RECENSIE EN VIDEO: GREASE 2015: Hap, slik, weg ⭐⭐⭐

Een jonge frisse cast, een mierzoet verhaaltje en heel veel hits. Grease is wel heel licht verteerbaar. Met videoverslag van de première van Musicalworld.TV.

“Grease is the word” stond er groot op de filmposters die in 1978 over de hele wereld te zien waren, met daarboven de gezichten van John Travolta en Olivia Newton John. De hitlijsten werden maandenlang gedomineerd door de muziek uit de film: de titelsong Grease, You’re the One that I want, Hopelessly devoted to You en Sandy, er leek geen einde te komen aan de reeks hits die de film voortbracht. De muziek bleef populair, er kon geen bruiloftsfeestje zijn of een medley van Grease songs was vaste prik. De film was zeker jaarlijks op de buis te zien en de film werd onderdeel van ons collectief geheugen. In het theater was de show redelijk succesvol, met revivals op Broadway en West End in het begin van de jaren negentig. Op de eerste Nederlandstalige versie moesten we wachten tot 2006 toen Jim Bakkum en Bettina Holwerda in de huid van Danny Zuko en Sandy kropen (met de befaamde verkeerde afslag in de auto richting orkestbak).

Iedereen kent Grease dus wel en dat betekent dat het publiek in de zaal vooral zit te wachten op een flinke dosis herkenning. In de nieuwe Stage Entertainment productie die vanmiddag in Tilburg in première ging was er weinig verrassends te beleven, maar dat betekent niet dat geen strakke en vermakelijke voorstelling te zien was.  Het verhaaltje tussen de bink Danny (Tim Douwsma) en het tutje Sandy (Vajèn van den Bosch) is flinterdun, maar wel aandoenlijk. De sfeer van een Amerikaanse middelbare school in de jaren vijftig wordt knap getroffen door de enthousiaste cast en het mooie, wat minimalistische jukebox decor (Eric van der Palen). De muziek staat helaas op een bandje, en wat blijft dat toch eeuwig zonde. We moeten er, na The Sound of Music maar aan wennen lijkt het.

Zanger en presentator Tim Douwsma maakt zijn debuut in Grease als Danny. De blonde Fries doet in niets denken aan John Travolta en blijkt wat horkerig in de heupen. Dat hij in de tweede acte een danswedstrijd wint is op z’n zachtst gezegd ongeloofwaardig, maar hij neemt ook een lekkere portie oer Hollandse charme mee het podium op. Vajèn van den Boschis geknipt voor de rol van Sandy en weet vooral vocaal te imponeren. Ze is echt jong (Olivia Newton John was al dertig toen ze Sandy speelde!) en de onschuld straalt van haar af. Qua acteren zijn beide hoofdrolspelers geen hoogvliegers, maar dat hoeft in deze show ook niet; de bijrollen zijn eigenlijk veel leuker.

Zo mag Annefleur van den Berg heerlijk uitpakken met een venijnige, maar ook tragische Rizzo. Tommie Christiaan overtuigt volledig als Kenickie, het onbetrouwbare joch waar je als scholier altijd bij uit de buurt wilde blijven (maar stiekem ook naar opkeek). Jip Bartels speelt de nerdy Eugene en blijkt bij elke scene die hij heeft de lach aan z’n kont te hebben hangen. Een heerlijke rol. De andere scholieren van Rydell High zijn allemaal uitstekend en werden door regisseur en choreograaf Martin Michel tot een hechte groep gesmeed die tijdens grote nummers als Greased Lightin’ en We Blijven Samen grote indruk maakte.

Naast al dit jeugdige talent moeten Mylène d’Anjou en Rene van Kooten zich staande houden als volwassenen. d’Anjou is van oorsprong cabaretière en dat valt te merken als ze als directrice Miss Lynch wat hilarische omroepmededelingen doet (en een stukje niet-zo-leuke publieksparticipatie na de pauze) en een heerlijk chagrijnige diner lady neerzet. Van Kooten heeft schokkend weinig te doen als DJ Vince Fontaine, Teen Angel en sportcoach en lijkt wat verloren in de voorstelling.

Aan Grease zal niemand zich een buil vallen. Er staat een lekker enthousiaste cast op de planken, het verhaaltje gaat er nog altijd in als koek en de muziek blijft voor het grootste gedeelte ijzersterk. Feelgood zoals het bedoeld is zou je kunnen zeggen. Een veilige keuze van Stage Entertainment. Hap, slik, weg, als de hamburgers die na afloop van de première geserveerd werden. Maar om 22:00 uur heb je weer honger en het gevoel dat je niets bijzonders gegeten hebt.

13 September 2015
Tilburg
Theaters Tilburg - Schouwburg