Noel Coward’s Brief Encounter
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Noel Coward’s Brief Encouter
door Kneehigh Theatre. Gezien: Cinema Haymarket Londen 19 maart 2008

Is het een musical? Dat is eigenlijk de eerste vraag die bij me opkwam nadat ik de prachtige zaal van de Haymarket Cinema uitliep. Er was gezongen. Er werd gedanst. Het verhaal was zoet. Heel zoet. Maar musical? Ik keek naar rechts en zag het theater van Phantom of the Opera. Nee zo’n musical was het zeker niet. Totaaltheater is een betere term.

Kneehigh Theatre is een theatercommune uit Cornwall. Ze maken al jaren hun eigen epische theater waarin alle kunstdiciplines aan de orde komen. En vorig jaar maakten ze een veelgeprezen bewerking van de beroemde film “Brief Encounter” die nu in Londen’s West End is neergestreken in één van de mooiste oude bioscoopzalen van Londen. De hele zaal is omgetoverd naar de sfeer van de jaren 30. De plaatsaanwijzers hebben ouderwetse pakjes aan, er wordt gezongen door een enorm tuttig orkestje en in de pauze worden komkommersandwiches uitgedeeld. En toch is deze voorstelling schokkend modern.

Het verhaal van Brief Encounter is snel verteld. Een getrouwde man en getrouwde vrouw beleven een korte, maar hevige romance op een treinstation. Het eindigt natuurlijk met tranen. Kneehigh gebruikt op buitengewoon slimme wijze filmbeelden en live action door elkaar om het verhaal te vertellen. Acteurs lopen letterlijk van toneel over op filmscherm. Er worden constant spelletjes gespeeld met de werkelijkheid: de trein op de film wordt al snel een miniatuurtrein op het podium.

Verder is de speelstijl opvallend. Er is een groot contrast tussen het spel van de twee hoofdfiguren (realistisch met tranen) en de bijfiguren die ronduit karikaturaal worden neergezet. Dit levert verrukkelijke scenes op, waarbij vooral Amanda Lawrence als stationhulpje Beryl schittert. De hoofdrollen worden gespeeld door Naomi Frederick en Tristan Sturrack en beide acteurs wisten mij zonder veel moeite recht in het hart te raken. De muziek van Noel Coward is schaamteloos sentimenteel, maar geheel in dienst van het tragische verhaal.

Zo’n ouderwets verhaal op zo’n moderne manier vertellen getuigt van lef. Ik kon me heerlijk laten wegzakken in de engelse sfeer van de jaren 30 en had een kostelijke avond. Het is muziektheater voor fijnproevers en ik weet dat er hier op het forum genoeg fijnproevers te vinden zijn. Ga kijken of check anders in ieder geval de trailer op de schitterende website: http://www.seebriefencounter.com

[ Gewijzigd: 25 March 2008 08:48 PM by Jacco ]
   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica