Selma Ann Louis in première - Plien, Bianca en Arjan op boevenpad (Recensie en videoverslag) ⭐⭐⭐⭐

Musicalworlds recensie én videoverslag van de première van Selma Ann Louis, de nieuwe musical met Plien, Bianca en Arjan Ederveen. We spreken met de hoofdrolspelers, maar ook met regisseur Pieter Kramer.

Een jaar geleden baseerden schrijver Nathan Vecht en regisseur Pieter Kramer een musical op de filmklassieker All About Eve. Dit standaardwerk over jaloezie en kift in de theaterwereld werd in de versie van Vecht en Kramer een droogkomische voorstelling met de merkwaardigste bordkartonnen, tweedimensionale decorstukken verrassend gecombineerd met de muzikale erfenis van The BeeGees. In de ban van Broadway werd een groot succes, nogal logisch dat vrij snel Vecht en Kramer opnieuw een samenwerking aan zijn gegaan. In Selma Ann Louis gaan de heren opnieuw los op Hollywoodmateriaal, deze keer op zelfs twee beroemde films: Thelma & Louise uit 1991 en The Big Chill uit 1983.

Aan The Big Chill wordt het startpunt ontleend: een groep vrienden is na een intense middelbareschooltijd uit elkaar gegroeid. Als een van hen, Arnold, omkomt bij een verkeersongeluk, ontmoeten Selma, Ann en Louis, de overblijvende drie van een vriendenkwartet, elkaar na jaren weer op de uitvaart. Ze halen herinneringen op, vooral aan hun grote roadtrip vlak na hun eindexamen. Ze besluiten de trip na 29 jaar over te doen. Met als bestemming de staat Oklahoma. Niet alleen nemen de herenigde vrienden herinneringen en vervlogen dromen door, ze maken ook nieuwe avonturen mee. En daar begint het eerbetoon aan Thelma & Louise. Tijdens een bezoek aan een saloon langs de kant van de weg voelt Selma zich iets te zelfverzekerd en danst zij er nogal wild op los. Als een cafébezoeker in Selma’s gedrag aanleiding ziet om zich te vergrijpen aan haar, ontstaat er een schermutseling, waarbij een pistool afgaat. Vanaf dat moment wordt het drietal gezocht voor moord. De gezellige roadtrip is nu een wanhopige, maar ook — we hebben nog steeds met comedy te maken -  stuntelige vlucht.

Het drietal wordt gespeeld door Plien van Bennekom, Bianca Krijgsman en Arjan Ederveen. Het blijkt een gouden idee om het succesvolle duo Plien & Bianca te combineren met Ederveen, een van Pieter Kramers vaste waarden. De dynamiek tussen de drie is fantastisch en dat terwijl zij in dit stuk karakters spelen die niet al te veel lijken op hun vaste types. Ederveen is de eenzame Louis die zijn eeuwige maagdelijkheid compenseert met een enorme feitenkennis van planten en dieren. Krijgsman is een stoere, zelfverzekerde vrouw en Van Bennekom is juist een onzekere, door haar man openlijk bedrogen echtgenote. We kennen de drie grappenmakers al lang, het verbaast ons daarom niet dat zij ook in deze voorstelling bijzonder sterk op dreef zijn op hun vertrouwde droogkomische wijze.

Weliswaar komt het verhaal in het begin wat moeilijk op gang, maar voor de rest hebben de acteurs naast hun talent ook een mooi script om van te profiteren. Naast slinkse woordgrappen is goed te merken dat de makers echte filmliefhebbers zijn. De avond zit vol met de fijnste filmclichés. De motoragent met de pilotenbril en onvermijdelijke snor, de aantrekkelijke vrijgevochten lifter die een ordinaire dief blijkt, good-cop-bad-cop, de ontmoeting van de volwassen hoofdpersonen met hun jongere zelf. Ook deze voorstelling zit vol met bordkartonnen, tweedimensionale rekwisieten, een paradepaardje van Pietr Kramer. Auto’s, motoren, keukengerei, zelfs een doodskist en een biljarttafel zijn zo plat als een dubbeltje. Deze keer doen de makers hier nog een huzarenstukje bij: een achtervolging op de snelweg vanuit vogelperspectief. Bovendien gaat Selma Ann Louis de theatergeschiedenis in als de tweede musical met een spectaculaire helicopterscène.

Omdat deze keer de karakters naast de roadtrip ook een grote mentale trip meemaken, is er toch ruimte voor milde ernst. Ernst die verrassend mooi past in het grappen-en-grollengeheel. Het motief van de ontmoeting van de volwassenen met hun jeugdige versie zorgt zelfs voor iets van ontroering, iets moois, iets verstilds. Een niet te onderschatten deel hiervan is te danken aan de uitstekend gecaste jonge, debuterende musicalacteurs. Opvallend is Joshua Albano. Hij speelt de grote afwezige Arnold precies zoals het hoort bij een personage dat voortijdig is overleden en nog doorleeft in de hoofden van de overblijvers: optimistich, idealistisch, onwetend van het noodlot dat op de loer ligt. Maar het grootste debuut van de avond is voor Mark Lindeman. Zijn jonge versie van Arjan Ederveen is hilarisch en getuigt van grondige studie en voorbereiding.

Selma Ann Louis reist tot en met 29 juli langs negen theaters in Nederland.

06 May 2018
DeLaMar