1 of 5 |  1 2 3 >  Last ›
Toen ze nog onbekend waren…
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Weet je nog toen je zo en zo in het theater zag, net voordat ze sterrenstatus bereikten? Een 90-jarig familielid van mij weet bv. nog heel goed toen ze een try-out zag van “A Streetcar Named Desire”, met een toen nog onbekende Marlon Brando. Ik heb ook wat (recentere) ervaringen in deze lijn. Hebben jullie deze ook, dan hoop ik dat jullie deze met ons zullen delen. Ik kijk uit naar jullie verhalen (het hoeft niet om internationale sterren te gaan). Hier zijn enkele van mijn meest memorabele ervaringen.

1996
Bij The Royal Shakespeare Company (RSC) in Stratford-Upon-Avon zag ik een lange, roodharige acteur diverse rolletjes spelen in “Julius Caesar”, “Richard III” en “Romeo & Juliet”. Dit was Paul Bettany, die later zou schitteren in filmhits als “Dogville” (met Nicole Kidman), “A Beautiful Mind” (met Russell Crowe) en “DaVinci Code” (met Tom Hanks). Hij trouwde met Oscar-winnaar Jennifer Connelly.

Op Broadway: Sarah Jessica Parker in “How to Succeed in Business Without Really Trying”. Twee jaar later werd ze een wereldster en mode-icoon dankzij haar rol als Carrie Bradshaw in “Sex and the City” (HBO).

1997
In dit jaar zag ik op Broadway “Rent” met Anthony Rapp (Mark), Adam Pascal (Roger), Taye Diggs (Benny), Sherie Rene Scott (Maureen) en Norbert Leo Butz (ensemble). Wat maakte deze eerste kennismaking met deze show en cast een indruk! Al deze namen zijn inmiddels vooraanstaande theateracteurs geworden en Diggs is ook nog eens een TV- en filmster.

Broadway: Paul Rudd & Cynthia Nixon in “Last Night of Ballyhoo” (Tony Award — Best Play). Nixon zou kort hierna wereldwijde faam verwerven voor haar rol als Miranda in “Sex and the City” and won onlangs nog een Tony voor “Rabbit Hole”. Rudd brak hierna door in diverse films (“Knocked Up”, “The Cider House Rules”), schitterde regelmatig in het theater naast grote actrices als Oscar-winnaars Julia Roberts en Jessica Lange, en werd misschien wel het meest bekend als de man waarmee Phoebe trouwde in “Friends”.

Stanley Burleson in “Faya”. De eerste hoofdrol voor Burleson was in een desastreuze musicalflop, waarin een controversiële relatie tussen een Creool en een Hindoestaanse zich afspeelt tegen de achtergrond van de Surinaamse revolutie. Burleson zou zich natuurlijk ontpoppen tot een van de populairste leading men van de Nederlandse musical en is momenteel als Che in “Evita” te zien. Hiervoor kreeg hij de beste recensies van zijn carrière.

1999
Londen: Hugh Jackman in “Oklahoma!” (Olivier Award nominatie). Op het laatste moment werd hij hierna gecast als Wolverine (Dougray Scott kon niet meer, omdat de opnamen van Mission Impossible II waren uitgelopen) in de “X-Men” franchise. Deze hit bombardeerde hem tot internationale actieheld en sekssymbool. Jackman won uiteindelijk de Tony voor zijn dynamische rol in “The Boy from Oz”, heeft inmiddels met vele grote filmregisseurs gewerkt (o.a. Woody Allen) en zal binnenkort naast Nicole Kidman schitteren in “Australia” van Baz Luhrmann (“Moulin Rouge”).

Londen: Rachel Weisz & Gerard Butler in “Suddenly, Last Summer” van Tennessee Williams (Donmar Warehouse). Weisz zou kort hierna doorbreken met “The Mummy” franchise en won onlangs de Oscar voor “The Constant Gardener”. Butler heeft er wat langer overgedaan om echt internationaal door te breken. De verfilming van “The Phantom of the Opera” flopte, maar de graphic novel verfilming “300” was een doorslaand succes.

2000
Broadway: Patrick Wilson in “The Full Monty” (Tony nominatie). Kort hierna zou hij op TV doorbreken in “Angels in America” (Emmy nominatie) naast grote namen als Meryl Streep en Al Pacino. Inmiddels heeft hij geschitterd in vele succesvolle en uitdagende films als “Hard Candy” en “Little Children” met Kate Winslet, en was hij Raoul in de verfilming van “The Phantom of the Opera”.

West End: Matthew Rhys & Kelly Reilly in “The Graduate”. Rhys is onlangs doorgebroken als de homoseksuele broer van Calista Flockhart in TV-hit “Brothers & Sisters”. Reilly heeft zich sindsdien ontwikkelt tot een van de meest succesvolle theateractrices in Londen. Ze werd 2 keer voor een Olivier genomineerd (voor “After Miss Julie” & “Othello” met Ewan McGregor), speelde Matthew Perry en Minnie Driver van het toneel in “Sexual Perversity in Chicago”, was een sensatie in “Piano/Forte”, en speelde op film naast o.a. Dame Judi Dench (“Mrs Henderson Presents”) en Johnny Depp (“The Libertine”).

Londen: Hugh Dancy als jonge soldaat in het WOI-drama “To the Greenfields Beyond” (Donmar Warehouse). Hij werd geregisseerd door Oscar-winnaar Sam Mendes. Dancy heeft inmiddels een uitgebreide film cv (o.a. “Black Hawk Down”, “Ella Enchanted”, “Shooting Dogs”, “Elizabeth I” — Emmy nominatie - met Dame Helen Mirren), heeft een relatie met Claire Danes, en stond onlangs op Broadway in de gelauwerde “Journey’s End”.

2001
West End: Emily Blunt was de onbekende naast gevestigde namen als Dame Judi Dench, Harriet Walter en Toby Stephens in “The Royal Family”. Haar internationale doorbraak was als de bitchy secretaresse van Meryl Streep in de filmhit “The Devil Wears Prada”. In 2007 was ze in vele films te zien, o.a. “Charlie Wilson’s War” met Tom Hanks en Julia Roberts.

Londen: Dominic Cooper in het gewaagde, homo-erotische “Mother Clap’s Molly House” van Mark Ravenhill (National Theatre). Cooper brak internationaal door met zijn rol als de verleidelijke Dakin in “The History Boys” (theater & film). Hij is binnenkort te zien als Sky, naast Meryl Streep, in de verfilming van “Mamma Mia!”.

2002
West End: Jake Gyllenhaal & Hayden Christensen in “This is Our Youth”. Vooral Gyllenhaal had een onweerstaanbaar charisma en zou een internationale filmster worden dankzij “Brokeback Mountain” (Oscar-nominatie). Christensen brak kort hierna wereldwijd door dankzij “Star Wars: Attack of the Clones”, waarin hij houterig gestalte gaf aan een jonge Darth Vader. Sinsdien heeft hij in betere films als “Shattered Glass” (producent: Tom Cruise) gespeeld en is momenteel met “Jumpers” in de bios te zien.

Londen: David Tennant in “Lobby Hero” (Donmar Warehouse). De wereld kent hem nu natuurlijk als “Doctor Who” en van de mini-serie “Casanova”. Binnenkort staat hij echter weer op de planken als niemand minder dan “Hamlet” (RSC).

Londen: Chiwetel Ejiofor in “The Vortex” van Noel Coward (Donmar Warehouse). Ejiofor is inmiddels een gevestigde naam in film (“American Gangster”, “Dirty Pretty Things”, “Love Actually”, “Serenity”), maar keert regelmatig terug naar het theater. Zo schitterde hij onlangs naast Kristin Scott Thomas in “The Seagull” (Royal Court) en won hij terecht een Olivier voor zijn “Othello” (met Ewan McGregor).

2003
Londen: Eve Best in “Mourning Becomes Electra” (National Theatre). Sinds deze overdonderende eerste kennismaking met deze actrice ben ik haar blijven volgen en heb haar zien groeien tot een van grootste theater actrices die Engeland rijk is. Dame Helen Mirren zat ook in deze productie, maar het is Best die in mijn geheugen is gegrift (naast het geweldige decor van Bob Crowley). Sindsdien heeft ze grote namen — Jude Law, Kevin Spacey - van het toneel gespeeld, een Olivier Award gewonnen voor “Hedda Gabler”, en ligt inmiddels ook Broadway aan haar voeten dankzij “A Moon for the Misbegotten” met Spacey en “The Homecoming” met Ian McShane.

2004
Broadway: Laura Michelle Kelly in “Fiddler On the Roof”. Kelly heeft sinds dit Broadway-debuut de Olivier Award gewonnen voor “Mary Poppins”, een CD uitgebracht, een kleine maar cruciale rol vertolkt naast Johnny Depp in de Tim Burton verfilming van “Sweeney Todd”, en speelt momenteel in de theaterhit “Speed-the-Plow” met Kevin Spacey en Jeff Goldblum (Old Vic).

2006
Londen: Ben Whishaw in “The Seagull” (National Theatre). Deze iele, maar supergetalenteerde acteur maakt momenteel furore in filmhuis-hits als “Perfume” met Dustin Hoffman en “I’m Not Here” met Cate Blanchett & Heath Ledger. Dit jaar zal hij o.a. te zien zijn in de nieuwe verfilming van “Brideshead Revisited”. Van Whishaw gaan we nog veel horen.

  [ # 1 ] 13 March 2008 05:42 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Ik hou het even op Nederlandse bodem. Geen idee in welk jaar precies, maar ik zag Rene van Kooten als understudy Radames (of misschien toen zelfs al eerste cast) in Aida. Hij is me daarna altijd bij gebleven en ik ben blij dat ie zijn sporen goed aan het verdienen is…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 2 ] 13 March 2008 06:37 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

in 1994 zag ik de voorstelling Smug Smullers Reuze daad van het NKT
een aantal jonge spelertjes van toen zijn nu bekende (en minder benede)musical sterren geworden:
Lottie Hellingman (Miss Saigon, Scheepsjongens van Bontekoe)
Marijn Klaver (scheepsjongens van Bontekoe, tvseries)
Margriet Middel (ensemble in Hollywood in Concert)
Sasha Rosen (Mamma Mia!, Grease)

de hoofdrol was voor Jorge Verkroost (Beauty and the Beast en nu Ciske de rat)

een aantal jaar later, in 1999, ging ik weer naar een voorstelling van het NKT. Dit keer was het Atlantis, het einde van nooit.
Met dit keer weer Marijn Klaver en Margriet Middel.

In datzelfde jaar, 1999, zag ik De klokkenluid van de Notre Dame van Opus One.
Roberto de Groot speelde toen Kapiteit Phoebus (nu in Evita)
Marjolein Teepen zat toen in het ensemble (eveneens nu in Evita)

In 2001 kreeg ik gratis kaartjes voor Peter Pan. Ik was toen nog niet bekend met musicals. Achteraf heb ik wel het talent van nu gezien:
Ara Halici, hij zat toen nog in het ensemble!

In 2006 zag ik een enorme verkrachting van Rent.. Alleen bleek de cast vol met talenten te zitten!
Daniel Boys speelde de rol van Mark. Tegenwoordig is hij bekend in Engeland door zijn deelname aan ‘Any Dream Will Do’ (opzoek naar Joseph) en inmiddels speelt hij de hoofdrol in Avenue Q
Ook Joanna Ampil speelde een hoofdrol in deze versie. Alleen was zij op dat moment al bekend, maar nog niet bij mij 😉

In 2005 en in 2006 zag ik de productie Sweet Charity.
Esther van Boxtel, toen nog onbekend, speelde toen de rol van Nickie. waarvoor ze een award won.
Ook zat Marjolein Teepen hier in het ensemble.
Verder maakte ook Mieke Dijkstra (Chess, Fabeltjeskrant), Jurriaan Bles (Grease, Dirty Dancing), Jaap Strijker (Assepoester) en Ferry de Graaf (Dirty Dancing) deel uit van het ensemble.

Misschien niet zo’n heel indrukwekkend lijstje, maar voor mijzelf erg leuk om terug te zien!

  [ # 3 ] 13 March 2008 10:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

dokter_P - 13 March 2008 06:37 PM

in 1994 zag ik de voorstelling Smug Smullers Reuze daad van het NKT
een aantal jonge spelertjes van toen zijn nu bekende (en minder benede)musical sterren geworden:
Lottie Hellingman (Miss Saigon, Scheepsjongens van Bontekoe)
Marijn Klaver (scheepsjongens van Bontekoe, tvseries)
Margriet Middel (ensemble in Hollywood in Concert)
Sasha Rosen (Mamma Mia!, Grease)

de hoofdrol was voor Jorge Verkroost (Beauty and the Beast en nu Ciske de rat)

O o… dat doet mij er aan denken: ik heb nog steeds dat artikel liggen en ben er nog steeds niet toe gekomen om te gaan scannen :geenidee:

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 4 ] 14 March 2008 07:16 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Nouja.. Brigitte Heitzer in Beauty and the Beast bijvoorbeeld?

Wat betreft Sweet Charity heeft Luuk al uitspraak gedaan en verder.. tsja, ik was vroeger nog geen musical-ganger (helaas…)

Heidi, ik was ‘t ook glad vergeten! Hihi…

  [ # 5 ] 14 March 2008 07:35 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

StephanieMangano - 14 March 2008 07:16 PM

Nouja.. Brigitte Heitzer in Beauty and the Beast bijvoorbeeld?

Wat betreft Sweet Charity heeft Luuk al uitspraak gedaan en verder.. tsja, ik was vroeger nog geen musical-ganger (helaas…)

Heidi, ik was ‘t ook glad vergeten! Hihi…

met Brigitte Heitzer zou ik beginnen met Passion 2004

  [ # 6 ] 15 March 2008 12:19 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Een greep uit een aantal mensen die ik voor hun doorbraak in Nederland al aan het werk heb mogen zien.

Paul Walthaus (momenteel Magaldi in Evita) heb ik gezien als de Leeuw in een produktie van The Wiz door TiKiKo in Tilburg. Jeroen Aarts speelde in diezelfde productie Scare (Vogelverschrikker), het laatste wat ik van Jeroen weet is dat hij understudy Raoul was op West End.

Uiteraard William Spaaij als Ren in Footloose tijdens zijn eerste jaar aan de Fontys Dansacademie.

Wietske van Tongeren (Ich in Rebbecca, Wenen) speelde tijdens haar opleiding aan het conservatorium in Tilburg de rol van Stiefmoeder in en een jaar later speelde ze een fenomenale Mevrouw Lovett in Sweeney Todd. In die Into the Woods en Sweeney Todd speelde Remko Harms (Rattenvanger in Rembrandt) de rol van Wolf en Prins en als Tobias. Suzan Seegers (Cosette, Les Miserables) was te zien als als Rapunzel en Reus en als Johanna. Martin Stritzko (De Fabeltjeskrant) was te zien als de Bakker en als de Bode.

En zo nog een aantal mensen, de voorstellingen in Tilburg zijn vaak een voorbode van groot talent.

  [ # 7 ] 15 March 2008 04:59 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

laten we freek niet vergeten (nog niet echt doorgebroken maar dat komt wel na de premiere van les mis, out of no where heeft die jongen een hoofdrol! hem heb ik voor het eerst aan het werk gezien in rent van het fontys (roger) en daarna in into the woods (sjaak).

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 8 ] 15 March 2008 06:46 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Marjolein Teepen in de Opus One productie Tijl Uilenspiegel.
Ik hoorde haar een stukje zingen bij de musicalawards n.a.v. haar nominatie en ik dacht: dáár wil ik heen! Zat ik daar in een openluchttheater in Den Haag, op een stenen bank…....En nu doet ze het zo ontzettend goed in Evita in een paar van de beste theaters van Nederland!

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 9 ] 15 March 2008 07:42 AM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  90
Geregistreerd  2003-04-27

Hoihoi,

Ik zag Martin van Bentem in het ensemble van Saturday Night Fever, zijn eerste musical, ik ben hem gaan volgen en nu speelt hij de hoofdrol in Dirty Dancing.

Oren Schrijver zag ik ook in Saturday Night Fever, daar speelde hij Jay en Becker, daarna in Home een grotere rol en Mamma Mia en nu Hair.

Uit het ensemble van SNF ook Ferry de Graaf.

  [ # 10 ] 15 March 2008 05:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Mijn herinnering gaat terug tot:

Hans Peter Janssen: in 1995 understudy voor Spook in The Phantom of the Opera

Hilda Norga: in 1997 Anita in West Side Story

Maaike Widdershoven: in 1992 als gastsoliste op een niet openbaar uitgebrachte cd van harpiste Kathelijne Schelfhout (ik heb die cd omdat ik Kathelijne kende)

Caselyn Francisco: in 1997 als understudy Kim in Miss Saigon

En dan nog René van Kooten (us Radames Aida), Daan Wijnands (als Riff in WSS die me daar door zijn zwevende dans al opviel) en met hem natuurlijk - zei het in mindere mate - Duncan Anepool, Joost de Jong, Jeroen Luiten, Pauline du Bois, Anouk van Nes, Tanja de Nijs en Chaira Borderslee als Jets/ swing in WSS (al zijn zij mij toen niet persoonlijk opgevallen)

En tenslotte zou je natuurlijk de hele cast van toenmalig Les Misérables wel op kunnen noemen, al was het alleen al voor wie de cd kent.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 11 ] 15 March 2008 07:02 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

jouke - 14 March 2008 07:35 PM
StephanieMangano - 14 March 2008 07:16 PM

Nouja.. Brigitte Heitzer in Beauty and the Beast bijvoorbeeld?

Wat betreft Sweet Charity heeft Luuk al uitspraak gedaan en verder.. tsja, ik was vroeger nog geen musical-ganger (helaas…)

Heidi, ik was ‘t ook glad vergeten! Hihi…

met Brigitte Heitzer zou ik beginnen met Passion 2004

Ja, maar toen wist IK nog niet wie dat was..

  [ # 12 ] 16 March 2008 10:55 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  689
Geregistreerd  2005-01-31

Leuk al die verhalen! Precies wat ik bedoelde. Keep ‘em coming!

Ik was vergeten dat ik ooit Rob Pelzer heb gezien in een amateurproductie van “Foxtrot”. Hij vertolkte daar de hoofdrol. Inmiddels heeft hij hoofdrollen gespeeld in “Rex”, “Amadeus” (Oostenrijk), “Romeo & Julia” en is hij binnenkort in de Weense “The Producers” als Carmen Ghia te zien.

  [ # 13 ] 16 March 2008 12:23 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  478
Geregistreerd  2006-04-14

Marjolein Teepen en Roberto de Groot in De klokkenluider van de Notre dame. Marjolein viel mij toen nog niet echt op, maar daarna, toen ik elk jaar weer naar Opus ging, des te meer. En op Roberto was ik, als 9-jarige hartstikke verliefd en het blijt een schatje! Nu beide best bekend en stelen ze de show in Evita

   Handtekening   

x Sophie

http://net.clubs.nl/robertodegrootfanclub, http://net.clubs.nl/marjoleinteepen &  http://www.marjoleinfansite.tk

  [ # 14 ] 16 March 2008 12:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2660
Geregistreerd  2007-06-06

Oja, Roberto de Groot; hoe kon ik hem vergeten?! Ook voor het eerst gezien bij Tijl Uilespiegel en daarna nog bij o.a. Pietje Belle en Cats.
Ik vind hem echt super!

   Handtekening   

Don’t lose sight of who you are.

  [ # 15 ] 16 March 2008 01:11 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Sommigen hebben Roberto nog eerder gezien namelijk als het Beest in Opus One’s Belle en het Beest. Daarin ook Marit Slinger als Belle!

Deze show was trouwens onze 1e Musicalworld meeting dus dat zal een jaar of 5 geleden zijn geweest….

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

 1 2 3 >  Last ›
1 of 5