acteur
Biografie

Kim-Lian komt uit een muzikale familie. Haar ouders waren fanatieke dansers, haar moeder stond nog op de dansvloer toen ze zwanger was. Kim-Lian won in haar jeugd diverse danswedstrijden en deed regelmatig mee aan plaatselijke playbackshows. Op haar zesde…
Start > Acteurs > Meij > Kim Lian Meij
Over...

 
Geboortedatum:
1-10-1980
Website:


Shrek: Een oger van meer dan 15 euro


Artikel: Perspresentatie
Voorstelling: N.v.t.
Datum: 19 sep 2012
Theater: Dutch Studios
Lokatie: Amsterdam
Website: http://www.shrekdemusical.nl
Auteur: TV: Frans P. Wollrabe & Huibert J. Schat, Tekst: Pascale de Meijere

Musicalworld's impressie van de perspresentatie van Albert Verlindes Shrek. Zowel geschreven als een video-impressie met William Spaaij, Kim-Lian van der Meij, Paul Groot e.a..

Terwijl de pers nipt van cocktails die rechtstreek uit het moeras lijken te komen legt Albert Verlinde uit waarom Shrek niet zomaar een musical is.
‘We gaan eigenlijk de oorlog verklaren aan alle weggeef, en ik durf zelfs te zeggen, alle weg gooi-acties van tickets in theaterland. Ik vind het persoonlijk een belediging voor het totale vak dat voorstellingen waar 24 man op het podium staan, waar je 12 man techniek en 11 man orkest hebt voor ramsj-prijzen voor een bedrag van €12,- eruit gaan. Ik vind dat het een belediging voor het vak is en ik vind dat we daar met zijn allen eens een vuist tegen moeten maken. En Shrek en Albert Verlinde Entertainment gaan die vuist maken! Vandaag kun je een kaartje kopen voor €80,- en morgen zit je koffie te drinken met iemand die zegt: Nou zeg, ik ben naar een site geweest en ik heb ze voor €20,-. Dan voel je je, om het maar even zo te zeggen, genaaid. Wij van AVE hebben samen met See Tickets, onze partner in deze, gekozen voor een heel nieuw verhaal. We hebben een aparte website voor Shrek, Dynamic Prising, en dat is wat we kennen uit de hotel- en de vliegwereld. Als je naar de site van Shrek gaat, en je gaat er op tijd naar toe. Dan heb je voor een goede prijs een kaartje. Hoe langer je wacht, hoe populairder dagen worden hoe hoger de kaartprijs gaat worden.
We willen echt weer trots zijn op ons theatervak. We willen niet in de ramsj gegooid worden. En ik vind dat het publiek weer vertrouwen moet krijgen. Als de producent zegt dit kaartje kost zoveel dat je niet vervolgens ziet dat ie voor €10,- of €15,- het raam uit gegooid worden. Dat is ons grote avontuur!’


Na het gepassioneerde betoog van Verlinde is het aan regisseur Eddy Habbema om inhoudelijk iets meer over dit avontuur te vertellen. ‘U treft ons hier op een moment dat we midden in de repetitie periode zitten. We zijn eigenlijk pas 1,5 week bezig. Gelukkig is de periode hierna nog langer. Dit is een hele cruciale en kwetsbare periode. We zijn voor het eerst alles aan het uitproberen. Alles wat we ons het afgelopen 1,5 jaar hebben voorgesteld moet nu werkelijkheid worden. En dat is altijd en eng proces. Dingen zijn soms minder dan je denkt, maar soms ook nog leuker, nog speelser en nog emotioneler. Dat is wat ons nu overkomt met Shrek. Daarmee mogen we ons in de handjes knijpen.
Het verhaal van Shrek is een verhaal over jezelf durven worden. Dat zie je niet alleen in Shrek zelf, maar dat wordt nog eens gespiegeld door alle sprookjesfiguren. Allemaal zijn uitschot van de maatschappij, maar in de loop van de avond leren ze om trots op zichzelf te zijn.’

De producent en de regisseur weten natuurlijk als geen ander wat de insteek van een show is. Maar het is aan de castleden om de pers te trakteren op een medley met de highlights uit de musical Shrek. Habbema beloofd ons het volledige ensemble tijdens de eerste Nederlandse uitvoering van ‘Story of my life’.
Tijdens de interviews duikt echter een ensemble-lid op die niet mee zong en danste tijdens dat nummer. ‘Dat klopt’, aldus André Haasnoot, ‘Ik ben namelijk offstage swing. Ik moet alle mannenplekken binnen het ensemble kennen.
Je weet natuurlijk nooit of mensen ziek zijn, dus ik weet nog niet of ik vaak te zien zal zijn. Maar ik ga er vanuit dat ik wel te zien zal zijn. Het is een grote groep dus er zal vast wel eens iemand ziek zijn. Of het lastig is om swing te zijn? Het zal wennen zijn maar ook super afwisselend. Het is mijn eerste keer dus ik vind het nog wel spannend. Misschien dat ik door alle rollen die ik ken wel uit moet kijken met welk accent ik waar leg in mijn dans.. Dat is lastig maar ook deel van het streven naar perfectie.’

