Recensie

Stef Pits - Leeuw

Afgelopen zaterdag ging de eerste solovoorstelling van Stef Pits in première: Leeuw. De talentvolle musicalacteur waagt zich aan cabaret, maar wel met opvallend mooie musical-achtige liedjes.

We kennen Stef vooral van zijn rol in de musical VALS, maar vrijdagavond liet hij in het intieme Pakhuistheater in Hoorn zien dat hij veel meer in huis heeft. In anderhalf uur nam hij de uitverkochte zaal mee op reis door zijn leven. Gesprekken met zijn moeder, verhalen over zijn relatie die net uit is, gedachtes op een kerkhof: er komt veel voorbij in Leeuw. 
Pits heeft veel charisma, dat staat vast. Hij beweegt soepel over het podium, heeft een makkelijke manier van praten en weet moeiteloos het publiek te boeien en te laten (glim)lachen. Hij is geen “harde” conferencier met schokkende grappen (het verst gaan zijn verhalen over de fetishes van homo’s), maar is altijd lekker om naar te kijken en luisteren. 
Pits wordt fantastisch begeleid op piano door Hilmar Leujes, die ook tekende voor de muziek bij de liedjes van Pits. Die liedjes zijn de grootste troef van de voorstelling. Ze hebben wat weg van Jason Robert Brown af en toe en dat is een groot compliment. Ze zorgen voor verstilde momenten in een verder lekker drukke voorstelling. Ook inhoudelijk zijn ze het mooist: een prachtig lied over niet hand in hand durven lopen met je vriendje, en de angst dat een verloren liefde voor eeuwig vergeten gaat worden.
Stef Pits speelde vrijdag de eerste voorstelling en dat was meteen de première. Dat is lastig met cabaret, want pas met publiek erbij kun je aanvoelen wat werkt en wat niet. Ongetwijfeld zullen de komende voorstellingen op 22 en 29 september in hetzelfde Pakhuis en op 23 september in het Ostadetheater in amsterdam nog beter zijn. Maar die Stef Pits is er eentje om in de gaten te houden….

15 September 2017
Première
Hoorn
Theater Het Pakhuis
stef pits, Pakhuis, cabaret, musical, vals, pits