Recensie

20 jaar Theaterplan: Emoticon

Het Eindhovense Theaterplan vierde het 20-jarig jubileum met Emoticon, een voorstelling met liedjes uit eerdere voorstelling, omlijst door een verhaal, en met de spelers van nu, en uit het verleden.

Dat het niet meevalt om rond bestaande nummers een goed, aansprekend verhaal te maken blijkt al wel uit We Will Rock You. Ook bij Emoticon is het verhaal niet het sterkste punt van de voorstelling. De vraag is ook of je bij een feestelijke gebeurtenis als een 20-jarig bestaan een verhaal moet brengen over een meisje dat in de clinch ligt met haar moeder. Ouders gescheiden, mede door de verwijten die worden gemaakt over de dood van haar zus, die op een hark was gaan staan en door een ongelukkige val op de tegels is overleden. En dan nog een ander meisje dat haar vriendje, waarop ze niet verliefd was, heeft bedrogen met zijn beste vriend. Gevolg: een aantal karakters waar je weinig sympathie voor hebt. Sommige liedjes passen wel in het verhaal, bij andere weer niet, of is het verband niet echt te ontdekken. Of zoals iemand die de voorstelling 2x zag: de tweede keer zag ik wel meer: in de opening zit de dood van die zus verwerkt.
Daar staat tegenover dat de uitvoering van de liedjes smaakt naar meer. Het gaat hier om bekende en minder bekende nummers uit de bekende musicals die ze gespeeld hebben, waaronder Thuis uit the Wiz, Fame en ook Let’s play a love scene uit Fame, Aquarius en Let the sunshine in uit Hair, maar ook Samen met Simon (Suddenly Seymour) uit Little Shop of Horrors. Ook de eigen producties werden niet vergeten: zo werd bijvoorbeeld een lied gezongen uit de eigen productie die Theaterplan van MacBeth maakte.
De meeste solopartijen tijdens deze voorstelling waren voor de ex-Theaterplanners die nu hun geld verdienen in de musical. Zo was het mooi te zien dat Cindy Bell naast de discipline van het in een trainingpak zingen en springen in Legally Blonde, ook gracieus een prachtige ballad kan zingen, als ze het nummer Thuis begint. Babbe Groenhagen is sterk als de hoer Aldonza uit Man van la Mancha en Hein Gerrits brengt Pippin’s Corner of the Sky prachtig. De Aanstormend-Talent-genomineerde Jasper Stokman heeft met een uitstraling van nonchalance ook weer een zekere flair: dat blijkt uit zijn versie van Koninklijke Olie (the Wiz). Wieneke Remmers straalt als een echte diva, als ze in het midden staat van een klassiek Broadway ogende choreografie. Daarnaast gaven ook Jaap Strijker, Barbara de Wit, Yvonne van den Eerenbeemt, Saskia Egtbers, Anke Kuijpers Bram van Opstal en Bas Timmers acte de presence en een mooi voorbeeld voor de huidige generatie die meer wil in het vak.
Naast deze professionals werd de cast gevuld met spelers die in de aankomende productie Footloose te zien zijn. Zij speelden ook de rollen, en brachten het er over het geheel genomen goed van af. Voor amateurs werd er daar naast goed omgesprongen met de pittige choreografieën, die soms wel heel hoog gegrepen waren. Opvallend overtuigend was het schijngevecht tussen de twee vrienden, hier en daar geholpen door een bijstaander. Dit, samen met de teaser die van Footloose werd gegeven, maakt ons heel nieuwsgierig naar, maar ook vol vertrouwen in deze voorstelling. Het is nog wachten tot het begin van het nieuwe jaar. Een extra reden om de herfst dit jaar snel voorbij te wensen.

Foto’s:  Frank van Eersel

18 September 2011
Laatste voorstelling
Eindhoven
Parktheater
http://www.theaterplan.nl
emoticon, theaterplan, jubileum, cindy bell, jasper stokman, wieneke remmers, hein gerrits, babbe groenhagen

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen