Recensie

Yab Yum: De meiden van Henk van der Meyden

Musical!, Circus! en Cabaret!; Yab Yum, het Circus van de Nacht belooft veel, maar levert teleurstellend weinig. Musicalworld.TV filmde gesprekken op de première met o.a. Richard Groenendijk, Annick Boer en een weerzien met Erwin van Lambaart en Roel Vente.

De wereld van de prostitutie is een aantrekkelijk onderwerp voor een musical. Sweet Charity, Irma La Douce en het oer-Nederlandse Wat Zien Ik? waren eerdere shows over meisjes van plezier, maar nu brengt producent Stardust een nieuwe voorstelling die zich afspeelt in de wereld van de betaalde erotiek. Yab Yum, het Circus van de Nacht, losjes gebaseerd op het boek van oud bordeeleigenaar Theo Heuft, neemt het publiek mee naar een wereld vol veren, glitter en champagne.

Stardust probeert iets nieuws en dat valt te prijzen in deze moeilijke tijden in theaterland. Al jaren verzorgt Stardust het fantastische Kerstcircus in Carré en eerder werden er al circusachtige voorstellingen ontwikkeld rondom Ellen ten Damme en Hans Klok. Nu probeert Stardust hetzelfde trucje met musical, maar helaas pakt dat niet best uit. De circus acts die verwerkt zijn in de voorstelling zijn van hoog niveau en hebben precies de erotische uitstraling die past bij de musical, maar worden er nergens een integraal onderdeel van. Hierdoor valt de voorstelling in losse stukken uiteen en winnen de circusmensen het zonder enige moeite van de acteurs en dansers. Wat deze ongekend lenige mensen precies komen doen in het bordeel wordt nergens duidelijk, maar verbazen doen ze het publiek zeker. De musical die om de acts heen is gebouwd is een stuk minder opwindend.

Yab Yum vertelt het verhaal van Angel (Annick Boer) een doorgewinterde dame van plezier, die, geheel tegen haar principes, als een blok valt voor de jonge gangster Kees (Bas Muijs). Al snel blijkt ze gevangen te zitten in een steeds geweldadiger relatie, die grote gevolgen heeft voor het voortbestaan van Yab Yum. Kees eist totale overgave van Angel en wil Yab Yum overnemen. Barman John (Richard Groenendijk) is de verteller van dit verhaal, dat overloopt van de clichés. De dames werken er omdat ze thuis geslagen worden, vroeger niet genoeg liefde hebben gekregen van hun vader etcetera etcetera. Angel lijkt de meest stoere en trotse hoer, maar ook zij loopt keihard aan tegen een slechte man. Maar de dames voelen zich ook “net een huis, je kunt binnen zonder kloppen” en vinden het jammer “dat Estelle hier niet meer werkt”. Genoeg gezegd over de diepgang en de humor van de voorstelling, lijkt me.

In eerdere persberichten werd alleen Daniel Cohen genoemd als regisseur, maar in de gisteren uitgedeelde brochure deelt hij die credit met scriptschrijver Dick van den Heuvel. Beide heren hebben hun kwaliteit op vertaal- en schrijfgebied al lang bewezen, maar het is ze niet gelukt om van Yab Yum een sterke en eenduidige voorstelling te maken. Ze hebben het zichzelf ook niet gemakkelijk gemaakt met een muziekkeuze die heen en weer schiet van de Pointer Sisters naar Adéle naar Cy Coleman. Het zijn allemaal mooie nummers, maar een theaterscore wordt het nooit. De circusnummers zou je kunnen opvatten als een metafoor voor wat er allemaal in de kamers van Yab Yum gebeurde, maar wat had het mooi geweest als het de heren gelukt was om het circus te gebruiken als vertelvorm van het leven van Theo Heuft of Angel. Als je de finale van Cy Coleman’s Barnum pikt, kun je wellicht ook iets van de dramaturgie van die voorstelling “lenen”. Nu blijft Yab Yum, het Circus van de Nacht een aaneenschakeling van losse stukjes, bijeengehouden door een uitermate rommelig uitgevoerde choreografie van Roemjana de Haan.

De acteurs doen hun uiterste best om de zwalkende voorstelling op koers te houden. Richard Groenendijk komt nog het verst als de homoseksuele barman John. Hij weet op een bewonderenswaardige manier luchtig te blijven en breekt door de vierde wand heen met vileine opmerkingen naar medespelers en publiek. Annick Boer staat bekend om haar sublieme droogkomische timing, maar na twintig minuten is zij geheel in de slachtoffer rol gedwongen en loopt ze steeds maar gekweld over de bühne. Bas Muijs is tien minuten charmant en interessant als personage, maar speelt daarna alleen nog maar een eendimensionale slechterik die schreeuwt en bedreigt. Dodelijk vermoeiend. Nelly Frijda speelt de oude hoer Toss. Ze loopt steeds op en af, zingt en huppelt wat mee, maar waar haar personage voor nodig is, blijft onduidelijk. Rutger de Poole speelt Yab Yum eigenaar Theo die het liefst “Luxe per Fles” verkoopt. Hij zou de spil van de voorstelling moeten zijn, maar heeft daarvoor veel te weinig te spelen om indruk te maken.

Yab Yum, het Circus van de Nacht komt alleen echt tot leven tijdens de circusnummers en de dansacts van Martin van Bentem (Dirty Dancing) en Mariëlle Costancia. Daar zie je wereldtalenten op hun best. In de musical zie je vooral talent dat zich stukbijt op een concept dat nergens goed uit de verf komt. Alle goede bedoelingen ten spijt: de eerste grote musicalpremière van het seizoen 2012-2013 stelt ernstig teleur.

De Dailymotion-versie van deze reportage:

 

29 August 2012
Première
Amsterdam
Carré
http://www.stardusttheatre.nl
yab yum, circus van de nacht, richard groenendijk, annick boer, anouk maas, alessandro pierotti, oren schrijver, celine purcell, roel vente, erwin van lambaart, boris schreurs, maurice wijnen, deon leon, freek bartels, Jacco Plooijer