Reportage

MusicalWorld opnieuw op de catwalk

Op 2 januari 2009 betrokken cast en crew van Super Model de Musical het Amsterdamse Krasnapolsky, waar hun voorstelling op 11 januari in première zal gaan. Naast de geflimde reportage van [b]Musicalworld TV[/b] ook een interview met Oren Schrijver en Claudia de Graaf.

De cast van Supermodel de Musical nam vandaag haar intrek in het theater van het Krasnapolsky Hotel in Amsterdam. Model Kim Veenstra zou langskomen voor een lesje catwalk training, maar was nog onderweg van Curacao naar Nederland. In plaats daarvan kreeg de aanwezige pers alvast een klein voorproefje van de voorstelling. Na afloop sprak Musicalworld met Oren Schrijver en Claudia de Graaf.

De videoreportages van MusicalWorld.TV zijn in hoge kwaliteit. Mocht die te veel zijn voor je computer, klik dan op de gele HD-knop onderaan het scherm voor een standaardkwaliteit.

Kun je iets meer vertellen over de rol die je gaat spelen in Supermodel de Musical
Claudia: Ik ga de rol van Monique spelen, ze is een opkomend model en in de show zie je hoe ze ontdekt wordt, hoe ze haar carriere beleeft en hoe en waarom ze ook weer uit de modellenwereld stapt om meer op de achtergrond te gaan werken.
Oren: Ik speel de rol van Ralf, een model wat al een tijdje bezig is en wat ooit begonnen is bij het agency ‘Supermodel’. Op een gegeven moment ben ik naar het buitenland gegaan omdat er daar meer werk was. Maar ik kom om bepaalde redenen, (liefdesrelatie met Monique red.) toch weer terug naar Nederland. Omdat Ralf al een tijdje bezig is in dit wereldje heeft hij niet meer zo die drang om zichzelf te bewijzen en is dus ook minder vals dan de andere modellen.

De repetities zijn al even bezig, jullie hebben aankomende week, op 8 januari op precies te zijn, is de 1e try-out voorstelling. Hoe loopt het tot nu toe?
Oren: Erg goed. We hebben hiervoor in de Brasa studio’s in Amsterdam gerepeteerd en je merkte eind vorig jaar dat iedereen wel heel erg de behoefte had om naar het theater te gaan.
Claudia: Vanaf vandaag zijn we in het Krasnapolsky, zien het decor ook voor het eerst dus het is weer even wennen. We hebben een heleboel moeten doen in een relatief kort tijdsbestek omdat het natuurlijk een hele nieuwe productie is. De komende week zullen we hard aan de gang moeten met de doorloop in het theater, met de staging en de kledingwissels. Dat gaat wel pittig worden met al die gigantische creaties en grote pruiken kan ik je zeggen. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ik mijn solo nummers goed kan gaan neerzetten. Ik ben en blijf toch vooral zangeres.

Een hele musical van een nieuwe producent, Blue Moon Productions. Wat was voor jou de reden om toe te zeggen aan dit project?
Claudia: Eugene (script, regie, choreografie red.) heeft het een paar jaar geleden al met mij over dit project gehad. Het past heel erg bij mijn smaak. Ik heb iets met fashion, ik heb ook voor mode ontwerpster gestudeerd. Maar ook het nummer van Celine Dion (It’s all coming back to me red.) vind ik echt geweldig. Dat zing ik ook tijdens solo klussen en daar krijg ik altijd goede reacties op, dus vandaar dat ik heb toegezegd om hier aan mee te doen.
Oren: Ik ken Eugene ook al een aantal jaar, we zaten samen in Saturday Night Fever. Zo’n 2 jaar geleden kwam hij naar me toe met dit idee en ik vond het wel leuk omdat het toch weer een nieuwe producent op de markt is. Hij bood me een leuke rol aan in de show die ook nog eens 3 maanden in Amsterdam staat. Dat maak je niet vaak mee. Als je tourt dan ben je bijna een hele dag kwijt, nu kan ik overdag nog allerlei andere projecten doen en geeft het toch een bepaalde flexibiliteit.

Nieuwe producenten hebben het niet makkelijk in Nederland. Eens in de zoveel tijd komt er een ontzettend leuke productie uit die het best moeilijk heeft omdat er gewoonweg minder budgetten beschikbaar zijn voor PR, (Honk, Shhh…it Happens).De echte theater liefhebbers weten die voorstellingen wel te vinden, maar het grote publiek, waar je toch ook van afhankelijk bent, laat deze shows vaak links liggen. Merk je daar wat van zo op weg naar de premiere toe?
Oren: Het fijne is dat we geen zaal met 1500 stoelen hoeven te vullen, hier kunnen zo’n 500 mensen in dus het is veel behapbaarder. Het zal inderdaad wel pittig gaan worden maar je hoeft niet elke dag uitverkocht te zijn om als producent hierna door te kunnen gaan. Kijk maar eens naar de producenten van Honk en Shh…it Happens, die gaan uiteindelijk ook gewoon door. Albert Verlinde is destijds ook klein begonnen en is nu ook een geduchte concurrent van Stage Entertainment dus het kan wel.
Claudia: Ik probeer dat ook zoveel mogelijk van mij af te houden. Maar je merkt wel dat het moeilijk is om er tussendoor te komen. We hebben nu een aantal persmomenten geweest en dan zie je toch vaak dezelfde mensen komen. De televisie is dan toch een belangrijk PR middel om een groot publiek mee te bereiken en gelukkig zijn die altijd wel aanwezig.

De teksten zijn in het Nederlands, de songs in het Engels. Een bewuste keuze?
Claudia: Ik ben heel blij dat de nummers in het Engels zijn. Je moet hele goede mensen hebben om dat soort bekende nummers te vertalen. En de songs zijn zo bekend, die kent echt iedereen. Overigens hebben we de nummers wel wat bewerkt en zitten er wel een aantal verassingen in, maar daar kan ik nu natuurlijk nog niks over zeggen.
Oren: Ik vind het ook een hele verstandige keuze. Het is zonde om die echte eighties hits te vertalen, de betekenis van die nummers kennen we allemaal en het zingt voor ons ook gewoon lekker weg.
Had je niet beter de hele voorstelling in het Engels kunnen neerzetten. Jullie zitten in Amsterdam, midden op de Dam dus zeer toegankelijk voor toeristen lijkt me.
Claudia: Ik denk dat als er toeristen naar de voorstelling komen kijken dat ze het verhaal ook wel zullen snappen ondanks dat het in het Nederlands is. Het onderwerp is universeel en de nummers zijn natuurlijk heel bekend, maar volgens mij wordt niet echt op deze doelgroep ingezet.

Claudia, voor jou is deze productie toch een soort van come back in het theater. Heb je al nagedacht wat je na deze voorstelling gaat doen? Gaan we jou volgend seizoen ook weer in het theater zien?
Claudia: Wat ik heel erg graag wil is muziek zingen waar ik helemaal tot mijn recht kom en waar ik het beste in ben. Het is altijd zo geweest dat je in een musical of in een (rock) bandje staat, je toch compromissen sluit. Ik zou heel graag een soort mini theater tourtje willen doen waarbij ik mooie liedjes zing waarvan ik denk dat ik daar het beste in uit kom en waarbij ik alles kan laten zien wat ik kan en waarin ik al mijn gevoel in kan leggen.

Supermodel de Musical is vanaf 8 januari in het Krasnapolsky hotel in Amsterdam te zien.

 

02 January 2009
N.v.t.
Amsterdam
Hotel Krasnapolsky
http://www.supermodeldemusical.nl
super model de musical, super model, krasnapolsky, claudia de graaf, oren schrijver, wouter braaf, boris schreurs, bora sirin