X

Wist je dat?

Je kunt met de slider zelf bepalen of je nu meer het artikel wilt lezen of de videoreportage wilt bekijken.

Reportage

VIDEO: We will rock you met Anastacia in première (**1/2) (+ recensie)

Op 6 december 2019 ging in Amsterdam de Queen-musical We Will Rock You in première. Musicalworlds impressie met gesprekken met Anastacia, Stanley Burleson en regisseur Massimo Piparo. Musicalworld geeft de show **1/2 ster. VIDEO + recensie.

Gebruik de slider om te bepalen wat je het meest wilt zien.

Na het onverwachte succes van Jesus Christ Superstar met Ted Neeley en het artistieke succes van de eigen Addams Family slaat TEC Entertainment dit seizoen toe met opnieuw een internationale titel met een wereldster. Helaas pakt deze keus minder goed uit.

We Will Rock You is vooral een ode aan de muzikale erfenis van de legendarische popband Queen. En zangeres Anastacia in de sleutelrol van Killer Queen klinkt als een schot in de roos. De musical neemt het publiek mee naar een sombere periode in een nabije toekomst, waarin het hele leven online plaatsvindt. Niet alleen voor het bestellen van een pizza, maar ook voor het hele cultuuraanbod. Het individu heeft geheel plaatsgemaakt voor het collectief, dat alleen door telecomgigant Global Soft voorgekookte, voorgeprogrammeerde soundbytes voorgeschoteld krijgt. Toch opereren er in het geheim individuen die via stemmen in hun hoofd flarden horen van oorspronkelijke muziek van vroeger en zich bewust worden van een andere, betere wereld. Rebellen (en minnaars) Galileo Figaro en Scaramouche binden de strijd aan tegen Global Soft, maar de tegenstand — vooral die van CEO Killer Queen en haar rechterhand Khashoggi — is hard.

Iedereen die op de middelbare school literatuurlijsten heeft moeten lezen, zal deze synopsis direct associëren met lijsttoppers 1984 en Brave New World. Maar terwijl auteurs George Orwell en Aldous Huxley de mensheid onvergetelijke werken en karakters hebben nagelaten, heeft de scenarist van de musical Ben Elton een gemakzuchtige jukeboxmusical afgeleverd. Goed en kwaad worden schematisch tegenover elkaar neergezet, grappen kondigen zich van mijlenver al aan en sommige scènes zijn niet vooruit te branden.

Nu is er wel een aantal musicals te noemen die ons ondanks een zwakke basis een mooie avond kunnen bezorgen. Denk bijvoorbeeld aan ABBA-ode Mamma Mia. Alle reden om onbevooroordeeld een eigentijdse versie van de inmiddels 17 jaar oude musical te ondergaan. En ja, de Italiaanse productie die TEC ons dit seizoen presenteert, bevat inderdaad nieuwigheden. Maar niet in de gebieden waar ze hard nodig zijn. Al het nieuws zit vooral in gebruikte termen en knipogen naar wat wij tegenwoordig de toekomst noemen. Zo wordt gegrapt over de tendens om voor alles een i te zetten (de aarde heet hier iPlanet) en over de alomtegenwoordige cloud. De humor en het schematische blijven helaas torenhoog overeind. Tot overmaat van ramp heeft regisseur Massimo Piparo de beslissing genomen om het satirische karakter van de voorstelling aan te dikken met acteren dat doet denken aan wijktheater: alle zinnen opzeggen op een poppenkasttoon. Met als desastreus gevolg dat de twee minnaars totaal geen chemie hebben en ons niet mee kunnen nemen in het al zo belachelijke verhaal.

Gelukkig rust die zware taak niet op de schouders van slechteriken Killer Queen en Khashoggi en stoort het opzeggerige acteren minder. Maar terwijl popzangeres Anastacia haar songs nog steeds geweldig kan neerzetten (bijvoorbeeld Play The Game), ontbreekt in haar rol alle dreiging en gevaar die het kwade brein van het stuk toch in zich moet dragen, hoe komisch de avond ook moet worden.

Oké, We Will Rock You is uiteindelijk een ode aan het erfgoed van Queen. Van de meer dan twintig songs geldt bij het merendeel de stelregel hard-harder-hardst. Terwijl frontman Freddie Mercury naast een keel opzetten talloze gevoeliger nummers heeft voortgebracht. Weliswaar zeldzaam, maar gelukkig zijn er momenten waarin songs echt gezongen worden. Bijvoorbeeld door Jeroen Robben (Buddy), die de gelegenheid krijgt om een genuanceerde These Are The Days Of Our Lives neer te zetten.

Maar die lichtpunten zijn te spaarzaam. Alle andere momenten worden wij op pijnlijke wijze gewaar dat wij ondanks alle dure decors, lichtkanonnen en kostuums zitten te kijken naar een B-musical.





06 December 2019
Première
Amsterdam
AFAS Live
https://www.wewillrockyoumusical.com
we will rock you, anastacia, Queen, Freddie Mercury, Brian May, peeparrow, tec entertainment, stanley burleson, premiere, Jeroen Robben,