Twee heren die duidelijk herkenbaar aanwezig waren tijdens dit grote shownummer zijn Sjoerd Oomen en Marcel Visscher. Toch is Sjoerd niet alleen een sprookjesfiguur, hij zal zo nu en dan ook als Shrek te zien zijn. ‘Fiona heeft een alternate en Shrek een understudy. Dat heeft voornamelijk te maken met het tv-werk van Kim, denk ik. Maar ik vind het helemaal niet erg hoor om ‘alleen maar’ understudy te zijn. Ik vind het een grote eer om understudy van DE hoofdrol te mogen zijn. Zelf ben ik nog niet aan het repeteren maar ik kijk al wel met Will mee. Ik hoop natuurlijk wel op te gaan ook al heb ik geen speelgarantie.
Collega Marcel Visscher vult aan: Het is hier allemaal wel een beetje anders geregeld dan bijvoorbeeld bij Stage Entertainment. (red. Marcel was vorig jaar understudy van Edwin Jonker in Miss Saigon). We hebben nu een hele andere vakantieregeling waardoor je er vaker zeker van bent dat de eerste cast ook echt zelf op het podium te zien is.
Sjoerd zelf ziet het positief, ‘Uiteindelijk ben ik elke dag als Oger zien want ik speel dagelijks de vader van Shrek. Ik hoef daar gelukkig niet net zo lang voor in de make-up als William. Net als Fiona wordt ik maar deels getransformeerd om een Oger te worden. Maar dat komt mooi uit want in het ensemble ben ook 1 van de 3 biggetjes. In het script ben ik Big 3, maar op het podium ben ik te herkennen als de Strooien Big. (red. alle drie de biggetjes hebben een outfit aan die laat zien wie van de biggetjes zij zijn in het eigenlijke sprookje).
Ook Marcel Visscher zal diverse keren te spotten zijn in het ensemble.
Ik deed auditie om zijn understudy te worden maar dat werd uiteindelijk Nordin de Moor. Nu heb ik een heel aantal rolletjes. Zo ben ik de Grote Boze Wolf, een tappende muis, de koning en zit ik in het leger van Farquaad. Voor het ensemble van Shrek is het van belang dat je een goede strot hebt en lekker kunt dansen.

Hoofdrolspeelster Kim-Lian van der Meij komt momenteel om in het werk maar wist nog tijd te vinden om even te laten horen wat zij als Fiona allemaal kan.
Ondanks dat ik veel dingen tegelijk doe heb ik zeker nog wel tijd voor Shrek. Dit is eigenlijk hetgeen wat het meeste tijd in beslag neemt. Strictly Come Dancing en mijn tv-werkzaamheden bij de Avro zijn wel behoorlijk gekaderd. We weten allemaal wanneer dat is. En alles daarnaast dat gaat naar Shrek. En dat is druk en heftig. En dat je dan al meteen na 1,5 week meteen iets moet doen voor de pers. Dat vind ik zenuwslopend daar word ik echt nerveus van.
Ondanks dat Anouk mijn alternate is zal ik absoluut 5 dagen in de weken spelen. Ik ben er dus eigenlijk fulltime. Maar als deze musical een succes wordt en we gaan 6 dagen spelen en soms 2 soms per dag dan wordt het wel echt zwaar. Dus dan is het goed dat Anouk altijd zou kunnen invallen als dat nodig is.

De eerste keer dat we iets van Fiona horen is dat samen met twee andere dames. Namelijk de kleine dametjes die de jongere Fiona’s gaan spelen. Tijdens de presentatie lieten de meiden dit nummer al horen. De tiener Fiona wordt gespeeld door Vajèn van den Bosch die eerder, met Droomvlucht, al aangaf vocaal zo goed te zijn zelf eigenlijk wel een hoofdrol aan te kunnen.
Nou, ik word vooral wel bang van Vajèn. Die meid blaast echt iedereen weg. Maarja, naast alle andere dingen hoop ik daarin zelf ook nog wel overeind te blijven, haha!’
Naast het overeind blijven naast 2 andere Fiona’s en het nodige presenteerwerk is Shrek niet zo maar een show voor Kim-Lian. Ze moet namelijk iets heel nieuws laten zien tijdens deze show.
Ik had voor Shrek nog nooit tapschoenen aangeraakt. Toen vertelde Albert dat Fiona’s tapnummer het grote shownummer is binnen Shrek zei hij dan ook gelijk ‘Als je wilt kunnen we het faken, hij kent namelijk mijn capaciteiten. Maar hij zei dat het veel stoerder zou zijn om het zelf te doen. Niet alleen voor mezelf maar ook om het publiek te verrassen. Daardoor werd ik getriggerd om het zelf te doen en geen clicktrack te gebruiken. Vooralsnog gaat het goed, het gaat niet perfect, maar het gaat goed.
Van het tapwerk Kimberley Walsh (red. de dame die Musicalworld samen met Kim-Lian in Londen als Fiona zag) was ik niet zo onder de indruk. Van Sutton Foster (red. de originele Broadway Fiona) daarentegen…

Het grootste deel van de cast werkte al eerder met elkaar en Kim weet dus goed op wie ze terug kan vallen. ‘Het is al mijn derde show met William. Ik heb hem al een paar keer een draai om zijn oren gegeven. Ik ben gek op William maar hij heeft één eigenschap en daar kan ik echt niet tegen. Hij denkt altijd dat hij het beter weet. Hij is best een betweter maar hij doet het wel op een schattige en ontwapenende manier. Maar ik het is meestal zo fijn dat je elkaar zo goed kent!
Maar hij heeft het ook niet getroffen hoor met deze show. Als we twee voorstellingen doen moet hij tijdens het eten dat pak aanhouden, haha! Als het pak uit moet dan moet gelijk alles aan protheses er helemaal af.. En dat is niet te doen tussen twee shows door. Paul moet de hele show op zijn knieën, Rogier zit in een bloedheet pak. Eigenlijk mag ik niet zeuren.. Dusse dat tappen, makkie!… Hahaha.


De Dailymotion-versie van deze reportage:

William Spaaij zingt ‘Zo zou ik zijn’:


Fotos

Musicalnieuws
(foto's zijn te vergroten door ze aan te klikken)