar als ik dit zo lees kan ik beter iemand anders meenemen, denk ik?
Mij lijkt het wel geweldig! Alex was in Jan, Jans en de kinderen en in Lang en Gelukkig ook zo briljant!! Hij kan echt zooo goed verschillende typetjes spelen!!!

Ik wil anders wel mee Monique!

Gezellig afgesproken, tenminste als je dan kan!! Het is dinsdag 8 april en zowat bij jou om de hoek…. Isala dus 😄

Ik zal binnenkort kijken of ik iets kan regelen qua oppas…;)

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 10 ] 22 February 2008 12:19 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Trailer van de show:
https://www.youtube.com/watch?v=x_mqMcLh9nk

  [ # 11 ] 23 February 2008 09:52 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ben gister geweest, en het grote gemis was goede muziek, daardoor werden de nummers zelfs bijna saai. maar het spel, verhaal was erg sterk, je krijgt soms echt medelijden met de personages, en in de oma en opa rol zag ik veel terug

  [ # 12 ] 23 February 2008 10:29 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Ik ben net terug van een voorstelling die wat mij betreft te lang duurde. Ik kan me erg herkennen in de kritieken hierboven. Op het openingsnummer (en dus slotnummer) na is niks blijven hangen van de muziek of gezongen teksten. Ik vond ze zeker niet bijdragen aan het verhaal, en ze gingen in veel gevallen echt nergens heen.

De acteurs deden het allemaal goed, al was de zang niet altijd even zuiver. De beoogde typetjes kwamen goed naar voren. Met name Alex Klaasen heeft hierin zijn specialiteit weer bewezen. De scenes maakte het echter langdradig. Je zag de clue vaak al van mijlenver aankomen, of er werd om de hete brij heen gedraaid zonder dat waar het om ging echt benoemt werd.

De verschillende lijnen zijn leuk in elkaar gedraaid. In het begin kijk je naar mensen die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben, maar die elkaar toch op enig moment in het ‘‘verhaal” tegen komen. Verhaal tussen haakjes, omdat ik vond dat er weinig diepgang in zat.

Kortom, de voorstelling is voor mij tegen gevallen. Hierbij wel aantekenend dat ik nog geen maand geleden naar Lang en Gelukkig ben geweest, en mogelijk te hoge verwachtingen heb opgebouwd. Toch blijft Alex een favoriet, al zou ik hem graag een keer een serieuze musicalrol zien spelen!

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 13 ] 23 February 2008 11:31 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Mooie verslagen!
Ik kan niet wachten tot 24-05, dan ga ik! 📣

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 14 ] 24 February 2008 08:38 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Je verslag maakt me nieuwsgierig!

Misschien moet ik toch maar gaan 😄

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 15 ] 01 March 2008 12:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

lotje - 23 February 2008 10:29 PM

De verschillende lijnen zijn leuk in elkaar gedraaid. In het begin kijk je naar mensen die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben, maar die elkaar toch op enig moment in het ‘‘verhaal” tegen komen. Verhaal tussen haakjes, omdat ik vond dat er weinig diepgang in zat.

:denk:  :bah:  :ohw:

Lotje? Wat is er gebeurd? Deze voorstelling heeft behoorlijk wat diepgang, in elk geval meer dan Lang & Gelukkig… Het is alleen dat alles hier heel dicht bij het publiek staat. Het is niet zo afstandelijk.

Ik heb gisteren de premiere kunnen zien en hoe de voorstelling in anderhalve week zichzelf heeft ontwikkeld is onvoorstelbaar. Zo’n sterke voorstelling.

[ Gewijzigd: 01 March 2008 12:43 PM by Lance ]
 1 2 3 > 
1 of 3