Perspresentatie

Het draaien van de wereld gaat beginnen.

Twee dagen voor de eerste try-out was voor de mensen van "The World Goes Round" om wat van de voorstelling te laten zien en er over te vertellen.

Het Hilversumse theaterhotel Gooiland, waar 2 maart ook de eerste try-out zal plaatsvinden, was het oefentoneel voor de cast van The World Goes ‘Round. In deze voorstelling staat het repertoire van John Kander en Fred Ebb centraal. Musicalliefhebbers zullen onmiddellijk denken aan Cabaret, Chicago en Kiss of the Spiderwoman, maar ze waren ook liedjesschrijver voor mensen als Shirley MacLaine, Sinatra en Liza Minnelli.
De voorstelling is de volgende in een reeks van hommages aan bekende componisten en tekstschrijvers, en is als zodanig onderdeel van American Songbook en opvolger van shows met materiaal van onder andere Cole Porter en Irving Berlin. Ook Nederlandse schrijvers als Toon Hermans en Ramses Shaffy hebben al een eerbetoon ontvangen. Het doel is het maken van theaterportretten van de mensen achter de liedjes, en om songwriters meer bekendheid te geven.
The World Goes ‘Round is een reeds bestaande show. In 1991 was ze voor het eerst te zien, off-Broadway en ze is sindsdien op diverse plaatsen in de wereld te zien geweest. Voor het Europese vasteland is het, volgens creatief directeur Cor Franc, de première.
De show is geen musical; het valt het best te omschrijven als muziektheater. Er zit wel een lijn in het stuk, op basis van de teksten van de liedjes, maar er zijn geen echte personages. Maar er zit zowel drama in, als humor en een boel verrassingen. En een diversiteit aan stijlen: musical, jazz, blues, eigentijds poppy en gospel. De cast is zorgvuldig bij elkaar gezocht op basis van hun persoonlijkheden. En zo zullen we in deze voorstelling dus Ellen Evers, Mylène d’Anjou, Laura Vlasblom, Jon van Eerd en Tony Neef kunnen zien.
Franc sluit af met het definiëren van de doelgroep van The World Goes ‘Round: iedereen die houdt van goede lichte muziek.

We spraken na de showcase met Tony Neef en Jon van Eerd.

Tony Neef
Over de musicalconcerten
Na Musical to the Max is dit weer een musicalconcert. Maar dat is ook wel wat ik heel erg leuk vind. Het is het leukst om verschillende karakters te kunnen spelen. In The World Goes ‘Round zing ik de meer melancholische nummers, hoewel ik ook wel komisch momenten heb. In Musical to the Max zong ik Kiss of the Spiderwomen, maar ook “Zonder minimaal één nicht” waarvan de tekst speciaal voor mij was geschreven. Dat is leuk. Ook in The World Goes ‘Round mag ik weer een nicht spelen.
Als je Musical to the Max vergelijkt met the World Goes ‘Round is de laatste wel hogeschoolmuziek. Ook in Musical to the Max zaten nummers van Kander en Ebb, maar hier zitten pittige harmonieën in. Met 3 weken repetitietijd was dat zwaar. De voorstelling hier zal wel iets anders klinken dan de Amerikaanse versie. In Amerika zingen ze vrijwel altijd met veel vibrato; bij ons zal dat niet zo zijn.

Over het Engels
De liedjes zijn in het Engels, soms wordt er in het Nederlands gesproken. Ik had het liefst gewoon de liedjes in het Nederlands gezongen, maar dat is bij een eerbetoon aan Kander en Ebb natuurlijk niet mogelijk. Dan negeer je tekstschrijver (Fred Ebb). Maar Engels is natuurlijk niet onze moedertaal. Mijn eigen moeder bijvoorbeeld zal het niet goed kunnen volgen als het alleen in het engels is. Vandaar dat sommige zaken geaccentueerd worden Dan komt er bijvoorbeeld een man met bolhoed en paraplu op om de Londenaar te accentueren.

Over vier producties in een jaar en nog meer
Nooit meer. Vier producties instuderen was verschrikkelijk veel werk. Shh… it Happens, Musical to the Max, de Sinterklaas-show en nu dit. Ik ga in het vervolg toch voor maximaal twee. Volgend jaar doe ik de Zonnebloem en dat is al voor een langere periode. Ik doe er tenslotte ook nog het een en ander naast. Teksten schrijven voor anderen, Jeroen van de Boom, Antje Monteiro, Ruth Jackott bijvoorbeeld. Dat is fantastisch. Ze vertelde me dat ik twee spijkers in de muur moest slaan vanwege “Jij bent zo”. Bij Idols is te zien (geweest) waarom.
En dan is er nog Heidi & de Heino’s. Al die andere dingen zijn zo leuk om te doen. Ik zou over een tijd ook best een soloprogramma willen doen met eigen werk. En het optreden met Heidi & de Heino’s: het publiek dat een beetje glazig je aankijkt en dat je dan in een half uur weet te veroveren. Dat veroveren van het publiek: dat is het allermooiste wat er is. En eigenlijk geldt dat bij alles wat ik doe.

Jon van Eerd
Over het hebben van de komische rol in The World Goes ‘Round
Is dat zo? Nou ja, waarschijnlijk klopt het wel dat ik iets meer komische dingen heb dan Tony. Maar het Amerikaanse concept moest worden behouden. Er was gewoon man 1 en man 2 in het script en die rollen zijn verdeeld. Het dus is niet zo dat wij een herverdeling van de liedjes hebben gedaan op onze karakters; dat mocht ook niet.

Over rolschaatsen
Er zit een rolschaatsnummer in de show; je hebt het net kunnen zien. We hebben er wel wat les in gehad, maar ik heb wel een enorme smak gemaakt en op mijn stuitje beland. Ik voel het nog steeds. Nou ja, misschien krijgt deze show ook wel z’n orkestbak-moment als Jim destijds in Grease. Gelukkig staat ons orkest op het podium.

Over de mooiste momenten uit de show
Er zitten zo veel mooie dingen in de show dat het moeilijk is te kiezen. Als Tony Kiss of the Spiderwoman zingt is dat een kippenvelmoment; een nummer wat Tony, Ellen en Mylene samen zingen is prachtig, en een liefdesduet tussen Tony en mij is ook heel mooi. Daarin zingt Tony een ander nummer dan ik, en die songs zijn dan in elkaar verweven. Schitterend. De korte repetitietijd maakt het wel zwaar, maar het geeft ook wel een goed gevoel. Aan de ene kant zou ik best nog wat meer willen repeteren, maar tegelijkertijd ben ik ook wel toe aan de try-outs voor het publiek.


Over comedy en ernst
Dit soort dingen zijn voor mij leuk om te doen omdat ik een andere kant kan laten zijn. Het is een mooie afwisseling. Ik doe veel comedy en vind dat ook zeker leuk, maar ook daarbuiten is mijn rol vaak luchtig. Nu kan ik ook heel serieus werk doen. Niet omdat ik iedereen zo nodig moet laten zien dat ik ook serieuzer werk kan doen, maar omdat ik het voor mezelf leuk vind. Dus toen ik het aanbod kreeg om deze show te doen, en dat met vier fantastische collega’s, heb ik die met beide handen aangegrepen. En dan volgend seizoen Boeing Boeing, een komedie met onder andere Chantal Jansen

Zullen we de voor vorig jaar aangekondigde A Funny Thing Happened On The Way To The Forum ooit te zien krijgen
Ik hoop het wel. Destijds is de grootsheid van het project wat onderschat door V&V. Die leggen nu de aandacht op producties als Fame en Grease. Maar het is zeker de bedoeling dat het gaat komen. Het is Sondheim, maar wel een toegankelijk werk van Sondheim en vooral een erg leuk stuk, dat je zou moeten zien. Dan bedoel ik niet de vreselijke film die er ooit van is gemaakt, maar de theatervoorstelling.


The World Goes ‘Round is vanaf 1 maart te zien in de Nederlandse theaters. De première is op 10 maart in Schiedam.

29 February 2008
N.v.t.
Hilversum
Theaterhotel Gooiland

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen