Perspresentatie

Piaf 2008 - oud en nieuw

“Het zal steeds vaker gebeuren dat producties na een aantal jaren weer terugkomen op de planken”, stelt Albert Verlinde. “Maar dan wel met een nieuwe frisse blik op het bestaande materiaal.”

Verlindes V&V Entertainment voegt de daad bij het woord. Naast de reprise van The Sound of Music komende september komt een maand later een herneming van hun eerste succes Piaf de Musical. Vedette Liesbeth List zal opnieuw de belangrijkste rol van haar leven op zich nemen, die van de zwaar geplaagde maar zelf monsterlijke chansonnière à‰dith Piaf. Voor de rest nieuwe namen, waarvan het musicaldebuut van de veelbesproken Geert Hoes een waar staaltje van stuntcasting is.

Van steeds hetzelfde kunstje doen wil Liesbeth List niets weten. List: “Ik ga opnieuw Piaf spelen omdat die rol nog steeds zo mooi is en het publiek de voorstelling zo warm omarmt. Dat doet mij als artiest goed, het voelt als de kroon op mijn hoofd. Een rol waarin alles kan laten zien wat ook in mijn leven heeft gespeeld: schelden, vloeken, dronkenschap en drugs. Daarbij ken ik Piaf na de eerste serie voorstellingen zo goed, dat ik niet meer hoef te zoeken of me af hoef te vragen of het ik wel goed doe. Nu heb ik geen last meer van zenuwen of angst en speel ik haar niet meer, maar bén ik haar op het toneel.” Producent Verlinde beloofde dat het ensemble een veel grotere rol zal spelen. Vindt de diva het moeilijk om ruimte af te staan? “Integendeel”, zegt List, “Het wordt makkelijker voor mij. Tien jaar geleden was het keihard werken, want ik moest de hele voorstelling dragen. Nu is er ook een jonge Piaf, Daphne Flint. De hele ploeg zit vol sympathieke mensen. Het voelt zelfs beter dan toen.”

Raymond Kurvers speelt op dit moment afwisselend drie rollen in de spektakelmusical Tarzan. Ook in Piaf de Musical zal Kurvers zich niet beperken tot één rol, hij zal in ieder geval Piafs manager spelen, die haar tot het eind van haar leven heeft begeleid. En een aantal kleinere rollen. Vreemd genoeg heeft Piaf tot nu toe geen rol gespeeld in Kurvers’ leven: “Ik spreek geen Frans, waardoor ik alleen haar melodieën ken, maar de inhoud nooit de kans heeft gehad mij te raken. Maar nu ik mij aan het verdiepen ben in haar leven dankzij boeken en film, begint Piaf me echt te fascineren. à‰én aspect dat mij intrigeert is haar geloof. In God, het leven en haar eigen kracht. De verschrikkelijke dingen overkwamen haar, maar ze hield vol dat al haar ellende een betekenis had. Drama versus een positieve levenshouding, dat was Piaf.”

Ara Halici, laatst nog te zien in De Fabeltjeskrant en straks Maurice Chevalier in Piaf, is blij met deze stap naar soberheid. Ara: “Ik ben echt toe aan weer iets heel menselijks. Bij De Fabeltjeskrant zat ik tussen de karikaturale beesten, in Honk! was ik een valse kat, The Last Five Years was hoofdzakelijk zingen. Bij Piaf krijg ik weer de kans mooie scènes te spelen. Even geen extreme situaties meer, maar normale emoties. Bovendien ben ik dol op Franse chansons, waarvan ik er een paar mag zingen. Toen Albert mij deze rol aanbood, was ik meteen enthousiast, ik wilde nergens anders meer auditie voor doen.”

Jan Elbertse en Geert Hoes wachten op de volgende bladzijde.

21 April 2008
N.v.t.
Le Garage Amsterdam
http://www.theaterhits.nl/index2.php?production_ref=32
edith piaf, liesbeth list, albert verlinde, raymond kurvers, ara halici, geert hoes, jan elbertse