VIDEO EN RECENSIE: Rent verdient volle zalen ⭐⭐⭐⭐

Deze week is de reprise van Rent in première gegaan in het Oude Luxor in Rotterdam. Mark en Marijke gingen er samen heen. Inclusief video-impressie van de première. VIDEO.

Rent is een rockmusical van Jonathan Larson uit 1996 en gaat over een groep jonge kunstenaars in New York. HIV en Aids, homoseksualiteit, liefde en dood zijn thema’s die voorbij komen in deze prachtige musical. Mark en Marijke gingen er samen heen.

Marijke
Mijn eerste grote musicalliefde is Rent. Toen ik studeerde zat ik bij een musicalensemble en daarmee hebben we allerlei nummers uit deze productie gezongen. Ook de cd heb ik grijsgedraaid. In het M-lab had ik deze productie al gezien (fantastisch!) en ik had dan ook ontzettend veel zin om deze iets aangepaste versie te gaan bekijken. Er zijn wat wijzigingen in de cast en wat wijzigingen in de regie, maar in de basis is het gelukkig nog steeds die productie die we in 2015 een Musicalworld Award hebben kunnen geven. Hoe vond jij het?

Mark
Rent stelt nooit teleur. Ook vanavond was het weer een emotionele rollercoaster. Ik ben tamelijk verknocht aan deze musical. Ik herinner me de eerste versie die ik zag in 2000, met o.a. Jim de Groot, Ellis van Laarhoven, Nurlaila Karim en Casey Francisco. Wat een fantastische ervaring.  Een verhaal dat me bij de strot greep en niet meer los liet, met een geweldige cast en een indrukwekkende score.
Nu, 16 jaar later, zijn verhaal en boodschap van Rent nog immer aangrijpend te noemen en staat er wederom een ijzersterke cast op de planken, bestaande uit een mix van bekende gezichten uit de recente runs in het M-lab en nieuwe gezichten. Heerlijk om de bekende gezichten weer terug te zien. Ruud van Overdijk als Roger, Jeske van de Staak als Joanne, Renee de Gruijl als Maureen en last but not least Mitch Wolterink als Angel. In spel en zang allen weer ijzersterk, de rollen zijn hen werkelijk op het lijf geschreven. De nieuwe gezichten passen prima. Ik vond Rosa da Silva opvallend goed als Mimi. Ik was benieuwd hoe zij deze zou invullen, zo totaal anders dan haar rol in de Tweeling. Met haar overtuigende spel vond ik haar Mimi geloofwaardig, en vocaal was ze heel goed. En jij?

Marijke
Ben ik helemaal met je eens. Ik moet wel bekennen dat ik even moest wennen aan de nieuwe spelers, maar ik zat er gauw helemaal in. Oh en wat betreft de oude cast: Angel is echt mijn lievelings!
Wat ik zo mooi vind aan dit stuk, is dat het over belangrijke dingen gaat. Over echt ergens voor durven kiezen, over opkrabbelen na verdriet. Alleen al daarom is het een voorstelling die iedere musicalliefhebber gezien moet hebben. Wel is het aan te raden je van tevoren wat in te lezen. Je krijgt geen programmaboek en de teksten zijn af en toe dusdanig rap dat je als ‘vers’ publiek misschien niet alles meekrijgt.
Mocht je overigens een bekende zijn van Rent, dan is de ‘nieuwe kijk’ op het slot ook al de moeite waard. Ik verklap niets, maar ik vond het indrukwekkend wat voor impact een kleine wijziging al kan hebben. Genoeg om over na te denken.

Mark
Rent is geen mainstream, gemakkelijk te verteren portie musicaltheater. Het raakt inderdaad belangrijke zaken. Lars ‘Benjamin Coffin III’ Mak sprak met ons na de voorstelling. Hij zei dat hiv en Aids anno 2016 geen directe bedreigingen meer zijn, maar dat ze hebben plaats gemaakt voor andere gevaren. Je zou kunnen zeggen dat de wereld aardig in brand staat. Hoe deal je daarmee? Is er nog ruimte voor idealisme en saamhorigheid?

Ons advies: ga kijken! Je hebt een prachtavond die nog tot nadenken stemt ook. Mocht je Rent al eens gezien hebben: WEER GAAN! Rent verveelt namelijk nooit en de huidige productie verdient volle zalen.

04 October 2016
Rotterdam
Oude Luxor