Reportage

Honderd maal Wat Zien Ik?!

21 maart werd in het Nieuwe Luxor theater in Rotterdam de 100e voorstelling van de musical "Wat zien ik?!" gespeeld. Deze mijlpaal kon natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Het aansnijden van een grote Wat zien ik?!- taart door Nel en Greet voor de voorstelling werd de inleiding tot een feestelijke avond.

Producenten Ruud de Graaf en Hans Cornelissen hielden een kort praatje. Hans roemde de sfeer en het enthousiasme van iedereen die met de productie te maken heeft. Nadat onder fel geflits de taart was aangesneden was het smikkelen en smullen voor de cast, betrokkenen en genodigden. 

100 voorstellingen wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat iedereen ook daadwerkelijk alle 100 voorstellingen heeft meegespeeld. Arie Cupé deed dat wel. Het overgrote deel als alle klanten van Nel (en soms Greet), de oudere homo en nette man; en een paar voorstellingen als Sjaak en Bert.
Het verschil in gevoel tussen de eerste en de voorstellingen nu is duidelijk. Het is een stuk vertrouwder allemaal. De personages die hij speelt is hij in de loop van de voorstellingenreeks steeds beter leren kennen. En met dat gevoel is het ook wel steeds makkelijker spelen geworden; het is niet meer zo eng.

De voorstellingen dat Arie Cupé de rol van Sjaak/Bert overneemt wordt elke klant steeds door een ensemblelid overgenomen. Over deze voorstellingen:
Voor mij is dat ook heel leuk om te doen. Mijn gewone rol in Wat zien ik?! is voornamelijk spelen; als Sjaak/Bert kan ik ook weer echt lekker zingen, en dat is erg leuk om te doen. Maar die voorstellingen zijn voor heel de cast moeilijke voorstellingen.  Ik kan dan op een stuk ervaring terugvallen, maar heel veel van de cast, die zo rond de 20 zijn, hebben die ervaring veel minder. Zij moeten rollen spelen die ze minder gewend zijn, en de klant-rollen zijn, zeker dan, moeilijk. Dus voor hen is het nog veel lastiger om te doen dan voor mij. Maar wel leuk.

Ellen Pieters speelde bijna 100 x de rol van Greet. Aan haar de vraag hoe diep Greet inmiddels in haarzelf is doorgedrongen.
Blonde Greet is bijna deel van mezelf geworden. Het is wel iets wat eigenlijk altijd gebeurt, als je rollen langer speelt. Maar zeker ook bij Greet. Vooral haar oprechtheid en eerlijkheid spreekt me enorm aan.

De kleine foutjes, dingetjes die mis gaan, leveren nog wel eens hilariteit op het podium op
Tuurlijk. Als je leuke collega’s hebt waarop je kan reageren en een goede interactie hebt dan is die ruimte er ook. Dan kan het ook goed. Met saaie collega’s zou je gewoon je dingetje doen, maar met Mariska en John is het zo vertrouwd, dan kan er ook wat ontstaan. En dat is het leukste wat er is.

Als Johnny er niet is (of als Arie er niet zou zijn) heb je niet 1 maar een heleboel tegenspelers als klant. Maakt dat het spelen lastiger? Wat het lastiger maakt is dat in dat geval een heleboel andere rollen ook doorschuiven. Want door het vervangen van de ene rol kun je een andere niet spelen; die moet dan weer worden opgevangen.  Dan komt het voor dat mensen niet meer weten waar ze moeten zijn. Je bent op zo’n moment ook heel erg bezig met het sturen van je collega’s. Dat is wel vermoeiend, maar ook wel weer heel leuk.

Dan blijkt het 15 minuten voor aanvang… En wordt de 100e voorstelling weer net zo’n geestige, maar ook ontroerende voorstelling als de 99 ervoor. Het bosje bloemen voor de spelers… ze hebben het verdiend.

Wat zien ik?! is nog tot zaterdag 24 maart in het Nieuwe Luxor te zien en daarna in diverse plaatsen in ons land. Het slot van de serie voorstellingen is in Amsterdam. Van 8 tot en met 13 mei zal de tour gepast worden afgesloten in Koninklijk theater Carré.

21 March 2007
Reguliere voorstelling
Rotterdam
Nieuwe Luxor Theater
http://www.watzienikdemusical.nl
wat zien ik?!, ellen pieters, mariska van kolck, musical, albert mol, hoeren, Ruud de Graaf, Hans Cornelissen, Arie Cupe, Hilke Bierman, bet van beeren

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen