1 of 2 |  1 2 > 
Angels in America Toneelgroep Amsterdam
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Angels in America — Toneelgroep Amsterdam

Gezien: try out, 1 maart, Stadsschouwburg Amsterdam


Tony Kushners “Angels in America” was jarenlang mijn favoriete toneelstuk. De voorstelling die Guy Cassiers en het RO theater begin jaren 90 maakten sloeg bij mij in als een bom. Een groot, angstaanjagend, grappig en ontroerend stuk vol symboliek, doodsdreiging en karakters waar ik me moeiteloos mee kon identificeren. Vijftien jaar na verschijning van het stuk komt Toneelgroep Amsterdam met een nieuwe enscenering van Ivo van Hove. Het werd tijd.

Van Hove kiest in deze nieuwe “marathon” voor een compleet kaal toneel. Er staan twee grote zwarte dozen op de vloer waaruit New Yorkse sfeerbeelden worden geprojecteerd op de achterwand. Er hangen een aantal zwarte langwerpige dozen boven de hoofden van de spelers. Meer niet en dat is in van Hove’s geval opmerkelijk. Geen publiek op de speelvloer, geen televisiecamera’s….gewoon ouderwets spelen op een kale vloer. Gelukkig wordt er versterkt gespeeld, want een leeg toneelhuis wil de verstaanbaarheid nogal eens tekort doen.

Alle aandacht ligt dus op de tekst en de acteurs en met een stuk als “Angels in America” kun je daar moeiteloos op vertrouwen. Je wordt als publiek binnen 10 minuten genadeloos het soapachtige verhaal ingezogen om meer dan 5 uur later (met 1 pauze van 45 minuten) met pijn in je hart afscheid van ze te nemen. Het stuk zit vol, overvol bijna, maar alle karakters zijn rond en hebben zinnige dingen te melden. Het woord AIDS komt nauwelijks voor, meer wordt er gesproken over de Pest. De bijbelse verwijzingen naar de zondvloed en de engel zijn soms erg Amerikaans, maar zijn in de context van dit stuk absoluut geloofwaardig. “Angels” geeft een ontluisterend beeld van de Amerikaanse samenleving en blijkt 15 jaar na dato nog even veelzeggend. Er sterven in Manhattan nog maar weinig mensen aan AIDS, maar het gevoel van verlies, het verdriet van afscheid nemen en de maatschappij en haar verschoppelingen blijven schitterend in evenwicht in Kushners fenomenale stuk.

De acteurs schitteren zonder uitzondering. Hadewych Minnis speelt een aandoenlijke en wanhopige Harper (een heel andere interpretatie dan Catherine van Bruggencate bij het Ro). Fedja van Huet is fantastisch als Louis, de jongen die zijn stervende partner verlaat. Prior, de zieke jongen is zonder twijfel de beste rol van Eelco Smits tot nog toe. Barrie Atsma zie je worstelen als Mormoon met zijn gevoelens. Hans Kesting maakt van zijn Roy Cohn een afschrikwekkende maar ook aandoenlijke man. Marieke Heebink, Alwin Pulinckx en Roeland Fernhout spelen de andere rollen op een fabelachtige manier. Hier is een ensemble aan het werk wat prachtig in evenwicht is en je moeiteloos meeneemt op de lange reis die Angels in America toch is. Maar het is een reis om van te genieten.

Na een nachtje slapen ben ik alleen nog maar enthousiaster. Mijn verwachtingen waren, na mijn ervaring bij het Ro theater, torenhoog, maar TGA lost ze hier moeiteloos in. “Angels” is een pracht van een voorstelling en wat mij betreft nu al het hoogtepunt van dit theaterseioen. En dan was dit nog maar de eerste try-out. Snel boeken die kaarten!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 1 ] 03 March 2008 04:51 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Ik ben heel benieuwd. Hadden jullie in Amsterdam ook een maaltijd bij de voorstelling? En heeft Carel Alphenaar zijn vertaling nog op bepaalde punten herzien, of is deze gelijk gebleven aan de RO theaterversie? Ik vond het nogal matig in vergelijking met Kushners origineel.
Kan niet wachten op 12 april in Utrecht, zeker niet na deze enorm positieve reactie.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 2 ] 07 March 2008 08:46 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Er waren (lekkere) broodjes in de pauze, maar meer niet. Ik kan me van de vertaling van Alphenaar van toen niet zoveel meer herinneren eerlijk gezegd, maar hij klonk hier uitstekend. Iets “aardser” dan Kushner misschien…..maar ja….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 3 ] 19 March 2008 01:44 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Bedankt voor je gepassioneerde verslag! Ik ben nieuwsgierig gemaakt.
Ook ik ben 12 april van de partij in Utrecht. Ik probeer niet te hoge verwachtingen te hebben.
Het is ook een van mijn favoriete stukken en ik ben niet zo’n liefhebber van de regieconcepten van Ivo van Hove. Voor Tony Kushner en de fantastische cast wil ik mij dit keer daar wel over heen zetten. Ook omdat ik het stuk nog nooit in het theater heb gezien.

  [ # 4 ] 13 April 2008 09:38 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  126
Geregistreerd  2006-07-01

Gisteren dan eindelijk geweest en heb er enigszins een ambivalent gevoel aan overgehouden. Aan de ene kant de geweldige cast die werkelijk de sterren van de hemel acteerde en aan de andere kant de enorme hoeveelheid passages die werden overgeslagen. Ik had graag Angels in zijn geheel gezien, en geen verkorte versie. Dat de film die ruim 5 uur duurt al is ingekort vond ik jammer, maar wel begrijpelijk gezien de theatraliteit van bepaalde passages zoals de opening van de tweede akte met Aleksii Antedilluvianovich Prelapsapianov. In het theater werkt theatraliteit uiteraard wel, en ik vond het doodzonde dat bv. de dialoog tussen de zwerfster (Engel) en Hannah Pitt uiteindelijk een monoloog voor Hannah werd. Ook de scene dat Hannah haar huis verkoopt, was ver te zoeken, waardoor de functie van Engel bij dokter en Engel zijn bleef. Tevens was een aantal scènes ingekort en samengevoegd en ik was het meest verontwaardigd door het ontbreken van de epiloog, de aankomst van Roy in de hel en een van de mooiste monologen uit de theatergeschiedenis: Nachtvlucht naar San Fransisco. Waarom??!!

Verder vonden de twee oudere mensen voor mij het nodig om duidelijk te maken dat ze de voorstelling niets vonden door telkens met elkaar in discussie te gaan en hun hoofden samen te voegen. Toen ik ze hierop aansprak keken ze gepikeerd en gingen gewoon door. In de pauze ben ik naar een medewerker van de schouwburg gegaan om te vragen of hij aan hun kon vragen of ze op konden houden of mij twee andere plaatsen kon geven, maar dat was iets waar de schouwburg volgens hem toch echt niet iets aan kon doen. Schandalig! Wat is dan je functie in de schouwburg? Zodoende heb ik van het eindbeeld nauwelijks iets mee kunnen krijgen, behalve twee slecht geplukte Oostblok-kapsels. De eindzin van de vrouwelijke kant van het echtpaar tijdens het applaus sprak overigens wel boekdelen: “Dan zit Dirty Dancing toch wel een stuk beter in elkaar, toch?!”

Overigens was de verzorging om de voorstelling heen perfect met vooraf bloemkool soep met truffel en een broodje, als hoofdgerecht een pasta-salade en na de voorstelling chocolade-mousse toe.
En om met een positief oordeel over de show te eindigen: als het slechts acht mensen lukt om mij zo’n tijd lang geboeid te houden met werkelijk een kaal en leeg toneel en verder zulke minimale middelen, heeft de regisseur samen met de cast absoluut iets geweldigs neergezet dat ik voor geen goud had willen missen. Want wat ze deden en voor elkaar kregen door enkel acteren was fenomenaal.

   Handtekening   

Fuggi Regal Fantasima

  [ # 5 ] 13 April 2008 10:33 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Lovedatsound - 13 April 2008 09:38 AM

l e eindzin van de vrouwelijke kant van het echtpaar tijdens het applaus sprak overigens wel boekdelen: “Dan zit Dirty Dancing toch wel een stuk beter in elkaar, toch?!”

Oei, dat is pijnlijk…

Ik ga in mei naar Angels: moet nog wachten maar ben zeer benieuwd!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 6 ] 13 April 2008 10:33 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

De kaartjes voor 26 april liggen al klaar. Ik ben heel erg benieuwd! Leuk die verslagen!

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 7 ] 14 April 2008 12:02 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Ik was afgelopen weekend ook in Utrecht aanwezig en heb soortgelijke gevoelens als Lovedatsound. Geweldige acteerprestaties van het gehele ensemble! Ook ik miste echter belangrijke passages en helemaal het wonderschone epiloog. Dat was toch een domper aan het eind toen deze niet bleek te komen.

Wat de ervaring vooral minder maakte waren de slechte zichtlijnen in de schouwburg. Er werd veel op de grond gespeeld en dit was gewoon voor veel mensen niet te zien (combi van enscenering en de seating van het theater). Ook ik moest constant langs een Einstein-kapsel heen proberen te kijken en dan zat ik nog wel op rij 12.

Toch blijft het absoluut de moeite waard om dit meesterwerk te zien!

  [ # 8 ] 15 April 2008 10:36 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Op de website van Toneelgroep Amsterdam staan een tiental filmfragmenten met interviews en beelden van de acteurs die praten over hun rol. Erg interessant…

http://www.toneelgroepamsterdam.nl/media/_voorstellingen/seizoen_0708/angels_in_america/webvideo/index.html

  [ # 9 ] 15 April 2008 04:41 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik ga morgen én overmorgen.
Morgen deel 1, overmorgen deel 2.
Als ‘t nou héél erg saai is, kan ik donderdag thuis blijven! Haha.
Ik ben erg benieuwd naar het stuk, en dat er geen decor is, maakt ‘t voor mij (of: ons, studenten theatervormgeving) niet heel interessant. (Misschien) jammer.
Over ‘t algemeen ben ik niet een hele grote fan van TGA, maar ik heb me een beetje ingelezen en ‘t lijkt me wel aardig! Kijken of ik 5 uur Angels in America aankan (weliswaar verdeeld over 2 avonden)

  [ # 10 ] 17 April 2008 11:19 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

En ik vond het prachtig!
(En ik lok nu misschien een discussie uit, maar wil ‘t tà³ch even zeggen..)
Als nog één iemand zegt dat Jim Bakkum goed acteert, dan moet diegene naar Angels in America, dát is me een staaltje acteerwerk! Zo onwijs goed! Applaus, applaus, applaus!
Decor vond ik ook erg mooi, alleen de projecties zelf (dus hetgene wat werd geprojecteerd) vond ik minder sterk.
De 22 uur durende pauze was interessant om mee te maken, is me erg meegevallen, want kwam makkelijk weer in ‘t verhaal, na een nachtje slapen en een dagje Norg! 😉

  [ # 11 ] 18 April 2008 07:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

StephanieMangano - 17 April 2008 11:19 PM

De 22 uur durende pauze was interessant om mee te maken

Oeioeioei… ik geloof dat ik maar een overlevingspakket meeneem dan :tong:

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 12 ] 18 April 2008 09:00 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Interessant materiaal over de Broadway productie van Angels in America:

https://www.youtube.com/watch?v=oiTCym4Z3Kg

[ Gewijzigd: 20 April 2008 10:08 AM by Jacco ]
   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 13 ] 19 April 2008 05:25 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Heidi - 18 April 2008 07:42 PM
StephanieMangano - 17 April 2008 11:19 PM

De 22 uur durende pauze was interessant om mee te maken

Oeioeioei… ik geloof dat ik maar een overlevingspakket meeneem dan :tong:

Haha, wanneer ga je?

  [ # 14 ] 19 April 2008 10:00 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

StephanieMangano - 19 April 2008 05:25 PM
Heidi - 18 April 2008 07:42 PM
StephanieMangano - 17 April 2008 11:19 PM

De 22 uur durende pauze was interessant om mee te maken

Oeioeioei… ik geloof dat ik maar een overlevingspakket meeneem dan :tong:

Haha, wanneer ga je?

10 mei als ik het uit mijn hoofd goed zeg; er is een “snack” in de pauze heeft de schouwburg beloofd.
Maar ik reageerde meer op jouw verschrijving betreffende betreffende de tijd 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 15 ] 20 April 2008 10:05 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Is geen verschrijving denk ik… Hinke zag het op 2 verschillende avonden!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

 1 2 > 
1 of 2